Skrevet av Emne: Hurtiglading på Ford Connect Electric  (Lest 743 ganger)

FrodeG

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Hurtiglading på Ford Connect Electric
« på: torsdag 17. januar 2019, klokken 16:45 »
Kjøpte en Ford Transit for ca 1 år siden.
Er meget fornøyd med ytelse og egenskaper!
Bortsett fra lading....
Det er ikke hurtiglading innebygget i bilen.
Dette ble sikkert definert som ikke nødvendig av Posten, som kjøpte bilene i sin tid.
De skulle kunne kjøre en postrute, for så å settes til lading, for å være klar igjen neste dag.

For å kunne benytte bilen til litt lengre turer, så skulle jeg veldig gjerne få til å lage hurtiglading på den...
Jeg har vært i kontakt med leverandøren i Norge, "Ikke mulig" var svaret...
Det må da være mulig!?
Bilen har regenerativ lading som pøser voldsomme mengder strøm inn i batterien når jeg kjører ned bakke.
Hvis batteriet er fulladet, så bremser den ikke på motoren.
Så det later til å gå via en batteri control modul.
Kan det finnes en måte å koble meg inn på denne modulen med lader?
Svært takknemelig for tips om hvor jeg kan få hjelp til en slik løsning.

Frode

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7899
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Hurtiglading på Ford Connect Electric
« Svar #1 på: mandag 21. januar 2019, klokken 20:30 »
Elbilmek i Asker har ettermontert Chademo i flere ulike biler så kanskje de kan hjelpe deg. Men du må nok regne med pris på godt over 20.000.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

FrodeG

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Hurtiglading på Ford Connect Electric
« Svar #2 på: lørdag 29. juni 2019, klokken 23:09 »
Har latt denne ballen ligge leenge,
Har lyst å ta den opp igjen.

Spec på batteri og motor er:
Propulsion architecture

    Siemens AC induction motor, Azure Dynamics inverter
    Borg-Warner transaxle, Johnson Controls-Saft battery pack
    System voltage range 260V – 380V

Electric drive system

    Motor Siemens model 135, 3-phase AC induction motor, 300V nominal, liquid-cooled
    Torque 158 Nm (continuous) / 235 Nm (peak)
    Transmission Borg-Warner 31-03, single-speed
    Gear ratio 8.28:1
    IEC 62196 type 1

Battery

    Johnson Controls-Saft lithium-ion pack
    Capacity 28 kWh, 16 modules / (192 cells)
    Voltage range 215V – 390V / charger – 3.3 kW

Har funnet en 22kw lader fra Sveits....
Kjenner noen til denne??
https://www.brusa.biz/en/products/charger/charger-400-v/nlg664.html




elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13598
    • Vis profil
Sv: Hurtiglading på Ford Connect Electric
« Svar #3 på: søndag 14. juli 2019, klokken 19:45 »
Brusa NG6 laderen er verdens mest kompakte 22 kW lader. Er montert i Volvo C30 Electric og Smart ED om kunden har spesifisert 22 kW ladekapasitet. Mercedes kjøpte i sin tid flere tusen slike ladere men brukte dem aldri, så kanskje du kan få kjøpt en derfra. Ellers er de svindyre.

Skal teknisk sett kunne brukes på 1 fase IT nett, men tror ikke de støtter det i praksis. Derfor ser en ingen 22 kW Smart ED i Norge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

electrostunt

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Hurtiglading på Ford Connect Electric
« Svar #4 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 12:00 »
Jeg lurer litt på hvilke celler det står i denne bilen.

Ser det antagelig er SAFT celler som Johnson Controls har satt sammen, men hvilken type?
Har noen peiling?
Kangoo ZE

electrostunt

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Hurtiglading på Ford Connect Electric
« Svar #5 på: mandag 18. november 2019, klokken 10:10 »
Det står Saft VL41M celler i Transit'en.

Disse er laget på lisens fra Saft hos Johnson Controls visstnok.

Det går ikke å kjøpe disse nye etter det jeg klarer å finne ut.
Det er ingen support fra hverken Saft eller Johnson på disse, og BMS'en er et svakt punkt i batterikassen.
Det er 16 BMS moduler i batterikassen og blir en defekt trekker den med stor sannsynlighet med seg opp mot 6 celler i døden....
(Det er mye info om Transiten på EVtv forum, så dette er sitert derfra)

 
Kangoo ZE