Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny SMS 11.02

Startet av kristtorp, mandag 11. februar 2019, klokken 17:49

« forrige - neste »

kristtorp

Ny SMS fra Kia i dag.


https://campaign.targeteveryone.com/mobiSite.aspx?8I46OKWRDy71ldRcfBeVWOyFPLIMxLkShbF%2FBaUnraQl9xw9R%2Bwr%2BinBCRJc8IyKknp6Bsm5ukVqy%2BpQyH84QKGEKAQmhWZZvzu370xLszoYmujtRy%2BgtidDmvhV1R1XNLlOSDxblIY%3D

De 400 første har hatt mulighet til å skrive kontrakt.

350 biler skal ankomme frem til Mars. Da regner jeg med at dette er de tallene fra forrige SMS.

APP kommer ikke før slutten av 1. Kvartal 2020.

Hengerfeste fortsatt usikkert, men skal få avklart ila mars.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ikke helt lett å tolke informasjonen:
De med 400 første reservasjonsnummer har fått tilbud om å skrive kontrakt.
Av de 250 første var det 5 som valgte å kansellere reservasjon.
20% av de 400 første venter på hengerfeste (er dette 80 stk??)

350 biler ankommer til mars.
Dette må bety at flere enn de 400 første reservasjonsnummer får en bil siden 20% (80stk??) venter på hengerfeste og et ukjent antall venter på APP og det har vært frafall underveis.

Tolkning: de 400 første blitt 250 før man spurte om kontrakt, 5 trekker seg og det er nå 105 biler til de neste som ikke venter på hengerfeste og app??




Joggamann

Ut ifra meldingen tolker jeg det som om app kan koste penger - Tror Kia må ta seg en pære her hvis der skjer.

lirekassa

Sitat fra: Joggamann på tirsdag 12. februar 2019, klokken 22:37
Ut ifra meldingen tolker jeg det som om app kan koste penger - Tror Kia må ta seg en pære her hvis der skjer.

Synes du det er så rart at det kommer et lite tillegg for den funksjonen? Abonnementsordning f. eks.

zbk

Ikke uvanlig at man har en årsavgift på ~1000kr for online-tjenester. Gjelder i alle fall for Zoe, Ampera-e og Tesla. Typisk får man et år med på kjøpet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Joggamann

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:03
Sitat fra: Joggamann på tirsdag 12. februar 2019, klokken 22:37
Ut ifra meldingen tolker jeg det som om app kan koste penger - Tror Kia må ta seg en pære her hvis der skjer.

Synes du det er så rart at det kommer et lite tillegg for den funksjonen? Abonnementsordning f. eks.

Ja, det synes jeg er rart med tanke på prisleiet de har lagt seg på fra før.

chriso89

Så vi som ikke har app skal betale det samme som de som får app?

navyelsen

Prisen på bilen i seg selv er ikke så altfor ille, spesielt sammenlignet med konkurrenter som Ampera-e og Leaf+.
Problemet er heller at de bare tilbyr fullspekket FE. Hadde de heller kunnet tilby en lavere utstyr grunnversjon som i alle våre naboland, hadde nok prisen vært meget hyggeligere...

Men prisene på ekstrautstyr (matter, ladekabel, vinterhjul osv.) er derimot helt hinsides!

For øvrig medfører appstøtten visstnok en helt ny telemetrimodul, altså ny hardware. Det ville overraske meg hvis denne ikke medfører prisoppgang. Generelt sett stiger bilprisene på alle biler (både fossil og elektrisk) år for år med nyere årsmodeller. Jeg regner derfor ikke med at prisen fra 2018 blir stående på stedet hvil frem til 2020, eller 2021. Et moderat påslag må man nok regne med.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lars667

Sitat fra: zbk på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:13
Ikke uvanlig at man har en årsavgift på ~1000kr for online-tjenester. Gjelder i alle fall for Zoe, Ampera-e og Tesla. Typisk får man et år med på kjøpet.

Og 8-900 på e-Golf. Er vanlig med 3 år på kjøpet tror jeg, var i alle fall det på min.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lirekassa

Tesla har vel ett år inkludert på Model 3 når man kjøper premium. Det er forskjell på hvordan man mener ting bør være, og hva som er realiteten - det kommer nok et lite påslag på kjøpssum og/eller en form for abonnementsordning på disse bilene. Og så kommer det garantert en prisøkning for hengerfeste, men ikke nødvendigvis noe for biler som er klargjort for dette. Har en liten følelse av at de dropper hengerfeste enda litt lenger, og at vi ikke får en avklaring neste måned.

navyelsen

Sitat fra: lirekassa på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:54
Har en liten følelse av at de dropper hengerfeste enda litt lenger, og at vi ikke får en avklaring neste måned.

Sitter med samme følelsen selv...
Har ennå til gode å se Kia Norge overholde en eneste tidfrist!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

DCool

Likevel overrasket over at ikke flere enn 20% valgte å vente på hengerfeste. Jeg var tydeligvis en av mindretallet, selv om jeg egentlig ikke har behov for det. Men om den kan trekke en henger på 750 kg+, så burde det økt pris både på kort og lang sikt. Alternativet er jo trolig elbil til minst 300k mer om man vil ha ny elbil med hengerfeste, om ikke m3 overrasker. Men kan ikke forstå hvordan den kan få hengerfeste når de allerede har levert long range og performance i lang tid i USA uten å jobbe med dette. De vil nok heller la dette være.eksklusivt for dyrere modeller og Y når den kommer.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

lirekassa

#12
Sitat fra: DCool på onsdag 13. februar 2019, klokken 10:53
Likevel overrasket over at ikke flere enn 20% valgte å vente på hengerfeste. Jeg var tydeligvis en av mindretallet, selv om jeg egentlig ikke har behov for det. Men om den kan trekke en henger på 750 kg+, så burde det økt pris både på kort og lang sikt. Alternativet er jo trolig elbil til minst 300k mer om man vil ha ny elbil med hengerfeste, om ikke m3 overrasker. Men kan ikke forstå hvordan den kan få hengerfeste når de allerede har levert long range og performance i lang tid i USA uten å jobbe med dette. De vil nok heller la dette være.eksklusivt for dyrere modeller og Y når den kommer.

Spørsmål om hengerfeste burde vært avklart for lenge siden. KIA kunne med letthet hatt en 'Nordic Edition' med hengerfeste, varmepumpe, nedsenket/utvidet bagasjerom og hull til ski mellom baksetene som ville gjort denne svært populær her til lands.

Først må det komme en avklaring, dernest en avklaring rundt når man kan forvente levering av de første bilene med hengerfeste. Hvor store modifikasjoner som kreves rundt eksisterende produksjonslinje vet jeg ikke, men jeg tror ikke noe på at dette er særlig høyt prioritert sentralt hos fabrikk - og at mange med deg må vente en god stund til; først på avklaring, så på levering.

Q4 2019 / Q1 2020? Hvis i det hele tatt :)

trykkertor

Jeg føler meg bare mer og mer sikker på at de ikke blir hengerfeste, og at de drar dette ut lengst mulig før de vil stadfeste det.
Utrolig hvor lenge de har "vintertestet" dette hengerfestet nå. Tenk om de hadde vintertestet ladeluken like grundig.

DCool

Ja, så det som mindre enn 50% sannsynlig da jeg valgte og avvente. Men siden de første bilene trolig ikke kom før februar, og dette skulle være avklart i mars, så tenkte jeg at bil 3-4 mnd senere med h feste (og før om det ikke blir h feste, da jeg forventet å få blant de første ikke tildelte bilene da, som kanskje allerede er på båt når avgjørelse er offentliggjort). Så for min del tenkte jeg at bil 2-4 mnd senere (om det blir avklart i mars som lovet) er verd risikoen, uavhengig hva konklusjonen blir.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA