Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer fra eNiro i bruk

Startet av Limodriver, onsdag 13. februar 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

navyelsen

Sitat fra: navyelsen på onsdag 20. februar 2019, klokken 07:55

  • Nøkkelfri låsing. På min gamle bil låste bilen seg automatisk når jeg gikk 1-2 meter fra bilen. Dette skjer ikke på Kiaen. Jeg må fysisk trykke på knappen på dørhåndtaket for å låse.
  • Håndbrekk skrus ikke på når jeg parkerer. Må selv trykke på knappen for håndbrekk. Dette kan automatiseres med funksjonen "Auto Hold", men neste gang jeg starter bilen er denne funksjonen slått av igjen.

Etter å ha skummet meg gjennom instruksjonsboka har jeg funnet ut at det verken finnes automatisk låsing av dører eller automatisk parkeringsbrems.
Litt skuffende, låsing av dører burde i det minste vært automatisert når man har trådløs nøkkelfri tilkomst...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Elbilbjorn

Ulike virkemåter rundt låsing og håndbrekk er litt smak og behag etter min mening. Det er ofte litt forskjellig fra merke til merke og gjerne en tilvenningssak.

Vedrørende lading så menes det mye forskjellig her. Noen sier at batteriteknologien i e-Niroen gjør at batteriet ikke slites i særlig grad av lading i lavere hastigheter. Noen mener man bør lade kun for å opprettholde 20-80% kapasitet for å unngå slitasje. Noen mener dette kun gjelder for 1. Gen elbiler. Andre mener det ikke spiller noen rolle om man jevnlig lader til 100% så lenge man lader med maks 7,2kw.

Finner heller ikke noe klart i manualen annet enn at det anbefales å lade sakte til 100% minst en gang i måneden.

Det hadde vært fint om man kunne dokumentere uttalelser rundt dette temaet i tråden slik at det ikke blir spekulasjon.

tuono

Gode spørsmål som forhåpentlig kan forklares på annen måte enn de sedvanlige linkene til/klipp & lim fra batteryacademy.com og lignende nettsider som slike spørsmål ofte spammes ned med.

navyelsen

Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:53
Finner heller ikke noe klart i manualen annet enn at det anbefales å lade sakte til 100% minst en gang i måneden.

Hvis ladingen av høyspenningsbatteri er under 20%, kan du holde høyspenningsbatteriet i optimal stand hvis du lader det til 100%. (En gang i måneden eller mer anbefales)

Slik jeg tolker det bør du lade det til 100% en gang i måneden kun hvis du kjører det til under 20%.
Ved normal bruk holder jeg meg derfor mellom 20-80 og vil aldri ha behov for å toppe det annet enn ved langtur.
Eller er min tolkning feil?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Elbilbjorn

Tolker det slik at hvis batteriet kommer under 20% så bør batteriet fullades til 100% for å holde det i optimal stand. Det står ikke noe om 20-80% i manualen og forstår det som at noen også kobler denne hypotesen opp i mot at batteriet lader raskere i tid fra 20-80% enn 0-20 og 80-100%. Som sagt hadde det vært fint med litt gode fakta rundt dette for å ivareta batteriet på best mulig måte.

ProsjektX

Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. februar 2019, klokken 13:41
Tolker det slik at hvis batteriet kommer under 20% så bør batteriet fullades til 100% for å holde det i optimal stand. Det står ikke noe om 20-80% i manualen og forstår det som at noen også kobler denne hypotesen opp i mot at batteriet lader raskere i tid fra 20-80% enn 0-20 og 80-100%. Som sagt hadde det vært fint med litt gode fakta rundt dette for å ivareta batteriet på best mulig måte.
Det finnes masse info på nett rundt dette. Det er slik Lithium ion og i prinsippet alle andre batterikjemier oppfører seg. Les litt rundt på Batteryuniversity, eller andre kilder. Holder du deg rundt 20-80, eller ennå bedre 30-70% så vil levetiden påvirkes sterkt, enn å konstant lade til 100%. men mange faktorer her, temperatur, tid på høyt oppladingsnivå, etc... Tesla/Musk gikk har også gått ut med info rundt dette. Jobber også med batterier av og til og har data fra batteriprodusenter når det gjelder levetid med forskjellige opp og utladningssykler. Sammenheng i levetid er åpenbar.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

arthur

Har ladet batteriet på en Miev til 100% omtrent hver eneste dag i mer enn fire år, men enda ikke merket noe problem på grunn av det. Dog viktig (?) å påpeke at har absolutt aldri huritgladet, kun sen lading hjemme.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Cral

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 21. februar 2019, klokken 16:06
Det finnes masse info på nett rundt dette. Det er slik Lithium ion og i prinsippet alle andre batterikjemier oppfører seg. Les litt rundt på Batteryuniversity, eller andre kilder. Holder du deg rundt 20-80, eller ennå bedre 30-70% så vil levetiden påvirkes sterkt, enn å konstant lade til 100%. men mange faktorer her, temperatur, tid på høyt oppladingsnivå, etc... Tesla/Musk gikk har også gått ut med info rundt dette. Jobber også med batterier av og til og har data fra batteriprodusenter når det gjelder levetid med forskjellige opp og utladningssykler. Sammenheng i levetid er åpenbar.

Men har ikke de fleste produsenter av elbiler, laget en buffer på batteriene som gjør at du aldri lader dem opp til 100%, og aldri får brukt dem ned til 0%? 
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

daktari

Fortsatt bedre å lade til 70% enn 95% (som er det en buffer innebærer)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gigafactory

Det er som med oljeskift på en fossilbil. En motor, gitt at alt annet er likt, vil ha bedre av å bytte olje på 15000 enn på 30000 km. Så kommer det alltid noen og sier at "produsenten sier det er greit, så da gjelder ikke naturlovene her". Jeg er likevel hellig overbevist om at alt har konsekvenser, men trolig ikke noe du merker i stor grad i garantitiden. Etter 10+ år kan forskjellen være betydelig og det kan være tungen på vektskålen som avgjør om bilen holder koken i et par år til før den havner på skroten. Men noe nybileieren merker før bilen byttes etter 4 år? Kun i ekstremtilfeller.   

Hansakaasa

Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:50
Nå har vi hatt bilen i snart ei uke. Veldig fornøyd!

Men noe som irriterer litt, er at speilene noen ganger ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at jeg har rygget, og så må jeg justere dem opp selv. Noen som vet om denne funksjonen kan slås av (at speilene stiller seg ned når bilen settes i revers)?

Innstillingen av utsatt lading virker også litt mer kronglete enn i Soulen. Merker at jeg må lese meg litt opp her.

Speilinnstilling går på setememory, prøv å juster seteinnstilling og speilinstilling og prøv da. Var sånn på Ioniqen også.
2015 VW eUP! High Silver
2019 Kia eNiro First Edition SnowWhitePearl
2017 Hyundai Ioniq Phantom Black - Solgt
2019 Kia eNiro First Edition Moss Grey -Solgt
2019 Kia Soul Exclusive ClearWhite- solgt
2018 Hyundai Ioniq Teknikk Skinn MarinaBlue - Solgt
2015 Nissan 24Leaf Tekna Hvit - Solgt

geear

Sitat fra: tuono på torsdag 21. februar 2019, klokken 12:18
Gode spørsmål som forhåpentlig kan forklares på annen måte enn de sedvanlige linkene til/klipp & lim fra batteryacademy.com og lignende nettsider som slike spørsmål ofte spammes ned med.
Ber du om alternative fakta?

Mulig jeg misforstår deg, men det virker som du avfeier batterivitenskapen som eksisterer i verden, og mener det finnes en annen fasit for elbilbatterier?

tuono

#27
Fasit finnes ikke på batteryacademy.com, batteryuniversity.com.....eller batterycollege...
Det finnes det flere eksempler på her inne. Det er folk her inne på forumet med spisskompetanse innen batteriteknologi som har kunnet tilbakevise endel av hva som har blitt linket til/sitert derfra på en veldig etterprøvelig måte. Om de besøker eNiroseksjonen er jeg usikker på. Håper det.

Men jeg skal selvfølgelig ikke nekte noen å anse de overnevnte nettstedene som fasit. For all del. Men ikke betegn folk med (sunn) skepsis til diverse nettsteder som noen som er ute etter "alternative fakta"!

geear

Har jeg gjort det da?

Hadde vært interessant å se hva ekspertene ikke er enige i. Om det er detaljer eller grunnleggende uenighet. Alt statistikk jeg har sett fra degenerering av elbilbatterier tilsier at generell kunnskap om lithium-batterier er en god pekepinn. Forskjellige kjemier og sammensetninger og BMS og temperaturstyring og maks tilgjengelig ladeprosent gir forskjellige egenskaper, så noen 100% som dekker alt får du aldri...

Ragged_Glory

Da har vi hatt vår første litt lengre tur med
bilen. To passasjerer, helgebagasje, mellom 7 og 9 grader, tørre veier på Vestlandet.

Jeg ladet til 99 prosent. Da viste gjettometeret 461 kilometer. Etter 182 kilometer, var det 63 prosent igjen på batteriet og 288 kilometer på gjettometeret. Vi kan altså fint kjør fram og tilbake til hytta uten å lade. Vi fulgte trafikken og fartsgrensene. Veldig fornøyd med bil og forbruk.

K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA