Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt verksted, ettermontering av hengerfeste

Startet av Doja, mandag 28. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 10. mars 2020, klokken 12:53
Hvis man leser https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§38-2 ser det ut som det er tilstrekkelig at hengerfeste (trekkdel) skal være godkjent ihht 94/20/EG, og det står at det er trekkdelen som skal oppgi godkjent vekt.

94/20/EG ser ut som en harmonisering (standarisering) av regelverket i EU/EØS, så det er rart hvis norge kan ha andre regler https://lovdata.no/static/NLX3/31994l0020.pdf
Det er to ting som må være på plass for godkjenning av hengerfeste i Norge:

1. Det kreves fremlagt hengervekt fra bilprodusenten (norsk importør kan anses som produsent), ref Bilforskriften vedlegg 1 nr. 44A.

2. Produsenten av hengerfestet må designe/produsere hengerfestet iht ECE 55.01 (ref Bilforskriften vedlegg 1 nr. 50A). For å få til dette trenger de bekreftelse fra bilprodusent på at hengerfestet med angitt vekt er godkjent for gitt bilmodell (ECE 55 3.2.3).

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf

stenvik

Har TMS 85D 2015.
Har forstått det slik at det er forskjell på bilene fra den tiden om disse ble levert med/uten barnesete ?
At de som ble solgt som 7 seter har forsterket bakdel ?

Muffinman

Er bare en ekstra bjelke der bak. Lurer på om den har betydning for om dette hengerfestet kan monteres eller ikke?

Storfe

Festet erstatter denne bjelken ifølge manualen på ett tilsvarende feste jeg monterte.
(Jeg hadde ikke denne ekstrabjelken, men den stod nevnt i manualen).

tfjelde

Min bil har ikke 7 seter, men bjelken var der for det..
Den er laget i ca 1 mm stål plate, hengerfeste fra MisterDotCom.de er en mye kraftigere erstatning.
Tok ca 5 timer og installere, det mest «skremmende» var og dra av bakfangeren. 

Storfe

Bjelken du omtaler er på alle biler. 7seter har en aluminiusbjelke under den i stål, og denne må fjernes permanent da den sitter på samme plass som hengerfestebjelken.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

stenvik

Sitat fra: Storfe på lørdag 28. mars 2020, klokken 19:10
Bjelken du omtaler er på alle biler. 7seter har en aluminiusbjelke under den i stål, og denne må fjernes permanent da den sitter på samme plass som hengerfestebjelken.
Hva er greia med at ting korroderer om en monterer tilhenger krok bjelken feil ?  dere skriver at bjelken er i stål ?
Mener å ha lest at en må bruke plastskiver for å hindre galvanisk korrosjon mellom stål og aluminium...

Teslalita

Har sett på dette hengerfeste og det står i manualen  noe om at Tesla må programmere noe. Er det fordi alt er likt som på X og at S har software for henger? Uten at jeg vet hva det innebærer.

tfjelde

Sitat fra: stenvik på søndag 29. mars 2020, klokken 01:28
Sitat fra: Storfe på lørdag 28. mars 2020, klokken 19:10
Bjelken du omtaler er på alle biler. 7seter har en aluminiusbjelke under den i stål, og denne må fjernes permanent da den sitter på samme plass som hengerfestebjelken.
Hva er greia med at ting korroderer om en monterer tilhenger krok bjelken feil ?  dere skriver at bjelken er i stål ?
Mener å ha lest at en må bruke plastskiver for å hindre galvanisk korrosjon mellom stål og aluminium...

Ser ikke at dette skal være et problem, orginalt står det alt en stålbjelke der..

tfjelde

Sitat fra: Teslalita på søndag 29. mars 2020, klokken 18:28
Har sett på dette hengerfeste og det står i manualen  noe om at Tesla må programmere noe. Er det fordi alt er likt som på X og at S har software for henger? Uten at jeg vet hva det innebærer.

Trenger ikke gjøre noen programering, kontroll modulen for lys som følger med er plug and play mot can bus nettverket i bilen.

stenvik

Sitat fra: tfjelde på mandag 30. mars 2020, klokken 09:29
Sitat fra: stenvik på søndag 29. mars 2020, klokken 01:28
Sitat fra: Storfe på lørdag 28. mars 2020, klokken 19:10
Bjelken du omtaler er på alle biler. 7seter har en aluminiusbjelke under den i stål, og denne må fjernes permanent da den sitter på samme plass som hengerfestebjelken.
Hva er greia med at ting korroderer om en monterer tilhenger krok bjelken feil ?  dere skriver at bjelken er i stål ?
Mener å ha lest at en må bruke plastskiver for å hindre galvanisk korrosjon mellom stål og aluminium...

Ser ikke at dette skal være et problem, orginalt står det alt en stålbjelke der..
Sikker på dette ?
Har sett bilder der noen har demontert hengerfeste og funnet betydelig korrosjon rundt boltene på bilens bjelke...
Mener dette var aluminium/stål problemet som oppstår til tross for bruk av plast skiver for å hindre galvanisk korrosjon så har det blitt galvanisk kontakt mellom alu og stål på vintertid pga salt som brukes på veiene.


sfinxern

@tfjelde

Kult at du allerede har bestilt og montert det tyske hengerfestet :) :+1:! Fikk du med noe papirer på dette, TÜV eller lignende? Vet at SVV ikke godkjenner uten at det kommer fra produsent, men håper virkelig snart Tesla gjør det. TMS er nå eneste modell som ikke kan trekke henger, TMY/TMX/TM3 har alle.

Og teknisk er TMS godkjent for å trekke 1800kg med dette festet.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tfjelde

Sitat fra: sfinxern på fredag 03. april 2020, klokken 18:30
Fikk du med noe papirer på dette, TÜV eller lignende? Vet at SVV ikke godkjenner uten at det kommer fra produsent

Fikk med alle TÜV papirer og klister merke til og ha på bilen med godkjennelse nr.
Alt dette ligger forøverig på nettsiden til produsenten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA