ACC og filassistent

Startet av asa50, lør 02. feb 2019, kl. 14:48

« forrige - neste »

asa50

Har et spørsmål som gjelder ACC og filassistent.
Er det virkelig slik at filassistenten ikke kan deaktiveres når en aktiverer ACC? Jeg ønsker å bruke ACC alene. Har kjørt bil med ACC i snart 10 år (Toyota Prius, Hyundai Ionic og Opel Astra), og har nærmest blitt "avhengig" av denne. Den adaptive fartsholderen på Kona er jo også meget bra! Kombinasjonen ACC/filholder fungerer bra ved saktegående køkjøring. Men ved normal kjøring kan den, slik jeg jeg ser det, være direkte farlig: Rykking i rattet, fungerer bare der veimerkingen er god, vingler fra side til side, ber deg "Hold i rattet" med korte mellomrom. Og hva med glatt vei? Jeg tror nok at denne filassistenten kan bli et veldig godt sikkerhetssystem når den er ferdig utviklet. Men foreløpig er jo dette bare på et tidlig utviklingsstadium, spør du meg. Funksjoner som denne MÅ kunne styres av bruker.
Eller har jeg kanskje oversett muligheten av kun å bruke ACC uten å aktivere laneassist?

trykkertor

Du kan kjøre uten filassistent men med ACC.
"Problemet" er at du må trykke på knappen for å deaktivere filassistenten hver gang du starter bilen på nytt.
Selv kjører jeg uten noen form for filassistent eller lane keep assist. Men bruker ACC.
LKA deaktiverer du i bilens menysystem. (bilde av grønt ratt). Forblir slått av til du en dag aktiverer igjen.
Filassistenten (bilde av bil med grønn stripe på hver side), deaktiverer du med knapp nær venstre kne. Rekativerer neste gang du starter bilen.

Biff

Hold hendene på rattet, spesielt når du skal kjøre forbi avkjøring / akselerasjonsfelt. Da tror den du skal til høyre og rykker deg dit.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA