Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tregt bruktmarked for Zoe?

Startet av vinglepetter, lørdag 09. februar 2019, klokken 01:21

« forrige - neste »

HCO

Zoe sitt GOM er superpessimistisk, nesten på grensen til irriterende.

Langtur med Zoe er bare kos, om man har god tid. Sist sommer kjørte fruen og jeg Zoe'n (R90-en, ikke R240) til Gotland. Ofte finner man type2-ladere midt i bysentrum, mye hyggeligere enn å måtte stå på en forblåst bensinstasjon langs motorveien.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

THE

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 04. juni 2019, klokken 21:43
Sitat fra: HCO på tirsdag 04. juni 2019, klokken 21:07
Realistisk sommerrekkevidde på en R240 er ca. 15 mil om du kjører den noenlunde som en fossilbil, og 18 mil om du har på Eco og det ikke er altfor mye høydeforskjell.

I praksis vil man gjerne ha litt å gå på, så det kan være lurt å planlegge med etapper på maks 12 mil.


Jeg kommer nok til å kjøre pent, og starter pessimistisk med 10 mil, har jeg mye å gå på kjører jeg lenger.
Er GOM konservativ, eller faller rekkevidde som en sten når det er 20-30% igjen?

Korteste rekkevidde jeg hadde på min Zoe Q210 var ca 110 km på vinter (185x65/15 piggfri dekk med lav rullemotstand). Kjørte da to ganger 50 km. Startet hjemmefra med fulladet og forvarmet bil i 15 minus. Bilen sto ute på jobb hele dagen, og startet på hjemturen i minus 8 med kald bil. Kom hjem med 15 km igjen på GOM. Normal rekkevidde på landeveiskjøring og milde vestlandsvintre lå på +-130 km. På sommer med 25 grader og tørre fine veier hadde jeg på de meste 51% igjen på batteriet etter min daglige 100 km jobbkjøring. Jeg brukte bilen på tur til hytta på fjellet (128 km uten lademuligheter på veien) i påska med fullastet bil. Jeg kjørte ut i de grisgrendte fjordstrøka i Sogn og Fjordane der eneste lademuligheter var 16A schuko, og som sagt en 640 km dagstur t/r Lærdal - Oslo (via Valdres pga. godt utbygd 43 kW AC ladenettverk). Forutsetningen for mitt bruk av Zoe var at jeg hadde en Zapcharger-portable ladekabel som gjorde at jeg kunne lade overalt.

Jeg solgte Zoe pga. at vi ikke har bruk for to biler, og dieselstasjonsvogna ble bytta med Tesla X. Hvis jeg derimot skulle kjøpt en bil som nr to bil nå, så er jeg nesten sikker på at det hadde blitt en brukt Zoe.

GOM husker jeg som veldig pessimistisk, og det var en god rest under 0%. Hvis jeg kom ned mot 0%, stoppet bilen og låste den i 5 minutter, så hadde jeg plutselig 10-15 % batteri. Dette ble for øvrig mye bedre etter en SW-oppgradering av BMS. På vanlig kjøring var GOM pessimistisk, og jeg fikk alltid mange km mer enn det bilen antok, selv om GOM er basert på de siste 200 kjørte km eller noe slikt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kårepåsporet

Sitat fra: THE på onsdag 05. juni 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 04. juni 2019, klokken 21:43
Sitat fra: HCO på tirsdag 04. juni 2019, klokken 21:07
Realistisk sommerrekkevidde på en R240 er ca. 15 mil om du kjører den noenlunde som en fossilbil, og 18 mil om du har på Eco og det ikke er altfor mye høydeforskjell.

I praksis vil man gjerne ha litt å gå på, så det kan være lurt å planlegge med etapper på maks 12 mil.


Jeg kommer nok til å kjøre pent, og starter pessimistisk med 10 mil, har jeg mye å gå på kjører jeg lenger.
Er GOM konservativ, eller faller rekkevidde som en sten når det er 20-30% igjen?

Korteste rekkevidde jeg hadde på min Zoe Q210 var ca 110 km på vinter (185x65/15 piggfri dekk med lav rullemotstand). Kjørte da to ganger 50 km. Startet hjemmefra med fulladet og forvarmet bil i 15 minus. Bilen sto ute på jobb hele dagen, og startet på hjemturen i minus 8 med kald bil. Kom hjem med 15 km igjen på GOM. Normal rekkevidde på landeveiskjøring og milde vestlandsvintre lå på +-130 km. På sommer med 25 grader og tørre fine veier hadde jeg på de meste 51% igjen på batteriet etter min daglige 100 km jobbkjøring. Jeg brukte bilen på tur til hytta på fjellet (128 km uten lademuligheter på veien) i påska med fullastet bil. Jeg kjørte ut i de grisgrendte fjordstrøka i Sogn og Fjordane der eneste lademuligheter var 16A schuko, og som sagt en 640 km dagstur t/r Lærdal - Oslo (via Valdres pga. godt utbygd 43 kW AC ladenettverk). Forutsetningen for mitt bruk av Zoe var at jeg hadde en Zapcharger-portable ladekabel som gjorde at jeg kunne lade overalt.

Jeg solgte Zoe pga. at vi ikke har bruk for to biler, og dieselstasjonsvogna ble bytta med Tesla X. Hvis jeg derimot skulle kjøpt en bil som nr to bil nå, så er jeg nesten sikker på at det hadde blitt en brukt Zoe.

GOM husker jeg som veldig pessimistisk, og det var en god rest under 0%. Hvis jeg kom ned mot 0%, stoppet bilen og låste den i 5 minutter, så hadde jeg plutselig 10-15 % batteri. Dette ble for øvrig mye bedre etter en SW-oppgradering av BMS. På vanlig kjøring var GOM pessimistisk, og jeg fikk alltid mange km mer enn det bilen antok, selv om GOM er basert på de siste 200 kjørte km eller noe slikt.

Ut fra din erfaring så bør rundt 140 km være rimelig innafor, kortere når stigningene begynner. Takker for info.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA