Tester Audi E-tron

Startet av ktiller, ons 30. jan 2019, kl. 19:20

« forrige - neste »

samotholt

Nei, det er ikke 30+ mil for å være i grenseland. Når man kjører og stopper så blir rekkevidden faktisk vesentlig mindre. Og når man ikke kan lade på hytta så blir rekkevidden "halvert".

Tror mange av oss som er her faktisk vet hva vi vil ha/trenger!
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Gitzern

Hvis man skal kjøre 30 mil til hytta og ikke kan lade der anbefaler jeg dieselbil

samotholt

Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

jkirkebo

Sitat fra: Gitzern på lør 23. feb 2019, kl. 01:45
Hvis man skal kjøre 30 mil til hytta og ikke kan lade der anbefaler jeg dieselbil

Hvorfor det? Jeg har 28,3 mil til hytta, som ikke har innlagt strøm. Kjører Tesla X75D. Jeg lader opp i Dokka, 40km før vi er fremme, mens vi spiser lunsj/middag og handler inn til turen. Fungerer supert for vår del.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: linge på fre 22. feb 2019, kl. 21:18
Snitt forbruk på turen TMX 2,15 og e-tron 2,35 ca 9 % i TMX favør, men jeg velger ikke bilen pga forbruk alene.
Forskjellen er i realiteten en god del større. Etron ble testet med 19 tommere, I-Pace og TMX ble testet med 20 tommere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gitzern

Imagine

PF

Ja virker jo som at det eneste tesla sjåfører gjør er å kjøre turer over 30mil hver eneste gang de er ute og kjører. Jeg bor i Oslo og snitt turene mine er under ett par mil, stort sett for å handle, kjøre unge på trening. Kona kjører seks mil tur/retur jobb, hadde neste holdt med en trilling.
Alle store skidestinasjoner fra Oslo er litt under 25 mil. Så selv med kjøring til jobb og tilbake med litt lading mens man pakker bilen skal de allerfleste komme frem til hytta.

Men jeg har skjønt, når man får tesla er det viktigste å kunne dra på syden ferier med bil, selv om man før det kjørte avensis 2004 modellen sin aldri lenger en til flyplassen.

DagfinnN

Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

elsykkel

Siden VI går for el-bil / e-tron, forventer vi å måtte inngå en del kompromisser:

• Kortere rekkevidde enn fossil
  • Måtte pakke smartere  og være strengere med hva som kan tas med på ferie, enn i en bil med større plass (caravan?)
  • Alle endringer av påvirker rekkevidden. Skiboks, henger, sykler, åpne vinduer og takluke.
  • Godta flere tankinger og stoppe andre steder enn de vante bensinstasjonene. Ser virkelig fram til at det i fremtiden vil finnes flere alternativer enn kiosker og veikro-mat.
  • Besparelse på reisekostnader for en BEGRENSET TIDSPERIODE. Bom-, parkering- og ferge-priser vil gå opp, om en ikke like høyt.
  • Forventer mye tillæring av bilens egenskaper - rekkevidde under diverse forhold. Bruke mer tid på å planlegge kjøreturer og ladestopp. Se gleden av å reise med full tank hver dag

Hvis vi hadde prioritert å "fortsette som før", hadde vi valgt en Tesla-variant.
Skulle vi spart penger hadde vi fortsatt med dieseldraugen. Siden vi har <8000km/år og pendler med elsykkel. Forventning av Audi-kvalitet og hyggelige kjøreegenskaper trumfer fornuft.
Hvis du synes noe fra denne listen, VGs clickbait, FB-kommentarer om smurfefarge og tekniske/flåsete Youtube-videoer gjør deg usikker, så vent. I løpet av 2020 vil du få nok av anledninger til å prøve ut bilen og lese tester fra en kilde du stoler på. Utvalget vil bli større. Risikoen for at politikerne begrenser fordelene øker med elbilenes popularitet.

AJ82

Sitat fra: hemi på fre 22. feb 2019, kl. 23:33
høyere forbruk 10% er ikke noe problem, men når du mangler 17KWH netto... vs konkurrent som har vært på markedet noen år og potensielt kan øke størrelsen.

Husk at du også betaler endel for de 17kwh. Jeg ville aldri i verden gitt nærmere 1 mill for en Tesla. Til det er den alt for dårlig på endel områder, i tillegg til et serviceapparat som er veldig ustabilt. En spennende tid fremover for Tesla eiere når M3 også kommer på veien.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Pneg

E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

tuono

I påvente av at de skal få automatisk dimming av langlysene på TM3 kan nok dagene falle lange for enkelte  ;)

Chimp

Problemet til teslaeiere er at vi nå kommer inn på deres herredømme. De har et behov for å si at dette har vært mitt domene i mange år. De har et stort behov for å finne feil med biler som kommer fordi nå er de ikke lenger enerådende. Det er som løven som vil forsvare sin posisjon. Men det er sykt merkelig da det er snakk om voksne folk som prater om biler.

z4rd

Nå må dere rulle inn puppen.

Les de siste 10-15 innleggene så ser man fort hvem som forsurer diskusjonsklimaet her.

Tesla-eiere forsvarer en bil de har kjørt titusenvis km i og eid i flere år, samtidig som noen av Audi-entusiastene her rakker ned på en bil de selv ikke har eid. Og hvor mye har folk kjørt e-tron? Jeg har kjørt 30 min. Noen med 40 min eller høyere? Erfaringer kommer.. både positive og negative.

Oppfordrer til at folk ikke skriver nedlatende, uansett merke.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA