Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto

Startet av leafnor, søndag 06. januar 2019, klokken 17:06

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: leafnor på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:33
Skroter jeg den om tre år vil jeg ha hatt en flat avskrivning på 125.000/7=18.000 i året. Sett bort fra en Tercel 4WD jeg eide på 90-tallet så er dette den rimeligste bilen jeg har hatt.

Lav avskriving er èn ting men når man også regner inn hva man IKKE har betalt over en 10 års periode så blir regnestykket helt latterlig bra :+1: :laugh: :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Fikk 2,5 litertank i går, men vist farken, den var punktert av noe skarpt fra sin reise jorden rundt. Jeg må finne på en fiks tetting.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Gjort en "fiks" for å reparere, og tester med diesel at det er tett. Så montere i bilen om den holder tett.
Ny koster 110,- så kan bestille en til, og håpe den kommer hel og feilfri frem. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Stolte ikke på den mekaniske tettingen, så sveiste i stedet på en HDPE lapp jeg skar ut av en tomkanne spylervæske. Det ble tett, god som ny. Holder til ny tank kommer.
Trakk ledningen til styrepanelet fremover, sammen med en ekstra ledning så "hovedbryter" kan monteres fremme i bilen.
Ledningen til styrepanelet rekker bare frem til stolpen midt på bilen. Må forlenge med å lodde i tre ledere.

Boret på to flere hull til feste av tanken, så det ble 4 skruer. Kjenner på at feste av tanken bør forterkes ytterligere, selv om det skal en del kraft til å dra 4 skruer ut av plasten.

Med hovedbryter og styrepanelet montert fremme, sammen med denne større tanken blir dette en enkel betjent installasjon.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

#34
Da regner jeg meg ferdig.
Kappet og loddet i forlengelse på kabel til display, og skrudde bakplaten rett i plasten på bilens dashbord. Står til side for potmeter til regulering av temperaturen i vannet på EL-varmen i bilen. Passet akkurat der.
Nå er det bare det blir kaldt igjen, så kan jeg trykke av/på med fossilvarme alt etter hvordan det behager.

Det er del jobbe med på få det på plass slik jeg har gjort det. Men vell spanderte timer. Som tidligere nevnt, bilen vil kunne benyttes noen vintre til om alt annet holder seg som det har gjort så langt, dvs intet jeg har klart å fikse selv av det som har oppstått.




Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sa vell i siste post at jeg var ferdig, men ble absolutt ferdig nå. Monterte "hovedstrømbryter" fremme i bilen.
Nå med 2,5 liter tank og full kontroll fra "cockpit" er det bare å ønske seg en forlenget kald vinter.
Forbruket på bilen ligger på 1,4-1,5 kWt/mil, mot 2 kWt/mil og høyere når det var strømfyring.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Early morning update. Tur til Værnes nå på morgenkvisten. Startet med forvarmet bil, og forbruk til Værnes uten dieselvarmer 2 kWh/mil. Varmen dro jevnt 3 kW.
På retur på med dieselvarmer og av med EL-varmen, forbruk 1,5kWh/mil.
-2 grader og våt-saltet veg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Takk for utrolig informativ tråd.

Usikker på hva jeg gjør om jeg skal ditche Leaf-en om tre-fire år og kjøpe en brukt Model 3, Model Y eller noe annet passende med tilhengerfeste og rekkevidde. Litt lei av Leaf og gammeldags tankegang med manglende temperaturstyring av batteri, stor batteridegradering, elendig kupevarme etc.

Men velger jeg å beholde den så er dette løsningen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Jossemosse

Takk for tilbakemelding!
Jeg endte opp med vann-varmer, det fungerer ihvertfall, så nå sitter jeg igjen med en ubrukt luft-varmer :/

PS: Denne tråden ble med ett mye mer interessant når jeg leste på PC og ikke på mobil! Så ikke noen bilder på postene når jeg leste på mobilen..

Sitat fra: leafnor på fredag 01. februar 2019, klokken 16:42
Sitat fra: Jostein Wall på fredag 01. februar 2019, klokken 15:23
Jeg ønsker å montere tilsvarende i motorrom, og blåse varm luft inn i luftinntak.. Noen som har gjort dette og kunne dele noen erfaringer og bilder?
Jeg tenkte samme, men klarte ikke finne fysisk plass til hovedenheten.
Skal noe monteres foran, så er det nok vannvarmer som er mest egnet.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

leafnor

En liten oppdatering om oppgradering. Viser seg at det lille hjelpebatteriet tappes av MPPT-solcelleladeboks jeg har som "skille" mellom bilens 12V og Webasto når bilen er parkert.
Ladespenningen er jevnt over lav så batteriet er litt "flatt" hele tiden, og spenningsfallet litt for stort gjennom ledning jeg fra fra batteri, til styrepanel fremme og tilbake. Under gløding og oppstart hendt at spenning faller under 8V og da stopper Webasto med feilmelding.
Satte inn to ekstralysrele, et som aktiveres når bilen slås på så lading kanskje av hjelpebatteri, og et som koblet webasto rett på batteri og bruker opprinnelig ledning via styrepanelet som styresignal for av/på.
Det ble omlag 1 volt mindre spenningfall, alt virker bra nå på siste to prøveturer. Raskere oppstart også for gløding er mer effektiv med høyere spenning.
Går en varm god vinter i møte :D.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Jeg skjønner ikke hensikten med denne MPPT`n. Skal man lade et 12v batteri fra et annet 12v som lades så trenger man jo bare et helt vanlig relee.

Og disse kina-MPPTene er jo kjent for å tappe batteriet de egentlig er ment å lade.

Det er jo imponerende stykke arbeid du har gjort, og det er imponerende at du har fått til at et 5Ah batteri klarer å starte opp dieselvarmer og holde den gående slik at man kan ha den som forvarming, selv om det er et litt sært behov. De fleste er jo tilkoplet med ladekabl så man kan forvarme med strøm.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Hei Tor C. Sikkert tenkt for vanskelig når det gjelder å skille batteriet fra resten av bilens 12V. Tror og jeg tenkte at med MPPT så skulle det lille batteriet ta til seg lading når DC/DC gir over 14V, og så ikke tappe fra det lille når bilen elers er nede på de 11,5V som "var igjen" under "idle" for bilen.
Men som du sier, erfart at batteriet tappes av MPPT. Fikset det med det rele jeg satt inn nå, men kunne vel like gjerne koblet det så det styrte kontakt mot bilens 12V av og på.
Men nå fungerer det i alle fall sånn at MPPT ikke trekker strøm fra det lille batteriet når bilen er slått av.
Forvaming uten at strøm er koblet på gjør jeg når bilen er parkert f.eks på et erende. Lar webastoen stå på mens jeg er inne på kjøpesenter/butikk, og kommer til snø/isfri og god varm bil.
Ellers gjør jeg det bare fordi jeg nå kan gjøre det ;) :), ikke fordi jeg må. 8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Da skjønner jeg hva du tenkte tror jeg. Har gjort et par sånne over-kompliseringer selv.  Og ja, enkelte ting gjør man fordi man kan, ikke fordi man må. Og så er det veldig gøy!

Jeg lar også dieselbrenneren gå hvis jeg skal inn i butikk, men jeg har USA leaf så jeg kan låse bilen mens den er på. Så alt surrer og går av seg selv. De 250 wattene bilen trekker for å holde seg igang er ikke så veldig viktig. Og jeg surrer og rører med et prosjekt med to LEAF cans og en DC-DC step-up CC som koples inn via 12v uttaket for å hindre at fremdriftsbatteriet tappes til vanlig drift av bilen.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA