Think City Enerdel Lithium Ion tråden

Startet av worry, fredag 08. februar 2019, klokken 18:37

« forrige - neste »

worry

Kjekt med så mye kunnskap samlet her. Ser nå at det er mye jeg kan lese om igjen...  og om igjen. :-)

Nytt prosjekt: Jeg ønsker å kunne koble meg til et Enerdel batteri som er demontert fra bilen. Hvis mulig.
Jeg har en løs signalkabel og en HV-kabel, så da skulle det være mulig, sammen med PCAN-adapteret og Commtool.
Har klippet ut bildet av BMS'en fra skjemaet for Think. Se under. Så lurer jeg på hvor mange signaler batteriet trenger?

CAN høy og lav er åpenbar. Pinne 5 og 8.
Pinne 1, Jord/minus.
12V pluss til pinne 9 EPO inn.
12V pluss kan også settes på pinne 3,4 og 11. Men hvilke av de kreves?
HV-pluggen må stå i for å lukke EPO-kretsen innvendig i batteriet. Kablene isoleres godt (400V).

ODB2-pluggen trenger vel bare CAN høy og lav og 12V pluss og minus. Eller?

Dette bør fungere. Hvis Commtool sender nødvendige CAN-meldinger til batteriet for å skru det på. Gjør den det tro?

Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på onsdag 20. august 2025, klokken 11:03Kjekt med så mye kunnskap samlet her. Ser nå at det er mye jeg kan lese om igjen...  og om igjen. :-)

Nytt prosjekt: Jeg ønsker å kunne koble meg til et Enerdel batteri som er demontert fra bilen. Hvis mulig.
Jeg har en løs signalkabel og en HV-kabel, så da skulle det være mulig, sammen med PCAN-adapteret og Commtool.
Har klippet ut bildet av BMS'en fra skjemaet for Think. Se under. Så lurer jeg på hvor mange signaler batteriet trenger?

CAN høy og lav er åpenbar. Pinne 5 og 8.
Pinne 1, Jord/minus.
12V pluss til pinne 9 EPO inn.
12V pluss kan også settes på pinne 3,4 og 11. Men hvilke av de kreves?
HV-pluggen må stå i for å lukke EPO-kretsen innvendig i batteriet. Kablene isoleres godt (400V).

ODB2-pluggen trenger vel bare CAN høy og lav og 12V pluss og minus. Eller?

Dette bør fungere. Hvis Commtool sender nødvendige CAN-meldinger til batteriet for å skru det på. Gjør den det tro?

Veldig interessant.  Dette er Warlock mat fra Trønderbenken, men det eneste jeg kan bidra med er at du trenger sansynligvis ikke å plugge inn HV kabelen. Den EPO kretsen kan jumpes ved å ta av lokket på batterikassen å finne EPO ledningene der i nærheten av precharge kontaktoren. Da leter du etter et ledning som er merket P1 og skiller den fra. Setter inn en jumper leding i kontakten hvor ledingen fortsetter inn i batteriet så er du "good to go" uten HV pluggen. Jeg husker ikke helt hvilke to terminaler som jumpes men det husker sikkert Warlock bedre enn meg. Lykke til med det prosjektet. Vi la ut en bilde av P1 på Orkanger think tråden hvor vi lurte pcu til å tro at alt var tilkoblet og klart til start.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Takk Marsto, det skal jeg huske.

Jeg fant ut at pinne 4 er Optional, og er 12V ut. Beregnet på å gi strøm til f.eks. en kjølevifte. Da er jo den uaktuell. :-)
Think lithium

Warlock

:+1:

Jepp, dette har vi gjort og Sten Mosand har vel laget seg en diagnosekabel for å plugge rett på tilfeldige Enerdel-pakker.

Som Marsto skriver trenger man egentlig ikke HV-kontakten. Man kan snakke med batteripakken uten at den er koplet til og hente ut alt av info. Skal man derimot lukke kontaktorene kan man sette inn en liten jumper-ledning i P1-kontakten i batterikassa i stedet for de to grå ledningene form går til HV-kontakten.

Det du derimot må ha om du skal få kontakt er en motstand mellom CAN_H og CAN_L for å få rett terminering. Oprinnelig står vel en 120ohm motstand i PCU og en annen 120ohm inne i CDCM eler noe, de terminerer BUSen i hver ende (tenk litt som gammelt coax-kablet datanett f.eks). Om du skal kople rett på batteriet trenger du minst en slik terminator, eller kanskje bedre med to, så 60ohm motstand. (Husker ikke helt hva vi endte opp med sist vi gjorde dette)

12V er vel pinne 11, pinne 3 er "Key Run", pinne 6 er "Auxiliary wake-up", pinne 9 er EPO, pinne 10 er "Charge Wakeup", og pinne 4 er (som du sier) "Fan out"

Pinouten er vel nevnt i dokumentet "THINK City Enerdel Battery Pack Master".

Man trenger nok 12V på pinne 11, og en av 3, 6, eller 10 for å få kommunisert.
(jord på pinne 1 som du sier)

ODB-II kontakten (eller RS232 om du hopper rett til PCAN-adapteret) for CAN-kommunikasjon trenger kun CAN_H (pin8), CAN_L (pin5) og jord (pin1). Adapteret får strøm via USB fra PCen.

worry

Tusen takk!
Det var den der CAN-termineringen ja. Det tenkte jeg ikke på.

Jeg skal muligens koble meg på et batteri for å sjekke tilstand. Og jeg har ikke noe batteri hjemme å prøve på på forhånd. Må få tak i et par-fire både 60 og 120 ohm motstander da. Så kanskje jeg får kontakt.  :)
Think lithium

Warlock

:+1:
Men holder med to på 120ohm.
Test først uten, funker det så funker det.
Om ikke test med en på 120ohm (funker det så funker det)
Om ikke test med to på 120ohm (to 120hm i parallell er samme som en på 60ohm (funker det så funker det))
Om ikkeno funker er nok det heller noe rart med koplingene, eller instillingene dine i commtool etc.

worry

Okey. Kan de to på 120 ohm plasseres parallelt rett ved hverandre, og der jeg har odb-kontakten?
Det blir jo ikke store loopen dette.

Edit; glem det spørsmålet. Jeg må vel få til dette nå. :-)
Think lithium

worry

Jeg fant denne i batterypackmaster. Det finnes altså en 120 ohm innvendig i batteriet, men som må aktiveres (?). Pinne 12 og 13 har ikke noen pinne montert i våre signalkabler.
Foreløpig har jeg ikke noe batteri å teste på, men jeg får bare prøve når jeg kommer så langt.

Men, min kopi av dette dokumentet er så utrolig dårlig kvalitet. Har noen en kopi av Enerdel batterypackmaster som er klar og fin? Det er et veldig informativt dokument.
Think lithium

Warlock

er nok den versjonen der vi alle sliter med ja.. Veldig synd for det er neste umulig å se noe på bilder med MLEC-kortet overhodet.

Ja, når "loopen" er så kort går det fint med begge motstandene på samme plass, og gjerne ved ODB-pluggen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA