Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny TM3 eller gammel TMS 85?

Startet av TheKid, søndag 10. februar 2019, klokken 23:09

« forrige - neste »

TheKid

Ok, opprinnelig stod det mellom Kia e-Niro eller gammel Tesla S 85. Nå har jeg bestemt meg for Tesla, da jeg jo er en techie og Apple-fan – og egentlig ikke burde fornekte meg selv :-P
Spørsmålet blir dermed: Ny Model 3 (LR med autopilot) eller gammel S til samme pris (ca 530.000)?

TMS er sikkert det mest fornuftige mtp bagasjerom, men TM3 frister mer pga lenger garanti og nyere tech. Pluss at jeg elsker det minimalistiske interiøret. Tror kanskje også at det er lettere å selge 3'ern om et par år når idealbilen for oss, Tesla Y/Byton, kommer. Fram til da kommer det også en del biler med rundt 450 km i rekkevidde, så da er kanskje 100 km ekstra med firehjulstrekk mer tiltalende for flere? På toppen av det hele lukter det vel også en stor oppgradering av S'en om ikke så lenge slik at en 2015-modell kanskje blir vanskelig å selge? Spesielt når den er utenfor garanti (tenkte å kjøpe utvidet garanti hvis jeg kjøper en gammel S nå), går mot slutten av batteri- og DU-garanti og i tillegg kan være vel utdatert.

Hva mener dere?
Kjøper tross alt min første bil, så jeg er fersk på området.
Noen stikkord mtp behov:
* Familiebil for 4.
* Plass til en barnevogn.
* Mest by og nærområde (Oslo) til hverdag.
* I snitt månedlige turer til hytta (Kragerø, 370 km tur/retur).
* Samme gjelder til Tønsberg (220 km tur/retur).
* Vet at turer med småbarn vanligvis innebærer stopp underveis, men hadde vært fint om dette ikke var et must.
* Sikker og bekymringsfritt bildrift hadde også vært ok :-D


P85TMS

Brukt S fra Tesla med 2års utvidet garanti blir nok det billigste hvis du likevel skal bytte til Y/Byton.
Tipper verdifallet på Model 3 er høyere over de neste 2år enn på pent brukt S.
Men siden du liker tech og Apple, så er det eneste riktige flett ny 3.  ;D

1000kwh

Plass er jo argumentet for Model S. Bakseteplassen er ikke all verden, men bagasjerommet er jo helt perfekt for en familie på 4.

Eller anser jeg vel nå Model 3 som mer tech enn Model S på dette stadiet.

Har ikke prøvekjørt Model 3 enda, men tenker den er kompakt og ganske morsom å kjøre. Model S er en stor bil.

Motorwatt

#3
Model 3 er veldig liten. Har du en liten barnevogn i bagasjerommet, er det ikke plass til mye mer i bilen. Frunk er knøtt. Ville nok gått for en S med utvidet garanti. Også når det gjelder økonomi. Hvis det går slik man tror, vil det bli veldig mange M3 i landet, og derfor også mange brukte etterhvert som vil presse prisen ned. På en S er det meste av avskrivningen allerede tatt.

Apple og Tesla er ingen god kombinasjon. iPhone er kun integrert med en dårlig Bluetooth-løsning uten muligheter for valg av spillelister, artister e.l. Mange (de fleste) andre bilprodusenter har kommet mye lenger på dette området. Skjønner heller hvorfor at Tesla ikke kan tilby CarPlay eller Android Auto. Og til de som er motstandere av dette: Kan sikkert gjøres valgfritt å benytte.

Apple kan GUI, men Tesla henger nok en god del etter. Hvorfor kan de ikke lage skjermbildet "Quick Control" dynamisk, slik at det er opp til brukere å bestemme hva det skal inneholde.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sjøhyene

Siden du har to små unger ville jeg av praktiske årsaker helt klart valgt en S. Det er en fantastisk familiebil mtp plass og komfort. Uten at jeg har testet den selv virker det som 3 kan bli trang.
2015-2016 modell 85D ville jeg gått for, da har du også et par år til med reklamasjonsrett på det som måtte feile, og de fleste produksjonsfeilene er nok rettet opp i. Min erfaring er i hvertfall at MS bare blir bedre med tiden når man har fått fikset det som kan tilskrives dårlig QA kontroll under produksjon.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

TheKid

Sitat fra: P85TMS på mandag 11. februar 2019, klokken 07:43
Brukt S fra Tesla med 2års utvidet garanti blir nok det billigste hvis du likevel skal bytte til Y/Byton.
Tipper verdifallet på Model 3 er høyere over de neste 2år enn på pent brukt S.
Men siden du liker tech og Apple, så er det eneste riktige flett ny 3.  ;D

Hjertet sier 3, men prøver å tenke litt fornuftig da jeg har tenkt å bytte bil igjen så fort Y/Byton er leveringsklar. Føler selv at mange kvier seg for å kjøpe min gamle brukte S om 2 år når både nybilgaranti og batteri/DU er utgått. Klart at bagasjerommet til S'en frister, samtidig tror jeg ikke at kona setter pris på å håndtere en så stor bil heller...

Motorwatt

Batteriet er fremdeles innenfor garanti, og DU er det vel "nesten" livstidsgaranti på. Du må se på tilstanden på den Sen du vil ha, og er den pent kjørt, så er det veldig mye bil igjen. WAF er viktig, men hvis du tør å se bort fra den så får du alltid kjøre....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Wibla

Jeg gikk fra en 2015 Mazda3 til en 2018 S, og ja - den er større, men samtidig har du ryggekamera og sensorer rund baut, så det er i praksis ikke noe problem. Om dere ofte parkerer i (trange) parkeringshus forstår jeg godt skepsisen.
2018 Tesla Model S 75D

olavxxx

Det kan gå med Model 3, siden dere har 1 barnevogn.
Fins vogner som er kompakte. Så en familie på 4 er mulig.

3 LR hvis dere har nok plass i den, vil jo gi mye rekkevidde for pengene, full garanti osv.
I tillegg er det jo da premium inkludert, raskere medieskjerm enn en brukt model S, får en helt ny bil som er ubrukt, uten spor av tidligere eier osv :-P

Så jeg ville tatt å prøvd, hvis dere har en ukompakt vogn er det uansett billigere å kjøpe vogn som passer bil, enn bil som passer vogn.

JorEl

Sitat fra: TheKid på mandag 11. februar 2019, klokken 16:22
Sitat fra: P85TMS på mandag 11. februar 2019, klokken 07:43
Brukt S fra Tesla med 2års utvidet garanti blir nok det billigste hvis du likevel skal bytte til Y/Byton.
Tipper verdifallet på Model 3 er høyere over de neste 2år enn på pent brukt S.
Men siden du liker tech og Apple, så er det eneste riktige flett ny 3.  ;D

Hjertet sier 3, men prøver å tenke litt fornuftig da jeg har tenkt å bytte bil igjen så fort Y/Byton er leveringsklar. Føler selv at mange kvier seg for å kjøpe min gamle brukte S om 2 år når både nybilgaranti og batteri/DU er utgått. Klart at bagasjerommet til S'en frister..
Føler at du allerede har bestemt deg 8)
-TM3 frister mer pga lenger garanti og nyere tech. Pluss at jeg elsker det minimalistiske interiøret.
-Hjertet sier 3

En av mine norske helter er Arne Næss, og han ville vel sagt at det er fornuftig å følge hjertet.
Dessuten er det ikke sikkert at Byton kommer så kjapt som du tror, og heller ikke er god nok ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA