Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hilseplikt blant El-biler?

Startet av Pappaentilelbjørg, mandag 05. november 2007, klokken 09:00

« forrige - neste »

Pappaentilelbjørg

Har hatt Land-Rover og kjører Vespa og der her hilsing obligatorisk,
hva med å innføre dette til oss?
Vi er på samme "lag" og bør ellers vise gentelmannsfakter så hvorfor ikke?

mvh.Petter
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

PLUTO

i Mc miljøer er det også en tradisjon med hilsing. Jeg går gjerne inn for det her i Agder
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

ilmarw

Jeg hilser, kanskje spesielt til andre buddyeiere, men også andre. Det er vel kanskje litt over halvparten som hilser tilbake (det er selvfølgelig alltid noen som ikke ser det/ ikke rekker det). :-)

ilmar
Polestar i bestilling

hkaspenberg

Når jeg er ute med "Dorsken" (P106E) prøver jeg å hilse til alle elbiler jeg ser, men svært sjelden hilses det tilbake. Det er kanskje jeg som er rar men...

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Håkon

En plikt blir nok vanskelig å håndheve. Men ideen er god og jeg skal følge opp for egen del. Ser andre at vi er oppmerksomme på hverandre, kan det styrke vårt omdømme som trafikantgruppe.

Det samme vil vi oppnå om vi som gruppe opptre forbilledlig i trafikken. Mange av oss har miljø som begrunnelse for å kjøre elbil og trygghet er en viktig miljøfaktor.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Griffel

Spørsmål
Hvordan skal god elbil hilsen være?

Kom med forslag, når vi har et passe antall kan vi jo lage en avstemming?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pappaentilelbjørg

Hva med å vise "V" tegnet til hverandre?

Må også legge til at en "hilseplikt" styrker vårt samhold.
Om bilene våre er ulike i størelse og form er vi uansett i "samme båt".

Gjensidig respekt : slippe hverandre frem/ ikke snike seg forbi i fletting ol./ 
legge seg til siden for raskere biler/ MCer er også et must!

Andre ideer til hilsing?

-Petters
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

cra

Hva med et "E"-tegn? Enten som E fra enhåndsalfabetet (Se f.eks. her http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html), eller som tre fingre holdt horisontalt? (W fra ovennevnte link vridd nitti grader)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tom

#8
Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. november 2007, klokken 00:06
Hvordan skal god elbil hilsen være?


Enkelt, håndflaten mot deg og knytt hele hånden bortsett fra langefingeren som skal stå rett opp. Så får vi samtidig avlivet  myten om at El-bil kjører er hyggelige og snille.
De som kjører tyske El-biler kan selvsagt bruke en annen velkjent  hilsen.   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Griffel

Sitat fra: tom på tirsdag 06. november 2007, klokken 10:23
Enkelt, håndflaten mot deg og knytt hele hånden bortsett fra langefingeren som skal stå rett opp. Så får vi samtidig avlivet  myten om at El-bil kjører er hyggelige og snille.
De som kjører tyske El-biler kan selvsagt bruke en annen velkjent  hilsen.   


Det kan bli vanskelig siden disse hilsninger allerede er reservert, den første for hilsen mellom enkelte grupperinger av HD motorsykler, og den andre for bruk i Hummer / Porsche Cayenne / BMW X5 miljøet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

En kolega pleide å bruke pekefingen rett opp i stedet. Folk måtte kikke mer enn en gang for å tyde hva han prøvte å formidle.

Ellers syntes jeg E tegnet er en kul ide'
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tom

#11
Sitat fra: cra på tirsdag 06. november 2007, klokken 10:14
Hva med et "E"-tegn? Enten som E fra enhåndsalfabetet (Se f.eks. her http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html), eller som tre fingre holdt horisontalt? (W fra ovennevnte link vridd nitti grader)

Jeg foreslår Q tegnet, da kan alle El-bilister lett gjenkjennes på blåveiser og knekte neser (også uten El-bil).   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Håkon

Har et øyensynlig legitimt og godt forslag nå gått over til "hummer og kanari"-spalten?

Du kom med et godt forslag, Elbjørgs pappa! Jeg skal hilse på vanlig måte!
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Griffel

Sitat fra: Pappaentilelbjørg på tirsdag 06. november 2007, klokken 10:03
Gjensidig respekt : slippe hverandre frem/ ikke snike seg forbi i fletting ol./ 
legge seg til siden for raskere biler/ MCer er også et must!
-Petters

Gjensidig respekt er bra, men jeg fikk en overraskelse her om dagen, i kø i kollektivfeltet la jeg meg forsiktig til høyre for å slippe fram en MC, men OBS! på høyre siden kom det også en MC samtidig. Han ble observert i tide så det gikk bra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: PLUTO på mandag 05. november 2007, klokken 11:35
i Mc miljøer er det også en tradisjon med hilsing. Jeg går gjerne inn for det her i Agder

MC hilsen har lang tradisjon, og også en underliggende funksjon idet en hilsen med hånden opp viser at veien jeg kom fra, og som du nå skal kjøre er fri for farer. F.eks sand, barn, eller andre gjenstander i veibanen, eller ikke minst de svart og hvitkledde sertifikatnapperene som ofte gjemmer seg i veikanten.

Dersom slike farer er observert de siste 10-15 minuttene formidles det at farten bør holdes nede.

Med elbil er vi mindre utsatt for begge overnevnte farer, men likevel en sammensatt gruppe der mange kun kjører elbil for å komme lettere/billigere fram. De fleste er ikke ekte entusiaster, og vil neppe være med på en "hilseplikt"

Det kan dermed bli en del flaue situasjoner der hilsen ikke blir gjengjeldt og jeg tror forslaget (desverre) er dødfødt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA