Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tregt bruktmarked for Zoe?

Startet av vinglepetter, lørdag 09. februar 2019, klokken 01:21

« forrige - neste »

Trond.m

Renault har vel hatt så og si kontinuerlig rabatt på mellom 25 og 40.000 siden Zoe så dagens lys. Veiledende pris er definitivt villedende pris.

JonA

Jeg tror Renault ryktet + TN lading er årsaken til at dette er en dårlig bruktbil å selge.

Jeg var heldig og fikk et svært god kjøp på min Bose edition ny mars 2017, men tror jeg er heldig om jeg får solgt den >195.000 kroner når den er gått 33.000 km.

Foreløpig så er bilen i daglig bruk og verditapet på denne er spart inn gjennom driftskostnader (bom, strøm, forsikring, diesel, service etc) alene mot dieselbilen min med svært god margin ( 2x faktisk ).

HCO

Jeg har nettopp solgt min R240. Riktignok til en kollega, men det som gjorde utslaget var at kona hans likte annonsebildene.

Det er utrolig mange annonser med dårlige og få bilder. Så mitt stalltips er å vaske og polere bilen skikkelig, og få tatt noen ordentlige bilder. Ta nok bilder til at bilen kan sees fra alle kanter og gjerne forskjellige vinkler.

Jeg skal ikke påstå at min annonse er en fasit, men her er link om du trenger inspirasjon til bilder (tror det skal være mulig å få opp annonsen fortsatt): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143340863
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

GreenEyez

Sitat fra: JonA på søndag 14. april 2019, klokken 11:56
Jeg tror Renault ryktet + TN lading er årsaken til at dette er en dårlig bruktbil å selge.

Jeg var heldig og fikk et svært god kjøp på min Bose edition ny mars 2017, men tror jeg er heldig om jeg får solgt den >195.000 kroner når den er gått 33.000 km.

Hvor heldig var du? Min er ikke ett år gammel enda og har gått halvparten av din, og jeg tror ikke jeg får mer enn 180 000 kr for den.

Jeg tror også at manglende integrert evne til å kunne lade fra stikkontakt og kommunale ladere er et stort minus for en bruktbilkjøper som får bilen uten ladestasjonmontering inkludert. At det heller ikke er hurtiglading trekker bruktverdien ytterligere ned i søla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Kårepåsporet

Zoe er en svært utfordrende bil å kjøpe. Vi valgte den bort i 2014 når vi kjøpte vår første elbil, Soul, kona ville absolutt ikke ha den, pga utseendet, det er greit nok, vi er alle forskjellige.
Jeg hengte meg opp i å ikke kunne lade hvor jeg ville, og på Vestlandet hvor ladestasjoner var fraværende....

I 2017 ville jeg igjen se på Zoe, da var rekkevidde mye bedre (større batteri), men kona fortsatt

HCO

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 31. mai 2019, klokken 07:05
Zoe er en svært utfordrende bil å kjøpe (...) men summen av ladeutfordring og at bilen er «enkel» gjør det hele vanskelig (...)

Det er en gjenganger at de som har størst problemer med "ladeutfordringene", er de som ikke eier eller har eid en Zoe.

Det er, slik jeg ser det, kun to faktorer som gjør at man ikke bør kjøpe Zoe:

  • Man bor slik til at man ikke har, eller kan "lage" TN-nett*
  • Man ofte har behov for underveis-lading, det vil si at man regelmessig kjører lenger enn rekkevidden på batteriet (ca. 20 mil om vinteren og 30 mil om sommeren for R90)
Zoe støtter ikke "supersakte lading", dvs lading under 11kW, der det ikke er TN-nett. 11-22kW er alltid TN, og det er vel ingen som ønsker å lade saktere enn det underveis? Forøvrig finnes det 22kW type2-lading på mange flere steder enn det finnes "hurtiglading" (og helt ærlig, hva er faktisk snittfart på lading av en gen.1 Soul...? 35kW under gode forhold?). Jeg har aldri, på 80.000km, opplevd ladekø på type2-ladere. Det eneste stedet jeg har lest at det er regelmessig type2-kø er på Nordby kjøpesenter.

For destinasjonslading på IT-nett finnes det "ladebøtte". Jeg bruker min ladebøtte kun til destinasjonslading der vi pleier å være på fjellet, derfor står den der fast. Jeg ga 5.000 kroner for den på finn.no, omtrent det samme som en vanlig schuko-lader koster ny.

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 31. mai 2019, klokken 07:05
Jeg må si jeg synes synd på de som skal selge og gjerne har betalt 240-250.000 og skal selge i dagens marked.

Jeg er svært usikker på hva vi skal gjøre.....

Det høres ut for meg som om du ønsker deg en Zoe, men først ønsker å bidra litt her for å snakke ned bruktprisen. Jeg tror det bare er å slå til nå, før prisene går opp igjen (iallefall i Oslo-området) etter innføringen av trippelbomringen rundt Oslo i morgen.


* Den medfølgende trafoen lager et lokalt TN-nett. Om det ikke følger med trafo når man kjøper Zoe brukt, er skilletrafoer relativt greit og billig å få tak, se bl.a. "Ladeplasser og Ladekabler"-kategorien, der står det en del om dette. Fellesgarasjer med IT-nett kan være utfordrende, der vil det normalt ikke tas hensyn til at Zoe trenger TN.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

HCO: jeg tror ikke majoriteten av de som kjøper brukt rimelig elbil er her på forumet, derfor tror jeg ikke det har noe for seg å «snakke ned» prisen på Zoe.
Det var iallefall ikke intensjonen.
Men når en bil er til salgs feks til 100.000, så viser det seg kanskje at det mangler en service til 4-5000, i tillegg var det dekk til 4-5000 som må byttes. Ok, greit nok det. Men på toppen av dette må en ha en hjemmelader til minimum 7-8000 kroner, da ender plutselig den billige bilen til 100.000 på 115-120.000, hadde den taklet IT, ja da hadde den gjerne kommer på under 110.000.
Lading underveis er ikke problemet, det skreiv jeg vel heller ikke, det er bil nummer to vi skal ha nå, og jeg skal alltid klare en tur på 20-25 mil, hvis det er lademulighet, det er det nå rundt oss

HCO

Det er nok en del som orienterer seg her, før de handler. Og det første de møter er en sticky tråd med side opp og side ned om hvor utrolig vanskelig det er å ha Zoe. Når da i tillegg "alle" (som ikke selv har Zoe) skal mene noe om dette er det jammen ikke greit å være bruktbilkjøper.

Jeg solgte min R240 for en OK pris, men da var både komplett "hjemmelader" (trafo, jordfeilbryter og PodPoint) samt ladebøtte med i prisen. Jeg hadde også nylig kjøpt 2 nye originale dekk og jeg refunderte kjøp av 12V-batteri når det viste seg at det måtte byttes på 3-årsservicen.

Som alltid når man handler bruktbil, uansett drivlinje, må man se an slike kostbare mangler. En Zoe uten verken hjemmelader eller ladebøtte inkludert bør koste minst 15.000 mindre enn den som har begge disse. Dekk var du inne på; originale dekk til Zoe (Michelin Energy EV) er svinedyre, de koster 1600-2000 kroner pr. stk (16") avhengig av hvor man kjøper de.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: HCO på fredag 31. mai 2019, klokken 13:47
Det er nok en del som orienterer seg her, før de handler. Og det første de møter er en sticky tråd med side opp og side ned om hvor utrolig vanskelig det er å ha Zoe. Når da i tillegg "alle" (som ikke selv har Zoe) skal mene noe om dette er det jammen ikke greit å være bruktbilkjøper.

Jeg solgte min R240 for en OK pris, men da var både komplett "hjemmelader" (trafo, jordfeilbryter og PodPoint) samt ladebøtte med i prisen. Jeg hadde også nylig kjøpt 2 nye originale dekk og jeg refunderte kjøp av 12V-batteri når det viste seg at det måtte byttes på 3-årsservicen.

Som alltid når man handler bruktbil, uansett drivlinje, må man se an slike kostbare mangler. En Zoe uten verken hjemmelader eller ladebøtte inkludert bør koste minst 15.000 mindre enn den som har begge disse. Dekk var du inne på; originale dekk til Zoe (Michelin Energy EV) er svinedyre, de koster 1600-2000 kroner pr. stk (16") avhengig av hvor man kjøper de.

Får en både bøtte og hjemmelader, samt service ok, ja da er min betalingsvilje langt høyere.
Har sett på en som er litt «på hæla» mtp service, pen bil, men service mangler, slitte dekk og ingen lader.....
Får se, utvalget er større øst for vannskillet

Kårepåsporet

HCO da har jeg kjøpt Zoe, i Oslo for å kjøre til Sørvestlandet

THE

Haukelifjell på sommertid med Zoe R240 bør ikke være noe problem, men du bør nok planlegge med ca 2,5 timer lading og fire ladestopp på en tur fra Oslo til Haugesund (Du skrev ikke at du skal til Haugesund, men valgte destinasjon som et eksempel på et sted på Sørvestlandet).

Hvis du er interessert, så er A Better Routeplanner bra til å planlegge turen, https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=f7706151-af4f-4196-81a1-35f5faa4f28d

Til informasjon kan jeg fortelle at jeg kjørte t/r Lærdal - Oslo med Zoe Q210 en mild vinterdag i 2017. Første etappe før lading var fra Lærdal til Fagernes (135 km og 350 høydemeter opp) over Filefjell på 1000 moh. Jeg ville ikke vært betenkt med å legge ut over Haukelifjell en sommerdag med Zoe R240 i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

torlie

Før du kjører ville jeg fyllt opp luft til ca 3.0 bar i dekkene, kjør med Eco og unngå cruisecontrol da du kjører mer økonomisk uten denne.

Er det helt flatt et stykke kan dog cruise benyttes.

Lykke til og gratulerer  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Kårepåsporet

Takk for gode tips THE, jeg sjekket planleggeren, satser på middag på Haukeliseter

HCO

Gratulerer med Zoe, KPS. Tror du kommer til å oppleve at den er enklere å leve med, inkludert lading, enn det mange tror.

Realistisk sommerrekkevidde på en R240 er ca. 15 mil om du kjører den noenlunde som en fossilbil, og 18 mil om du har på Eco og det ikke er altfor mye høydeforskjell.

I praksis vil man gjerne ha litt å gå på, så det kan være lurt å planlegge med etapper på maks 12 mil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: HCO på tirsdag 04. juni 2019, klokken 21:07
Gratulerer med Zoe, KPS. Tror du kommer til å oppleve at den er enklere å leve med, inkludert lading, enn det mange tror.

Realistisk sommerrekkevidde på en R240 er ca. 15 mil om du kjører den noenlunde som en fossilbil, og 18 mil om du har på Eco og det ikke er altfor mye høydeforskjell.

I praksis vil man gjerne ha litt å gå på, så det kan være lurt å planlegge med etapper på maks 12 mil.

Takk.
Kommer til å vurdere transformator/ladestasjon, både pga hastighet, og ha en fastmontert løsning.
Blir spennende å prøve langtur, blir nok den første og en av de siste, kan faktisk bli en til i sommer, før vi får TM3 i hus.
Ser frem til å bli kvitt siste fossil personbil!
Jeg kommer nok til å kjøre pent, og starter pessimistisk med 10 mil, har jeg mye å gå på kjører jeg lenger.
Er GOM konservativ, eller faller rekkevidde som en sten når det er 20-30% igjen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA