Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Niro på Finn.no

Startet av Zuexi, lørdag 12. januar 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

geear

Vi ga 397k for vår inkl originale felger til begge hjulsettene, for nesten to år og 20000km siden, og det ser ut som biler med den kilometeren ligger på 360-370k. 360k ville vært 9%. Ikke akkurat noe å klage på. :)

De som ligger lavere ser ut for å ha gått 60-70k, så det sier seg selv at prisen MÅ begynne å gå ned..

Olemann

Ja, det bør jo være prisforskjell på en bil som er gått 20k km og en som er gått 50k km, og på såpass nye biler betyr også alder noe, altså om den er registrert tidlig eller sent på året selv om det er samme årsmodell.

Når det som nå ikke lenger er kamp om bilene vil kjøpere normalt bli mer kresne og det rammer de eldste bilene, biler som er kjørt mye, biler uten rett utstyr og selvsagt importerte biler.

Sitat fra: geear på søndag 13. desember 2020, klokken 21:51
Vi ga 397k for vår inkl originale felger til begge hjulsettene, for nesten to år og 20000km siden, og det ser ut som biler med den kilometeren ligger på 360-370k. 360k ville vært 9%. Ikke akkurat noe å klage på. :)

De som ligger lavere ser ut for å ha gått 60-70k, så det sier seg selv at prisen MÅ begynne å gå ned..

Electric cars in Norway

Olemann :+1: :+1: ja det er 30 tusen km og det skal prises inn i markedet. Kan lett regnes om til 2 års drift på en vanlig fossilbil. Elbilene kjører trolig litt lengre enn dette i gjennomsnitt i løpet av et år. forståelig nok  :+1: :+1:

elto

Kia E-niro 2019(svensk import), kjørt 2500 km. Fått pris på 356 000. Varianten med delskinn i mørke grå. Er det ok pris og vet dere om det er Dab på disse svenske importene? 

Olemann

DAB bør jo forhandler vite om bilen har, så ville sjekket der.

Importbiler ser du omtalt tidligere, de bør være vesentlig billigere enn norske biler, dette er drøftet andre steder her inne, og den du beskriver har muligens verken kjøling eller elektriske seter med minne, noe mange vil ha.

Skal du ha bil i mer enn 6-7 år ville jeg ikke vært redd for import (husk garanti ikke er 7 år på disse), men ved salg før det er gått en del år er disse priset vesentlig lavere enn norske biler.  Ref. FINN.


Sitat fra: elto på onsdag 13. januar 2021, klokken 15:21
Kia E-niro 2019(svensk import), kjørt 2500 km. Fått pris på 356 000. Varianten med delskinn i mørke grå. Er det ok pris og vet dere om det er Dab på disse svenske importene?

elto

#455
Sitat fra: Olemann på onsdag 13. januar 2021, klokken 19:18
Skal du ha bil i mer enn 6-7 år ville jeg ikke vært redd for import (husk garanti ikke er 7 år på disse), men ved salg før det er gått en del år er disse priset vesentlig lavere enn norske biler.  Ref. FINN.

Stemmer at den kun har varme i forsetene. Men jeg trodde garantien var gyldig i 7 år fra førstegangsregistrert. uavhengig om det er nordisk import? En kollega av meg har en Kia Optima PHEV importert fra Sverige. Han hadde er par garantisaker som Kia Norge ordnet opp i.

Er det forøvrig en måte å bekrefte at det er varmepumpe på bilen? Selger mener den skal ha det. Siden det er en import tenkte jeg det er lurt å dobbeltsjekke før signering.

RJK

Det er veldig enkelt å se i motorrommet om det er varmepumpe eller ikke. På venstre side (når du ser bilen forfra med panseret oppe), skal deler av varmepumpe-opplegget fylle endel av rommet mellom hjulbue og motorblokk/dekselet. Dersom det er et større tomrom der, mangler bilen varmepumpe.


Her er bilde av en med varmepumpe, som du ser dekket av dekselet til venstre. Mangler den biten der og du får et åpent område istedet, er det som sagt ikke varmepumpe i den modellen:


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elto

Sitat fra: RJK på onsdag 13. januar 2021, klokken 20:36
Her er bilde av en med varmepumpe, som du ser dekket av dekselet til venstre. Mangler den biten der og du får et åpent område istedet, er det som sagt ikke varmepumpe i den modellen:

Dette er helt perfekt! Takk

vinterdekk

Sitat fra: elto på onsdag 13. januar 2021, klokken 19:58
Sitat fra: Olemann på onsdag 13. januar 2021, klokken 19:18
Skal du ha bil i mer enn 6-7 år ville jeg ikke vært redd for import (husk garanti ikke er 7 år på disse), men ved salg før det er gått en del år er disse priset vesentlig lavere enn norske biler.  Ref. FINN.

Stemmer at den kun har varme i forsetene. Men jeg trodde garantien var gyldig i 7 år fra førstegangsregistrert. uavhengig om det er nordisk import? En kollega av meg har en Kia Optima PHEV importert fra Sverige. Han hadde er par garantisaker som Kia Norge ordnet opp i.

Er det forøvrig en måte å bekrefte at det er varmepumpe på bilen? Selger mener den skal ha det. Siden det er en import tenkte jeg det er lurt å dobbeltsjekke før signering.

https://www.kia.com/no/din-bil/verdier-og-fordeler/7-ars-garanti/garanti/


Under «gjelder garantien for parallellimporterte biler?»:

« Du vil få vanlig garanti i Norge, men du er Ikke beskyttet av norsk forbrukerkjøpslov mot Kia Bil Norge eller Kia-forhandler.
Du har ingen rettigheter via det norske veihjelpsprogrammet Kia Assistanse. Begrenset garanti gjelder for radio (3 år / 100.000 km.) og 12 volts batteri (2 år). Du har Ingen mobilitetsgaranti ved garantireparasjoner.

Husk at garantien starter når bilen ble registrert første gang, ikke når bilen ble registrert i Norge.
Det kan også være avvikende spesifikasjoner fra "norske" biler. Bilene Kia Bil Norge leverer har et gjennomgående høyt utstyrsnivå.»
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

arthur

Sitat fra: geear på søndag 13. desember 2020, klokken 21:51
Vi ga 397k for vår inkl originale felger til begge hjulsettene, for nesten to år og 20000km siden, og det ser ut som biler med den kilometeren ligger på 360-370k. 360k ville vært 9%. Ikke akkurat noe å klage på. :)

De som ligger lavere ser ut for å ha gått 60-70k, så det sier seg selv at prisen MÅ begynne å gå ned..

Vi ga 370.000 (uten vinterdekk) for vår for 1,5 år siden og videresolgte den samme dag på en telefon (var i utlandet) til 415.000. Nevner dette kun som en "dokumentasjon" på at vi en god stund har hatt en slags unntakstilstand grunnet mangel på biler, en situasjon som nok har endret seg noe og vil endre seg ytterligere når balansen mellom tilbud og etterspørsel blir bedre. Med andre ord tror jeg ikke man skal vurdere kjøp av elbil i dag ved å se i bakspeilet mht forventet pris ved salg frem i tid?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Olemann

#460
Tror dette er rett, se også mine refleksjoner i mitt innlegg 14. desember ovenfor.

Dette vil spesielt ramme importere biler når markedet kommer mer i balanse, så dermed bør avslaget på en importbil være betydelig skal dette lønne seg over tid.
Jeg hadde ikke vurdert importert bil med mindre den var minst 50.000.- billigere enn identisk norsk bil.

Sitat fra: arthur på torsdag 14. januar 2021, klokken 08:49
Vi ga 370.000 (uten vinterdekk) for vår for 1,5 år siden og videresolgte den samme dag på en telefon (var i utlandet) til 415.000. Nevner dette kun som en "dokumentasjon" på at vi en god stund har hatt en slags unntakstilstand grunnet mangel på biler, en situasjon som nok har endret seg noe og vil endre seg ytterligere når balansen mellom tilbud og etterspørsel blir bedre. Med andre ord tror jeg ikke man skal vurdere kjøp av elbil i dag ved å se i bakspeilet mht forventet pris ved salg frem i tid?

vinterdekk

#461
Sitat fra: Olemann på torsdag 14. januar 2021, klokken 12:39
Jeg hadde ikke vurdert importert bil med mindre den var minst 50.000.- billigere enn identisk norsk bil.

Det hadde vært mye mer fristende med en sånn prisforskjell, ja. Tror Kia Norge også gir alle bilene understellsbehandling. Og man slipper å havne mellom importør og Kia Norge i garantisaker. Og det med utstyrsnivå kan være vrient for menigmannen å sammenligne

Ser f.eks. at mange e-Niro på Finn har manuell høydejustering på lys, min vanlige «Aktive» Niro med teknikk-pakke har automatisk høydejustering på Led-lysene.. kanskje de ikke har oppgraderte lys i land det importeres fra?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Olemann

Pussig dette eNiro markedet på FINN.  Har fulgt med det siste året, og det er som vanlig bare ca. 5 "normale" privatsalg av norske biler.
Men, over 100 selges av forhandlere, ikke merke-forhandlere, alle jeg sjekket er importbiler, antagelig tatt inn for videresalg.  Og mange uten alt utstyret de norske selges med. Og som diskutert tidligere uten norsk importør-goodwill og oppfølging.

Så, det tyder på at bilene selges godt fortsatt, siden disse "flipperne" fortsetter å ta dem inn for videresalg.

Som eier av norsk eNiro er jo dette et hyggelig tegn, som tyder på at bilene både beholdes av kjøperne og at prisene holder seg godt.

kenlee

Sitat fra: Olemann på torsdag 04. mars 2021, klokken 17:07
Pussig dette eNiro markedet på FINN.  Har fulgt med det siste året, og det er som vanlig bare ca. 5 "normale" privatsalg av norske biler.
Men, over 100 selges av forhandlere, ikke merke-forhandlere, alle jeg sjekket er importbiler, antagelig tatt inn for videresalg.  Og mange uten alt utstyret de norske selges med. Og som diskutert tidligere uten norsk importør-goodwill og oppfølging.

Så, det tyder på at bilene selges godt fortsatt, siden disse "flipperne" fortsetter å ta dem inn for videresalg.

Som eier av norsk eNiro er jo dette et hyggelig tegn, som tyder på at bilene både beholdes av kjøperne og at prisene holder seg godt.

Helt enig, veldig mye importbiler. Jeg kjøpte nylig en norsk e-niro 2019 etter å ha solgt peugeot e-2008.
Jeg fant totalt 3 stk av over 100 e-niroer som ligger ute på finn hvor resten er importbiler. Kunne fått en ny importbil med app men jeg gikk for en norsk uten. Håper at denne vil holde seg ok i verdi.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Olemann

Tipper du har gjort et lurt valg jeg, når prisene etter hvert synker vil det ramme importbilene med avvikende utstyr og dårligere garanti/goodwill først, og som du sier er det omtrent skrapet for norske biler i markedet.

App; jeg har hatt 3 elbiler med app og 5 elbiler uten app.  Eneste jeg savner er muligheten for å finne igjen bilen når jeg har glemt hvor jeg satte den (nei, er ikke dement :D

Sitat fra: kenlee på torsdag 04. mars 2021, klokken 17:48
Sitat fra: Olemann på torsdag 04. mars 2021, klokken 17:07
Pussig dette eNiro markedet på FINN.  Har fulgt med det siste året, og det er som vanlig bare ca. 5 "normale" privatsalg av norske biler.
Men, over 100 selges av forhandlere, ikke merke-forhandlere, alle jeg sjekket er importbiler, antagelig tatt inn for videresalg.  Og mange uten alt utstyret de norske selges med. Og som diskutert tidligere uten norsk importør-goodwill og oppfølging.

Så, det tyder på at bilene selges godt fortsatt, siden disse "flipperne" fortsetter å ta dem inn for videresalg.

Som eier av norsk eNiro er jo dette et hyggelig tegn, som tyder på at bilene både beholdes av kjøperne og at prisene holder seg godt.

Helt enig, veldig mye importbiler. Jeg kjøpte nylig en norsk e-niro 2019 etter å ha solgt peugeot e-2008.
Jeg fant totalt 3 stk av over 100 e-niroer som ligger ute på finn hvor resten er importbiler. Kunne fått en ny importbil med app men jeg gikk for en norsk uten. Håper at denne vil holde seg ok i verdi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA