Aero-hjulkapsler: Smak eller vane?

Startet av HCO, torsdag 10. januar 2019, klokken 13:29

« forrige - neste »

HCO

Jeg ser at mange (de fleste?) ikke liker pinwheels-felgene med aero-kapslene på.

Går man noen tiår tilbake, hadde alle biler som det var verdt å trykke en plakat av enten kapsler eller "mag-wheels" som var ganske lukket (se eksempler i neste post).

Lavere forbruk er hovedargumentet for påbudet om dekktrykksensorer på alle nye biler. Utifra den logikken kunne man like gjerne påby bruk av aerodynamiske felger eller kapsler, ettersom de beviselig gir noe mer rekkevidde og kanskje også mindre opp-virvling av veistøv?

Så hva handler dette om? Vane eller smak? Vil det, etterhvert som elbilene blir vanligere, se rart ut med "nakne" felger?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

2022 Zero SR/F

HCO

2022 Zero SR/F

Vesel

Aero-felger: futuristisk/eksperimentelt
Model 3-interiør: tidsmessig
Tradisjonelle lettmetallfelger: tidsmessig
Tradisjonelt bilinteriør: utdatert

Slik opplever jeg det. Kan hende vi kan bevege oss mot at aerofelger blir tidsmessig. E-Golf har vel hatt slike i noen år allerede. Da jeg først så aero-kapslene synes jeg de var forferdelig stygge, men de har vokst litt på meg og jeg har begynt å akseptere dem. Jeg kommer til å beholde hjulkapslene på ihvertfall. Egentlig så liker jeg at alle kan se på lang avstand at jeg kjører elbilen fra framtida.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Frosty

Mener å ha lest at for vinterbruk så er det positivt med jo mindre åpning som mulig inn til bremseskiven. Husker ikke helt begrunnelsen men..

ok67

Har sett påstått at så tette felgar som mogeleg er ein fordel med tanke på mindre rust på bremseskivene.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

hawK

Mye enig i det Vesel skriver.
Men jeg har kun sett aero-hjulene på bilder og film, så jeg er svært spent på hvordan det blir i virkeligheten.

Jeg hadde e-golf med disse aerodynamiske hjulene, husker jeg mislikte utseende på bilder og før jeg fikk den, men det gikk helt fint når bilen kom i hus.. Det verste med disse var at de hadde en finish som skinte i alle regnbuens farger når nyvasket.

i3 har jo også noen sånne alternativer (standard #427), disse er verstingene imo, men det kommer nok av plastfølelsen du får når du ser på dem.

PBL

olavxxx

De kinesiske 19" aero felgene ser bedre ut med deksler på enn 18".
Men tar man av dekslene på 18" aero, er de ganske pene.

Knut@@

Det er vel også to typer aerokapsler, de har endre design underveis.

indianrunner70

Effektivitet fremfor forfengelighet 8) jeg bestiller Aero til både sommer og vinterhjul, syns de er helt ok. Dersom de kan redusere støy + noen ekstra km så er jeg fornøyd.

begiljen

Jeg liker ikke utseende på aero-hjul i det hele tatt! Hverken disse hjulkapslene, eller andre tilsvarende aero-hjul. Heldigvis er felgene bak kapslene ganske kule. Jeg vet man får kjøpt et "kit" fra Tesla for å dekke til hullet i midten, samt mutterene. Men, har noen sett noe til dette "kit'et" hos Tesla Norge? Eller må det i tilfelle bestilles fra USA?
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

anorway

Sitat fra: begiljen på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:10
Jeg liker ikke utseende på aero-hjul i det hele tatt! Hverken disse hjulkapslene, eller andre tilsvarende aero-hjul. Heldigvis er felgene bak kapslene ganske kule. Jeg vet man får kjøpt et "kit" fra Tesla for å dekke til hullet i midten, samt mutterene. Men, har noen sett noe til dette "kit'et" hos Tesla Norge? Eller må det i tilfelle bestilles fra USA?

Har hørt rykter om at noen har hørt fra Tesla at det følger med "Wheel cap kit" til Aero felgene her i Norge.
Noen som hadde spurt Tesla om man fikk kjøpt dette til Model 3 i Norge. Så fikk de svar at det fulgte med.

Hadde jo vært gull hvis det stemmer!

begiljen

Sitat fra: anorway på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:19
Sitat fra: begiljen på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:10

Har hørt rykter om at noen har hørt fra Tesla at det følger med "Wheel cap kit" til Aero felgene her i Norge.
Noen som hadde spurt Tesla om man fikk kjøpt dette til Model 3 i Norge. Så fikk de svar at det fulgte med.

Hadde jo vært gull hvis det stemmer!

Wow! Håper dette stemmer da :)
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

olavxxx

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA