Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester Audi E-tron

Startet av ktiller, onsdag 30. januar 2019, klokken 19:20

« forrige - neste »

ktiller

Ser det har vært mange diskusjonstråder på dette forum om E-tron. Etter at bilen nå er testet av diverse forum på skikkelige norske vinterveier, både med forbruk, kjøring opp i fjellet og TeslaBjørn sin informative youtube video må jeg for min del si at all skpsis er blåst veldig langt vekk. Dette må for Audi selgere i fremtiden bli som å selge sukkertøy til barn! Avslutningsvis vil jeg fortelle dette forum at: JEG GLEDER MEG TIL BILEN SOM ER BESTILT LEVERES.

Bmw_Tryne

Ja, enig.
Men som en test nylig påpekte, fryser på i nedre del av frontruta, noe som kan løses med varmekabel / varmetråd. Håper dette er noe som blir fanget opp av Audi.
Bmw 530i G30

Øyvind.h

#2
Har varmetråder der på bilen i dag og det hjelper desverre lite. Varmetråder klarer ikke ta unna på samme måte som det vanvittige energitapet en fossilmotor kan stille opp med.
Nå husker jeg at jeg tidvis måtte grave frem viskerne på Passaten også, men mitt inntrykk er at det er et større problem på elbil. Oh varmetråder er ikke tilstrekkelig annet enn for å redusere fastfrysing.

For øvrig enig i at tester i Norge har vært bra! Forbruket var som ventet veldig høyt, men bilen er god på en del Tesla ikke er best på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

#3
Har hatt Seat Alhambra, Volkswagen Sharan og har nå e-Golf (og noen til) med varmetråder i hele ruten og det er "alfa og omega"!

Har også hatt Volkswagen Sharan uten varmetråder (samme modelltype som Seaten) og diverse andre bilen også Audier der hadde jeg samme problem som nevnt for e-tron.

Trodde ikke Audi kunne bomme slik.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Hele ruta blir vel noe annet enn bare nederst for å hindre at pakket snø/smeltevann bygger seg opp.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 20:04
Hele ruta blir vel noe annet enn bare nederst for å hindre at pakket snø/smeltevann bygger seg opp.
De som har varmetråder i hele ruta skryter veldig av dette. E-Golf og I-Pace er de jeg kommer på. Litt rart at lillebror Golf har noe som E-Tron ikke har??

Øyvind.h

Ja har hørt mye positivt om tråder i hele ruta. Tar dugg og is på null komma niks. Men samtidig kan man se trådene litt i synsfeltet.

Ift å ta unna pakket snø og smeltevann der viskerne parkerer klarer jeg ikke se at det skal hjelpe med tråder lenger opp. Men helt åpen for ny lærdom! Tidligere fossilbiler hadde så mye varmetap at is og snø der fort ble smeltet av restvarme som oser fra motor etter parkering.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

I en tråd for tester er det kanskje på sin plass å lenke til gode tester :)

https://youtu.be/xd9IGis-r7M
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 20:52
Ift å ta unna pakket snø og smeltevann der viskerne parkerer klarer jeg ikke se at det skal hjelpe med tråder lenger opp. Men helt åpen for ny lærdom!

På I-Pace er det en innstilling som heter vinterparkering av viskere. Da går de opp et lite stykke når bilen slås av. Dette er en super feature. I tillegg til varmetråder og viskere med integrerte dyser er frontrutekomforten på denne bilen i en helt annen liga enn alt jeg har kjørt før.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Øyvind.h

Har brukt det samme innimellom på min bil. Men der må det aktiveres hver gang (og er egentlig service-modus for viskerne).
Dysene i viskerne er derimot ikke gode nok, men tror det skyldes at Tesla ikke sørger for bra nok trykk. At vinduet går så langt opp på taket gir dog en nydelig utsikt jeg vet jeg vil savne i audien. Andre biler blir som bunkerser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 30. januar 2019, klokken 21:00
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 20:52
Ift å ta unna pakket snø og smeltevann der viskerne parkerer klarer jeg ikke se at det skal hjelpe med tråder lenger opp. Men helt åpen for ny lærdom!

På I-Pace er det en innstilling som heter vinterparkering av viskere. Da går de opp et lite stykke når bilen slås av. Dette er en super feature. I tillegg til varmetråder og viskere med integrerte dyser er frontrutekomforten på denne bilen i en helt annen liga enn alt jeg har kjørt før.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Det der er jeg også veldig fornøyd med. Men kunne spart meg varmetråder i hele ruta. Har blitt så gammal at jeg ser gjenskinn fra alt av lys pga trådene, og det plager meg.

Selv en Lexus jeg hadde for 20 år siden hadde varmetråder til vindusviskerne...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Vi har ikke hatt problemer med skinn i varmetrådene på hverken Seat eller Volkswagen selv om de synes enkelte ganger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA