Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto

Startet av leafnor, søndag 06. januar 2019, klokken 17:06

« forrige - neste »

leafnor

Med et 12V 5Ah batteri så er det futt nok til å starte Webasto mens det er koblet solcellelader mellom batteriet og bilens 12V. Spenningen falt til litt over 10V under oppstart, mot ned på 8V med mitt første mindre batteri. Kjørte en tur til og fra Stjørdal i kveld, -5 grader.
Forbruk på bilens display var 1,6. Leafspy 1,79.
23 grader i bilen. Lot webasto stå på timen jeg var på Stjørdal. Gjennomvarm bil ved oppstart.
Men, synes det var eksoslukt. Skal bøye til øksosrøret så det blåser bakover og ikke ned i bakken. Rett ned  i bakken så sprer nok eksos seg slik at brenner trekker litt inn igjen.
Lukten forsvant når jeg begynte å kjøre. Forbruk 3 dl med forbruk på 1 time stopp og 1 time kjøring.

Forøvrig, med det lille 12V batteriet i bilen har jeg nødstrøm om min Leaf skulle få den kroniske flatleggingen enkelte opplever.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jossemosse

Jeg ønsker å montere tilsvarende i motorrom, og blåse varm luft inn i luftinntak.. Noen som har gjort dette og kunne dele noen erfaringer og bilder?
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

leafnor

Sitat fra: Jostein Wall på fredag 01. februar 2019, klokken 15:23
Jeg ønsker å montere tilsvarende i motorrom, og blåse varm luft inn i luftinntak.. Noen som har gjort dette og kunne dele noen erfaringer og bilder?
Jeg tenkte samme, men klarte ikke finne fysisk plass til hovedenheten.
Skal noe monteres foran, så er det nok vannvarmer som er mest egnet. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomatchili

bara se upp så den inte producerar massa (räcker iofs med väldigt lite) kolmonoxid som kommer in i kupen t.e.x. om du står parkerad i  snö eller nära en mur. . Var en tragisk olycka med en husbuss med dieselvärmer som stod för nära en mur och ingen i bussen vaknade igen. Det går fort när det börjar gå fel.
Jag hade nog kostat på mig att he en sådan här i bilen
https://www.clasohlson.com/se/Kolmonoxidlarm/36-5861

leafnor

Sitat fra: tomatchili på fredag 01. februar 2019, klokken 20:48
bara se upp så den inte producerar massa (räcker iofs med väldigt lite) kolmonoxid som kommer in i kupen t.e.x. om du står parkerad i  snö eller nära en mur. . Var en tragisk olycka med en husbuss med dieselvärmer som stod för nära en mur och ingen i bussen vaknade igen. Det går fort när det börjar gå fel.
Jag hade nog kostat på mig att he en sådan här i bilen
https://www.clasohlson.com/se/Kolmonoxidlarm/36-5861
Ja, kjent med risiko, og har skal kjøpe en slik CO måler. Eller, la lengre eksosrør i kveld, og det gjorde virkelig susen. Dog blir det lukt i bilen når den starter opp, så praksis får bli å slå på når en kjører, og ikke bruke den som forvarmer eller lenge om en blir stående parkert lenge.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Regner meg 99% ferdig med montering. Mangler bare å montere strømtilførsel på baksiden av 12V-uttaket fremme, og på en lur måte få ledningen til panelet for brenner fremover. Fikk smyget (Brukte hvit lampeledning) ledning bak plastbeslagene på dørene fra bak i bilen.
Satte batteri og lader på plassen til den elektriske pumpen for dekk. Lot den bare ligge lengre bak i hulrommet. Boret hull i deksel inn til jekk å satte på bryter så ikke 12V batteriet flater ut mens det holder lys i display. Men fortsatt vil bilen lade 12V batteriet om bryter er av.
2,5 litertanken er fortsatt på veg fra asia et sted, så den må monteres når den kommer, men enkel sak.

Fulladet er bilen nå med 215 Gids. Det er 32 færre enn hva den ladet til da jeg kjøpte den brukt i 2015. Det er 2,5 kWh. Snittfart her omkring blir gjerne 66km/t. Så bilen hadde strøm for omlag 1650W varme for kjøring i 1,5 time. Kunne altså klare 10 mil med frysing for tre år siden, nå klarer jeg samme med T-skjorte og god varme, selv om batteriet hadde 15% mer energi for tre år siden.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Gjorde i går en tur på E6 mot Støren. Var -6 og ordentlig motvind på veg sørover. Det er 80, 90 og 100 grense på strekket. Brukte kanskje 5 min på Lundamo for å levere ærendet.
78 km på 1:08, dvs 69 km/t snitt.
Var 5,1 grader i batteriet ved start, 214 Gids. Endte på 10,6 grader og 38 Gids. Forbruk på LeafSpy 1,75 kWh. Bilen derimot sier 1,6. Skjønner ikke helt hvordan, men kanskje bilen måler rett på motor etter omformer (Fra likestrøm til vekselstrøm) og ikke ut fra batteriet.
Tok Webasto ca 30 minutter å varme opp bilen til 23 grader, derfra gikk den på 1/3-1/2 fart for å holde temp. Det blir dog litt kjølig på bena, men det har bilen alltid sørget for selv med EL-varmen!
Hadde aldri kommet meg frem og tilbake uten Webasto, da måtte jeg ha ladet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Setter stor pris på bilder og oppdateringer Leafnor.

Hva bruker du av nettbrett + feste for 'permanent' leafspy? Har vurdert etter å ha lest her at man kan roote android for å få den til å slå seg automatisk på ved strøm inn på USB-en. Håper det ikke var du som skrev om det, da får jeg ta 'lær deg å søk' meldingen med ett smil :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

#23
Hadde en post om feste her for noen år siden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15502.msg434531#msg434531
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34548.msg594165#msg594165

Jeg laget det selv med 3D print. Ser det finnes mye på eBay og i tråder ellers omtalt magnetfester av ymse design.
Det var ikke meg som skrev om autostart av android, så går fint klar av søke  selv krav fra meg.
Android pad jeg har er billigste sort kjøpt på eBay. Kjenner dog på skulle hatt GPS funksjon for da ville LeafSpy ha logget posisjon og hastighet i loggen sin. Men jeg har samlet nok data så ikke noe savn. Bir f.eks ikke en tur til Danmark med den her Leaf igjen som eksempel med påfølgende analyse av forbruk etc. Neste ordentlige langtur blir med en EL-bil som har større batteri og mindre eller ingen bruk for finregning på hvor og når en må lade.  ;)



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

En (nesten siste) oppdatering på denne dieselvarmingen. Koblet meg inn på sikringssplint jeg la til for strøm til DAB adapteret så jeg slipper å bruke plugg i 12V-uttaket.
Oppdaget da at "noen" har vært bort i bryter i bagasjerommet og slått på strøm til Webasto. Resultat padde flatt 12V 5Ah batteri jeg satte i bak. Så på med batterilader.
Får se om jeg orker å legge opp en ledning til fremover til en bryter fremme i bilen som kan slå på "styrestrømmen" til panelet på Webasto så jeg unngår utilsiktet påslag av "styrestrøm".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Leafnor: Nå er jeg usikker på hva du mener med styrestrøm.

Da jeg monterte 5kw Eber i båten så skulle strømmen til Ebern rett på batteriet via egen sikring og ikke via hovedbryter. Faren er at man slår av strømmen utilsiktet og Ebern ikke får kjøre seg ned, dvs stoppe forbrenning og vifte på full guffe i 5 minutter ish og kan ta skade.

Uansett så skal jeg sjekke hvor mye panelet trekker i strøm når det ikke er i bruk. Forskjellen kan vel være 70Ah AGM batteri har nok til vinteren, men jeg kan ha tatt feil. Da jeg gikk tom forrige vinter da jeg lå på land, så trodde jeg at det var noe annet (drivenhet til AP) som hadde tappet batteriet. Verdt for meg å sjekke opp.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Med "styrestrøm" mener jeg strøm til selve enheten. Ja, det er en risiko å ha bryter, men bryter er bak i bagasjerommet så må dit å slå av hovestrøm for å stoppe enhet før den kjøles.
Problemet nå var at denne bryter var på og strøm gikk til panelet, noe som flatet ut 5Ah batteriet. Greit at det ikke var koblet til batteriet på bilen, for kjærringa ville da kanskje ha opplevd flatt 12V. Ville ha hørt det da ja.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Med litt utlading i ny og ne, kanskje invistert i noe slikt kunne være smart? https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2628&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39
Mener Ebern trekker 7A ved maks (oppstart og nedstegning), så det skulle være nok med 9A maks kontinuerlig på det batteriet.

Sikler på lithium i båten, fordi jeg tømmer 70ah agm forbruksbatteri på 2 timer drift (autopilot, kartplotter og varme)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

 :-\, batteri dyrere enn brenner.  :D
Får bli slik jeg har det nå. Håper og tror jeg klarer å forlenge bilens praktiske levetid med 2-3 år med denne varmeløsningen.
Om tre år er bilen 10 år, og batteriet maks SOH 70, nok under det også. Den vil fortsatt akkurat klare en tur/retur Trondheim Værnes sånn akkurat på verste vinter, og that's it kanskje.
Skroter jeg den om tre år vil jeg ha hatt en flat avskrivning på 125.000/7=18.000 i året. Sett bort fra en Tercel 4WD jeg eide på 90-tallet så er dette den rimeligste bilen jeg har hatt.
Gjenstår å se.
PS. Hvor mange vil kjøpe en 10 år gammel 1.Generasjon Leaf i fremtiden? Kanskje er det lettsolgte om det ikke kommer på en rekke aldringsproblemer som koster "sinnsykt" og som vi ikke har sett ennå.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Kjøper at batteriet er overkill.

Tipper du kunne få litt for den. For fire år ish siden lette jeg etter en billig elbil som kunne ta meg de fire km ned til stasjonen for kollektivtransport. Kravspekken var vann og vindtett, ha varmeapperat og kunne klare 10km på en dag. 20km ville vært vilt, da kunne jeg ha hatt en handletur på kvelden også.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA