Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia e-Niro 64kwh från sverige 415 000nok intresse

Startet av Daniel_k, tirsdag 05. februar 2019, klokken 09:07

« forrige - neste »

Bjoris

Tror Kia må revurderer prisene sine snart nå som Tesla smeller til med de nye prisene sine, du må jo være nær gal for å velge en eNiro til mer enn TM3...

Amatøren

@Bjoris: Ja, hvis man bare ser på rekkevidde.

Derimot så er det folk som vil ha instrumenter foran seg ikke kun i midten av dashbordet. I tillegg mer fysiske knapper for å ikke miste for mye fokus fra kjøringen.

Det er utrolig mye som spiller inn ved valg av bil, også elbil. Det er ikke bare rekkevidde!

Ligger mye magefølelse i bilvalg. Man må like bilen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Sitat fra: Bjoris på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:13
Tror Kia må revurderer prisene sine snart nå som Tesla smeller til med de nye prisene sine, du må jo være nær gal for å velge en eNiro til mer enn TM3...
Pålitelige rykter om at prisen på e-Niro går opp i løpet av mars. Personlig mener jeg man må mer gal for å velge Model 3. Skal kansellere min bestilling, organisasjon til Tesla klarer ikke engang å håndtere dagens ordresituasjonen. Hvordan det blir når de nå skal kutte ned på organisasjonen kan man virkelig lure på. Model 3 på Finn ser heller ikke ut til å gå unna til høye priser, og hva den rimelige Model 3 vil koste er det ingen som vet. Også Tesla må vel snart tenke på at de skal tjene penger.

Bjoris

#33
Sitat fra: TM på lørdag 02. mars 2019, klokken 12:06
Sitat fra: Bjoris på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:13
Tror Kia må revurderer prisene sine snart nå som Tesla smeller til med de nye prisene sine, du må jo være nær gal for å velge en eNiro til mer enn TM3...
Pålitelige rykter om at prisen på e-Niro går opp i løpet av mars. Personlig mener jeg man må mer gal for å velge Model 3. Skal kansellere min bestilling, organisasjon til Tesla klarer ikke engang å håndtere dagens ordresituasjonen. Hvordan det blir når de nå skal kutte ned på organisasjonen kan man virkelig lure på. Model 3 på Finn ser heller ikke ut til å gå unna til høye priser, og hva den rimelige Model 3 vil koste er det ingen som vet. Også Tesla må vel snart tenke på at de skal tjene penger.

Joda, vi har forskjellige preferanser. Vokse-smertene til Tesla er vonde og er ett argument for å velge Kia eller andre enn Tesla.

At TM3 ikke selges til overpris på finn.no er jo fordi Tesla leverer i motsetning til Kia, det blir for dumt å bruke det som argument for at Kia er ett bedre kjøp.

Prisen på TM3 SR pluss med Ap blir rimelig sikkert 10-20.000 rimeligere enn eNiro.

Jeg har kjørt både TM3 og eNiro og det er derfor jeg tenker at en må være litt gal for å velge eNiro til samme pris, men jeg folk er forskjellige selvsagt og en sedan vs kombi er viktig for mange

Tesla har forresten tjent penger de siste 2 kvartalene og nedleggelse av butikker har ikke noe med service å gjøre.

Kårepåsporet

Sitat fra: Amatøren på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:33
@Bjoris: Ja, hvis man bare ser på rekkevidde.

Derimot så er det folk som vil ha instrumenter foran seg ikke kun i midten av dashbordet. I tillegg mer fysiske knapper for å ikke miste for mye fokus fra kjøringen.

Det er utrolig mye som spiller inn ved valg av bil, også elbil. Det er ikke bare rekkevidde!

Ligger mye magefølelse i bilvalg. Man må like bilen.

Det stemmer, en må like bilen.
Jeg liker TM3.
Jeg liker design, foran, fra siden og bakfra.
Jeg digger at den har et interiør som jeg synes minner om nordisk design, på sitt beste.
Jeg synes alle andre biler blir gammelmodige ift TM3, jeg simpelthen digger å slippe å famle etter knapper på nærmest alle kanter, som feks Ioniq: instrumentlys på venstre side nedre kant av dashboard, setevarme, rattvarme osv mellom setene osv osv

Jeg har kjørt bil i noen tiår og har erfart at jeg tilpasser meg kjøretøyet jeg skal kjøre.
Jeg har ikke kjørt C1 lastebil mange ganger, men om bilen er 2,55 m bred og 6-8 meter lang så er ikke det noe problem.
Kjører bobil over 5 tonn året rundt, fra syd Europa om sommeren til fjellheimen i Norge vinterdag.
Er det problem å ha speedometer på skjermen i midten av bilen, ja da bør en gjerne ha noen flere kjøretimer?
Eller sitter dere virkelig å stirrer på speedometeret hele tide?
Jeg for min del bruker cruisecontrol så ofte jeg kan, spesielt i lengre 40-50-60 soner og generelt på landeveien.

Kort fortalt liker jeg ikke å fomle etter knapper som fører til at jeg MÅ ta blikket fra området foran bilen.

Trond.m

#35
Det er vel få som betviler at fysiske analoge knapper er enklere å betjene uten å ta blikket fra veien. Og at Tesla ikke tilbyr HUD til en bil uten instrument-panel er helt uforståelig. De har spart på mye både i byggekvalitet  og materialkvalitet (eks plast-ratt og skai-seter).
På kort sikt er jeg overbevist om at det gir bedre økonomi å kjøpe e-Niro på grunn av etterspørsel / leveringstid, og på lang sikt gir bilen garantert lave kostnader i hele 7 år. Smak og behag derimot kan man ikke diskutere.

Men nå er vi vel langt utenfor temaet. Å kjøpe en svensk e-Niro ville jeg ikke gjort. Da er nok Model 3 et bedre valg.

jkirkebo

Sitat fra: TM på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:13
Det er vel få som betviler at fysiske analoge knapper er enklere å betjene uten å ta blikket fra veien.

Jeg gjør det. Å finne riktig knapp i et mylder av knapper krever oppmerksomhet. F.eks rattvarmen i vår Leaf er i en gruppe på 6 like knapper, 3 og 3 over hverandre nede til venstre for rattet. Definitivt ikke lett å finne i farten uten å bruke en del oppmerksomhet på det. Tilsvarende med f.eks klimakontrollene, de er ikke noe enklere å betjene i Leaf enn i TMX. Heller tvert imot vil jeg si.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Jeg er overbevist om at det vil være marked for e-Niro en god stund fremover, det er alltid noen som ikke skal ha Tesla uansett, enten det er fordi den mangler knapper, har instrumentet i midten, fordi det er Tesla, fordi himmelen er blå, eller hva det måtte være, og da er e-Niro et godt alternativ. Dette trenger vi ikke diskutere mye, hadde alle tenkt likt hadde det aldri vært mer enn én bil som solgte i markedet.

Sitat fra: TM på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:13
Det er vel få som betviler at fysiske analoge knapper er enklere å betjene uten å ta blikket fra veien. Og at Tesla ikke tilbyr HUD til en bil uten instrument-panel er helt uforståelig. De har spart på mye både i byggekvalitet  og materialkvalitet (eks plast-ratt og skai-seter).
Både Mercedes og BMW har brukt det samme, uten at jeg har hørt noen bruke det mot de. Jeg hadde sportsstoler i delskinn i en BMW 1-serie jeg kjøpte i 2009, og "skinnet" var tilsvarende skai/PU, bare i en mye ruere og stivere utgave enn Tesla sin.

Når det gjelder rattet som du hevder er plast, er du sikker på det? Min X har skinnratt, selv om den har PU-interiør.

Sitat fra: TM på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:13På kort sikt er jeg overbevist om at det gir bedre økonomi å kjøpe e-Niro på grunn av etterspørsel / leveringstid, og på lang sikt gir bilen garantert lave kostnader i hele 7 år. Smak og behag derimot kan man ikke diskutere.
Jeg tror det samme som deg, men det tror jeg kun gjelder oss som får bil helt i starten nå. Vi vet nå at e-Niroen er rett rundt dørene (men får ingen dato..), og jeg tror vi kan beholde den et halvt år uten å tape noe særlig med penger på den, og så heller hoppe på en Model 3 da - enten en SR eller en brukt LR/P, som allerede har tatt et verdifall.

Du bruker "7-årsgarantien" som et argument, når den primært er en salgsgimmick. Kia har fem års garanti, som alle andre, men syv år på noen komponenter. Og på batterigarantien så er både VAG, BMW og Tesla, kanskje flere, bedre enn Kia.

Trond.m

#38
Det er vel 7 års garanti på alt uten slitedeler og lydanlegg (av en eller annen merkelig grunn har der bare 3 år..5 års reklamasjonsrett). Men det er riktig at man mister 1 års garanti på batteriet i forhold til andre leverandører (7 istedet for 8 år)

Rattet er i plast i følge den Tesla ansatte som satt på meg meg ved prøvekjøringen. Det føltes også som plast, men det trenger ikke å være riktig. Har fått feil informasjon fra Tesla ansatte før.

Når det gjelder skinn så er det riktig at MB ofte bruker skai. BMW bruker ekte skinn på alle sitteflater både i i3 og andre modeller.

daktari

Sitat fra: TM på søndag 03. mars 2019, klokken 10:35
Det er vel 7 års garanti på alt uten slitedeler og lydanlegg (av en eller annen merkelig grunn har der bare 3 år..5 års reklamasjonsrett). Men det er riktig at man mister 1 års garanti på batteriet i forhold til andre leverandører (7 istedet for 8 år)

Rattet er i plast i følge den Tesla ansatte som satt på meg meg ved prøvekjøringen. Det føltes også som plast, men det trenger ikke å være riktig. Har fått feil informasjon fra Tesla ansatte før.

Når det gjelder skinn så er det riktig at MB ofte bruker skai. BMW bruker ekte skinn på alle sitteflater både i i3 og andre modeller.
Det er en vesentlig forskjell på skai/kunstskinn og plast i min oppfatning. jeg har kjørt en del biler med ekte plastratt, altså ratt som ikke er trukket i noe som helst, uten sømmer, bare støpt plast - hardt eller semi-mykt. Skai/kunstskinn eller skinn går i praksis ut på det samme - jeg vet ikke hva jeg har hatt på mine biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bjornskj

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 02. mars 2019, klokken 17:06
Kort fortalt liker jeg ikke å fomle etter knapper som fører til at jeg MÅ ta blikket fra området foran bilen.
Etter å ha kjørt bil i så lang tid har du ikke lært deg hvor kappene er lokalisert? Jeg har langt i fra samme erfaring med bilkjøring som deg men de fleste funksjoner som betjenes med knapper i min bil kan jeg operere uten å se på dem. Jeg betviler sterkt at den samme "har det i fingrene" følelsen vil komme i TM3.

Men når det er sagt gir en skjermløsning mange andre muligheter med at det er mye enklere å legge til ekstra funksjonalitet senere. Men at det er noe videre trafikksikkert å drive å fomle rundt i skjermmenyer tviler jeg sterkt på, uansett uvilje man har mot fysiske knapper. F.eks. det å svare på anrop eller ringe noen synes nå jeg høres ut som litt mer omstendelig i TM3 mot de bilene som har en dedikert knapp til dette.

tuono

Sitat fra: Bjoris på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:14

Tesla har forresten tjent penger de siste 2 kvartalene og nedleggelse av butikker har ikke noe med service å gjøre.

Har du lest "Tromsøtråden" på TM3 seksjonen? Mye tyder på at du har rett. De kan trygt legge ned butikkene og opprettholde samme grad av service (null!)

geear

Sitat fra: bjornskj på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:26
F.eks. det å svare på anrop eller ringe noen synes nå jeg høres ut som litt mer omstendelig i TM3 mot de bilene som har en dedikert knapp til dette.
Er ikke det likt som i eksisterende Teslaer? Et enkelt trykk på høyre knapp på rattet for å svare på en telefonsamtale (og legge på)?

På samme knapp kan man også scrolle gjennom register og trykke på for å ringe. Enklere blir det vel knapt, og man behøver ikke bruke noen touchskjerm i det hele tatt (men kan det og, om man vil, det popper opp en dialogboks for å svare eller ignorere samtale også på touchskjermen i tillegg til valget fra rattet, når noen ringer). Det kan også gjøres med talekommandoer, men i mine øyne er det for sadister, siden norske navn sjelden er helt enkelt å få til med engelsk talekommando.

bjornskj

#43
Sitat fra: gr på torsdag 07. mars 2019, klokken 12:58
Sitat fra: bjornskj på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:26
F.eks. det å svare på anrop eller ringe noen synes nå jeg høres ut som litt mer omstendelig i TM3 mot de bilene som har en dedikert knapp til dette.
Er ikke det likt som i eksisterende Teslaer? Et enkelt trykk på høyre knapp på rattet for å svare på en telefonsamtale (og legge på)?

På samme knapp kan man også scrolle gjennom register og trykke på for å ringe. Enklere blir det vel knapt, og man behøver ikke bruke noen touchskjerm i det hele tatt (men kan det og, om man vil, det popper opp en dialogboks for å svare eller ignorere samtale også på touchskjermen i tillegg til valget fra rattet, når noen ringer). Det kan også gjøres med talekommandoer, men i mine øyne er det for sadister, siden norske navn sjelden er helt enkelt å få til med engelsk talekommando.
Skulle kanskje ikke nevnt dette da jeg faktisk ikke er 100% sikker så tar selvkritikk der. Men det ble nevnt at på TM3 kan en ikke benytte scrollhjulene på rattet til å betjene telefonen - men som nevnt jeg har ikke sjekket dette personlig, kun lest denne tråden: https://forums.tesla.com/forum/forums/making-and-receiving-phone-calls-model-3

geear

Skulle det være slik, så blir jeg litt overrasket, men da er det kjekke med Tesla at det plinger inn en ny software update, og 40 minutter senere så har en fått slike funksjoner på plass. X-en er brukervennligheten selv i forhold til for eksempel e-Golfen (som tross alt ikke er helt håpløs den heller, men mange menyer man må inn flere nivåer i).

Men nå skal jeg skrinlegge flere bidrag til OT her..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA