Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: worry på fredag 08. februar 2019, klokken 18:37

Tittel: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worryfredag 08. februar 2019, klokken 18:37
Hei Think-venner,
Jeg starter denne tråden med håp om at dette blir tråden med mye generell informasjon om Think City med Enerdel Li-ion batteri. Har du en slik håper jeg du leser videre.

Jeg har kjøpt to slike 2010-modeller, begge har vært ute av drift en stund. Å bare hoppe i det uten kunnskap har vist seg å bli en utfordring for meg. Det ene batteriet har omtrent 70 % døde celler og 100 % døde styrekort (RLEC og MLEC). Ikke mye å leke med der. Det andre batteriet har noen døde celler, og omtrent halvparten av de 16 styrekortene ser døde ut. Så omtrent der er jeg nå. Batteriet er hos Elbilmek, og jeg venter på dommen.

Foreløpig har jeg flest spørsmål, men noe viktig informasjon kan jeg starte med.
Dersom du har en Think med Enerdel batteri bør du fortest mulig forsikre deg om at det er tørt inni. Og særlig om du får en feil. Få det reparert med en gang. Ikke la bilen stå. Batteriet degraderes fort dersom fuktighet er årsaken. Og jeg mistenker at et dårlig styrekort kan tappe celler for strøm. Dette har nok skjedd med mine batterier. Jeg har ellers ingen forklaring på hvorfor mange celler hadde 4 volt, mens naboen kunne være null.

Jeg har blitt fortalt, og har lest det sammen flere steder: celler som har falt under 2,0 volt bør ikke lades opp igjen. Etter en stund skjer det forandringer som øker faren for kortslutning og brann.

Som dere forstår, så trenger jeg sannsynligvis mange styrekort for å komme videre.
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worryfredag 08. februar 2019, klokken 22:38
Som dere sikkert skjønte av det jeg skrev over, så måtte jeg velge celler fra begge batterier for å få ett komplett batteri. Jeg har kun valgt celler som holdt minst 2,5 volt. Dette er regnet som utladet celle ved bruk. I tillegg har jeg valgt vekk celler som hadde noen små skavanker i posens overflate. Se bilde. Er det noen som vet hva som har skjedd her?
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Demontering og montering er utrolig tidkrevende. Måten batteriene er satt sammen på må ha kostet mange arbeidstimer.
2  celler ligger parallellkoblet i en plastholder. 12 slike cellepar er koblet sammen i en blokk som holdes sammen av fire gjennomgående bolter. For hvert cellepar et det fire muttere som kobler sammen elektrisk. Under disse mutterene ligger også tilkobling for overvåkingen. Det måles spenning for hvert cellepar, samt temperatur. Disse 24 cellene blir en blokk. 2 og 2 blokker ligger i en stålkasse. Hver blokk er skrudd fast i kassa med 8 skruer. Hver kasse, 8 stk., er skrudd fast i hovedkassa med 4 skruer.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrylørdag 09. februar 2019, klokken 10:16
Jeg fortsetter litt selv.  :)
Har kommet meg inn på Think_ev forumet på Yahoo groups. Det er vel der de fleste Enerdel-eiere holder til.
Har bare fått lest litt, men ser at RLEC-kort er et gjentagende problem. Og nye kort er vanskelig å få tak.
Det bekreftes også at disse kortene er årsak til at celler tømmes til null. Da er de ferdige.  :(

Da kommer "the big question": er det vanskelig å tilpasse en annen type BMS?
Har noen her gjort det, og kan de evt. selge den tjenesten? Jeg har mistet litt troen på å få til batteri/bil å stole på.
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worryonsdag 13. februar 2019, klokken 18:47
Tja, det ble ikke mye action her gitt.

Har fått dommen fra Elbilmek. 9 av 16 RLEC-kort er døde. Nye finns ikke, men de kan reparere til en kostnad som gjør at prosjektet mitt er vesentlig mindre interessant.

Så nå er rådyr gode å ha.... Noen som har gode forslag? Her på forumet, eller til meg direkte.

Hilsen Espen. 90877145
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. februar 2019, klokken 19:14
Sitat fra: worry på onsdag 13. februar 2019, klokken 18:47
Tja, det ble ikke mye action her gitt.

Har fått dommen fra Elbilmek. 9 av 16 RLEC-kort er døde. Nye finns ikke, men de kan reparere til en kostnad som gjør at prosjektet mitt er vesentlig mindre interessant.

Så nå er rådyr gode å ha.... Noen som har gode forslag? Her på forumet, eller til meg direkte.

Hilsen Espen. 90877145

Ærlig talt tror jeg at jeg hadde solgt de gode cellene til noen som kan bruke de til hyttebatteri eller lignende og brukt pengene som delbetaling på en pent brukt Leaf eller lignende...

De som skal holde liv i Think-bilene fremover blir nok nødt til å skaffe seg ganske inngående kunnskap om de og evt. bruke en del penger på det. En ny BMS for så mange celler i serie vil koste et femsifret beløp, jeg måtte ut med over 5000,- for en til hyttebatteriet mitt og det er bare 14S. Hvor mange Think har vet jeg ikke men 96S er ganske vanlig. Da blir det fort 20-30.000,- for en BMS. Og så skal det integreres mot resten av bilen. Puh.
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worryonsdag 13. februar 2019, klokken 20:41
Hei, takk for svar.
Ja, er det så dyrt med alt av BMS, så ser det mørkt ut. Jeg innrømmer gjerne at jeg har begitt meg ut på dypt vann uten å kunne svømme. Men jeg er villig til å lære. :-)
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: runenolørdag 16. februar 2019, klokken 09:31
Hvis du får tak i RLEC kort, så er disse nummerert fra 0-15. Det er viktig skifte ut identiske nummer. Alternativt må kortene omprogrammeres til riktig index nummer.

Subpakke 1, har RLEC 0 og RLEC1. Dvs et kort til hver av de svarte kassene.  Hvis kortene er defekte, så gir de gjerne feile målinger, og dermed forsøker MLEC og RLEC kort å balansere cellene. Dermed så blir det galt. Når alle defekte RLEC kort er skiftet, så vil du ha avvik i volt mellom ulike celler i samme modul. Lad opp under overvåkning av CoomTool. Ikke lad noen celler mer enn 4.1 volt. De kan ødelegges om de lades mer. Deretter start bilen og la den bruke batteri til laveste celle er ca 3,0 volt. Gjenta prosessen inntil celleavvik er mindre enn 0.1V.

Selv hadde jeg et avvik på 0,8V fra laveste til høyeste celle på en modul. Det tok 3 uker med lading, forbruk før batteri var balansert. Ved ubalanse så får du ikke ladet bilen til 100%. Ladeindikatoren i speedometeret kan vise 30%, og plutselig viser den 100%.

Jeg antar at skadene du viste på enkelte cellepar skyldes lading av cellen til mer enn 4.1V.

PS! Kortene går pga fuktighet, samt at de ligger vannrett slik at fuktigheten blir liggende på kortene lenge. Jeg tror det ville vært lurere at kortene stod loddrett.

Anbefaler å ha bilen stående i garasje, slik at ikke kondens danner seg så lett. Andre lure ideer for å hindre at kondens oppstår kan forlenge levetiden på kortene.

Mvh

Rune
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrylørdag 16. februar 2019, klokken 16:44
Hei,
Takk for svar og informasjon.
Ja, Raimondas fortalte meg det samme. Bildet i Enerdel-manualen viser nummer fra 1-16, mens de i elektronikken er slik du skriver.
Jeg har ikke noe diagnoseutstyr, så jeg er litt låst med tanke på å løse dette selv. Jeg forsår at PCAN kan lese noe, men det verktøyet du nevner vet jeg ikke noe om. Er det noe oss vanlige med ti elektroniske tommeltotter kan få tak i og bruke?
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: runenosøndag 17. februar 2019, klokken 00:24
Programmet CoomTool får du lett tak ved å spørre her på forumet.

Nødvendig kabler finner du her:

https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1

https://www.peak-system.com/PCAN-Cable-OBD-2.273.0.html?&L=1&no_cache=1&sword_list%5B0%5D=odb

Mvh

Rune
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrysøndag 17. februar 2019, klokken 08:31
Det hadde vært glimrende! Må jeg starte en egen tråd om det, eller kan den som føler seg gavmild i dag sende meg en privat melding? Takker på forhånd!
Jeg har en pc med rs232 og WIN7. Er det ok?
Da forstår jeg det slik at man kan analysere Enerdel batteriet med denne kabelen, men først når batteriet er koblet til bilen?
Hva trengs ellers? 12V tilkoblet? Nøkkel i hvilken posisjon?

Edit: Har nå bestilt Peak-adapteret med OBD-ledning. Takker!
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: runenosøndag 17. februar 2019, klokken 11:05
Hei,

Du setter sammen de to kablene jeg listet ovenfor. Du kobler OBD kontakten til bilen (ved sikringene på passasjersiden). Så kobler du til via USB.

Hvis bilen står på lading, så skal det virke. Ellers må tenningen stå i posisjon II, eller bilen må være startet.

Windows 7 går fint. Alt må være tilkoblet, batteripakken og 12V før diagnose. Sørg for at 12V batteri er oppladet. Lad opp via sigarettenner, se https://www.thansen.no/bil/universaldeler/bilbatterier/lader/ctek-comfort-connect-sigarett-stikk/n345764/pn345822/

Selve CTEK laderen finner du her: https://www.thansen.no/bil/universaldeler/bilbatterier/lader/batterilader-ctek-mxs-3.8a/n345764/pn345824/

Nedenfor er et bilde diagnose med korrekte innstillinger:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Select Master Sequence File (MSF) er viktig. Det følger med del slike MSF filer. Velg den som heter Analog_1_8.MSF og trykk Get Data knappen. Deretter Analog_9_16.MSF og trykk Get Data knappen. De viser informasjon om RLEC index 0-7 og RLEC index 8-15.

Det er andre MSF filer også som viser ulike ting, det er ingen fare med å bruke de. En som jeg også liker er Analog.MSF, den viser litt feilkoder og info fra de to første RLEC kortene.

Mvh

Rune
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrysøndag 17. februar 2019, klokken 15:38
Hei,
Takk for fin beskrivelse. Det blir artig å prøve.

Jeg har ikke kjøpt 12V batteri foreløpig. Tenkte kanskje jeg kunne prøve et rimelig Litium batteri. Det er vel ikke noe stort strømtrekk fra dette batteriet, sammenlignet med der det brukes som startbatteri?
Eller, er det best med blybatteri der?
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: runenomandag 18. februar 2019, klokken 21:33
Det burde vel fungere bra med ett Litium 12V batteri, tror jeg. Uansett er det viktig at 12V batteri er oppladet. Ser ut som en del får problem med bilen pga et dårlig 12V batteri.

Hvis du lar bilen stå i en periode, husk å sette på CTEK laderen slik at 12V batteriet vedlikeholdslades. Brukes bilen daglig, så vil fremdriftsbatteriet lade 12V batteriet. Uansett ville jeg vedlikeholdslade batteriet hver andre måned.

Mvh

Rune
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrymandag 18. februar 2019, klokken 22:24
Ok.
Mener jeg leste et sted at spenningen på 12v batteriet overvåkes, og at det vil lades dersom den blir lav. Så det er altså ikke korrekt (?).
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrysøndag 03. mars 2019, klokken 17:27
Jeg har fått PCAN-adapteret, og fikk etter hvert kontakt med batteriet. Artig! Takk til Rune, det hjalp veldig med rådene. Og å få se instillingene i bildet. Fikk kontakt med alle RLEC-kortene, men 8 gir gale verdier. Bra start.

Så lurer jeg på en sak... når er det det foregår balansering av celler? I hvilken nøkkelposisjon? Ved kjøring? Ved lading?


Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: BauDemomandag 04. mars 2019, klokken 14:18
I think the pack is always balancing when it is "on".
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrymandag 04. mars 2019, klokken 22:12
Thanks. That sounds reasonable.
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: BauDemomandag 11. mars 2019, klokken 14:06
After experiencing power limit during the weekend (at 10% with min cell voltage around 2.80V) I wanted to add to my answer above that the balancing is done down to a particular cell voltage limit.
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrymandag 13. mai 2019, klokken 22:08
Ikke mye nytt å fortelle her. Har hatt lite tid.
Men jeg har ryddet litt. Har kjørt omtrent 280 døde celler på dynga.

Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: pexictirsdag 14. mai 2019, klokken 10:58
Hello Worry and all others (sorry for using different language)

What I have observed till now on the down side of RLEC boards:

-little smd transistors are used for balancing jos -> this means small balance current->this means long time (and energy) to proper balance the cells
-at the end of cell row (when these little transistors must work between 0 and 50v) the power dissipation is higher and transistors are getting hot, also they cannot lose the heat very quick do the "plastic like" glue that cover all the board.

IMO these RLEC board will not last in time.

What we can do about this:

1- the holy grail  (some guys on this forum have tried but not a final solution was posted yet) is to replace the MLEC board with some arduino or similar board and afterwards to use and independed BMS and any kind of cell types.

2-temporarely solution choosed by me : to keep RLEC only for CAN comunications and use an diffedrent and independednt BMS for Enerdel cells.

For 2 : we need to remove all defective components on RLEC boards and also the components that are responsable for shunting (balance) the cells
I'm working now to identify all these 12 transistors that are responsible for balance and remove them.
The new BMS will not be complicated neither expensive and will balance the cell with higher current (I aim for around 500mA). It will not be very accurate but it will do the job very well (I hope).
Also - this new BMS will have less and components so it should be fiable.

The work to be done will not be hard bit will be "alot" :) afterall we have to modify 16 RLEC boards...
The new BMS has to be done using same "like IDE HDD cable" as the actual RLEC and will be connected between battery module and RLEC board, this will save us work when we will change the MLEC boards and trow all RLEC boards in the recycle bin  :)

On my car I have other problems that I have to fix before start making the new BMSs  :(

have fun! 
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrytirsdag 14. mai 2019, klokken 12:06
Hi pexic,
Thank you for digging so deep into this problem. RLEC boards have been a problem since our batteries were new. The source of new boards have dried out, and repair seems to be the only solution. Or modification, as you suggest.  :+1:
I have just started to look into CAN bus and electronics, so basically I know nothing yet.  :o
Did you look into everything the RLEC do? The MLEC need data from RLEC to control charge and discharge, to show State Of Charge SOC, to control battery relays, limp home mode, temperature monitoring and so on. The RLEC manual lists lots of functions, but maybe all of those are not needed?
Keep up the good work, and please keep us posted. I read everything with interest, even if I don't understand.  :)

And please keep on writing in english. It's much better than google-norwegian.  ;)
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrylørdag 25. mai 2019, klokken 23:35
Hei,
Progress! Vel, jeg har jukset. Har kjøpt en bil til, en som er i orden. Har gått 90tusen km og har aldri hatt batterifeil. I følge forrige eier går den 16 mil om sommeren og 12 om vinteren (webasto varme), hvis pen kjøring. Ladet den full i natt og tok diagnose på batteriet. Den viste cellespenning mellom 4.07 og 4,10. Ser bra ut.

Har ikke gitt opp prosjektene, men det blir pause. Naboen har renset de 8 RLEC-kortene med feil og byttet transistorer som så dårlige ut. Men ingen av dem ble i orden. Det neste blir å bytte alle transistorene på ett kort, for å se om det hjelper.

Jeg følger pexic med interesse. Men for meg er det veldig vanskelig å forstå detaljene.  :o
Det jeg nå ser som en mulig løsning er å tilpasse en custom BMS. F.eks. fra EMUS i Litauen. Men programmeringen får jeg ikke til selv. Foreløpig.. :-)
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrymandag 28. oktober 2019, klokken 20:33
Hei igjen,
Litt har skjedd, men ingen revolusjon.
Erstatningsbilen går forsatt fint, brukes omtrent daglig. Det er lett å bli glad i en Think som fungerer.  :)

Til prosjektbilen fikk jeg tak i en hel delebil, som eieren hadde gitt opp. Til alt hell viste det seg at batteriet var helt i orden. Men det er rust i batterikassa, så batteriet er reddet i siste liten.
Jeg har nå lånt alle kretskortene for å prøvekjøre batteriet jeg satte sammen av de to med (mange) feil.

En lykkelig lørdag i forrige uke kjørte jeg prosjektbilen 6 mil. Den har stått et ukjent antall år, og passerte 11000 km på testturen. Pga ubalanse i batteriet ble det fort tomt, og jeg fikk lavt nivå-lys før jeg kom hjem. Sjekk med Comtool viste allikevel laveste spenning litt over 3 volt og høyeste 3,35. Jeg tenkte det var lurt å lade sakte, for at balanseringen skulle ha bedre sjans til å henge med, så jeg stilte laderen på 6A. Jeg bruker koblings-ur og stilte på 6 timer.

Søndag morgen skulle jeg fortsette ladingen, men da var alt dødt gitt. Dvs ikke helt da.
Den vil ikke lade, og heller ikke kjøre. Ingen lys på midtkonsoll, inkludert de oppå. Jeg har fått gult airbag lys.
Det klikker i batterireleer når jeg skrur på og av "tenningen". Jeg har målt på alle sikringene, kan ikke se at noen har brudd. Har forsøkt å koble fra og til 12V batteriet. Og det har god spenning, er helt nytt (det var forresten tilbud på dette hos Thansen nå, billigere en Biltema).
Tankmåleren viser ca null, dvs den løfter seg litt når jeg vrir om nøkkelen. Strøm-instrumentet står helt i pigg på strømtrekk.

Jeg får kontakt med hovedbatteriet med CommTool, og det viser at ladingen har foregått slik jeg tenkte. Spenningene er nå ca 3,6-3,8 volt. Ubalansen er blitt litt mindre.

Lang fortelling... noen som har en ide om hva som har skjedd?

Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: pexiclørdag 02. november 2019, klokken 17:24
You have to use CHAS, this is your destiny :) It is not that hard, we will help you ;)
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: BauDemosøndag 03. november 2019, klokken 12:59
Hahahaha!!!
Use the CHAS worry!

Sitat fra: pexic på lørdag 02. november 2019, klokken 17:24
You have to use CHAS, this is your destiny :) It is not that hard, we will help you ;)
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrysøndag 03. november 2019, klokken 22:30
Hei,
Thanks. Yes, I really need to dig into that now. So far I have not had the guts to try.
I have the program, I believe. And the information needed to make the cable is here on the forum, as I remember.
Will come back with questions when I'm ready.  :+1:
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrytorsdag 07. november 2019, klokken 22:27
Kabel for tilkobling ned CHAS er klar, tror jeg. Biltema har stikk som jeg tror passer i kontakten i bilen, men måtte kjøpe pakke på 10. Så jeg prøver med bare løse stifter først.
RS232/DB9 fant jeg hos kjell. Har PC med RS232, så da slipper jeg overgang til USB(?).
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worryonsdag 13. november 2019, klokken 21:04
Jeg har fått kyndig hjelp til å feilsøke. VCU svarte ikke på diagnosen (kommunikasjonsfeil), så den ble etter hvert mistenkt.
Jeg har i dag prøvd en boks fra en annen bil, og da kom korrekte lamper tilbake. Men selvfølgelig, med nøkkelfeil ved forsøk på start. Boksen må kodes.

Om noen har en slik boks liggende i en krok, så er jeg interessert.  :)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrymandag 27. januar 2020, klokken 10:20
Ser nå at jeg har glemt å følge opp her. Ny VCU er kodet og montert. Bilen går igjen. Har bestilt EU-kontroll, så da er denne snart på veien igjen. Jeg tror den har stått lagret siden 2013/14.
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrytorsdag 13. februar 2020, klokken 11:41
Godkjent, registrert og i daglig bruk nå.  :) Jeg har fortsatt litt ubalanse i batteriet, ca 0,1 V forskjell.

Men et teknisk spørsmål: Jeg registrerer at når batteriet er nesten fullt så får jeg stort utslag på amperemeteret ved regenerering/bremsing. Ved nesten tomt batteri er det lite utslag. Og omvendt ved akselerasjon, noe som er mer naturlig.
Kan noen gi en forklaring på det jeg ser?
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: BauDemotorsdag 13. februar 2020, klokken 13:41
I am not 100% sure I understand your question - maybe you can post a short video?
If I understand correctly what you are seeing is the result of the battery changing the "max regen" and "max drive" current parameters.
These parameters are then used to map the dials on the dashboard.
Usually these parameters are staying relatively constant... but if the battery pack is at maximum voltage it would not allow regen and the way for it to signal that to the drive unit is to set the "max regen" to a very small value.
So suddenly the scale of the dashboard is changing and if previously 15A current was barely noticable it is now maybe 4 times the movement.
You can see some of these parameters if you build and run nikometer:
https://www.youtube.com/watch?v=N8921noBR4w
Nikolay
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worrytorsdag 13. februar 2020, klokken 21:59
Thank you Nikolay,
You describe perfectly what I see. The regen I felt was lower than what I feel when the battery is more drained, despite the higher than normal movement.

The nicometer seem really interesting. Do you sell this thing ready for installation? I don't have much spare time these days. And computer stuff is a challenge for me.  :)
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: BauDemofredag 14. februar 2020, klokken 09:38
I don't sell it - it is fully open source...
I can probably build one for you but it would be expensive... PM me and I will try to give you a quote depending on how you want to connect it to the car
Tittel: Sv: Think City Enerdel Lithium Ion tråden
Skrevet av: worryfredag 14. februar 2020, klokken 14:21
Ok, thanks.  :+1:
I see your link, "evmonitor.info" . I will check that out later. Right now I have too much other stuff going.