Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt verksted, ettermontering av hengerfeste

Startet av Doja, mandag 28. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

sfinxern

Og bruk disse dokumentene i kommunikasjon med SVV og henvis til at Norge på lik linje med Tyskland har implementert samme lovverk som tillater dette selv uten godkjenning fra produsent.

https://www.misterdotcom.de/media/pdf/da/d4/51/Testbericht-Tesla-Model-XS.pdf

https://www.misterdotcom.de/media/pdf/3a/22/73/Gutachten-AHK-Tesla-Model-S.pdf
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Klykken

#17
Sitat fra: PR på fredag 06. mars 2020, klokken 17:09
Topp, takker!!

Her er svaret fra SVV.

SitatHei.
Ombygging av Tesla Model S uten typegodkjenning for tilhengerfeste til med, er dette tillatt på noe vis hvis godkjenningen er utenlandsk?

Ser Tyskland har dette med alle godkjenninger (TÜV etc) :
https://www.misterdotcom.de/anhaengerkupplungen/tesla/980/anhaengerkupplung-tesla-model-s

Vil noe slikt eller tilsvarende tillates i Norge?
Vedlegg: Ingen vedlegg.
Område: Kjøretøy
Tema: Ombygging av kjøretøy
Emne: Andre spørsmål om ombygging

--------------------------------------------------------------------------------

Det er ingenting i veien for at du kan montere hengerfeste på din bil. Når det gjelder hvilke vekter dette kan belastes med , er det Tesla som må dokumentere dette.

Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 02030
www.vegvesen.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende. Forespørsler som krever saksbehandling etter forvaltningsloven, kan ikke besvares med e-post og må rettes til firmapost-midt@vegvesen.no


Dvs at man er på bar bakke. Tesla gir nok ingen godkjenning for dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Storfe

Betyr dette at det er andre regler som gjelder i Tyskland? (Ref tidligere antagelser om at vi er omfattet av samme eu-regler)?

mthoring

Høres rart ut at det ikke skal være felles-europeiske regler på dette, mye annet som kan endres når man har Tüv-papirer på det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ruslebiff

SVV godkjenner jo senkesett og tuning ihht TÜV godkjenning hvis jeg har forstått rett. Skjønner ikke helt hvorfor dette er forskjellig med hengerfeste.

Klykken

Det er nok fordi at SVV ikke kan gå god for at karosseri tåler påkjenningen av en henger (på x antall tonn), kanskje?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ruslebiff

#22
Hvis man leser https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§38-2 ser det ut som det er tilstrekkelig at hengerfeste (trekkdel) skal være godkjent ihht 94/20/EG, og det står at det er trekkdelen som skal oppgi godkjent vekt.

94/20/EG ser ut som en harmonisering (standarisering) av regelverket i EU/EØS, så det er rart hvis norge kan ha andre regler https://lovdata.no/static/NLX3/31994l0020.pdf


Holland

Sitat fra: Doja på mandag 28. januar 2019, klokken 12:40
Er i ferd med å bestille EcoHitch Stealth hengerfeste (https://torkliftcentral.com/2012-2016-tesla-model-s-ecohitch-stealth), men har ikkje funne verksted som kan ta jobben med å montere.

Nokon som har gode erfaringer med verksted i Oslo-området?

Jeg snakket med en kompis, Raymond Skjærstad om dette. Han sa at de fleste verksted kan fikse dette rimelig enkelt :D

sfinxern

Og hva hvis noen importerer en MS med godkjent hengerfeste i Tyskland? D
Hvordan vil SVV forholde seg til papirene på bilen ved utskrift av nytt vognkort? Tar de det bare bort helt uten videre?

Og en ting er å få det godkjent i vognkort. Hva hvis du blir stoppet etter veien av f.eks Politi eller i en teknisk kontroll. Kan de gi kjøreforbud med henger hvis man viser til disse godkjenningene der og da? Jeg vil vel anta at de ikke tar stilling til det, bare sier at du må vise bilen din på SVV med hengerfeste og godkjenning fra produsent.

Utrolig irriterende i grunn.

TMX - hengerfeste
TM3 - hengerfeste
TMY - hengerfeste
TMS - ingenting

Alle Tesla sine biler kan nå dra henger utenom MS. Utrolig synd. Kunne veldig gjerne tenkt meg hengerfeste på MS. Orker ikke bytte bil av den grunn alene, liker bilen utrolig godt. Hadde den fått dette, hadde den vært en perfekt bil👌🏻.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Klykken

Sitat fra: sfinxern på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:37
Kunne veldig gjerne tenkt meg hengerfeste på MS. Orker ikke bytte bil av den grunn alene, liker bilen utrolig godt. Hadde den fått dette, hadde den vært en perfekt bil👌🏻.
Er i samme posisjon. Digger bilen, størrelsen og komforten. Eneste negative utstyrsmessig er det forbanna hengerfestet man trenger to ganger i året... Ganske mye hazzle å få lånt en bil innad i familie eller av kompiser bare for disse filletingene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tfjelde

Da er hengerfestet fra misterdotcom kommet i hus, så nå blir full corona isolasjon i garasjen i helgen.. ;D
Må nesten si at jeg aldri har sett et bedre bygget hengerfeste før.



petersv

Spennende! Er planen å dra på SVV og få det skrevet inn i vognkortet etterpå iom. at festet er typegodkjent?

tfjelde

Sitat fra: petersv på fredag 27. mars 2020, klokken 10:29
Spennende! Er planen å dra på SVV og få det skrevet inn i vognkortet etterpå iom. at festet er typegodkjent?

Jeg skal prøve å få det inn i vognkortet, Men SVV er jo ikke kjent for å være så veldig medgjørlige  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA