Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Niro på Finn.no

Startet av Zuexi, lørdag 12. januar 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

geear

De som stadig påstår at både Kona, e-Niro og ikke minst Teslaer skal kraftig ned i pris, har garantert egen vinning i tankene, enten det er misunnelse eller at de skal kjøpe.

Selv i USA, hvor man kan få bil levert hjem i gården omtrent samme dag, har Tesla lavest pristap av alle merker.

Min erfaring fra elbilmarkedet er at verditapet på elbilene har vært MYE lavere enn ventet. De som har leaset har for eksempel gått på stortap kontra oss som har kjøpt, og leasingselskapene har håvet inn. Iallfall på mange av biltypene.

Hvor er alle alternativene under 300k, som skal trekke ned prisene? Det er fortsatt manko på biler med skikkelig rekkevidde, og ingen til under 327k.

Det jeg KAN se for meg er at bruktprisene vil dale noe når det blir mulig å kjøpe mindre utstyrte varianter av e-Niro (og kanskje det samme for Kona), men det trenger ikke gi stort utslag.

Limodriver

Jeg tror det avgjørende vil være leveringsdyktighet fra flere produsenter. Det hjelper ikke om det er et par produsenter som kan levere elbil raskt. Først når elbiler fra et godt antall produsenter og dette representerer "hele prissjiktet" og forskjellige rekkevidden tror jeg bruktmarkedet vil normalisere seg.

Etterhvert når biler er tilgjengelige og en har bedre kjennskap til levetiden på en elbil tror jeg prisen vil synke omtrent som en fossilbil over dens levetid. Før dette blir det nok om å gjøre å løpe for å komme først i køen.

arthur

Sitat fra: trykkertor på søndag 17. februar 2019, klokken 17:22
Det er ikke sikkert engang forhandler som selger bilen selv er klar over forskjellene på "norsk" og "sideimportert" modell.

Det kan bekreftes! Snakket med en forhandler i Bergen og han hadde ikke peiling. La merke til at etter vår samtale ble noen av teksten i annonsen deres endret og det ble påpekt at bilen var importert og at det kunne være utstyrsforskjell på denne (de hadde flere biler) og "norske" biler. Ikke mye imponert over en slik forhandler!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daggad

Sitat fra: gr på søndag 17. februar 2019, klokken 18:59
De som stadig påstår at både Kona, e-Niro og ikke minst Teslaer skal kraftig ned i pris, har garantert egen vinning i tankene, enten det er misunnelse eller at de skal kjøpe.

Det er vel ingen tvil om at Kona sine brukt/flippepriser har gått mye ned. Det samme vil nok skje med E-Niro etterhvert. Tesla Model 3 må man være veldig spesiell for ikke kjøpe direkte med Tesla nå som de har svært kort leveringstid allerede, og vil kunne selge de på dagen om ikke lenge. Jeg tipper også mange med Model S sliter med å selge bruktbilene sine til de ønskede prisene.
De som kjøpte Tesla S i 2012/2013 får uansett bra igjen for ca 6 år gamle biler. Jeg hadde reservert en S85 den gangen og når de ville bygge bilen og jeg måtte bestemme meg skulle jeg betale 520000,-. Ville kanskje fått igjen 300k i dag. 220k på 6 år er veldig bra for en premiumbil.

Jeg tror at verditapet på elbiler begynner å normalisere seg mer. Men du har helt rett i at det har vært overraskende lavt hittil. Når jeg kjøpte Leaf i 2011 regnet jeg med at det ville bli den dyreste bilen jeg hadde hatt på grunn av raskt verditap. Tok veldig feil der.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Scrooge

Sitat fra: gr på søndag 17. februar 2019, klokken 18:59
De som stadig påstår at både Kona, e-Niro og ikke minst Teslaer skal kraftig ned i pris, har garantert egen vinning i tankene, enten det er misunnelse eller at de skal kjøpe.

Selvfølgelig skal prisen på brukt tesla ned når prisen på nye Tesla S/X (100D) i praksis får et priskutt på omkring 100.000,- Å påstå noe annet er en hypotese som må forsvares, ikke motsatt. Model 3 vil holde seg bra i pris på de utstyrsnivåene som finnes tilgjengelig, men MR kommer trolig ila mars-april og det er den utgaven som utkonkurrerer e-Niro og Kona på mange områder.

Vi er alle tjent med at pris på elbil går ned, og dette vil skje. Det er ikke slik at en må ha noen skummel agenda for å mene disse tingene; det er jo dit vi alle ønsker å komme.

_JEG_ tror at prisene vil presses allerede innen sommeren, mens noen tror at prisene vil holde seg ut året eller i all fremtid. Det er opp til enhver, mens innsatsen i "veddemålet" er hva vi betaler for bilen. For min del er det enkelt, jeg behøver en bil og e-Niro fyller de fleste behovene min familie har. Koster den 350k eller 400k er ikke avgjørende, men om en TMX kan kjøpes brukt for 600k med 90-100D batteri så blir det straks et alternativ. Det er trolig noe jeg må ta stilling til først i sommer.

geear

#125
Sitat fra: Scrooge på mandag 18. februar 2019, klokken 09:27
Selvfølgelig skal prisen på brukt tesla ned når prisen på nye Tesla S/X (100D) i praksis får et priskutt på omkring 100.000,- Å påstå noe annet er en hypotese som må forsvares, ikke motsatt.
Brukte 100 vil nok få et moderat prisfall, men hvorfor skal innstegsprisen, som allerede er lavere enn hva en 100D SR vil koste, falle?

Sitat fra: Scrooge på mandag 18. februar 2019, klokken 09:27
Model 3 vil holde seg bra i pris på de utstyrsnivåene som finnes tilgjengelig, men MR kommer trolig ila mars-april og det er den utgaven som utkonkurrerer e-Niro og Kona på mange områder.
Model 3 kommer i ubegrenset antall, så her er jeg ikke trygg på verditapet. MR/SR og eventuell mulighet til å kjøpe uten AWD og/eller premiumpakke vil også redusere prisen på bruktmarkedet. Lavere innstegspris ødelegger alltid for de dyrere modellene. Høyere innstegspris gjør motsatt. Som er hva som har skjedd med X og S. Også selv om SR kommer til Norge.

Sitat fra: Scrooge på mandag 18. februar 2019, klokken 09:27
Vi er alle tjent med at pris på elbil går ned, og dette vil skje. Det er ikke slik at en må ha noen skummel agenda for å mene disse tingene; det er jo dit vi alle ønsker å komme.
At nyprisene kommer ned ja, men ikke at bruktverdiene raser. Foreløpig ligger det et stor inscentiv kun i det at en fossilbil raser i pris kontra en elbil. Hvis elbilene vil ha like stort verditap, så er det enda en grunn mindre til å kjøpe elbil.

Sitat fra: Scrooge på mandag 18. februar 2019, klokken 09:27
_JEG_ tror at prisene vil presses allerede innen sommeren, mens noen tror at prisene vil holde seg ut året eller i all fremtid. Det er opp til enhver, mens innsatsen i "veddemålet" er hva vi betaler for bilen. For min del er det enkelt, jeg behøver en bil og e-Niro fyller de fleste behovene min familie har. Koster den 350k eller 400k er ikke avgjørende, men om en TMX kan kjøpes brukt for 600k med 90-100D batteri så blir det straks et alternativ. Det er trolig noe jeg må ta stilling til først i sommer.
Ja, nettopp du forsøker å spre eder og galle, FUD på godt norsk, for å få ned prisene så du selv kan skaffe deg en billig X.

ProsjektX

Tror også TM3 kommer til å se et stort tap på bruktmarkedet ganske raskt. De aller fleste som kjøper TM3 ville heller kjøpt en bil i en annen form-faktor enn en sedan f.eks. Egentlig er sedan markedet så godt som dødt for nybiler i Norge, finnes ingen på topp 20 modeller engang! I tillegg vil stort utvalg og tilgjengelighet når andre modeller kommer gjøre det ganske trangt å selge en brukt TM3. Tenker f.eks ID serien, TMY, Byton og andre lanseringer.

Stod på reservasjonsliste på TM3 siden 2016 men har kansellert. Antatt verdifall er en av grunnene til det.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Scrooge

Sitat fra: gr på mandag 18. februar 2019, klokken 09:37
Sitat fra: Scrooge på mandag 18. februar 2019, klokken 09:27
Selvfølgelig skal prisen på brukt tesla ned når prisen på nye Tesla S/X (100D) i praksis får et priskutt på omkring 100.000,- Å påstå noe annet er en hypotese som må forsvares, ikke motsatt.
Brukte 100 vil nok få et moderat prisfall, men hvorfor skal innstegsprisen, som allerede er lavere enn hva en 100D SR vil koste, falle?

Sitat fra: Scrooge på mandag 18. februar 2019, klokken 09:27
Model 3 vil holde seg bra i pris på de utstyrsnivåene som finnes tilgjengelig, men MR kommer trolig ila mars-april og det er den utgaven som utkonkurrerer e-Niro og Kona på mange områder.
Model 3 kommer i ubegrenset antall, så her er jeg ikke trygg på verditapet. MR/SR og eventuell mulighet til å kjøpe uten AWD og/eller premiumpakke vil også redusere prisen på bruktmarkedet. Lavere innstegspris ødelegger alltid for de dyrere modellene. Høyere innstegspris gjør motsatt. Som er hva som har skjedd med X og S. Også selv om SR kommer til Norge.

Sitat fra: Scrooge på mandag 18. februar 2019, klokken 09:27
Vi er alle tjent med at pris på elbil går ned, og dette vil skje. Det er ikke slik at en må ha noen skummel agenda for å mene disse tingene; det er jo dit vi alle ønsker å komme.
At nyprisene kommer ned ja, men ikke at bruktverdiene raser. Foreløpig ligger det et stor inscentiv kun i det at en fossilbil raser i pris kontra en elbil. Hvis elbilene vil ha like stort verditap, så er det enda en grunn mindre til å kjøpe elbil.

Sitat fra: Scrooge på mandag 18. februar 2019, klokken 09:27
_JEG_ tror at prisene vil presses allerede innen sommeren, mens noen tror at prisene vil holde seg ut året eller i all fremtid. Det er opp til enhver, mens innsatsen i "veddemålet" er hva vi betaler for bilen. For min del er det enkelt, jeg behøver en bil og e-Niro fyller de fleste behovene min familie har. Koster den 350k eller 400k er ikke avgjørende, men om en TMX kan kjøpes brukt for 600k med 90-100D batteri så blir det straks et alternativ. Det er trolig noe jeg må ta stilling til først i sommer.
Ja, nettopp du forsøker å spre eder og galle, FUD på godt norsk, for å få ned prisene så du selv kan skaffe deg en billig X.

Om du mener det jeg bidrar med er eder og galle, og i tillegg er ute etter å skaffe en billig TMX (hva er da poenget å bruke tiden min på KIA-forumet?), så får du mene det. Nå ser jeg at du eier en TMX, da kan jeg se hvorfor du finner det provoserende at andre ønsker prisen ned. Jeg kjøpte ikke TMX i november/desember fordi jeg ventet en større refresh av modellen (som delvis har kommet allerede), men er nå overbevist om at e-Niro er bra nok for mitt behov.

Det jeg skriver er at hvorfor kjøpe en brukt TMX 90D eller 100D til 800 000,- eller mer når en kan få kjøpt disse ny til samme prisen veldig snart? Det fremtvinger et prisfall på disse modellene, som igjen fremtvinger videre prisfall på 75D/85D. Om interiør-refresh også kommer straks, og/eller nye battericeller så styrker det videre denne verijusteringen av eldre teslaer. Nettopp fordi Tesla-eiere har vært velsignet med et begrenset verdifall i mange år så er det duket for at disse modellene også påvirkes av teknologiske fremskritt, Tesla ser konkurransen rundt seg og kannibaliseringen fra TM3 og endrer derfor prisingen av eksisterende modeller.

Angående TM3 så er det ikke gitt at hva vi antar blir fasiten for prisutvikling er det historien vil vise, men at det er mye bil for pengene sammenliknet med sine nærmeste konkurrenter i dag; det er et faktum. TM3 MR og SR (bare TM3) vil påvirke markedet, men i USA viser markedsundersøkelser at TM3 er bilen som holder seg best i verdi; der finnes både LR/Performance og MR.

Igjen, hvis alle var enige om fasiten så hadde det vært lite spennende å diskutere prisen og umulig å "slå" markedet. At vi har ulike oppfatninger er bare sunt.

tuono

#128
Om man ser på nybilsalget over en god del år, så må man anta at mange av oss med interesse for TM3 evt. henter ut bil imens vi (imaginært) holder oss for nesa. Dette sett ut i fra at hva vi egentlig vil ha er så langt unna en lav "sportssedan" som man nesten kan komme. Nordmenn vil sitte høyt og de vil ha kompakt-SUV med hengerfeste og takboks der de er villige til å kompromisse med bagasjeromstørrelse vs stasjonsvogn for å få de øvrige egenskapene på en SUV. Så kan man diskutere disse egenskapene som man vil, men faktum er at nybilstatistikken forteller dette.

Så vil mange ha elbil med god kapasitet, firehjulstrekk, hengerfeste og til en vettig pris og en fornuftig leveringstid. TM3 oppfyller flere, men ikke alle av disse siste.

Så den dagen det kommer en elbil i størrelse og prisklasse med Niro, av uansett produsent, med hengerfeste, med firehjulstrekk, med en fornuftig leveringstid etc, så tror jeg at vi vil se store endringer på markedet. Også bruktmarkedet for Kona, Ampera, div. Tesla og hva det enn er. 

Spørsmålet er bare når den kommer...? Så langt kan det se ut som at griser vil forstyrre luftrommet først.


daggad

Sitat fra: tuono på mandag 18. februar 2019, klokken 12:43
Spørsmålet er bare når den kommer...? Så langt kan det se ut som at griser vil forstyrre luftrommet først.

Ha ha, det utrykket må jeg huske !  ;D
Når Model S kom var jo de aller fleste om at dette kom til å bli en svindyr bil å eie pga verditapet. Det ble jo feil.
Hva som skjer nå med Niro, Kona, TM3 er umulig å si sikkert, men jeg tipper alle disse vil ha et fornuftig fall.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

arthur

Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:34
Sitat fra: tuono på mandag 18. februar 2019, klokken 12:43
Spørsmålet er bare når den kommer...? Så langt kan det se ut som at griser vil forstyrre luftrommet først.

Ha ha, det utrykket må jeg huske !  ;D
Når Model S kom var jo de aller fleste om at dette kom til å bli en svindyr bil å eie pga verditapet. Det ble jo feil.

Første bil i Norge kom i august 2013 (?) og da kostet en dollar 5,90 mens den i dag koster 8,60. Kan det være noen sammenheng her? Hva skjer om dollaren faller tilbake til 5.90?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

navyelsen

De første model S hadde et formidabelt lavt tap grunnet dollarkursen. Startpris var 446.000 kr i 2013, lavere enn den såkalte "folkemodellen" modell 3 i 2019.

Men de fleste kjøpte S85 med startpris like over 500.000, som i dag ligger på finn.no til over 300.000.
Altså mindre enn 200.000 i tap på 6 år! Nye dyre biler taper seg tilsvarende allerede etter første året.
Tror aldri vi kommer til å få se slike tilstander igjen, alt ligger til rette for at bruktprisene skal ned med økt tilgjengelighet og høy dollarkurs.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

jkirkebo

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:09
Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:34
Sitat fra: tuono på mandag 18. februar 2019, klokken 12:43
Spørsmålet er bare når den kommer...? Så langt kan det se ut som at griser vil forstyrre luftrommet først.

Ha ha, det utrykket må jeg huske !  ;D
Når Model S kom var jo de aller fleste om at dette kom til å bli en svindyr bil å eie pga verditapet. Det ble jo feil.

Første bil i Norge kom i august 2013 (?) og da kostet en dollar 5,90 mens den i dag koster 8,60. Kan det være noen sammenheng her? Hva skjer om dollaren faller tilbake til 5.90?

Da blir Model 3 SR veldig billig ;) Hadde vært en drøm, ny Model 3 til 225.000,-?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lirekassa

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:52
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:09
Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:34
Sitat fra: tuono på mandag 18. februar 2019, klokken 12:43
Spørsmålet er bare når den kommer...? Så langt kan det se ut som at griser vil forstyrre luftrommet først.

Ha ha, det utrykket må jeg huske !  ;D
Når Model S kom var jo de aller fleste om at dette kom til å bli en svindyr bil å eie pga verditapet. Det ble jo feil.

Første bil i Norge kom i august 2013 (?) og da kostet en dollar 5,90 mens den i dag koster 8,60. Kan det være noen sammenheng her? Hva skjer om dollaren faller tilbake til 5.90?

Da blir Model 3 SR veldig billig ;) Hadde vært en drøm, ny Model 3 til 225.000,-?

Er ingen ekspert, men da må det komme et nytt krakk, og krona samtidig styrkes vesentlig fra dagens nivå - og da kan man forvente høyere rentenivå som igjen gjør at for mange blir det ikke rare forskjellen på totalen fra i dag.

Kaster litt opp i munnen av dollarkursen :) Model Y til 350 000,- inkl AP hadde jo vært noe.

tornaldo

Dette var en gang en diskusjon om e-Niro på Finn. Nå er det en diskusjon om Tesla bruktbilpriser...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA