Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Epost: Bekrefter Model 3-oppdateringen din.

Startet av Handyman, torsdag 31. januar 2019, klokken 07:02

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: enjikaka på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:08
De 15 000 ved bestilling av Model 3 skulle gå til å dekke "dokumentationsagifter" stod det. Så makes sense att det fjernes fra fakturaen?
Nå tror jeg du blander litt. Bestillingsummen på 15000,- er forskuddsbetaling av bilen og blir trukket fra når betaling skal gjøres. Det samme gjelder reservasjonsbeløpet på 10000,- for de som har betalt det. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

enjikaka

Sitat fra: Handyman på torsdag 31. januar 2019, klokken 12:07
Sitat fra: enjikaka på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:08
De 15 000 ved bestilling av Model 3 skulle gå til å dekke "dokumentationsagifter" stod det. Så makes sense att det fjernes fra fakturaen?
Nå tror jeg du blander litt. Bestillingsummen på 15000,- er forskuddsbetaling av bilen og blir trukket fra når betaling skal gjøres. Det samme gjelder reservasjonsbeløpet på 10000,- for de som har betalt det.

Nei nei. Det stod klart og tydelig att de 15 000 kr ikke går til nedbetalning av bilen; uten til omkostnader for Tesla og att de er non-refundable. Har du ikke lest avtalen?

Sitat
Bestilling; Ikke-refunderbar ordrebetaling; Endringer. Etter at du har fullført din bestilling, og de alternativene du har valgt blir
tilgjengelig i produksjon, vil vi begynne prosessen med å tilpasse din bestilling til et kjøretøy, og koordinere levering av ditt Kjøretøy. Din
ordrebetaling dekker kostnaden for dette arbeidet og annet prosesseringsarbeid, og er ikke nedbetaling eller depositum for Kjøretøyet.
Din ordrebetaling er kun helt refunderbar frem til din bestilling er matchet med et Kjøretøy, på hvilket tidspunkt ditt kjøp eller leasing blir
endelig og din ordrebetaling ikke refunderbar. Det blir vanskelig, om ikke umulig, for oss å imøtekomme en endring i din
Kjøretøykonfigurasjon, leveringssted eller forventet leveringstid etter Bestillingsdatoen. Dersom du ønsker å endre din bestilling vil vi
forsøke å imøtekomme din forespørsel. Dersom vi aksepterer din forespørsel er det mulig du må betale en ikke-refunderbar
endringsavgift på € 500 (eller £ 500; 500 CHF; 5000 NOK; 5000 SEK; eller 5000 DKK avhengig av din lokale valuta) samt potensielle
prisøkninger ved prisjusteringer gjort siden din originale Bestillingsdato. Enhver endring du gjør av din Kjøretøykonfigurasjon, inkludert
endring av leveringssted eller forventet leveringstid vil bli reflektert i en etterfølgende Kjøretøyskonfigurasjon som vil bli en del av denne
Avtalen.
Blå Model 3 LR-AWD FSD.
VIN 216 XXX
Tog levering: 2019-03-22

zinedinestrand

Snakket med Tesla nå, det var visst en bug i systemet, så man kunne bare se bort ifra den eposten. Fikk lagt inn bestilling på vinterdekk og lagt inn forsikringsselskap med beskjed om at jeg da kom frem i køen iom. at dette nå var registrert.
Det siste virker litt rart da man skulle tro at køordningen var basert på reservasjons- og ordredato samt tidligere Tesla-eierskap, så vi får nå se. Hun kunne ikke se hva min tentative leveringsdato var da hun ikke hadde tilgang til det systemet. Har forvørig ikke fått den sagnomsuste telefonen der de spør om jeg er interessert i vinterdekk osv, men fikk jo lagt inn det nå.
De var visst fullt opptatte med å ringe ut til kunder på leveranse-avdelingen, så hun kunne ikke sette meg over til de for å forhøre meg om leveringsdato, men hørtes ut som at de som bestilte før jul kunne håpe på bil i februar.

1000kwh

Sitat fra: enjikaka på torsdag 31. januar 2019, klokken 14:54
Sitat fra: Handyman på torsdag 31. januar 2019, klokken 12:07
Sitat fra: enjikaka på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:08
De 15 000 ved bestilling av Model 3 skulle gå til å dekke "dokumentationsagifter" stod det. Så makes sense att det fjernes fra fakturaen?
Nå tror jeg du blander litt. Bestillingsummen på 15000,- er forskuddsbetaling av bilen og blir trukket fra når betaling skal gjøres. Det samme gjelder reservasjonsbeløpet på 10000,- for de som har betalt det.

Nei nei. Det stod klart og tydelig att de 15 000 kr ikke går til nedbetalning av bilen; uten til omkostnader for Tesla og att de er non-refundable. Har du ikke lest avtalen?

Sitat
Bestilling; Ikke-refunderbar ordrebetaling; Endringer. Etter at du har fullført din bestilling, og de alternativene du har valgt blir
tilgjengelig i produksjon, vil vi begynne prosessen med å tilpasse din bestilling til et kjøretøy, og koordinere levering av ditt Kjøretøy. Din
ordrebetaling dekker kostnaden for dette arbeidet og annet prosesseringsarbeid, og er ikke nedbetaling eller depositum for Kjøretøyet.
Din ordrebetaling er kun helt refunderbar frem til din bestilling er matchet med et Kjøretøy, på hvilket tidspunkt ditt kjøp eller leasing blir
endelig og din ordrebetaling ikke refunderbar. Det blir vanskelig, om ikke umulig, for oss å imøtekomme en endring i din
Kjøretøykonfigurasjon, leveringssted eller forventet leveringstid etter Bestillingsdatoen. Dersom du ønsker å endre din bestilling vil vi
forsøke å imøtekomme din forespørsel. Dersom vi aksepterer din forespørsel er det mulig du må betale en ikke-refunderbar
endringsavgift på € 500 (eller £ 500; 500 CHF; 5000 NOK; 5000 SEK; eller 5000 DKK avhengig av din lokale valuta) samt potensielle
prisøkninger ved prisjusteringer gjort siden din originale Bestillingsdato. Enhver endring du gjør av din Kjøretøykonfigurasjon, inkludert
endring av leveringssted eller forventet leveringstid vil bli reflektert i en etterfølgende Kjøretøyskonfigurasjon som vil bli en del av denne
Avtalen.
Ja, det er deres forklaring på hvorfor du må betale, men det trekkes jo fra prisen på bilen. Hvor ellers blir det av pengene?

Fornybarbil

Hvis det ikke trekkes fra prisen må jeg hoste opp 15K ekstra.. Det framkom jo ikke på noen av kalkulatorene s at prisen på bilen var Bil + vrakpant + destinasjonsavgift + order processing?

Torair

Litt lenger nede i avtaleteksten står dette:

" Når du tar imot levering av Kjøretøyet vil vi i ditt Kjøretøys endelige kjøpesum gi en kreditt for et beløp tilsvarende ordrebetalingen du har betalt."

enjikaka

Sitat fra: RogerT på torsdag 31. januar 2019, klokken 15:17
Litt lenger nede i avtaleteksten står dette:

" Når du tar imot levering av Kjøretøyet vil vi i ditt Kjøretøys endelige kjøpesum gi en kreditt for et beløp tilsvarende ordrebetalingen du har betalt."

Lurt. Rett så sikker att det stod på bestillningssiden før jeg betalte att pengende strengt nok ikke gikk till priset på bilen... Så jeg har regnet med att det är 15 000 kr extra.
Blå Model 3 LR-AWD FSD.
VIN 216 XXX
Tog levering: 2019-03-22

Handyman

Sitat fra: enjikaka på torsdag 31. januar 2019, klokken 14:54
Sitat fra: Handyman på torsdag 31. januar 2019, klokken 12:07
Sitat fra: enjikaka på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:08
De 15 000 ved bestilling av Model 3 skulle gå til å dekke "dokumentationsagifter" stod det. Så makes sense att det fjernes fra fakturaen?
Nå tror jeg du blander litt. Bestillingsummen på 15000,- er forskuddsbetaling av bilen og blir trukket fra når betaling skal gjøres. Det samme gjelder reservasjonsbeløpet på 10000,- for de som har betalt det.

Nei nei. Det stod klart og tydelig att de 15 000 kr ikke går til nedbetalning av bilen; uten til omkostnader for Tesla og att de er non-refundable. Har du ikke lest avtalen?

Sitat
Bestilling; Ikke-refunderbar ordrebetaling; Endringer. Etter at du har fullført din bestilling, og de alternativene du har valgt blir
tilgjengelig i produksjon, vil vi begynne prosessen med å tilpasse din bestilling til et kjøretøy, og koordinere levering av ditt Kjøretøy. Din
ordrebetaling dekker kostnaden for dette arbeidet og annet prosesseringsarbeid, og er ikke nedbetaling eller depositum for Kjøretøyet.
Din ordrebetaling er kun helt refunderbar frem til din bestilling er matchet med et Kjøretøy, på hvilket tidspunkt ditt kjøp eller leasing blir
endelig og din ordrebetaling ikke refunderbar. Det blir vanskelig, om ikke umulig, for oss å imøtekomme en endring i din
Kjøretøykonfigurasjon, leveringssted eller forventet leveringstid etter Bestillingsdatoen. Dersom du ønsker å endre din bestilling vil vi
forsøke å imøtekomme din forespørsel. Dersom vi aksepterer din forespørsel er det mulig du må betale en ikke-refunderbar
endringsavgift på € 500 (eller £ 500; 500 CHF; 5000 NOK; 5000 SEK; eller 5000 DKK avhengig av din lokale valuta) samt potensielle
prisøkninger ved prisjusteringer gjort siden din originale Bestillingsdato. Enhver endring du gjør av din Kjøretøykonfigurasjon, inkludert
endring av leveringssted eller forventet leveringstid vil bli reflektert i en etterfølgende Kjøretøyskonfigurasjon som vil bli en del av denne
Avtalen.
Joda jeg har satt meg godt inn i dette, og er helt sikker i min sak.
Dett har vært flittig diskutert her på forumet, og er også bekreftet av Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Nå ble jeg veldig usikker her.
Vi som har betalt 10.000,- i depositum for kø, og senere 15.000,- ved bestilling, totalt betalt 25.000,- Tesla.....
Dette er 25.000,- som blir trukket fra prisen på min bil til 500.000,- ikke sant?
At jeg i forkant av henting skal betale 475.000,-??

Eller er det forsvunnet 15.000,- ned dragsuget nå?

Tom

Sitat fra: trykkertor på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:06
Nå ble jeg veldig usikker her.
Vi som har betalt 10.000,- i depositum for kø, og senere 15.000,- ved bestilling, totalt betalt 25.000,- Tesla.....
Dette er 25.000,- som blir trukket fra prisen på min bil til 500.000,- ikke sant?
At jeg i forkant av henting skal betale 475.000,-??

Eller er det forsvunnet 15.000,- ned dragsuget nå?
Det du har betalt inn til nå trekkes av sluttfakturaen..

geirci2

I din Kjøpsavtale (kalt Bestillingsavtale i din Tesla konto) står følgende:

"Avbestilling; Mislighold. Når du tar imot levering av Kjøretøyet vil vi i ditt Kjøretøys endelige kjøpesum gi en kreditt for et beløp tilsvarende ordrebetalingen du har betalt."

Dvs. kr 15.000 innbetalt ved bestilling du foretok i desember 2018/januar 2019 krediteres (fratrekkes) sluttfaktura.

Når det gjelder reservasjon og innbetalt depositum vet jeg ikke så mye - har ingen reservasjon, kun bestilling.


Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Amoss

Sitat fra: geircit2 på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:25
Når det gjelder reservasjon og innbetalt depositum vet jeg ikke så mye - har ingen reservasjon, kun bestilling.

Reservasjonen trekkes helt klart i fra kjøpesummen, og er fullt ut refunderbart (i alle fall frem til du har bestilt). I tillegg viser flere her til at bestilingsavtalen inneholder en "angrefrist" klausul, og da ville jeg tro at alt som er betalt inn vil refunderes - så frem de ikke trekker i fra for at du har kjørt mye eller skadet bilen mens du har den.
Model S 85D

olavxxx

Stemmer som noen sier her:
Tar du ut bilen, betaler du (bilens pris(-gebyr du har betalt fra før)).

Bruker du angrefristen innen x dager og 800 km, får du tilbake gebyr også.
Ved bruk av angrefrist får du ikke tilbake gebyrer for å få på skilt osv.

Vanligvis vil man ved avbestilling av biler ikke få igjen reservasjonsgebyr/depositum, så dealen fra Tesla er jo veldig bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA