Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade X5 ladbar hybrid i garasjeanlegg

Startet av Vollis47, mandag 28. januar 2019, klokken 16:55

« forrige - neste »

Vollis47

Kan en lade en X5 ladbar hybrid på en Zaptec ladeboks? Min nabo sier at BMW i Sørlandsparken sier han må ha et spesielt ladeanlegg (underforstått noe de leverer(?)).
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på mandag 28. januar 2019, klokken 16:55
Kan en lade en X5 ladbar hybrid på en Zaptec ladeboks? Min nabo sier at BMW i Sørlandsparken sier han må ha et spesielt ladeanlegg (underforstått noe de leverer(?)).

Det er ikke noe spesielt med X5, den kan lade på vanlige type 2 uttak slik som alle andre elbiler (unntatt Zoe). Inkl. bl.a Zaptec og EcoLite (jeg har solgt flere EcoLite til folk med X5).

BMW-forhandleren er nok enten veldig klar for å selge mer utstyr eller så har de enormt dårlig kompetanse på ladbare biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. januar 2019, klokken 17:52
Sitat fra: Vollis47 på mandag 28. januar 2019, klokken 16:55
Kan en lade en X5 ladbar hybrid på en Zaptec ladeboks? Min nabo sier at BMW i Sørlandsparken sier han må ha et spesielt ladeanlegg (underforstått noe de leverer(?)).

Det er ikke noe spesielt med X5, den kan lade på vanlige type 2 uttak slik som alle andre elbiler (unntatt Zoe). Inkl. bl.a Zaptec og EcoLite (jeg har solgt flere EcoLite til folk med X5).

BMW-forhandleren er nok enten veldig klar for å selge mer utstyr eller så har de enormt dårlig kompetanse på ladbare biler.

Takk skal du ha Jens Kr. Det er vel dessverre slik at mange forhandlere fremdeles ikke har nok kompetanse på produktene de selger og at de ønsker å selge kostbart ekstrautstyr.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Vollis47

På BMWs egen nettside står det i brosyren for BMW X5 xDrive45e iPerformance :

Høyspentbatteriet lader du enkelt fra en vanlig stikkontakt eller BMW i-Wallbox og ved offentlige ladestasjoner når du er på farten.

Det blir altså tolket slik at en ikke kan bruke private ladestasjoner av annen type enn BMWs Wallbox.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Anterialis

Som nevnt. Strøm er strøm. BMW sine ombordladere (hybridene) tar i mot 16A enfas, 3,7kw maks. Ladeboksen kan være installert med 32A enfas eller trefas, IT- eller TN nett m.v.. Det skal være uproblematisk for BMW-en å ta imot strøm uavhengig av hvordan ladeboksen er satt opp.

Jeg venter på 45E-en og skal installere ladeboks med 32A trefas på IT-nett. Ikke nødvendig, men kaller det fremtidssikring =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA