Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Begreper

Startet av Griffel, søndag 20. november 2011, klokken 13:51

« forrige - neste »

Griffel

Siden dette var en avsporing i en annen tråd, tar jeg dette her forhåpentlig i folkeopplysningens tjeneste, og ikke bare til forvirring. :o

Commiesof, du er nok ikke den første på forumet som er irritert over mine kommentarer og antagelig heller ikke den siste, om jeg får lov å fortsette å skrive her etter at jeg har blitt fossilbilist. Nå blir jeg vel automatisk definert som troll og stengt ute. Men i folkeopplysningens tjeneste får jeg allikevel forsøke å rydde litt i begrepene.

Sitat fra: commiesoft på lørdag 19. november 2011, klokken 22:29
Elektrostatisk felt er den spenningsgradienten som oppstår mellom positive og negative ladninger, les: mellom underskudd og overskudd av ektroner.

Du vet tydeligvis hva elektrostatisk felt er, men dette begrepet har ingen relevans i generatorteori.

Sitat fra: commiesoft på lørdag 19. november 2011, klokken 22:29
Altså, kraftverkene virker slik, at ledere fulle av elektroner skjærer magnetiske feltlinjer, som får elektronene til å flytte seg, og skape en spenningsgradient, et elektrostatisk felt, som er balansert mot det elektromagnetiske feltet.

Det elektrostatiske feltet flytter alle elektroner i samme ledersløyfe, og vi får det vi kaller 'strøm', som vi kan bruke for å lade opp bilene våre, fra nærmeste 'feltgenerator', altså i vårt tilfelle, nærmeste vannkraftverk.
Med unntak av ordet "elektrostatiske feltet" er det du beskriver her mer eller mindre det elektrodynamiske prinsipp og som er bakgrunnen for hele sterkstrøms teknikken og grunnen til at en får rimelig elektrisk energi.

Jeg tror egentlig du lette etter et begrep som heter "Elektromotorisk Kraft", men istedet kom på "Elektrostatisk Felt".

Fra Wikipedia:"In other words, electrostatics does not require the absence of magnetic fields or electric currents. Rather, if magnetic fields or electric currents do exist, they must not change with time, or in the worst-case, they must change with time only very slowly. "
Altså ganske fjernt fra forholdene i en generator eller motor for den saks skyld. Statisk = i ro.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA