Antirustbehandling og støydemping av eNiro

Startet av Trond.m, fre 25. jan 2019, kl. 10:36

« forrige - neste »

Håvar

Enig med det pofeet skriver.
Gjennomrustingsgarantien er ikke verdt noe som helst med mindre rustangrepet kommer innenfra.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hhtngo

Jeg har fått følgende tilbud
Antirust delbehandling: 2000,-
Antirust fullbehandling: 4000,-
Støydemping/ antirust fullbehandling: 6000,-

Selger opplyser da også at prisene er inkludert mva og at det ikke er mva-fritak. Er det noen som har noe fasitsvar på om det er mva fritak på understell behandling eller ikke (kilder)? Leser blant annet "Dekorfolie" og
"Beskyttelsesfolie på dørhåndtak" er fritatt for mva, men finner ikke info om understellbehandling...

(Har det noe med at selger ser på det som "behandling" av bilen og ikke "utstyr"?)

navyelsen

Det høres suspekt ut. Lovverket sier at:

forutsetningen for avgiftsfritt salg er at utstyret monteres før salget og leveres av selger av det aktuelle kjøretøyet samtidig med det konkrete salget av bilen. Selger må ikke ta et særskilt vederlag for utstyret.

Lovverket sidestiller altså ekstrautstyrt montert i Norge med fabrikkmontert utstyr.
Da understellsbehandlingen gjøres før overtakelse og det konkrete salget, skal dette etter loven være fritatt for mva.

Eller mener selger at dersom understellsbehandling gjøres i Korea er det mva-fritt, men gjøres det i Norge er det mva-pliktig? Nei, dette skal gå under samme punkt som fabrikkmontert utstyr.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Limodriver

Uten å ha gått inn i regelverket er jeg 99% sikker i forhold til undersøkelser jeg har gjort tidligere at understellsbehandling foretatt ved levering og fakturert på samme faktura er avgiftsfritt.

Trond.m

Hmm.  Det står at de ikke kan ta særskilt vederlag for utstyret. Er understellsbehandling å regne som utstyr ? Det betyr vel at hvis jobben settes bort til en annen leverandør, så kan ikke Kia forhandleren beregne noe påslag. Og det tipper jeg at de ikke er spesielt interessert i.

Limodriver

Uten å drøfte problemstillingen inngående her synes det lite sannsynlig at det skal beregnes mva på understellsbehandling av elbil når det foretas ved før levering på samme faktura osv. Jeg er spørrende til om understellsbehandlingen kan karakteriseres som utstyr, men heller som en del av bilen. Dersom det er utstyr må det definitivt komme i den mva frie bolken av utstyr.

Her er en link til Skatteetatens "oppsummering":
https://nelfo.no/Documents/NELFO/Bibliotek/Annet/Skatteetaten_MVA_Elbil.pdf

chriso89

Nå er det ikke kia som gjør behandlingen heller.  Tviler på om jeg hadde fåt fritak på moms om jeg bestilte foliering

Zuexi

Sitat fra: chriso89 på man 28. jan 2019, kl. 17:46
Nå er det ikke kia som gjør behandlingen heller.  Tviler på om jeg hadde fåt fritak på moms om jeg bestilte foliering
Folie er definert som mva fritt, så det hadde du hatt krav på.

Elbilbjorn

Sitat fra: pofeet på man 28. jan 2019, kl. 12:06
Sitat fra: Elbilbjorn på fre 25. jan 2019, kl. 21:49
Bare tull å betale mer for «ekstra» behandling. Sjekk rustgarantien. Dere blir bare flådd av BOS. Må jo til og med betale for gummimatter. Og hvordan fyller man energi? Det eneste som er med er en nødlader og man blir flådd ytterligere for en type2 kabel på 4(!)m. Våkn opp da dere...

Hvis du sjekker rustgarantien og liten skrift gjør du fornuft i å gi bilen ekstra rustbehandling. Mange som misforstår hva rustgaranti egentlig innebærer...

Tynt med garanti ja, til tross for 12 år. Sikkert greit å ta full pakke fra BOS her også hadde jeg tatt en runde hos Tectyl når den er utlevert for å være helt sikker. Så er det jo smart å friske opp antirustbehandlingen hver 5 år, på deler iallefall.

Hører også at BOS skal levere gummimatter i prisen. Det er bra av de.

Burde vel strengt tatt slengt med type2 kabel også. Føler det blir litt som å kjøpe fossilbil uten bensinlokk, til tross for at det er en litt drøy sammenligning.

hhtngo

Sitat fra: Elbilbjorn på man 28. jan 2019, kl. 19:51
Sitat fra: pofeet på man 28. jan 2019, kl. 12:06
Sitat fra: Elbilbjorn på fre 25. jan 2019, kl. 21:49
Bare tull å betale mer for «ekstra» behandling. Sjekk rustgarantien. Dere blir bare flådd av BOS. Må jo til og med betale for gummimatter. Og hvordan fyller man energi? Det eneste som er med er en nødlader og man blir flådd ytterligere for en type2 kabel på 4(!)m. Våkn opp da dere...

Hvis du sjekker rustgarantien og liten skrift gjør du fornuft i å gi bilen ekstra rustbehandling. Mange som misforstår hva rustgaranti egentlig innebærer...

Tynt med garanti ja, til tross for 12 år. Sikkert greit å ta full pakke fra BOS her også hadde jeg tatt en runde hos Tectyl når den er utlevert for å være helt sikker. Så er det jo smart å friske opp antirustbehandlingen hver 5 år, på deler iallefall.

Hører også at BOS skal levere gummimatter i prisen. Det er bra av de.

Burde vel strengt tatt slengt med type2 kabel også. Føler det blir litt som å kjøpe fossilbil uten bensinlokk, til tross for at det er en litt drøy sammenligning.

Hvor har du hørt at gummimatter skal være med? Selger jeg snakker med skal ha 1121 kr for gummimatter. Høres ut som en dårlig deal hvis man får med gummimatter andre steder...

Cral

Jeg får også gummimatter... Usikker på om jeg også får tøymattene.

Dvs, de er ikke priset utennom. VDekk og ladekabel derimot er priset utennom.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Limodriver

Slik jeg har forstått det vil ikke eNiro leveres med verken gummi- eller stoffmatter. All matteutrustning må forhandler kjøpe separat og utstrekning bilene med.

geear

Sitat fra: Cral på man 28. jan 2019, kl. 21:42
Jeg får også gummimatter... Usikker på om jeg også får tøymattene.

Dvs, de er ikke priset utennom. VDekk og ladekabel derimot er priset utennom.
Får du det med i grunnprisen altså?

Kia Sørvest var krystallklare på at bilen blir levert helt uten matter... og det er ikke engang teppe i den bilen der, det er bare et hardt papp/fibergulv av noe slag som er flocket.

Cral

Gummimatter står i kontrakten, men uten sum, slik som de andre linjene beskrevet under utstyr som følger bilen.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

setlerd

Jeg fikk også svar på at gummimatter følte med bilen. Kanskje forskjellig praksis hos ulike forhandlere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA