Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Rsk1

Monterte stativet i går. Manualen forklarte godt fremgangsmåten for montasjen. Så mye var gjort på 15 min. Skal prøvemontere thule sykkelstativ i kveld (proride 598), så lurer jeg på den pakningen som ligger i t-sporet i takstativet, skal den fjernes, eller kan t-festet trykkes nedi pakningen?
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Handyman

Sitat fra: Rsk1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:11
Monterte stativet i går. Manualen forklarte godt fremgangsmåten for montasjen. Så mye var gjort på 15 min. Skal prøvemontere thule sykkelstativ i kveld (proride 598), så lurer jeg på den pakningen som ligger i t-sporet i takstativet, skal den fjernes, eller kan t-festet trykkes nedi pakningen?
Usikker på hvordan innfestingen på sykkelstativet er, men jeg monterte skiboks ved hjelp av 8mm "vognbolt".
Boltene kan bare skyves inn uten å fjerne pakningen, den klemmes bare sammen når bolten skyves inn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Sitat fra: DeepFu på mandag 08. april 2019, klokken 09:42
Og der var de første takstativene kommet på Finn. Og siden man ikke fikk bruk for det i påsken likevel, er man storsinnet og lar noen andre få muligheten. Til den nette sum av 9000,-. Kjenner jeg blir helt varm om hjerterota av slike gode samaritaner...
Jasså, kanskje jeg bør flippe mitt eget til 8990kr ;)

DeepFu

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:57
Sitat fra: DeepFu på mandag 08. april 2019, klokken 09:42
Og der var de første takstativene kommet på Finn. Og siden man ikke fikk bruk for det i påsken likevel, er man storsinnet og lar noen andre få muligheten. Til den nette sum av 9000,-. Kjenner jeg blir helt varm om hjerterota av slike gode samaritaner...
Jasså, kanskje jeg bør flippe mitt eget til 8990kr ;)
Det er et til en gi-bort-pris på kun 7200,- på Finn også.  ::) Og jeg synes 4900,- er sinnsvakt nok egentlig...
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

TimTom

Sitat fra: Rsk1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:11
Skal prøvemontere thule sykkelstativ i kveld (proride 598), så lurer jeg på den pakningen som ligger i t-sporet i takstativet, skal den fjernes, eller kan t-festet trykkes nedi pakningen?

Kom gjerne med tilbakemelding på om T-festet til Thule 598 passet inn i Tesla sitt T-spor.
Og kunne noen målt bredde, samt tykkelse foran og bak på Tesla-stativet? Finner ikke dimensjoner på nett.

Har sett på en kajakkholder (Thule 848) som festes med en klemme på undersiden av stativet, så derfor jeg er interessert i dimensjonene.

Ser også at Thule 849 Aero skal lanseres i mai, denne har T-spor-feste og bør passe hvis 598 passer.
Fant bilder av en som har satt 2 kajakker på sin Model 3 med noen eldre Thule-holdere, men ser ut som det er benyttet bøyler og ikke T-spor: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b4nshs/model_3_kayaks_on_factory_roof_rack
https://imgur.com/gallery/uasEw0F

Noen andre med planer om eller erfaringer med kajakkholdere på Tesla?

Rsk1

Sitat fra: TimTom på torsdag 11. april 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Rsk1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:11
Skal prøvemontere thule sykkelstativ i kveld (proride 598), så lurer jeg på den pakningen som ligger i t-sporet i takstativet, skal den fjernes, eller kan t-festet trykkes nedi pakningen?

Kom gjerne med tilbakemelding på om T-festet til Thule 598 passet inn i Tesla sitt T-spor.
Og kunne noen målt bredde, samt tykkelse foran og bak på Tesla-stativet? Finner ikke dimensjoner på nett.

Har sett på en kajakkholder (Thule 848) som festes med en klemme på undersiden av stativet, så derfor jeg er interessert i dimensjonene.

Ser også at Thule 849 Aero skal lanseres i mai, denne har T-spor-feste og bør passe hvis 598 passer.
Fant bilder av en som har satt 2 kajakker på sin Model 3 med noen eldre Thule-holdere, men ser ut som det er benyttet bøyler og ikke T-spor: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b4nshs/model_3_kayaks_on_factory_roof_rack
https://imgur.com/gallery/uasEw0F

Noen andre med planer om eller erfaringer med kajakkholdere på Tesla?

T-festet passet ja. Eneste at det er litt tight å få skyvd den inn, ettersom den gummipakninga er i sporet. Men det går greit, måtte bare presse den litt ned når jeg skyvde t-bolten inn.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

elforvan

Så lange er krokene på ny versjon av roof rack. No problem, bare å dra dem godt opp gjennom gummisålen før stativet senkes nedpå.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Bil: Vetle Lauv (2012)
robotklipper: http://worxlandroid.com/
Sykkel: 48v 800w Electric

TRM

Takstativ påmontert!

Gikk greit å få på, men liker ikke helt patentet med at glasstaket er så utsatt ved tilstramming. Hadde ikke momentnøkkel som er sensitiv nok. Strammet med fingrene, men muligens mindre enn 8 nm.

Vingeskruene låses fast, så det er ikke fare for at noe skal løsne.

Pyntedekslene klipses på plass, men tipper det kommer til å ligge noen sånne langs veiene etterhvert... Sitter ikke veldig godt fast!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Handyman

Jeg strammer også bare med fingrene, og det holder når mutterne låses. Bøylene står godt fast.
Brukte bare 5 minutter på monteringen andre gangen.
Var i utgangspunktet skeptisk, men syns nå at patenten egentlig er helt OK.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

My2cents

Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 21:13
Jeg strammer også bare med fingrene, og det holder når mutterne låses. Bøylene står godt fast.
Brukte bare 5 minutter på monteringen andre gangen.
Var i utgangspunktet skeptisk, men syns nå at patenten egentlig er helt OK.

My thoughts exactly! Men hva er greia med at takstativet buer og ikke er rett egentlig?

Handyman

Sitat fra: My2cents på søndag 14. april 2019, klokken 21:57
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 21:13
Jeg strammer også bare med fingrene, og det holder når mutterne låses. Bøylene står godt fast.
Brukte bare 5 minutter på monteringen andre gangen.
Var i utgangspunktet skeptisk, men syns nå at patenten egentlig er helt OK.
My thoughts exactly! Men hva er greia med at takstativet buer og ikke er rett egentlig?
Tipper det er design fremfor funksjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Cowboystrekk

Sitat fra: My2cents på søndag 14. april 2019, klokken 21:57
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 21:13
Jeg strammer også bare med fingrene, og det holder når mutterne låses. Bøylene står godt fast.
Brukte bare 5 minutter på monteringen andre gangen.
Var i utgangspunktet skeptisk, men syns nå at patenten egentlig er helt OK.

My thoughts exactly! Men hva er greia med at takstativet buer og ikke er rett egentlig?
Design og aerodynamikk\støy tipper jeg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tmn

#537
Telsa takstativ og Thule UpRide montert på treern. Sitter bra, merker ikke noe til støy og ser ikke så altfor dumt ut :D

UPDATE: det ser litt corny ut forfra/bakfra da stengene ikke er vannrette, så sykkelen står på taket med en liten rar vinkel.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

tmn

Apropos stramming. Jeg turte ikke stramme den til 8nm. For alt jeg vet er det meninga, men jeg begynte å høre rare lyder etter hvert som jeg vrei momentnøkkelen uten noe særlig motstand. Det er en nøkkel jeg skrur sykkeldeler med. Det kan bare ha vært at foten til kroken strammet til det den griper fatt i som lagde lyd, og ikke glasset. Meeeeeen jeg stoppa.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

AMar

Hei!
Vi vurderer å kjøpe Model 3, men en vesentlig faktor er om vi kan frakte våre to kajakker på takstativet.
Hvis det er noen som kunne måle effektiv lastebredde foran og bak -dvs. fra der hvor t-sporene starter, samt avstand mellom takbjelkene ville vi vært takknemlig for det! Hvis mulig ønsker vi også minste høyde fra underkant bjelke til tak.
Jeg legger ved et par bilder for å vise hvor vi ønsker målene tatt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA