Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan sette innstilling på max 80% lading

Startet av Carolinen, torsdag 31. januar 2019, klokken 14:35

« forrige - neste »

Carolinen

Hei, jeg kjøpte meg en elbil (Leaf) for første gang for tre uker siden og nå har jeg endelig fått kontroll over bilen med app. Det jeg lurer på er, jeg hører så mye om at man bør stille inn at bilen skal lade til 80%, men hvordan gjør man det?

Er ikke helt aktuelt for meg å gjøre nå på vinteren pga jeg kjører ganske langt hver dag, men etterhvert som minusgradene forsvinner kan det være fint å vite hvordan jeg setter på denne innstillingen.
Takker for svar!

ThomasEL

Hva slags modell har du kjøpt?
Det er kun 2010-2015 modellene (24kWt) som kan stilles til 80%
Jeg har selv den nye 2018 40kWt Leafen. Jeg pleier å stille inn ladetimeren slik at den avslutter lading på ca 75-85%.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Carolinen

Ahh, det forklarer kanskje litt. Jeg har en 2017 modell 30kWt

EV-FTW

Det der med 80 prosent får du vurdere selv om du ønsker å kjøre. Mange sier det er viktig osv. Så er det de av oss som sier, lad og kjør!
Er de som alltid lader maks til 80 prosent, som også har mistet mye av energien i batteriet.

Viktigste er å unngå veldig varme, eller unngå å kjøpe en bil som har gått i varme strøk. Videre unngå at bilen står fulladet over lengre tid!

Jeg har en 30kWt Leaf fra 2016. Kjøpte den ny og har kjørt den nå 71 000 km.
Har alltid ladet til 100 prosent, stort sett hver natt. Har hurtigladet ganske mye, ca 5 ganger i mnd i gjennomsnitt.
Bilen har en SOH på rett under 94 prosent. Dvs et tap på mellom 6 og 7 prosent på 3 år.
Leser du på forumet til 40kWt Leaf, vil du se at mange av dem skriver at deres biler har en SOH på mellom 90 og 95 prosent, og da er bilene kjørt noen få tusen kilometer, og er bare noen mnd gamle.

Med andre ord, min bil har holdt seg godt, og jeg har ikke ofret en tanke å stresse med å alltid skulle lade til maks 80 prosent! ( kun på hurtiglader, da kun fordi ladefart går vesentlig ned etter 80-85 prosent)
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Batteriforskning tilsier ihvertfall at det i lave temperaturer ikke spiller særlig rolle, om vinteren kan man trygt lade til 100%.

Om sommeren er det tiden den står fulladet i varmen som avgjør. Øystein K bruker bilen mye, så det er nok sjelden den blir stående lenge fulladet, og kan forklare batterihelsa. Men som han poengterer, om den blir sjeldent brukt og står fulladet i dagesvis i solsteiken så vil nok batteriet degraderes merkbart raskere (slik erfaringer fra varmere klima bekrefter).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Funksjonen med 80% lading forsvant med 2014-modellen.

tomrh

Et triks er å stille ladetimer til å fullføre lading halvannen til to timer senere enn det tidspunktet du skal kjøre på jobb. Da er soc på ca. 80%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA