Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt verksted, ettermontering av hengerfeste

Startet av Doja, mandag 28. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

stenvik

Hva ble konklusjonen om TUV godkjenning og statens vegvesen ?

sfinxern

Konklusjonen er at de MÅ ha godkjenning fra produsenten, altså Tesla, om at TMS kan trekke henger. Så oppdaterer de og skriver ut nytt vognkort.

Alle sikkerhetstester og øvrig godkjenningstester er gjennomført i Tyskland. Som alle andre produsenter går gjennom.

Men Tesla nekter.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Cned86

Synn, jeg synes model s er den klart fineste og mest effektive mellom den og model x. Endte selv på model x pga hengerfeste.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Vidar1979

Sitat fra: HelectriC på lørdag 11. april 2020, klokken 18:44
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. april 2020, klokken 16:31
Sitat fra: HelectriC på lørdag 11. april 2020, klokken 12:18
Det er jo veldig rart da det er veldig (!) vanlig å montere sykkelkrok på alle mulige biler som ellers ikke kan ha henger. Burde jo kommet frem at det ikke lov da.

Hvor burde det komme fram? Hos de som selger sykkelstativer? De som selger hengerfester? Hvis de vet at disse produktene skal brukes ulovlig så burde de si fra ja. Ellers så er det jo som alltid førers ansvar at bilen er forskriftsmessig lastet.

Jeg er fortsatt i tvil om det virkelig er ulovlig med sykkelhengerkrok.
Har man en konlusjon med 2 streker under svaret på denne nå?

HelectriC

Sitat fra: Vidar1979 på mandag 04. mai 2020, klokken 14:34
Sitat fra: HelectriC på lørdag 11. april 2020, klokken 18:44
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. april 2020, klokken 16:31
Sitat fra: HelectriC på lørdag 11. april 2020, klokken 12:18
Det er jo veldig rart da det er veldig (!) vanlig å montere sykkelkrok på alle mulige biler som ellers ikke kan ha henger. Burde jo kommet frem at det ikke lov da.

Hvor burde det komme fram? Hos de som selger sykkelstativer? De som selger hengerfester? Hvis de vet at disse produktene skal brukes ulovlig så burde de si fra ja. Ellers så er det jo som alltid førers ansvar at bilen er forskriftsmessig lastet.

Jeg er fortsatt i tvil om det virkelig er ulovlig med sykkelhengerkrok.
Har man en konlusjon med 2 streker under svaret på denne nå?

Nei, det har vel egentlig kun blitt diskutert muligheten for tilhenger i de siste svarene, ikke sykkel.
ioniq 5

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sfinxern

Sitat fra: tfjelde på tirsdag 07. april 2020, klokken 21:31
Sitat fra: sfinxern på mandag 06. april 2020, klokken 19:38
Har du ordnet strøm til tilhengerkontakt også? Var dette en grei jobb? Det påvirker ikke bilen elsystemer når du kobler noe til her (ref. trailer mode på X).

Strøm tilkobling var ganske rett frem og få til, god beskrevet i montering veiledningen.
Egen CanBus boks følger med, pluss og minus kobles bak, og CanBus hentes fra diagnose pluggen fremme.

Men den kobler ikke ut ryggesensorene så det blir litt "mas" hvis en skal rygge mye  ;D

Interessant. Jeg har veldig lyst til å bestille dette feste selv og prøve meg på det. Har tilgang til verksted som jeg kan låne med alt av verktøy.

Eneste jeg er redd for er å ødelegge plastikkpaneler i interiør når jeg skal av med de. Men det går vel :o.

Har sett på monteringsvideoen på youtube der de legger opp strøm. Eneste jeg tenkte på var at kanskje kabel som blir lagt frem til diagnoseplugg burde vært beskyttet mer når den bare legges løst under listene. Tenker på press på dørlister ved inn og utstigning, vann, snø osv.

Uansett; dette er desidert den beste løsningen som er tilgjengelig for Model S per nå. Virker veldig solid. Og bra de har en fin løsning for tilhengerkontakten :+1:!

Forresten, er rammen laget av alu? Tenker på korrosjon mellom metallene (alu mot stål) som andre produsenter har brent seg på.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tfjelde

Sitat fra: sfinxern på mandag 06. april 2020, klokken 19:38
Forresten, er rammen laget av alu? Tenker på korrosjon mellom metallene (alu mot stål) som andre produsenter har brent seg på.

Rammen er laget av galvanisert stål, originalt sitter det en bjelke laget i stål med et supertynt lag lakk på.
Og siden Telsa har montert en stålbjelke på samme plass så ser jeg ingen problemer med dette,
Det en må passe på er og ikke skader lakken der feste står.

Skrekk eksemplet alle referere til var et billig "ralleverk" med dårlig lakk, helefestet var rustet med lakk som flasset av etter relativt kort tid.


mthoring

Sitat fra: mack_ på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:54
Noen som har prøvd å få dette godkjent  i Norge?
https://www.misterdotcom.de/anhaengerkupplungen/tesla/980/anhaengerkupplung-tesla-model-s?number=MDC10748

Noen som vet om noen som monterer dette hengerfestet på Model S i Norge, eventuelt et annet feste som ikke krever kutting i bakfanger bakover men nedover?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA