Rekkevidde på motorvei

Startet av chriso89, tor 31. jan 2019, kl. 08:25

« forrige - neste »

chriso89

Hei.  Jeg får min kia Niro neste uke og planlegger å kjøre drammen til Stavanger.  Siden kona er ganske lik så spør ejg om erfaringer på strekningen.

Hvor langt kommer jeg meg mellom hver ladding og spesielt første strekning?

TorT

Dette er et åpent spørsmål. Litt, hvor langt er et tau?

Elbiler er veldig følsomme for mange ting. Er veiene tørre, og temperaturene så gunstige at varmepumpen er effektiv, så er Kristiansand bare 27 mil.

Men det jo litt høyere fartsgrenser på en del av strekningen. Så det har også mye å si.

Er det snøføre og minus 10-15 C, så kan Kristiansand være å strekke strikken veldig langt.

Men rekkevidden er så god at det er ikke noe å tenke på. Ladere er det over alt. Når du er på ca 20% batteri, finner du frem appene dine, finner en ladestasjon, gjerne der du kan ta en lunsj. For du blir stående en drøy time.
Lad til ca 74%, hvor ladehastigheten går ned. Kjør videre.

Enkelt og greit.
Hvis du holder til i Rogand bør du ha Grønn kontakt, Fortum og BKK.

Cydonia

Kjørte Oslo-Stavanger(Sandnes) rett før jul, ca. 3-4 minusgrader i snitt. Startet med 100%. Ladet ved Arendal etter 275 km, GOM viste da 75 km gjenstående rekkevidde. Kjørte i normal hastighet på motorveiene. Ladet i ca. en time, maks ladehastighet var 48 kW, men den kan variere, og den faller etter 73%. Ladet til 80%, dette kunne i teorien holdt akkurat, men for sikkerhets skyld ladet jeg ca. 20 minutter ved Moi, fra ca. 40% og opp til 60. Ankom med 127km igjen på GOM.

Tips: Det kan være aktuelt å teste ut Ionity ved CircleK Kjærlinglad/Lillesand. Dit bør du klare fra Drammen hvis du starter med fullt batteri, og til 80 kr fastpris får du "full tank" videre.
Hyundai KONA electric 2018

chriso89

Spent på om jeg klarer Lillesand med tanke på motorvei. Er erfaren elbil sjafør og kommer fra kia soul.  Kjørte den over fjellet uten problem men blir deilig med mindre stopp:)

ebecker

Drammen - Lillesand greier du lett. Du kan antakelig legge deg på 120Kmh. Da får du varme i batteriet som igjen fører til at du får god ladehastighet. Pass på at du holder snittforbruket under 24 kWh/100 km. Regnestykket for dette er 2.4 X 26mil = 62,4 kWh.

Tilsvarende regnestykke kan du gjøre for Kjerlingland – Stavanger (ca. 26 mil det også). Den strekningen har mye lavere fartsgrenser slik at du kanskje kan greie deg med ca. 180 wh/km i forbruk.
80 % er ca. 51 kWh. Regnestykket blir da 1.8 X 26 mil =46.8kWh.

Det er mulig du bør legge inn noe større sikkerhetsmarginer enn dette

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA