Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading på Ford Connect Electric

Startet av FrodeG, torsdag 17. januar 2019, klokken 16:45

« forrige - neste »

FrodeG

Kjøpte en Ford Transit for ca 1 år siden.
Er meget fornøyd med ytelse og egenskaper!
Bortsett fra lading....
Det er ikke hurtiglading innebygget i bilen.
Dette ble sikkert definert som ikke nødvendig av Posten, som kjøpte bilene i sin tid.
De skulle kunne kjøre en postrute, for så å settes til lading, for å være klar igjen neste dag.

For å kunne benytte bilen til litt lengre turer, så skulle jeg veldig gjerne få til å lage hurtiglading på den...
Jeg har vært i kontakt med leverandøren i Norge, "Ikke mulig" var svaret...
Det må da være mulig!?
Bilen har regenerativ lading som pøser voldsomme mengder strøm inn i batterien når jeg kjører ned bakke.
Hvis batteriet er fulladet, så bremser den ikke på motoren.
Så det later til å gå via en batteri control modul.
Kan det finnes en måte å koble meg inn på denne modulen med lader?
Svært takknemelig for tips om hvor jeg kan få hjelp til en slik løsning.

Frode

Elmo

Elbilmek i Asker har ettermontert Chademo i flere ulike biler så kanskje de kan hjelpe deg. Men du må nok regne med pris på godt over 20.000.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

FrodeG

Har latt denne ballen ligge leenge,
Har lyst å ta den opp igjen.

Spec på batteri og motor er:
Propulsion architecture

    Siemens AC induction motor, Azure Dynamics inverter
    Borg-Warner transaxle, Johnson Controls-Saft battery pack
    System voltage range 260V – 380V

Electric drive system

    Motor Siemens model 135, 3-phase AC induction motor, 300V nominal, liquid-cooled
    Torque 158 Nm (continuous) / 235 Nm (peak)
    Transmission Borg-Warner 31-03, single-speed
    Gear ratio 8.28:1
    IEC 62196 type 1

Battery

    Johnson Controls-Saft lithium-ion pack
    Capacity 28 kWh, 16 modules / (192 cells)
    Voltage range 215V – 390V / charger – 3.3 kW

Har funnet en 22kw lader fra Sveits....
Kjenner noen til denne??
https://www.brusa.biz/en/products/charger/charger-400-v/nlg664.html




elektrolux

Brusa NG6 laderen er verdens mest kompakte 22 kW lader. Er montert i Volvo C30 Electric og Smart ED om kunden har spesifisert 22 kW ladekapasitet. Mercedes kjøpte i sin tid flere tusen slike ladere men brukte dem aldri, så kanskje du kan få kjøpt en derfra. Ellers er de svindyre.

Skal teknisk sett kunne brukes på 1 fase IT nett, men tror ikke de støtter det i praksis. Derfor ser en ingen 22 kW Smart ED i Norge.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

electrostunt

Jeg lurer litt på hvilke celler det står i denne bilen.

Ser det antagelig er SAFT celler som Johnson Controls har satt sammen, men hvilken type?
Har noen peiling?
Kangoo ZE

electrostunt

Det står Saft VL41M celler i Transit'en.

Disse er laget på lisens fra Saft hos Johnson Controls visstnok.

Det går ikke å kjøpe disse nye etter det jeg klarer å finne ut.
Det er ingen support fra hverken Saft eller Johnson på disse, og BMS'en er et svakt punkt i batterikassen.
Det er 16 BMS moduler i batterikassen og blir en defekt trekker den med stor sannsynlighet med seg opp mot 6 celler i døden....
(Det er mye info om Transiten på EVtv forum, så dette er sitert derfra)

Kangoo ZE

Bighand

Hei.
Jeg har også en slik postbil.
Jeg skal på 6 til 8 ukers ferie nå i vinter.
Vet noen hva som er lurest: La den stå på lading hele tiden, eller la være å kople den til lading?
Jeg bruker kun 1 fas 230V/10A "ladekontakt".
Min primærbil er en gammel EL-bil. Ellers har jeg 2 Ferrarier som jeg kun tar ut på fine sommerdager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA