Elbileiere snylter på fellesskapet

Startet av Amatøren, onsdag 13. februar 2019, klokken 10:04

« forrige - neste »

Amatøren

SitatMange elbileiere bor i borettslag og sameier med fellesgarasje. Vinterens høye strømpriser reiser spørsmålet; blir de sponset av fellesskapet? Svaret er kort og godt; ja. For hva koster det egentlig å lade en elbil i dag?

Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

NilsG

Er jo fornuftig at man betaler for ladingen sin. Men litt "stigmatisering" av forskjellige typer elbil i denne saken vel? Tror jeg tar godt i hvis jeg beregner er forbruk nå på vinteren på 200W/km for Renaulten? I så fall har vedkommende ladet nok til å kjøre vel 1.900 km, DVs ca en fjerdedel av årlig kjøredistanse. Ser litt rart ut syns jeg... (Tar vi i litt på Teslaen og sier 250 i forbruk så kjører den ca 75 mil lengre, eller rundt 2,5 mil lengre per dag.)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Electrix

Da jeg bodde i borettslag ble jeg sponset med gratis dieseleksos rett inn i soveromsvinduene hver morgen når det var kaldt. Da gikk nemlig naboen tidlig ut og startet den gamle sprinteren som sto rett utenfor og lot den stå 15-20 min på tomgang, måtte opp og lukke soveromsvinduene med en gang jeg hørte han startet bilen før jeg kunne sove videre. Jeg ville mye heller vært med å sponset eksosfri lading og forvarming.

Men i artikkelen betaler de jo for seg, det er en enkel og billig løsning med fast betaling, og det vil kanskje være litt for lite om vinteren og litt for mye om sommeren, men det er uansett småpenger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OhmPaPa

Et annet poeng er vel at fossilbiler snylter på fellesskapet ved at de forurenser felles goder som ren luft, støynivå og masse annet.

Vollis47

Direkte tåpelig at elbilforeningen er med på slike missvisende artikler. Kan jo få inntrykk av at alle elbilister snylter på sameiet.

I vårt sameie har vi hatt elbil-lading i snart 4 år. Hele tiden har elbilistene betalt for forbruk med en gjennomsnitts strømpris pluss 10 %.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Gardin

Hele artikkelen baserer seg på statistikk for bare to biler med uvanlig høyt forbruk over bare en måned hvor strømprisen har vært uvanlig høy. Dette blir alltfor tynt grunnlag til å trekke noen konklusjoner.

Heldigvis har elbilforeningen tilgang til landomfattende statistikk for kjørelengder og forbruk. Det er godt dokumentert at gjennomsnittselbilen bruker strøm for litt mindre enn 200 kr i en gjennomsnittsmåned. 250 kr per måned er derfor en fornuftig takst. Dette gir gjennomsnittsborettslaget et lite overskudd fra elbilladingen. Altså er det i gjennomsnitt felleskapet som «snylter» på elbileierene dersom elbilforeningens anbefalinger følges. Men nå er vel ikke fast månedspris særlig vanlig lenger uansett? Jeg har inntrykk av at de fleste elbiler i sameier og borettslag måler og betaler for eget forbruk?

Dessuten, som NilsG påpekte, så går ikke tallene til denne journalisten opp. Oppgitt årlig kjørelengde og månedlig forbruk tilsier at denne Zoe'en bruker 580 Wh/km. Her må det være noe alvorlig feil med enten bilen, ladestasjonen eller journalistens påstander. Jeg holder en knapp på det siste.

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Burger

Nå klør jeg meg i huet over tallene til Zoe eieren. I januar så ble det ladet 386 kwh som gir ved 0.2 kwt/km 1930km. Så på en måned så er nesten en fjerdedel av 8000 km pr år brukt opp. Med dette forbruket så bør han ha 24000 km på forsikring. Eller så har jeg bommet med praktisk matte.

Så når 1/4 av årlig kjørelengde blir brukt opp i januar, så blir det feil å presentere januartall som snittet og litt småkjøring i Asker.

Meden snill dieselbil så vil 1930km koste 1447 kroner ved forbruk på 0.5l mila og dieselpris på 15 kroner.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Sitat fra: Electrix på onsdag 13. februar 2019, klokken 11:47
Da jeg bodde i borettslag ble jeg sponset med gratis dieseleksos rett inn i soveromsvinduene hver morgen når det var kaldt. Da gikk nemlig naboen tidlig ut og startet den gamle sprinteren som sto rett utenfor og lot den stå 15-20 min på tomgang, måtte opp og lukke soveromsvinduene med en gang jeg hørte han startet bilen før jeg kunne sove videre. Jeg ville mye heller vært med å sponset eksosfri lading og forvarming.

Slik tomgangskjøring er ulovlig. Du skulle ha gått ut og stoppet motoren, lagt igjen en lapp med beskjed om at nøklene kastes ut i snøen om det skjer igjen.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Burger på onsdag 13. februar 2019, klokken 21:15
Nå klør jeg meg i huet over tallene til Zoe eieren. I januar så ble det ladet 386 kwh som gir ved 0.2 kwt/km 1930km. Så på en måned så er nesten en fjerdedel av 8000 km pr år brukt opp. Med dette forbruket så bør han ha 24000 km på forsikring. Eller så har jeg bommet med praktisk matte.

Så når 1/4 av årlig kjørelengde blir brukt opp i januar, så blir det feil å presentere januartall som snittet og litt småkjøring i Asker.

Meden snill dieselbil så vil 1930km koste 1447 kroner ved forbruk på 0.5l mila og dieselpris på 15 kroner.
Småkjøring gir mye høyere forbruk PR km iom at høyt forbruk til oppvarming av kupé som starter for hver korte tur.
Uansett så har man man på skikkelige ladeløsniger full statistikk for hva prisen bør ligge på for å gå break even.
Virker litt «oppkonstruert» hele problemstillingen. Virker som man tar utgangspunkt i gammelt motorvarmer anlegg og tillater lading uten å ha peiling på hva forbruket er, og derfor baserer seg på Elbilforeningens gjennomsnitts tall.
Kan likegjerne snu hele problemstillingen og påstå at elbileiere sponser de uten elbil, da investering i ladeplasser får både garasjeplasser og boligen til å øke i betydelig i verdi, da ladebiler er noe majoriteten ønsker å ha, men ikke nødvendigvis har tilgang til å få basert på manglende mulighet for hjemmelading.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Gardin

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 15. februar 2019, klokken 10:10
Småkjøring gir mye høyere forbruk PR km iom at høyt forbruk til oppvarming av kupé som starter for hver korte tur.
0.2 kWh/km (som NilsG og Burger har antatt) tar hensyn til dette ekstra forbruket til oppvarming. 0.2 kWh/km er et ganske høyt forbruk for en Zoe. Jeg tror ikke det er så realistisk å få så veldig mye høyere forbruk en dette selv med mye småkjøring i kaldt vær.

Forbruket må være ekstremt høyt dersom tallene i artikkelen skulle stemme. 386 kWh på 666 km (8000/12) gir et forbruk på nesten 0.6 kWh/km. Det er altfor høyt strømforbruk for en elbil uansett hvordan den kjøres.

Her er det noe som ikke stemmer. Enten kjøres denne bilen mye mer enn artikkelen gir inntrykk av, ellers så må det være noe annet som bruker mye strøm fra denne ladeplassen. Kanskje det er en nabo som har ladet en annen bil i skjul på denne ladeplassen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA