Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre Model 3 til Kroatia i juli, ønsker tips råd og anbefalinger [emoji1]

Startet av Counterpointer, tirsdag 08. januar 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

Counterpointer

Vi bråbestemte oss nå nylig for å droppe flytur til Kroatia og heller kjøre vår nye Model 3p.

Vet at folk har gjort dette med S og X uten store problemer og vil gjerne dra nytte av erfaringer om dette.

Turen er litt over 200 mil og  A better routeplanner sier ca 26 timer inkl lading. Har tenkt å dele opp på to dager nedover og kanskje tre oppover. Kona kunne tenke seg å se litt i Østerrike og jeg kunne tenkt å tatt ruta gjennom Slovakia tilbake.

Blir to voksne, to tenåringer og hund

Lading og overnatting er ting vi må finne ut av og trenger innspill til.

Gjerne også ting å gjøre eller se på Istria halvøya, og gjerne spesifikke ting rundt Rijeka (hvor villaen vi leier er).

Espen Hugaas Andersen

Høres ut som en ganske lik tur som den jeg hadde i sommer. Da var reiseruten slik:

Dag 1, Kongsberg - København: 657 km (dro etter jobb)
Dag 2, København - Göttingen: 738 km
Dag 3, Göttingen - Innsbruck: 650 km
Dag 4-5, Innsbruck
Dag 6, Innsbruck - Pula: 496 km
Dag 7-14, Pula
Dag 15, Pula - Praha: 908 km
Dag 16, Praha
Dag 17, Praha - Middelfart: 907 km
Dag 18, Middelfart - Kongsberg: 857 km

Erfaringsmessig vil jeg si at 900 km etapper gikk helt greit. Dette var da med X100D. Kunne nok strukket det til 1000-1200 km uten at man må stresse for mye for å komme seg til neste hotell før det er langt på natt. (Så klart kommer det litt an på akkurat hvilken rute det er snakk om, og hvor tung høyrefot man har.)

Jeg likte Innsbruck. Det er ikke en veldig stor by (og parkeringshusene er trange!), men vi følte oss veldig velkommen, og det er mye spektakulær natur i området, som vi setter pris på. Superchargeren i Innsbruck er desverre ved et hotell, litt unna interessante ting.

Vi benyttet saktelading kun ved hotellet i Pula. Dette ga oss rekkevidde til å reise til Rovinj og Porec, og komme oss rundt i Pula. Jeg syns amfiteatret i Pula var greit å få sett, selv om det ikke var *så* stort og imponerende. Colosseum er nok mer imponerende, men det er kult at ting har overlevd fra Romertiden. Og Rovinj var spennende. Porec syns jeg var litt kjedelig. Om jeg skulle velge mellom å se Rovinj, Pula og Porec, så ville jeg nok valgt Rovinj.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nyttblad

Kjørte til Kroatia ifjor gjennom Østerrike. Tok da DFDS til København (kjedelig gjennom Sverige). Gedser-Rostock. 2 dager i Berlin. Så Sölden i Østerrike. Vi tilbrakte 3 dager i Sölden med mye gåing i fjellet. Bodde da på hotell Die Berge Lifestyle med Destination Charger der gondoler m.m (aktivitetskort) var inkludert i prisen. Masse artige sykkelbaner også. Kjørte derfra over et lite fjellpass og inn i Italia der vi tok med oss Venezia på veien til Kroatia. Finnes mange tilsvarende destinasjoner med gode aktiviteter i Alpene.
Istria var det mye små landlige veier og mye opp og ned. Pula er vel ett sted det er verdt å få med seg.
Kjørte Wien-Praha-Leipzig på vei hjem. Så Rostock-Gedser og brua over til Sverige og hjem.
Leipzig var en trivelig by å overnatte på vei hjem (Flott hotell med Desitnation Charger er Melia Leipzig).
Etter noen somre med kjøring i Europa har vi funnet ut at det er tid å spare på å overnatte på hoteller enten ved Superchargere eller hoteller med Destination Chargers. Bruker da Tesla sine sider for å finne Desitnation Charges og slår opp på Hotels.com for å sjekke. Mange av disse hotellene er dyre men ikke alle :)
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Tunk

Vurder også Stena Line fra Göteborg til Kiel. Uansett kombo må du betale ferje eller bro. Overnatting koster også så vi har valgt det flere ganger.

Counterpointer

Har kjørt Rødby-Puttgarden før og det er jo en lokal ferge omtrent. Er ikke veldig glad i båter, så synes dette fremstår som det beste alternativet.
Forstår de som ønsker å korte ned kjøringen med lengre båtstrekk.

Mer Model 3 spesifikt så går jeg ut fra at flertallet av SuC kommer til å ha CCS i juli. Hva tror dere?

Blir jo også spennende med Ionity/Eon ol, men vet ikke hvor mye jeg vil legge i apper og kort. Slovakia tror jeg er veldig dårlig for elbil, var i Praha i forfjor og da var det INGEN elbiler... Hvordan løste dere dette ?

Espen Hugaas Andersen

#5
Jeg bare benyttet superladerne, men CHAdeMO adapter var med i tilfelle behovet skulle oppstå. Praha har en superlader, og jeg syns å huske at vi kjørte innom denne i 20 minutter før vi kjørte inn til byen og hotellet vi skjulle bo på. Praha har helt brukbar offentlig transport, så bilen ble ikke benyttet mens vi var i byen.

Det er et åpent spørsmål hvor mange superladere som vil ha CCS til sommeren. Jeg *håper* alle har det, men samtidig ville det på ingen måte overraske meg om bare 10% prosent har CCS...

Det er nok lurt å finne noen reserveløsninger med CCS, og så før man setter i vei sjekke at de viktigste superladerne er oppgraderte med CCS.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nyttblad

Hadde også lyst til å kjøre Ungarn-Slovakia ifjor men valgte Slovenia-Tsjekkia grunnet superchargers. Var til Sør Spania i forifjor og Kroatia ifjor og har enda ikke brukt noe annet enn Superchargers og Destination Charger hoteller. Har da ikke hatt noe behov for kort/apper/adaptere e.l

Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Vesel

Skal til Italien og muligens også til Kroatien selv i 2-3 uker i sommer. Vi tenker å spare en del ved å sove i bilen underveis og på vei hjem igjen. Litt trangt for to, men bilen virker jo ellers ideell til det (sjekk ut Tesla camper mode). Det er viktig for meg å få dusja hver dag da, og også få vasket klær i blant. Er det lett å finne et sted å dusje langs veien i Europa? Og å vaske klær på ferie har jeg aldri helt forstått meg på. Skal man vaske på hotellet blir man jo flådd om man har en ukesvask. Det koster jo typisk €5 bare for ei bukse.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂


Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. januar 2019, klokken 13:41
Det er nok lurt å finne noen reserveløsninger med CCS, og så før man setter i vei sjekke at de viktigste superladerne er oppgraderte med CCS.
Kommer nok til å sjekke tilgang på Ionity ol.

Regner med Tesla vil ha en oppdatert oversikt i bilen over SuC. De har jo det på S og X så når de endrer 3 til CCS, må de nesten merke dette. Hadde nok ikke tatt denne turen i april/mai, men slutten av juli burde de ha kommet langt. Startet jo i Nederland før Norge, og er jo flere her allerede en og enhalv måned før første bil. Og Model 3 selges i hele Europa med CCS. En i Italia er jo blitt kontaktet om levering....

Vesel

Sitat fra: Kris_TM3 på tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:45
Er det plass til å sove i modell 3?
Ja, for meg som er 173 bør det gå greit ihvertfall. Kanadierne har testa det. Er en hel liten subkultur for folk som camper i Tesla-er allerede. Blir vel som med Model S og X, bare trangere. Virker igrunn ganske artig. Kan jo kikke opp på stjernehimmelen og alt.:) Elbiler med store batterier er jo ideelle til å sove i siden man kan ha på varme hele natta uten å tappe tanken eller være redd for å bli eksosforgifta.




Vi har tenkt å gjøre som det her. Må bare pakke sånn at det ikke er mer enn at vi kan lempe all bagasjen over i frunk, forseter og bagasjeromsgrop når kvelden kommer.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Jejl

Vi har kjørt 4 ganger Norge-Spania i vår P85, og vi har som regel kjørt hele strekket i ett uten overnattinger. Det er utrolig hvor mye fortere milene går unna nattestid med lite trafikk, i forhold til om dagen.
Jeg kjører hele natten til kona våkner om morgenen ca kl 7-8. På natten pleier jeg å ta to høneblunder på rundt 40 min mens bilen lader, også sover jeg noen timer på morgenen mens kona kjører 2 etapper. Har alltid vært uthvilt når vi har kommet frem.

Har prøvd å kjøre fossilbil samme rute med overnatting på hotell for endel år tilbake, men for meg er det bare mer stress.

Counterpointer

Sitat fra: Jejl på tirsdag 08. januar 2019, klokken 17:40
Vi har kjørt 4 ganger Norge-Spania i vår P85, og vi har som regel kjørt hele strekket i ett uten overnattinger. Det er utrolig hvor mye fortere milene går unna nattestid med lite trafikk, i forhold til om dagen.
Jeg kjører hele natten til kona våkner om morgenen ca kl 7-8. På natten pleier jeg å ta to høneblunder på rundt 40 min mens bilen lader, også sover jeg noen timer på morgenen mens kona kjører 2 etapper. Har alltid vært uthvilt når vi har kommet frem.

Har prøvd å kjøre fossilbil samme rute med overnatting på hotell for endel år tilbake, men for meg er det bare mer stress.
Høres effektivt ut.

Har kjørt fossil (205 gti) fra franske rivieraen til Danmark 1920 km sammenhengende, da var jeg totalt utslitt. Men kjørte alene.

Sulle

Ha ladekabel med rødt 3x16A støpsel. Finnes nesten overalt: Småbåthavner, verksteder, restauranter og andre plasser det brukes strøm. Ofte lettere å finne enn ladestasjoner.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

fonberg

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:31
Sitat fra: Jejl på tirsdag 08. januar 2019, klokken 17:40
Vi har kjørt 4 ganger Norge-Spania i vår P85, og vi har som regel kjørt hele strekket i ett uten overnattinger. Det er utrolig hvor mye fortere milene går unna nattestid med lite trafikk, i forhold til om dagen.
Jeg kjører hele natten til kona våkner om morgenen ca kl 7-8. På natten pleier jeg å ta to høneblunder på rundt 40 min mens bilen lader, også sover jeg noen timer på morgenen mens kona kjører 2 etapper. Har alltid vært uthvilt når vi har kommet frem.

Har prøvd å kjøre fossilbil samme rute med overnatting på hotell for endel år tilbake, men for meg er det bare mer stress.
Høres effektivt ut.

Har kjørt fossil (205 gti) fra franske rivieraen til Danmark 1920 km sammenhengende, da var jeg totalt utslitt. Men kjørte alene.

Apropos lange etapper som involverer kontinentet så er AP fantastisk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA