Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: Limodriver på onsdag 13. februar 2019, klokken 10:23

Tittel: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Limodriveronsdag 13. februar 2019, klokken 10:23
Jeg har nå fått levert eNiroen, men har ikke kjørt den noen distanse av betydning.

Det er sikkert en del andre forumbrukere som har fått levert eNiroen og det kan være interessant å høre positive og negative erfaringer den enkelte gjør seg med selve bilen. BOS sin prising av bil/utstyr, kommunikasjon og leveringsdyktighet er vel diskutert andre steder.

En erfaring jeg har gjort meg er at ladeluken synes mer utsatt for frost enn på Kona. Ladeluken har ikke vært mulig å åpne, noe jeg hittil ikke har opplevd med kona.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: navyelsenonsdag 13. februar 2019, klokken 11:01
Lånte demobil en helg, og kjørte rundt 300km.

Mitt inntrykk er at det er en grei og god bil, men ingenting spektakulært. God rekkevidde, og beregningen av rekkevidde var pinlig nøyaktig når jeg kjørte i ECO modus, selv med kuldegrader.
ACC med lane assist var interessant å prøve, men funksjonen er ikke alltid helt pålitelig.
Varme i ratt var nesten FOR god. Det ble rett og slett ubehagelig varmt i hendene, og jeg endte opp med å slå den av. Burde vært mulig å justere effekten i ulike nivåer.

Det tekniske brukergrensesnittet er heller ikke helt på toppnivå. Unødvendig mange kronglete menyer å bla i, både i dashbordet og på skjermen. Ble liksom ikke helt klok på instillingene, da noe velges med knappene på rattet, mens andre velges på skjermen i midtkonsollen.

Men alt i alt en helt grei bil som gjør det den skal, som jeg håper jeg blir fornøyd med!
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Trond.monsdag 13. februar 2019, klokken 11:53
Min erfaring med rattvarme fra andre biler (eks BMW) at at det er noe man slår på i noen minutter og så slår den av igjen. At varmeelementet har høy effekt er i så fall bare positivt. eNiro er som du skriver en grei bil, men når man setter seg inn i en e-tron så virker prisforskjellen på 300.000 egentlig nokså riktig. Kiloprisen for bilene er vel dessuten ganske lik  :)
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjorntirsdag 19. februar 2019, klokken 10:10
Du verden for en bil! Elsker den!
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Ragged_Glorytirsdag 19. februar 2019, klokken 21:50
Nå har vi hatt bilen i snart ei uke. Veldig fornøyd!

Men noe som irriterer litt, er at speilene noen ganger ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at jeg har rygget, og så må jeg justere dem opp selv. Noen som vet om denne funksjonen kan slås av (at speilene stiller seg ned når bilen settes i revers)?

Innstillingen av utsatt lading virker også litt mer kronglete enn i Soulen. Merker at jeg må lese meg litt opp her.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geeartirsdag 19. februar 2019, klokken 21:52
Går det an å sette maks ladeprosent på fornuftig vis?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Ragged_Glorytirsdag 19. februar 2019, klokken 22:09
Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:52
Går det an å sette maks ladeprosent på fornuftig vis?

Ja, det er veldig lett. Og prosenten gjelder også når det ikke er utsatt lading.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Cralonsdag 20. februar 2019, klokken 07:38
Men med tanke på bufferene, så er det vel ingen grunn til å ikke lade batteriene til det bilen rapporterer som 100%?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: navyelsenonsdag 20. februar 2019, klokken 07:55
To ting jeg har merket meg som gjerne burde vært automatisert:


Noen som har en løsning på automatisering av nevnte funksjoner? Har lett i menyene, men ikke funnet noe...
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Helixonsdag 20. februar 2019, klokken 08:07
Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:50
Nå har vi hatt bilen i snart ei uke. Veldig fornøyd!

Men noe som irriterer litt, er at speilene noen ganger ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at jeg har rygget, og så må jeg justere dem opp selv. Noen som vet om denne funksjonen kan slås av (at speilene stiller seg ned når bilen settes i revers)?

Innstillingen av utsatt lading virker også litt mer kronglete enn i Soulen. Merker at jeg må lese meg litt opp her.

Jeg hadde en tilsvarende dip funksjon på speilet ved rygging på min Octavia. På den gikk ikke speilet tilbake til normal posisjon før en satt bilen i gir fremover og kjørte over en hvis hastighet. Er det mulig at det er samme løsning på e-Niro?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: navyelsenonsdag 20. februar 2019, klokken 12:48
Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:50
Men noe som irriterer litt, er at speilene noen ganger ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at jeg har rygget, og så må jeg justere dem opp selv. Noen som vet om denne funksjonen kan slås av (at speilene stiller seg ned når bilen settes i revers)?

På panelet for justering av speil er det en vippebryter hvor man velger høyre eller venstre speil (merket L og R). Denne har også en nøytral senterposisjon i midten hvor speilene ikke kan justeres fra.

Når bryteren står i senterposisjon går ingen av speilene ned. Når bryteren vippes til L eller R, vippes tilsvarende speil ned, gitt at girvelgeren står i revers. Når giret settes i Drive, eller bryteren flippes til senterposisjon, vipper speilet opp igjen.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: xmironsdag 20. februar 2019, klokken 13:30
Vi prøvekjørte på Ullevål for en uke siden. Det ble påstått at den var støydempet, men jeg kan ikke skjønne at det skal være mulig. Hørtes ut som vi kjørte med bagasjerommet åpent. Skal prøve en annen bil om en måneds tid og så får vi se om vi har samme mening. LKAS ble deaktivert pga føret. Utover dette var jeg fornøyd. God sittekomfort både foran og bak. Vi har oppvarmet garasje så jeg er usikker på om ladeluka er et problem.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporetonsdag 20. februar 2019, klokken 13:45
Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:52
Går det an å sette maks ladeprosent på fornuftig vis?

Om det går an å gjøre det på fornuftig vis vet jeg ikke, men det skal gå an. Jeg mener Bjørn har nevnt det, men kan selvsagt ikke finne det igjen
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: ProsjektXonsdag 20. februar 2019, klokken 13:52
Under EV innstillinger på skjermen setter du maks lading for både ac og dc lading, hver for seg. Akkurat samme som Kona
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Charlzhenonsdag 20. februar 2019, klokken 18:38
Veldig fornøyd. Virker som at den holder det den lover, forbruksmessig! Helt klart en erstatter for fossilbilen.

Angrer litt på at jeg solgte Soulen og ikke fossilen.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: navyelsentorsdag 21. februar 2019, klokken 10:48
Sitat fra: navyelsen på onsdag 20. februar 2019, klokken 07:55

  • Nøkkelfri låsing. På min gamle bil låste bilen seg automatisk når jeg gikk 1-2 meter fra bilen. Dette skjer ikke på Kiaen. Jeg må fysisk trykke på knappen på dørhåndtaket for å låse.
  • Håndbrekk skrus ikke på når jeg parkerer. Må selv trykke på knappen for håndbrekk. Dette kan automatiseres med funksjonen "Auto Hold", men neste gang jeg starter bilen er denne funksjonen slått av igjen.

Etter å ha skummet meg gjennom instruksjonsboka har jeg funnet ut at det verken finnes automatisk låsing av dører eller automatisk parkeringsbrems.
Litt skuffende, låsing av dører burde i det minste vært automatisert når man har trådløs nøkkelfri tilkomst...
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjorntorsdag 21. februar 2019, klokken 11:53
Ulike virkemåter rundt låsing og håndbrekk er litt smak og behag etter min mening. Det er ofte litt forskjellig fra merke til merke og gjerne en tilvenningssak.

Vedrørende lading så menes det mye forskjellig her. Noen sier at batteriteknologien i e-Niroen gjør at batteriet ikke slites i særlig grad av lading i lavere hastigheter. Noen mener man bør lade kun for å opprettholde 20-80% kapasitet for å unngå slitasje. Noen mener dette kun gjelder for 1. Gen elbiler. Andre mener det ikke spiller noen rolle om man jevnlig lader til 100% så lenge man lader med maks 7,2kw.

Finner heller ikke noe klart i manualen annet enn at det anbefales å lade sakte til 100% minst en gang i måneden.

Det hadde vært fint om man kunne dokumentere uttalelser rundt dette temaet i tråden slik at det ikke blir spekulasjon.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: tuonotorsdag 21. februar 2019, klokken 12:18
Gode spørsmål som forhåpentlig kan forklares på annen måte enn de sedvanlige linkene til/klipp & lim fra batteryacademy.com og lignende nettsider som slike spørsmål ofte spammes ned med.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: navyelsentorsdag 21. februar 2019, klokken 12:26
Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:53
Finner heller ikke noe klart i manualen annet enn at det anbefales å lade sakte til 100% minst en gang i måneden.

Hvis ladingen av høyspenningsbatteri er under 20%, kan du holde høyspenningsbatteriet i optimal stand hvis du lader det til 100%. (En gang i måneden eller mer anbefales)

Slik jeg tolker det bør du lade det til 100% en gang i måneden kun hvis du kjører det til under 20%.
Ved normal bruk holder jeg meg derfor mellom 20-80 og vil aldri ha behov for å toppe det annet enn ved langtur.
Eller er min tolkning feil?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjorntorsdag 21. februar 2019, klokken 13:41
Tolker det slik at hvis batteriet kommer under 20% så bør batteriet fullades til 100% for å holde det i optimal stand. Det står ikke noe om 20-80% i manualen og forstår det som at noen også kobler denne hypotesen opp i mot at batteriet lader raskere i tid fra 20-80% enn 0-20 og 80-100%. Som sagt hadde det vært fint med litt gode fakta rundt dette for å ivareta batteriet på best mulig måte.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: ProsjektXtorsdag 21. februar 2019, klokken 16:06
Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. februar 2019, klokken 13:41
Tolker det slik at hvis batteriet kommer under 20% så bør batteriet fullades til 100% for å holde det i optimal stand. Det står ikke noe om 20-80% i manualen og forstår det som at noen også kobler denne hypotesen opp i mot at batteriet lader raskere i tid fra 20-80% enn 0-20 og 80-100%. Som sagt hadde det vært fint med litt gode fakta rundt dette for å ivareta batteriet på best mulig måte.
Det finnes masse info på nett rundt dette. Det er slik Lithium ion og i prinsippet alle andre batterikjemier oppfører seg. Les litt rundt på Batteryuniversity, eller andre kilder. Holder du deg rundt 20-80, eller ennå bedre 30-70% så vil levetiden påvirkes sterkt, enn å konstant lade til 100%. men mange faktorer her, temperatur, tid på høyt oppladingsnivå, etc... Tesla/Musk gikk har også gått ut med info rundt dette. Jobber også med batterier av og til og har data fra batteriprodusenter når det gjelder levetid med forskjellige opp og utladningssykler. Sammenheng i levetid er åpenbar.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: arthurtorsdag 21. februar 2019, klokken 16:13
Har ladet batteriet på en Miev til 100% omtrent hver eneste dag i mer enn fire år, men enda ikke merket noe problem på grunn av det. Dog viktig (?) å påpeke at har absolutt aldri huritgladet, kun sen lading hjemme.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Craltorsdag 21. februar 2019, klokken 17:20
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 21. februar 2019, klokken 16:06
Det finnes masse info på nett rundt dette. Det er slik Lithium ion og i prinsippet alle andre batterikjemier oppfører seg. Les litt rundt på Batteryuniversity, eller andre kilder. Holder du deg rundt 20-80, eller ennå bedre 30-70% så vil levetiden påvirkes sterkt, enn å konstant lade til 100%. men mange faktorer her, temperatur, tid på høyt oppladingsnivå, etc... Tesla/Musk gikk har også gått ut med info rundt dette. Jobber også med batterier av og til og har data fra batteriprodusenter når det gjelder levetid med forskjellige opp og utladningssykler. Sammenheng i levetid er åpenbar.

Men har ikke de fleste produsenter av elbiler, laget en buffer på batteriene som gjør at du aldri lader dem opp til 100%, og aldri får brukt dem ned til 0%? 
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: daktaritorsdag 21. februar 2019, klokken 18:02
Fortsatt bedre å lade til 70% enn 95% (som er det en buffer innebærer)
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: gigafactorytorsdag 21. februar 2019, klokken 19:25
Det er som med oljeskift på en fossilbil. En motor, gitt at alt annet er likt, vil ha bedre av å bytte olje på 15000 enn på 30000 km. Så kommer det alltid noen og sier at "produsenten sier det er greit, så da gjelder ikke naturlovene her". Jeg er likevel hellig overbevist om at alt har konsekvenser, men trolig ikke noe du merker i stor grad i garantitiden. Etter 10+ år kan forskjellen være betydelig og det kan være tungen på vektskålen som avgjør om bilen holder koken i et par år til før den havner på skroten. Men noe nybileieren merker før bilen byttes etter 4 år? Kun i ekstremtilfeller.   
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Hansakaasatorsdag 21. februar 2019, klokken 19:33
Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:50
Nå har vi hatt bilen i snart ei uke. Veldig fornøyd!

Men noe som irriterer litt, er at speilene noen ganger ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at jeg har rygget, og så må jeg justere dem opp selv. Noen som vet om denne funksjonen kan slås av (at speilene stiller seg ned når bilen settes i revers)?

Innstillingen av utsatt lading virker også litt mer kronglete enn i Soulen. Merker at jeg må lese meg litt opp her.

Speilinnstilling går på setememory, prøv å juster seteinnstilling og speilinstilling og prøv da. Var sånn på Ioniqen også.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geeartorsdag 21. februar 2019, klokken 20:14
Sitat fra: tuono på torsdag 21. februar 2019, klokken 12:18
Gode spørsmål som forhåpentlig kan forklares på annen måte enn de sedvanlige linkene til/klipp & lim fra batteryacademy.com og lignende nettsider som slike spørsmål ofte spammes ned med.
Ber du om alternative fakta?

Mulig jeg misforstår deg, men det virker som du avfeier batterivitenskapen som eksisterer i verden, og mener det finnes en annen fasit for elbilbatterier?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: tuonotorsdag 21. februar 2019, klokken 21:57
Fasit finnes ikke på batteryacademy.com, batteryuniversity.com.....eller batterycollege...
Det finnes det flere eksempler på her inne. Det er folk her inne på forumet med spisskompetanse innen batteriteknologi som har kunnet tilbakevise endel av hva som har blitt linket til/sitert derfra på en veldig etterprøvelig måte. Om de besøker eNiroseksjonen er jeg usikker på. Håper det.

Men jeg skal selvfølgelig ikke nekte noen å anse de overnevnte nettstedene som fasit. For all del. Men ikke betegn folk med (sunn) skepsis til diverse nettsteder som noen som er ute etter "alternative fakta"!
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearfredag 22. februar 2019, klokken 01:02
Har jeg gjort det da?

Hadde vært interessant å se hva ekspertene ikke er enige i. Om det er detaljer eller grunnleggende uenighet. Alt statistikk jeg har sett fra degenerering av elbilbatterier tilsier at generell kunnskap om lithium-batterier er en god pekepinn. Forskjellige kjemier og sammensetninger og BMS og temperaturstyring og maks tilgjengelig ladeprosent gir forskjellige egenskaper, så noen 100% som dekker alt får du aldri...
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Ragged_Gloryfredag 22. februar 2019, klokken 17:17
Da har vi hatt vår første litt lengre tur med
bilen. To passasjerer, helgebagasje, mellom 7 og 9 grader, tørre veier på Vestlandet.

Jeg ladet til 99 prosent. Da viste gjettometeret 461 kilometer. Etter 182 kilometer, var det 63 prosent igjen på batteriet og 288 kilometer på gjettometeret. Vi kan altså fint kjør fram og tilbake til hytta uten å lade. Vi fulgte trafikken og fartsgrensene. Veldig fornøyd med bil og forbruk.

Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: chriso89søndag 24. februar 2019, klokken 00:39
[hvordan sitter dere i bilene deres?  I min får jeg vondt i ryggen.  Virker som det er litt med polstring på venstre side i korsrygg n
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Trond.msøndag 24. februar 2019, klokken 07:48
Sitat fra: chriso89 på søndag 24. februar 2019, klokken 00:39
[hvordan sitter dere i bilene deres?  I min får jeg vondt i ryggen.  Virker som det er litt med polstring på venstre side i korsrygg n
Har bare kjørt ca 2 timer med bilen, men mitt førsteinntrykk av setene var veldig positivt. Er kresen når det gjelder seter (kjører til vanlig 2018 modell BMW med sportsseter). Men det er ofte slik at seter som virker gode med gang viser seg å være mindre gode på langturer. BMW setene virker harde og ukomfortable når man setter seg inn, men man blir ikke sliten på lengre turer. Leaf setene er som en deilig myk lenestol, men jeg får vondt i ryggen på litt lengre turer. Virker som om setene i Niro er noe midt i mellom, men det finner jeg nok ut når jeg får bilen i neste uke.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: ProsjektXsøndag 24. februar 2019, klokken 08:20
Nå er det også justering av korsryggstøtte. Testet det? Ikke høydejustering av denne dessverre. Ellers er nok setene en tanke for myke etter min mening.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Craltirsdag 05. mars 2019, klokken 07:44
Ikke spyler på bakvindu.
Spylerdyser på frontvindu er alt for konsentrerte.

Og så skulle jeg ønske at noen snart laget en løsning for å smelte snøen på radaren.

Ellers så trenger jeg et dypdykk i instruksjonsboka, for jeg husker ikke hva selger sa om å slå på "dum" cruise controll. Prøvde å holde inne knappen for både reset og for å slå på cruisekontroll uten at det hjalp.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Esoptirsdag 05. mars 2019, klokken 08:26
Sitat fra: Cral på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:44
Ellers så trenger jeg et dypdykk i instruksjonsboka, for jeg husker ikke hva selger sa om å slå på "dum" cruise controll. Prøvde å holde inne knappen for både reset og for å slå på cruisekontroll uten at det hjalp.

Prøv:

Den knappen (høyre side på rattet) du velger avstand til bilen foran.
Hold den inne i 3+ sekunder og du har dum CC.
Du må være i cruise control modus når du holder den inne.

Dette er til Hyundai Kona, men det er kanskje likt?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: ProsjektXtirsdag 05. mars 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Cral på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:44
Ikke spyler på bakvindu.
Spylerdyser på frontvindu er alt for konsentrerte.
Er da spyler på bakvindu, bare å dytte hendelen vekk fra deg (mener jeg å huske..)
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Craltirsdag 05. mars 2019, klokken 11:11
Hmm, da skal jeg dobbelsjekke...

Avstandsknappen prøvde jeg ikke...
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Limodrivertirsdag 05. mars 2019, klokken 11:25
Sammenlignet med Kona er jeg litt misfornøyd med hjulstøy. Når en kobler dette opp mot lydanlegg som en gjerne skrur opp for å kompensere for hjulstøyen forsterker dette oppfatningen.

Jeg synes hjulstøyen er mer fremtredende i eNiro enn Kona. Lydbildet fra lydanlegget er spedere og synes å ha et mindre fullstendig lydbilde spesielt i lavere frekvenser slik at en sitter igjen med en litt gjennomtrengende hjulstøy i tillegg til musikk/radio i det høyere frekvensnivået.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Ragged_Glorytirsdag 05. mars 2019, klokken 11:42
Dette med støy synes jeg er merkelig. Nå kjører jeg på Goodyear-dekk (10/10 på støy i test). De skal jo være ganske støysvake, så kanskje det er derfor. Jeg kommer rett fra Soul, og Niro er merkbart roligere. Jeg har en tjukk gummimatte fra Hamron. Kanskje den demper støyen fra bagasjerommet? Jeg har dessuten bikket 50, og hørselen er ikke hva den en gang var, men det var den ikke da jeg kjørte Soul heller.

Matte: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/innvendig-bilstyling/bilmatter/bagasjeromsmatte-606017/#tab04

Dekk: https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/goodyear-ultra-grip-ice-2/
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjorntirsdag 05. mars 2019, klokken 12:16
Kjører på Goodyear her også. Har ikke lagt merke til noe spesiell støy.

Sitat fra: Cral på tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:44
Ikke spyler på bakvindu.

Ellers så trenger jeg et dypdykk i instruksjonsboka, for jeg husker ikke hva selger sa om å slå på "dum" cruise controll. Prøvde å holde inne knappen for både reset og for å slå på cruisekontroll uten at det hjalp.

Det er spyler bak, bare dytt høyre spake fram. Flere hastighetsnivå også. Sikkert en god ide å iallefall skumme instruksjonsboka.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Craltirsdag 05. mars 2019, klokken 12:42
SitatDet er spyler bak, bare dytt høyre spake fram. Flere hastighetsnivå også. Sikkert en god ide å iallefall skumme instruksjonsboka.

Hastighetene har jeg funnet, men de fleste bilene jeg har eid, har hatt spyler på samme som man velger hastighet. Derfor jeg savnet det...

Har bladd litt i den allerede, og hadde en gjennomgang med selger, men vi bruker mer tid på andre ting enn vindusviskerne ;) Og det ble litt mye for en stakkar...
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: ProsjektXtirsdag 05. mars 2019, klokken 13:43
Kjører også Goodyear ultragrip ice 2 dekk her også. Har ikke lagt merke til noe sjenerende hjulstøy. Tvert om ganske rolig. Foretrakk Goodyear både for lavest merket støynivå, og bedre våt/tørt grep enn de fleste andre vinterdekk
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Zuexilørdag 09. mars 2019, klokken 08:51
Dere som plages / ikke plages over hjulstøy - har dere bil med eller ikke med ekstra støydemping?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Limodriversøndag 10. mars 2019, klokken 11:41
Min har kun fått understellsbehandling som jo bør dempe noe. Ingen ekstra støydemping.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Maomandag 11. mars 2019, klokken 02:57
Sitat fra: Limodriver på søndag 10. mars 2019, klokken 11:41
Min har kun fått understellsbehandling som jo bør dempe noe. Ingen ekstra støydemping.

Den standard, forenklede understellsbehandlingen hjelper nok omtrent ingenting mot støy. De sprøyter da bare et tynt lag med beskyttelse på steder som er tilgjengelig uten demontering av innerskjermene.
Du må demontere innerskjermene og ha et tykt dempelag med egnet middel for å oppnå støydemping av betydning. Det krever mer enn standard 'delbehandling'.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearmandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Har ikke kjørt e-Niro mye, så det er litt førsteinntrykk her. Mye var som forventet.

- Masse rekkevidde
- Masse utstyr
- Fortsatt positivt overrasket over innvendig størrelse, og med 100kg taklast kan man smelle på mye last i takboks og den vil fungere veldig bra som fullverdig familiebil for veldig mange.
- Har platinum graphite, og ser ikke fargeforskjell på frontfanger og resten av bilen, slik som hvite og sølv bærer preg av.
- Veldig kjekt med innebygget trådløs mobillader. Hadde ikke fått med meg at den hadde det.

Men:

Utseende/kvalitet:
- 5-6 støvkorn av varierende størrelse i lakken, forhandler ville ikke ta sjansen på å rette på det, så jeg må evt. ta det hos tredjepart.

- Tre mindre lakkfeil på støtfanger, samme som over.

- Masse Mercasol-gris i motorrommet, også delvis på koblingsbokser og komponenter der, ikke bare på torpedovegg osv.

- De billige stoffmattene er "helt greie", men de er grå, ikke sorte, som resten av interiøret (iallfall i min).

Kjøreegenskaper:
- Er ikke helt venn med styrefølelsen i bilen. Liker motstand i rattet, men dette gir det på en litt rar måte med lite følelse fra underlaget, og så er det for tynt.

- Liker ikke at normal-modus er en litt strupa utgave, og i sport er den litt masete. Mulig det er på grunn av innstillinger på regen osv. Ikke forsket så mye.

- Liker å kjøre én-pedalskjøring og vil helst ha regen på maks, men jeg syns den er litt for brå og vanskelig å balansere på gasspedalen.

- Litt skuffet over ytelse, ventet mer av 204hk elmotor. Som gnagere flest spinner den altfor lett og kutter da motoreffekt i altfor lang tid, slik at hele aksellerasjonen blir ødelagt. Antispinnen burde vært mye raskere og klare å balansere mer på grensa. Elmotoren kan styres ekstremt raskt og med høy presisjon (høyoppløselig encoder), men føles nesten som drivstoffkutt på en fossilmotor. Kanskje antispinnmodulen er samme som i fossilutgaven. Når det gjelder ytelse er jeg nok litt skadet av å kjøre Model X i det daglige, e-Niroen er nærmere e-Golfen (115hk) enn X-en.

- For lite sidestøtte i setene. Sklir rundt og må bruke krefter på å holde seg fast med en gang man presser litt i svingene.

- Jeg syns nok at e-Golfen, med halve effekten, er morsommere å kjøre. Den lider riktig nok også av tynt ratt og lite sidestøtte (har bare standardsetene), og batterinåla ser omtrent ut som speedometernåla invertert - omtrent tomt etter 0-100. :laugh: Allikevel er den mer kjørevillig.

Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?

- Selger sa også at styreassistenten var som autopiloten til Tesla. Foreløpig inntrykk er at den er langt unna. Har tynn erfaring med LKAS, og mye med EAP, så det blir fort litt skjevt, men på småveier opplever jeg at den plutselig glir over midtlinja uten noe som helst varsel, og jeg må gripe inn, virker som den ikke tar svinger når de blir litt krappe?

- Greit nok å ha deksel over DC-delen av ladepluggen, men hvorfor har den deksel over type 2-delen? Står ladeluka åpen så har man støpsel stående i type 2-delen, enten man lader AC eller DC. Forstår ikke behovet. Lekker det vann inn ladeluka når man kjører?

- Bra at det går an å sette maks ladeprosent, faktisk forskjellig på DC og AC til og med, men irriterende at det ikke går an å velge ladestrøm selv. Den har "Maksimum" (7kW), "Redusert" (6kW) og "Minimum" (4,2kW). Hvorfor i all verden kan man ikke bare få velge selv? På grunn av at ladestasjonen min tilbyr 32A 3-fas så får jeg altså ikke velge lavere enn 4,2kW.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: navyelsenmandag 11. mars 2019, klokken 10:49
Jeg føler at den opplevde kvaliteten er helt grei, men ikke mer enn det...
Først og fremst gikk jeg fra en 6 år gammel Renault Clio til ny e-Niro, og sammenlignet med denne oppleves komfort og kvalitet som en ny verden.

MEN... etter å ha prøvekjørt en e-Golf innser jeg at e-Niro fortsatt er milevis bak en ordentlig "kvalitetsfølelse".
E-Golf oppleves mye mer forseggjort! Opplevd kvalitet, komfort, materialvalg osv er mye høyere i Golfen, selv med stoffseter.
Men nå er det tross alt "bare" en Kia. Helt grei bil, men de har nok fortsatt en del å lære av tyskerne!

Med Niro betaler man for plass og rekkevidde. Vektlegger man andre egenskaper som komfort og kjøreglede er nok ikke dette bilen for deg...
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: trykkertormandag 11. mars 2019, klokken 11:08
Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?
I menyen på bilen kan du hvertfall skru ned VESS til lydnivå 1. Den står på nivå 2 fra fabrikk.
Det går ikke helt bort, men lyden blir en del redusert.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporetmandag 11. mars 2019, klokken 12:16
Interessant at dere sammenligner med eGolf. Min erfaring med VW er udelt positiv, vurderte både japanske og franske biler, men endte i perioden 2002-2010 opp med å kjøpe fire nye VW.
Mulig jeg skal vente å se når og hva VW kommer med, alternativt Skoda.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornonsdag 13. mars 2019, klokken 19:41
Nå har jeg kjørt mye e-Niro. Har godt over 200 mil nå. Sammenligningen med eGolf tar jeg ikke helt. Mener eNiro first edition holder et mye høyere nivå enn vår 2017 eGolf mtp. kvalitetsfølelse og stramhet. Størrelsen er også helt annet. Mer i retning en stor crossover suv.

Utstyrsmessig så begynner jeg å bli godt kjent og ikke minst godt vant. Kjører konstant med regenerering nivå 3 og er jeg på motorvei eller i kø er smartcruisekontroll på autonomnivå 2 helt nydelig.

Lydanlegget imponerer også. Det har en dyp fin bass og en klar fin diskant. Spotify med høyeste kvalitet. Her kan man virkelig kose seg!

Det er også imponerende god plass i bilen. Bagasjerommet er stort (vi fikk plass til prampack med vogn, reiseseng og sengeslange samt stor koffert og liten koffert og fortsatt er det god plass til mer over seteryggen hvis man bruker lastenett eller ordner lasteskille) og det er kjempegod plass innvendig både i fram og bakseter.

Bilen er herlig stillegående, ligger fint på veien, med fin sittehøyde som gir god oversikt. Det er godt med krefter under panseret og det gir en god sportslig følelse under kjøring hvis man ønsker det.

Apple carplay blir litt slitsomt i lengden ettersom man må bruke kabel. Etterhvert har det blitt mye original navigasjon og dette fungerer faktisk meget bra. Kjempe god lyd i handsfree via bluetooth også.

Varmen i rattet er nydelig. Den kommer fort og er jevnt fordelt, etter noen minutt kan du slå den av og da har du et behagelig temperert ratt. Setevarmen er deilig både til rumpe og nedre rygg når det trengs. Ventilerte seter blir deilig til sommeren. Klimaanlegget varmer raskt og effektivt opp kupeen spesielt om man benytter innstillingen luft ned mot gulv og frontrute.

Tractionsystemet på snø/is med piggfridekk fugerer også bra og overrasker en som er godt vant med 4x4.

Utvendig følger karosseri og deksel linjene jevnt og gir inntrykk av god byggekvalitet også her. Lakken er meget fin og holder høyt nivå. Farge Platinum Graphite metallic.

I begynnelsen var jeg skeptisk til en del for meg nye løsninger da jeg ikke har eid Kia før, men stort sett Audi, Mercedes og BMW og konebilen vår eGolf. Men, etter å ha kjørt såpass er jeg blitt vant til løsningene og jeg har vanskelig for å finne noe som helst å utsette på denne bilen. Det er helt utrolig. Sjeldent jeg er så fornøyd med en bil og samtidig fornøyd med prisen. Så fremt du får tak i en så mener jeg at dette er et kupp. Det eneste jeg kan utsette på denne er kanskje at den kunne hatt firehjulstrekk, men samtidig, jeg har ikke savnet det i disse vintermånedene. Dette ble vel kanskje veldig positivt, men til de som fortsatt venter på bil er det bare å glede seg.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Trond.mtorsdag 14. mars 2019, klokken 08:15
Ja dette var jo veldig positivt da. Jeg har ikke fått så mange mil i min ennå på grunn av reise. Jeg synes også bilen virker godt skrudd sammen. I et tidligere innlegg var den ensom skrev at bilen «oser av kvalitet». Jeg har stort sett hatt premium-merker tidligere og synes vel Kia ikke er helt der. Det den oser mest av er en kraftig syntetisk lukt av plast og derfor står den parkert med takluken åpen for å lufte seg mellom hver tur  :)
At den er herlig stillegående er jeg heller ikke helt med på. Motoren er stillegående, men på grov asfalt er det i overkant mye støy. Men jeg kjører med tomt bagasjerom, og ser ikke bort fra at en feriepakket bil vil ha et mye hyggeligere støybilde.  Men totalinntrykket er absolutt godkjent og med 7 års garant er jeg nokså sikker på at den gir et rimelig bilhold de neste årene.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Helixfredag 15. mars 2019, klokken 14:18
Sitat fra: trykkertor på mandag 11. mars 2019, klokken 11:08
Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?
I menyen på bilen kan du hvertfall skru ned VESS til lydnivå 1. Den står på nivå 2 fra fabrikk.
Det går ikke helt bort, men lyden blir en del redusert.

I hvilken meny finner en dette valget Trykkertor? Jeg kikket igjennom det som var av menyer i dag uten å finne det....?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearfredag 15. mars 2019, klokken 14:43
Ja, her har du fossilverdenen i et nøtteskall, jeg sleit også med å finne det, fatta ikke hvorfor det var så lite innstillinger inne på setup-menyen, men joda, etterhvert skjønte jeg at det var ytterligere en del innstillinger i instrumentpanelet, som du styrer med rattet. De har nemlig ikke klart å legge alle innstillinger på samme sted her nei...

Altså høyre side av rattet er det en knapp med et "ark" og noen streker på, trykk der, og velg med den venstre vippeknappen på høyre side av rattet (ved siden av RES/SET), opp ned og trykk for å velge.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Cralfredag 15. mars 2019, klokken 15:01
Først: Dette er imho den bilen som gir mest for pengene under 400000,-

Så, terningkast: Jeg har sett folk gi denne en 6. Vi er alle forskjellige.  Jeg ender opp med en 4.

Hvorfor:

Jeg kan gå med på at bilen bør ha en tur innom verkstedet en gang i året. Men ikke for hver 15000 km. Jeg kjører rundt 40000 i året. Denne bilen kommer kanskje til å gå mer, siden den har lengre rekkevidde, og dermed kan brukes på flere langturer. Skulle jeg hatt bilen i 2 år, ville jeg ila andre året vært innom verksted på 45000, 60000 og 75000km.

Vindusviskere og spylere:

Bilen sto ute, uten strøm i natt. Det gikk veldig fort å tine frontruten for is. Men på det området hvor vindusviskerene er parkert, tok det lang tid før vindusviskerene var løse. Og spylerene, jeg har ikke sett veldig nøye på dem, men, de dekker et alt for liten del av vinduet. Jeg må spyle ganske lenge for å få vann på hele vinduet, noe som medfører at vindusviskerene går over det samme området uten fuktighet litt for mange ganger før den får vasket hele ruten. Blir nok behov for å bytte vindusviskere litt oftere enn jeg er vant til.

Støy:
Jeg hadde ca samme dekk på den gamle soulen, og den var bedre lydisolert. Angrer litt på at jeg ikke gikk for understellsbehandling med støydemping. Tok bare vanlig understellsbehandling. (Her kan det hjelpe litt på når gummimatten til bagasjerommet kommer)

App:
Ja, jeg vet at det kommer, og ja, jeg kunne ventet på den. Men igjen, dette er hvorfor bilen ikke får høyere terningkast enn 4. Og da trekker mangelen på appen ned.

Ladeoppsett\Oppvarming
Programmeringen av avgangstider, ladegrenser etc. Jeg kjører på hverdager ca til samme tid til jobb, og hjem igjen ca 8 timer etter jeg kommer. Så oppvarmingen kan godt stå til 06:00 og 15:00. Men jeg skulle gjerne hatt en ekstra tid jeg kunne programmere. For de dagene jeg skal noe på kvelden, eller å bruke i helgene, uten å måtte endre et av de to vanlige tidspunktene mine.

Samme gjelder egenlig start og stopp av lading. Jeg trenger ikke å lade hele natten, og i alle fall ikke med full hastighet på hjemmeladeren (32a) Men jeg har ikke funnet en måte å lade litt hjemme, og automatisk når jeg kobler bilen til på jobb. Ja, jeg kan bruke timeren, og slå av timerfunksjonen når jeg kommer på jobb, men soulen hadde 2 tidspunkt for start av lader, og det fungerte bedre. Og så savner jeg muligheten for å lade med lavere amper hjemme, og full pupp på jobb. (Men jeg har bare funnet innstilling for å regulere ladeamperen for begge tidspunktene)

Her var e-golften mye bedre, med 3 ladetider, som alle kunne settes opp med forskjellig oppsett, med ladehastighet, varme og tid. (I tillegg likte jeg bedre funksjonen med start å lade når du må, for å å nå xx% enn soulen\niroens måte med å starte lading på et gitt tidspunkt, og om den når xx% så kan den stoppe ladingen)

Jeg skal lese litt mer i manualen nå som jeg for en gangs skyld har litt tid ila helgen, og se om det er noen muligheter jeg ikke har funnet for ladeoppsett. Det vil også hjelpe litt når jeg får byttet ut salto ladestasjonen med enn easee ladestasjonen hjemme, siden den gjør det lettere å programmere ladeingen hjemme.

Førerassistanse
Er veldig greit å ha, og var dypt savnet på Soulen, siden egolfen hadde laneassist og adaptiv cruisecontroll. Men jeg føler at golfens system var litt bedre. Og både Niro og Golf mangler funksjon for å smelte snøslaps fra raderen.

Ladeluke.
Det var mer praktisk å ha den på siden av bilen slik som golfen hadde, og ikke foran. Men jeg tror Kia har laget en bedre løsning enn Hyundai har på Konaen. Men det er fortsatt litt lirking etter å ha kjørt fra Moss i sludd og komme til litt flere minusgrader i Oslo.

Men som sagt, selv om innlegget er negativt, så er det negativt for å vise hvorfor jeg ikke gir bilen full pott, det er fortsatt etter min mening den beste bilen du kan kjøpe for under 400000 akkuart nå.

Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: hELgenenfredag 15. mars 2019, klokken 15:03
Takk for den - synes fortsatt bilen er overpriset - og det blir ennå tydeligere ettersom tiden går.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Cralfredag 15. mars 2019, klokken 16:32
Tja, overpriset sammenlignet med hva da ?

Opel Ampera?
Nissan Leaf?
Hyundai Kona?

Tesla TM3?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: trykkertorfredag 15. mars 2019, klokken 16:51
Sitat fra: Helix på fredag 15. mars 2019, klokken 14:18
Sitat fra: trykkertor på mandag 11. mars 2019, klokken 11:08
Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?
I menyen på bilen kan du hvertfall skru ned VESS til lydnivå 1. Den står på nivå 2 fra fabrikk.
Det går ikke helt bort, men lyden blir en del redusert.

I hvilken meny finner en dette valget Trykkertor? Jeg kikket igjennom det som var av menyer i dag uten å finne det....?
Hmmmm..... nå ble jeg usikker.
Trodde ryggelyd og VESS hang sammen. Men når jeg tenker meg om kan det være at kun ryggelyd ble skrudd ned?????

Uansett prøv.
Bil i Parkeringsgir.
Menyknapp på høyre side av rattet.
Bla til tannhjul.
Velg LYD.
Velg PDW(?)   (Park Distance Warning)
Velg nivå 1.

Trodde først dette også gjaldt VESS, men har ikke testet/hørt etter om det gjelder begge.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 15. mars 2019, klokken 17:19
Sitat fra: Cral på fredag 15. mars 2019, klokken 16:32
Tja, overpriset sammenlignet med hva da ?

Opel Ampera?
Nissan Leaf?
Hyundai Kona?

Tesla TM3?

I forhold til TMY?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: hELgenenfredag 15. mars 2019, klokken 21:42
Ja TMY,men også TM3,og forsåvidt Hyundai Ioniq og Kona. Den ekstra rekkevidden er høyt priset imho.
Og over tid så vil flere konkurrenter komme på banen. Folk står jo i kø med forventet levering 2020++ Og på det tidspunktet er det flere som kan levere. F.eks Vw i.d
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearlørdag 16. mars 2019, klokken 01:01
Uenig. Kona er en mye mindre bil. e-Niro er større enn jeg trodde.

e-Niro er ikke dyr i forhold til Ioniq. Det er en SUV, den har mer enn dobbelt så stor batteripakke (som i seg selv sannsynligvis utgjør forskjell på 60 000,-), godkjent for taklast, nesten dobbelt så kraftig motor, etc. Husk på at det er fullspec 64kWh vi har fått pris på foreløpig. Entry 64kWh kommer til å bli hyggeligere priset. Bare synd de ikke tar inn 39kWh varianten. At du velger å ikke gi rekkevidde den verdien batteri faktisk koster er din sak, og blir helt feil å bruke mot bilmodellen. Da er det åpenbart feil bil for deg.

Sikkert fint å legge sin lit til Møller og VAG, men tar du utgangspunkt i dagens marked så er e-Niro et kupp i forhold til e-Golf, og jeg tror ikke det blir noe annerledes med ID. Den er også et kupp ift. Ampera-e.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Crallørdag 16. mars 2019, klokken 09:31
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 15. mars 2019, klokken 17:19
I forhold til TMY?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Helixlørdag 16. mars 2019, klokken 09:34
Sitat fra: trykkertor på fredag 15. mars 2019, klokken 16:51
Sitat fra: Helix på fredag 15. mars 2019, klokken 14:18
Sitat fra: trykkertor på mandag 11. mars 2019, klokken 11:08
Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?
I menyen på bilen kan du hvertfall skru ned VESS til lydnivå 1. Den står på nivå 2 fra fabrikk.
Det går ikke helt bort, men lyden blir en del redusert.

I hvilken meny finner en dette valget Trykkertor? Jeg kikket igjennom det som var av menyer i dag uten å finne det....?
Hmmmm..... nå ble jeg usikker.
Trodde ryggelyd og VESS hang sammen. Men når jeg tenker meg om kan det være at kun ryggelyd ble skrudd ned?????

Uansett prøv.
Bil i Parkeringsgir.
Menyknapp på høyre side av rattet.
Bla til tannhjul.
Velg LYD.
Velg PDW(?)   (Park Distance Warning)
Velg nivå 1.

Trodde først dette også gjaldt VESS, men har ikke testet/hørt etter om det gjelder begge.

Park distance warning er lyden fra parkeringssensorene  :)

Jeg tviler egentlig på at VESS har noen annen innstilling enn av og på. Hadde en priceless erfaring med lyden da jeg kjørte forbi en gutt på kjøpesenteret. Ansiktsuttrykket hans skulle vært filmet. Det lyste "hva i h..... er det men den bilen"

Jeg har jo tidligere mobbet lyden fra Zoe som minner om et romskip, men jeg er ikke lenger helt sikker på om lyden fra e-Niro er så mye bedre  ::)
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: hELgenenlørdag 16. mars 2019, klokken 09:42
Sitat fra: Cral på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:31
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 15. mars 2019, klokken 17:19
I forhold til TMY?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Huskestuelørdag 13. april 2019, klokken 10:13
Da har vi hatt E-Niro en mnd tid og det er på tide med noen inntrykk.

Før vi fikk den var vi veldig usikre på om den skulle beholdes. Vi hadde en Ioniq som vi har hatt i litt over 2 år som vi var veldig fornøyd med og som har dekket alle behov for nærtransport for hele familien uten noen bekymringer knyttet til rekkevidde. En ukomplisert bil med lavt forbruk som vi var godt fornøyd med. Hadde en kamerat som hadde sent nummer på E-Niro som var ledig klar til å overta vår.

Brukte bilen likevel E-Niroen noen dager og så var det gjort. En perfekt slit og sleng bil som fungerer veldig bra i hverdagen. Kjapp nok, god plass i kupe, grei plass i bagasjerom dvs praktisk på alle vis. I tillegg siden den er høyere enn Ioniqen så er den mye mer behagelig å gå ut og inn av. Dvs en bil som fungerer meget godt som bil men samtidig som ikke trigger noen emosjonelle triggere mhp BIL. Det er nesten det nærmeste en kan komme det gamle Skoda slagordet for nuftige mennesker.

Noen har klaget på støy i kupen, synes ikke dette er avskrekkende etter at dekkene er innkjørt men de første milene på nye dekk både sommer og vinter var med mye lyd. Stereoen skuffer dessverre litt har enda ikke hatt bedre original lyd i en bil en Premium sound i Tesla model S ene vi har hatt så det er vel egentlig eneste virkelige savnet fra den epoken.

For oss så er den blitt ett så den velfungerende som transportmiddel og slit og sleng bil så tror jeg E-Niroen blir en bil vi kommer til å beholde lenge. For alle praktiske formål blir familienes nummer 1 og 2 bil og kommer til å stå for 95 prosent av kjørte kilometer i de nærmeste 6 årene. Bra det så blir det mere på sparekontoen til 911 en som får fylle de emosjonelle bil behovene:-D
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearlørdag 13. april 2019, klokken 10:23
Var ikke imponert over stereoen i starten, men justerte litt på EQ og syns det ble ganske bra ift hva jeg forventet av JBL-anlegget.

Ryggekameraet var nok bra da det ble laget på 90-tallet, men skulle blitt igjen der...  :o snart fem år gammel e-Golf har MYE bedre bilde.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Zuexilørdag 13. april 2019, klokken 10:37
Mitt inntrykk er at de fleste bilprodusentene sparer inn på en billig trykkfølsom skjerm. Skal ikke mange kronene til for en bedre skjerm og dermed en bedre opplevelse.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Huskestuelørdag 13. april 2019, klokken 13:08
Sitat fra: gr på lørdag 13. april 2019, klokken 10:23
Var ikke imponert over stereoen i starten, men justerte litt på EQ og syns det ble ganske bra ift hva jeg forventet av JBL-anlegget.

Ryggekameraet var nok bra da det ble laget på 90-tallet, men skulle blitt igjen der...  :o snart fem år gammel e-Golf har MYE bedre bilde.

Ikke uenig i det men i motsetning til en del biler spesielt model s som har bra skjem har i alle fall E-Niro skikkelig ryggelys som gjør at kameraet som er faktisk viser hva som skjer også når det er mørkt. Cross trafikk advarsel er også gull i alle fall i vår utkjøring.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearlørdag 13. april 2019, klokken 13:41
Siden du kommer med slike påstander, har du prøvd en fra de siste par årene? De er milevis over den nyere Niroen. Ryggekamerset på Niroen er nok hakket bedre enn nye Citroen og Renault, men syns fortsatt det er for dårlig i en bil til nesten 400 lapper.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Huskestuelørdag 13. april 2019, klokken 14:07
Ny model S? Naboen har en sen 2018 Model som jeg har sittet i noen ganger. Bra skjerm og kamera men ryggelyset tror jeg er den samme lille ene led pæren på ene siden som knapt lyser opp bak bilen. Med gatelys selvsagt ikke noe stort problem men i bekmørke så hjelper det ikke med bra skjerm hvis en ikke har lys nok i bilde til å se hva som skjer i bildet.

Men enig at kameraet og bildet i E-niro for eksempel i forhold til E-tron, A8 nyere MB selvsagt har back to the 90's feeling...
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornlørdag 13. april 2019, klokken 19:35
Kia e-Niro er en rå bil til en latterlig pris, ferdig snakket. Kan ikke sammenligne epler og pærer. e-Niro er en crossover suv med ordentlig bagasjerom. Model 3 er en sedan. Ok, begge har elektrisk framdrift, men der stopper likhetene. Vi sammenligner da ikke Outlander med Skoda stasjonsvogn heller selv om begge kan fås med diesel.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 13. april 2019, klokken 19:41
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:35
Kia e-Niro er en rå bil til en latterlig pris, ferdig snakket. Kan ikke sammenligne epler og pærer. e-Niro er en crossover suv med ordentlig bagasjerom. Model 3 er en sedan. Ok, begge har elektrisk framdrift, men der stopper likhetene. Vi sammenligner da ikke Outlander med Skoda stasjonsvogn heller selv om begge kan fås med diesel.

Når en mener at Kiaen er en rå bil til en latterlig pris, ja da er nok enhver diskusjon over før den har begynt!
Mener du rå bil til latterlig høy pris da?
Jeg synes TM3 er en rå bil til latterlig lav pris ift til andre biler. Enten de har elektrisk fremdrift eller forbrenningsmotor.
Spesielt hvis en tar hensyn til design, utvendig og innvendig, samt forbruk og presatasjoner.
Ingen som er i nærheten.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Trond.mlørdag 13. april 2019, klokken 19:49
e-Niro er en forhjulsdreven «liksom suv» med dårlig framkommelighet og plagsom hjulstøy. En fornuftig bil for mange, men å kalle den rå må være en spøk. I forhold til Kona synes jeg nok også prisen i høyeste laget. Men byggekvalitet og ikke minst serviceapparat er nok bra, og der scorer TM3 i mine øyne lavt. Jeg kansellerte TM3 før levering da det ikke var mulig å få tak i noen som kunne si noe om levering, tross at de hadde sendt meg sluttfaktura for bilen.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornlørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 13. april 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Oj, så jeg som er nær tre ganger så gammel som målgruppen du definerer kan ikke kjøpe Model 3? Pokker heller.
Men jeg er uansett ikke så satt og kjedelig at jeg vil ha Kia, må gjerne vente på Skoda Vision da....
Ikke faen, jeg vil ha kul bil nå!
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 13. april 2019, klokken 19:58
Det størst pluss er muligens at bilen (Kia'n) er ferdig lakkert og korrekt montert. Og dermed er muligheten for uønskede besøk hos forhandler mindre til stede.
Og den bruker ikke strøm i utide.
Til sammen er det vesentlige punkter som rekker for mange i sammenligning med Model3, til at men heller tar en Niro.

Nå Tesla engang greier å lever en ferdig bil som jeg kan stole på, så kan det godt være at jeg blir eier av en.........Y kanskje?

Edit sier: Glemte å nevne at jeg ikke har erfaring fra Niro, men annen Kia
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornlørdag 13. april 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 13. april 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Oj, så jeg som er nær tre ganger så gammel som målgruppen du definerer kan ikke kjøpe Model 3? Pokker heller.
Men jeg er uansett ikke så satt og kjedelig at jeg vil ha Kia, må gjerne vente på Skoda Vision da....
Ikke faen, jeg vil ha kul bil nå!

Kjør på med model 3 du. Poenget mitt var at dette er forskjellige biler i forskjellige segment og at det blir meningsløst å sammenligne de. Når Tesla Y kommer trer man inn i samme segment som e-Niro og det kan bli noen interessante sammenligninger forutsatt at Kia kan levere et antall etterhvert her.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 13. april 2019, klokken 20:30
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 13. april 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Oj, så jeg som er nær tre ganger så gammel som målgruppen du definerer kan ikke kjøpe Model 3? Pokker heller.
Men jeg er uansett ikke så satt og kjedelig at jeg vil ha Kia, må gjerne vente på Skoda Vision da....
Ikke faen, jeg vil ha kul bil nå!

Kjør på med model 3 du. Poenget mitt var at dette er forskjellige biler i forskjellige segment og at det blir meningsløst å sammenligne de. Når Tesla Y kommer trer man inn i samme segment som e-Niro og det kan bli noen interessante sammenligninger forutsatt at Kia kan levere et antall etterhvert her.

Så Y med AWD og mulighet for syv seter er sammenlignbar?
Da tenker jeg vi kan sammenligne Outlander og Octavia også......
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornlørdag 13. april 2019, klokken 21:41
Bør ligge i samme prissegment også. Da blir det ikke AWD og 7 seter.

Tror det er mulig å lese mer om dette på tesla.com/no/
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: jkirkebolørdag 13. april 2019, klokken 22:48
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Hipstere på McDonalds? Du tuller. Er man ekte hipster viser man ikke trynet i nærheten av en McD. Må nok på Illegal Burger eller lignende da ;)

(jeg er ikke hipster men viser meg heller ikke på McD. Vurdere å bestille Model 3 dog ;))
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: lirekassalørdag 13. april 2019, klokken 23:16
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 13. april 2019, klokken 19:58
Det størst pluss er muligens at bilen (Kia'n) er ferdig lakkert og korrekt montert. Og dermed er muligheten for uønskede besøk hos forhandler mindre til stede.
Og den bruker ikke strøm i utide.
Til sammen er det vesentlige punkter som rekker for mange i sammenligning med Model3, til at men heller tar en Niro.

Nå Tesla engang greier å lever en ferdig bil som jeg kan stole på, så kan det godt være at jeg blir eier av en.........Y kanskje?

Edit sier: Glemte å nevne at jeg ikke har erfaring fra Niro, men annen Kia

Det var en del e-Niro'er som fikk feilmelding omtrent med én gang de kom ut fra forhandler, og måtte rett inn igjen for software-oppdatering. Men KIA har nok bedre anledning til å behandle disse 'småtingene' raskere enn Tesla har.

Å sammenligne KIA med Tesla er som å sammenligne et mikrobryggeri med Ringnes.  :laugh:
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 13. april 2019, klokken 23:44
Sitat fra: lirekassa på lørdag 13. april 2019, klokken 23:16
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 13. april 2019, klokken 19:58
Det størst pluss er muligens at bilen (Kia'n) er ferdig lakkert og korrekt montert. Og dermed er muligheten for uønskede besøk hos forhandler mindre til stede.
Og den bruker ikke strøm i utide.
Til sammen er det vesentlige punkter som rekker for mange i sammenligning med Model3, til at men heller tar en Niro.

Nå Tesla engang greier å lever en ferdig bil som jeg kan stole på, så kan det godt være at jeg blir eier av en.........Y kanskje?

Edit sier: Glemte å nevne at jeg ikke har erfaring fra Niro, men annen Kia

Det var en del e-Niro'er som fikk feilmelding omtrent med én gang de kom ut fra forhandler, og måtte rett inn igjen for software-oppdatering. Men KIA har nok bedre anledning til å behandle disse 'småtingene' raskere enn Tesla har.

Å sammenligne KIA med Tesla er som å sammenligne et mikrobryggeri med Ringnes.  :laugh:
Og Kia blir i denne sammenhengen mikrobryggeriet?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Trond.msøndag 14. april 2019, klokken 09:03
Begynner å skli ut denne tråden. Det er vel rimelig å kreve at de som skriver her har erfaring med e-Niro, og fortrinnsvis mer enn en kort prøvekjøring.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: bmw2002lørdag 20. april 2019, klokken 22:25
Mamma og samboeren har E-Niro. De er i allefall kjempefornøyd med bilen. Langt mer plass enn de trodde på forhånd både til bagasje og passasjerer.

Rekkevidden ser ut til å ligge på minst 45 mil i praksis.

For alle som sammenligner med Model 3. Det er vel samme grunn til at folk kjøper E-Niro som at folk kjøper en vanlig Kia, Toyota etc.

Ikke spennende biler, men løser transportbehovet til folk. Bra kvalitet og god garanti.

Tesla er det spennende valget. Men mange foretrekker trygghet og praktiske egenskaper.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: 26.000 kWhlørdag 20. april 2019, klokken 23:19
Har hatt e-Niro i ca. 1 mnd. og jeg er veldig fornøyd. Det jeg vil trekke frem er:
1. Lavt forbruk (Rundt 11.5-13 kWh/100km i bykjøring ved temperaturer rundt 10-16)
2. God plass i bagasjerom
3. God plass i baksetene
4. God plass foran
5. Lane assist fungerer faktisk ganske greit.
6. Mer enn nok kraft
7. Lys i dørhåndtak er litt morsom
8. Dørene er tunge og gir et visst kvalitetspreg.
9. Flere USB-kontakter
10. Luftdyser bak
11. Varme i setene bak
12. Ventilerte seter foran
13. Ikke veldig mye støy, men det kan kanskje komme av at jeg har understellsbehandling med ekstra støydemping?
14. Lys i ladeport
15. Mulighet for å legge inn ladepreferanse basert på bilens lokasjon
16. Veldig bra lyd av stereo som også har sub.
17. Adaptiv cruise control med mulighet til å stille inn avstand
18. Kan slå av kunstig motorlyd
19. Kan velge å la bilen stå helt i ro ved køkjøring

Vil tro at det er mulig å klare over 500 km. ved bykjøring når utetemperaturen er 20+.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Olemannsøndag 21. april 2019, klokken 17:23
Har hatt både Ampera_e (Ae)og eNiro (eN) en periode og her er min oppsummering av sentrale forskjeller og pluss/minus.

Ulike biler....jeg velger meg eN :)
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Ragged_Glorysøndag 21. april 2019, klokken 19:27
Grundig sammenligning! Hva mener du med autoblend? Niro har jo automatisk fjernlys og nedblending ved møtende trafikk. Men det er kanskje noe annet du har i tankene?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearsøndag 21. april 2019, klokken 19:29
kWh2017, Qi-lader og apple carplay er også veldig pluss.

Olemann, solid gjennomgang, men ser du nevner Ae vinner med auto blend, du er klar over at Niro også har det? Men mener gjerne at Ae sin fungerer bedre?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Olemannsøndag 21. april 2019, klokken 19:57
Takk for korrigering vedr. autoblend, jeg hadde funnet den A-knappen på hendel, men ikke fått den til å virke, og selger bekreftet på mitt spørsmål at bilen ikke hadde denne funksjonen, så da tok både selger og jeg feil. Har editert min sammenligning.

Sitat fra: gr på søndag 21. april 2019, klokken 19:29
kWh2017, Qi-lader og apple carplay er også veldig pluss.

Olemann, solid gjennomgang, men ser du nevner Ae vinner med auto blend, du er klar over at Niro også har det? Men mener gjerne at Ae sin fungerer bedre?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: 26.000 kWhsøndag 21. april 2019, klokken 20:39
Synes det er relativt lite vindstøy i e-Niroen. Noen som er enig?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: trykkertorsøndag 21. april 2019, klokken 21:15
Og hvis du holder inne venstre hendel får du regen "trinn 4".

Hadde du auto rekuperasjon eller vanlig regen?

Sammenligningen bærer litt preg av at du ikke kjenner e-Niro helt.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Olemanntirsdag 23. april 2019, klokken 21:54
Nokså lite interessant å sammenligne utstyr, som jeg også delvis gjorde for Ae og eN.  Blir lett feil, men viktigere er at det er jo noe alle kan sjekke bare ved å sammenligne forhandleres brosjyrer.

Viktigere er selvsagt de mer subjektive opplevelser, som kjøreegenskaper, praktisk plassutnyttelse etc, som ikke framkommer av brosjyrene.  Jeg skrev også endel om det, så det får stå igjen som mitt bidrag i denne tråden.

Det morsomme er også at jeg har en hypotese som jeg tror stemmer, nemlig at om jeg poster samme innlegg i Ae delen av forumet så vil folket ha energi på å redusere verdien av kritikk av Ae, mens det her i denne tråden var motsatt.  Handler kanskje om at de fleste her inne har valgt eN og ønsker bekrefte eget valg, mens de som har valgt Ae tenker akkurat likt om sin bil...

Jeg har som sagt eid begge, i tillegg til flere andre elbiler, og er ikke i tvil om at eN er bilen som passer meg best. Selv om som også sagt, på noen områder er Ae bedre, men det er færre og mindre vesentlige områder enn der eN er best.  For meg, selvsagt.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornonsdag 01. mai 2019, klokken 12:41
Sitat fra: lirekassa på lørdag 13. april 2019, klokken 23:16
Det var en del e-Niro'er som fikk feilmelding omtrent med én gang de kom ut fra forhandler, og måtte rett inn igjen for software-oppdatering. Men KIA har nok bedre anledning til å behandle disse 'småtingene' raskere enn Tesla har.

Hvilket oppspinn er dette? Jeg var en av de første i Norge som fikk bil og dette stemmer jo overhodet ikke. Det er heller ingen av Kia forhandlerne jeg har vært i kontakt med som har hørt om dette. Hvis du skal komme med slike påstander bør du dokumentere det her på forumet, med lenke til troverdig artikkel eller offisiell informasjon. Det er nok av oppspinn, folk som har hørt noe og rykter her inne fra før.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: trykkertoronsdag 01. mai 2019, klokken 13:19
Enig med Elbilbjorn.
Fikk også vår e-Niro som en av de aller første. Opplevde ikke noe av det som beskrevet.
Så enten fikk KIA oppdatert dette for de aller aller fleste før utlevering, eller så er det en ikke-sak.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearonsdag 01. mai 2019, klokken 13:25
Hadde heller ikke dette på vår, var opprinnelig 13x. Har ikke hørt det før. Var ikke det noe som skjedde med e-Tron eller i-Pace?
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: ProsjektXonsdag 01. mai 2019, klokken 13:48
Nei, det var en eller annen bug som de < 200 hadde. husker ikke eksakt hva det var nå. finner sikkert noe på facebook gruppa om du er veldig interessert. forhandler oppdaterte ihvertfall min før utlevering, og da hadde visst fikset kommet et par dager før.

Ikke noe big deal..
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: trykkertoronsdag 01. mai 2019, klokken 14:12
Altså diskuterer vi her en ikke-sak.  :+1:
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: geearonsdag 01. mai 2019, klokken 15:42
Med mindre det var årsaken til at de ble et par måneder forsinket. Og selv om de hadde levert to måneder før så var det også forsinket i forhold til det de sa om 1000 biler i 2018.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Craltorsdag 02. mai 2019, klokken 10:56
Ca 5500km siden 1. mars.

Sammenlignet med Soulen jeg hadde før Niro, så er den bedre på samtlige områder. Kommer ikke på en eneste ting jeg savner fra Soulen.

Sammenliget med e-Golfen før der igjen, så blir det ikke fult så enkelt. Der var vel golfen bedre på alt unntatt bagasjerom og rekkevidde. Det sagt, jeg syntes Soulen var en helt greit bil, og hadde nok vært svært fornøyd med den som bil, om jeg ikke hadde kommet fra golfen og over i den. Og siden Niro er bedre på alt, så er Niroen en bil jeg syntes er helt ok. Irritasjonmomentene er ikke store (Litt dårlig spredning på spylerdysene, ikke beskyttelse over ryggekamera, så det blir fort skittent, ikke oppvarming av radarhus, så det slutter å virke i snøvær)
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporettorsdag 02. mai 2019, klokken 12:15
Sitat fra: Cral på torsdag 02. mai 2019, klokken 10:56
Ca 5500km siden 1. mars.

Sammenlignet med Soulen jeg hadde før Niro, så er den bedre på samtlige områder. Kommer ikke på en eneste ting jeg savner fra Soulen.

Sammenliget med e-Golfen før der igjen, så blir det ikke fult så enkelt. Der var vel golfen bedre på alt unntatt bagasjerom og rekkevidde. Det sagt, jeg syntes Soulen var en helt greit bil, og hadde nok vært svært fornøyd med den som bil, om jeg ikke hadde kommet fra golfen og over i den. Og siden Niro er bedre på alt, så er Niroen en bil jeg syntes er helt ok. Irritasjonmomentene er ikke store (Litt dårlig spredning på spylerdysene, ikke beskyttelse over ryggekamera, så det blir fort skittent, ikke oppvarming av radarhus, så det slutter å virke i snøvær)

Jeg har hatt en rekke diesel VW, har vært kjempefornøyd, når VW ID kommer så blir nok det også en vinner.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Helixlørdag 04. mai 2019, klokken 14:22
Sitat fra: Elbilbjorn på onsdag 01. mai 2019, klokken 12:41
Sitat fra: lirekassa på lørdag 13. april 2019, klokken 23:16
Det var en del e-Niro'er som fikk feilmelding omtrent med én gang de kom ut fra forhandler, og måtte rett inn igjen for software-oppdatering. Men KIA har nok bedre anledning til å behandle disse 'småtingene' raskere enn Tesla har.

Hvilket oppspinn er dette? Jeg var en av de første i Norge som fikk bil og dette stemmer jo overhodet ikke. Det er heller ingen av Kia forhandlerne jeg har vært i kontakt med som har hørt om dette. Hvis du skal komme med slike påstander bør du dokumentere det her på forumet, med lenke til troverdig artikkel eller offisiell informasjon. Det er nok av oppspinn, folk som har hørt noe og rykter her inne fra før.

Det stemmer at det var et noen biler som fikk en feilmelding rett etter utlevering. Jeg fant innlegg fra 12.feb på e-Niro forum på FB. Det var også en som hadde fått samme feilmelding på en demobil. Melding i display sa kort og greit "Sjekk bremsene". Dette kom det kjapt en fiks på. Jeg fikk ut min bil 22. februar og denne ble oppdatert til siste software før utlevering. Denne software versjonen kom 1 eller 2 dager før klargjøring av min bil.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornlørdag 04. mai 2019, klokken 20:44
Bare tull. Jeg fikk første bil i februar.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Ragged_Glorylørdag 04. mai 2019, klokken 23:01
Hvordan kan du si at det er tull bare fordi du ikke har opplevd det?

Min bil har fått denne feilmeldingen med ujevne mellomrom siden februar ( to ganger i dag, men over en måned siden sist).

Da jeg var innom og sa ifra i midten av februar, hadde de ikke hørt om det. Men flere har opplevd dette. Jeg har ikke hatt tid eller giddet å gjøre noe med det ennå.

Bilen slutter å regenerere, og det lyser som et juletre på dashbordet. Men det er bare å stoppe og starte igjen så er den tilbake til normal.

Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjorntorsdag 09. mai 2019, klokken 12:49
Bare tull at det kom en oppdatering 1-2 dager før 22. februar. Det finnes ingen offisielle oppdateringer fra Kia. Problemet du har screenshottet kan like gjerne være problemer med vinterfelg og bremseskiver.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Ragged_Glorytorsdag 09. mai 2019, klokken 21:23
Jeg har ikke påstått noe om oppdatering. Feilmeldingen har kommet både på vinterhjul og sommerhjul.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: ProsjektXfredag 10. mai 2019, klokken 09:45
Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:49
Bare tull at det kom en oppdatering 1-2 dager før 22. februar. Det finnes ingen offisielle oppdateringer fra Kia. Problemet du har screenshottet kan like gjerne være problemer med vinterfelg og bremseskiver.
...Og Volvo Sonett har 6 forgassere!!! (om du husker Rolv Wesenlund som tannlegen)

Hva er poenget med å kverrulere på fakta? Dette var en reell sw bug, og min forhandler oppdaterte min bil før den ble levert ut rundt 15. februar. Er ikke dette fakta?

ser ikke poenget med å diskutere dette egentlig. over og ut!
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 10. mai 2019, klokken 20:16
Sitat fra: ProsjektX på fredag 10. mai 2019, klokken 09:45
Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:49
Bare tull at det kom en oppdatering 1-2 dager før 22. februar. Det finnes ingen offisielle oppdateringer fra Kia. Problemet du har screenshottet kan like gjerne være problemer med vinterfelg og bremseskiver.
...Og Volvo Sonett har 6 forgassere!!! (om du husker Rolv Wesenlund som tannlegen)

Hva er poenget med å kverrulere på fakta? Dette var en reell sw bug, og min forhandler oppdaterte min bil før den ble levert ut rundt 15. februar. Er ikke dette fakta?

ser ikke poenget med å diskutere dette egentlig. over og ut!

Ikke vits i å krangle med Kia Fangirls/Fanboys.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornfredag 10. mai 2019, klokken 20:16
Nei, det er jo ikke fakta så lenge du ikke klarer å dokumentere det. Har du Kia's offisielle oppdateringsdokument? Nok av påstander og svada på dette forumet. Du kan jo sjekke hvor mange offisielle oppdateringer som har kommet fra Kia til e-Niro så blir du vel overrasket over at din forhandler har klart å oppdatere din bil.
Tittel: Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
Skrevet av: Elbilbjornfredag 10. mai 2019, klokken 20:19
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 10. mai 2019, klokken 20:16
Ikke vits i å krangle med Kia Fangirls/Fanboys.

Er du 12 år?