Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøring i kollektivfelt som ikke er markert som dette?

Startet av kodax, søndag 10. februar 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

kodax

Jeg spør fordi jeg ikke kan dette:
I Biskop Gunnerusgate/Schweigaardsgate i Oslo er det et langt strekke der trikker og busser kjører, men ingen biler. Dette er ikke skiltet som kollektivfelt, og det står et påbudsskilt med pil som indikerer at man ikke skal kjøre der.
Er det sånn at et slikt påbudsskilt "overstyrer" alt annet, uavhengig av om det hadde stått et kollektivfelt-skilt der? Uderforstått: Det er slik man gjør det der man vil unngå å ha el-biler i kollektivfeltet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Edit: Jeg ser på bildet at det står et (midlertidig) buss-kollektivskilt der, men spørsmålet er altså allikevel: Er det påbuds-pilen som overstyrer el-bilens rett til å kjøre der?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jorgror

2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Orbit

Sitat fra: kodax på søndag 10. februar 2019, klokken 10:13
Er det sånn at et slikt påbudsskilt "overstyrer" alt annet, uavhengig av om det hadde stått et kollektivfelt-skilt der?
Ja, et rundt påbudsskilt overstyrer alltid et firkantet opplysningsskilt.

Sitat fra: kodax på søndag 10. februar 2019, klokken 10:13
Uderforstått: Det er slik man gjør det der man vil unngå å ha el-biler i kollektivfeltet?
I alle fall der en ønsker å forbeholde dette for trikk/buss i rute. Alle som ikke er unntatt på underskiltet av påbudsskiltet må følge dette, også f.eks. syklister.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

Sitat fra: Orbit på søndag 10. februar 2019, klokken 11:10...Alle som ikke er unntatt på underskiltet av påbudsskiltet må følge dette, også f.eks. syklister.
Ah, nettopp det spøsmålet jeg har stilt på et sykkel-forum. Det er jo dumt for meg som sykler, men takker:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hanche

Apropos det, man skal ikke bare lese underskilt, men også hovedskiltet. Det finnes en gatestump i Trondheim som er merket med forbudt for motorkjøretøy, underskilt gjelder ikke buss i rute. En gang jeg syklet der, kom en  buss bakfra og la seg på hornet. Han hadde vel ikke fått med seg at sykler ikke er motorvogner.  :o
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Trekkoppbil

#6
Sitat fra: Orbit på søndag 10. februar 2019, klokken 11:10
Alle som ikke er unntatt på underskiltet av påbudsskiltet må følge dette, også f.eks. syklister.
Jeg er litt usikker på om det gjelder for trikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA