Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilrettelegging av lading på arbeidsplass

Startet av BMWi3S, fredag 04. januar 2019, klokken 19:33

« forrige - neste »

BMWi3S

Hei. Jeg lurer på om andre her har erfaring med lading på arbeidsplassen. Har spurt min arbeidsgiver om det er mulig å få lade på jobben hvis jeg kjøper meg elbil samt at jeg er villig til å betale PR mnd være seg 100,200,500 eller 1000kr for den sak skyld. Men så får jeg til svar at det kan være vanskelig å praktisere dette hvis det er flere som velger å kjøpe elbil og ønsker dette også. Er det flere der ute som møter samme motstand for å kunne lade på jobben? Arbeidsplassen er forøvrig bilbutikk, skulle tro at man var interessert i at ansatte kjørte miljøvennlig? Har de lov å nekte uansett eller er de pliktig å legge tilrette mot eventuelt betaling?

Motorwatt

Hvis du ikke har klart å fremforhandle en avtale, så er nok dessverre arbeidsgiver i sin fulle rett til å nekte når det gjelder installasjon av infrastruktur på sin egen eiendom. Regner med at dette er en BMW-forhandler  :D, og da er vel spørsmålet om dette er en forhandler eid av BMW Norge eller en frittstående forhandler. Hvis det første er tilfellet, så kommer vel avgjørelsen fra sentralt hold?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Erik Ola Ulvestad

Praktisering er ikkje vanskelig. Det er eit spørsmål om kor mange ladeplassar ein vil tilby, kor mange som har elbil, om det er lite parkeringsplassar frå før og om det er vilje til å reservere plassar for elbil. Vi har feks 5 plassar uten reservasjon. Dvs at det er ein viss sjølvpålagt kultur for å fristille desse plassane til elbil fram til feks kl 8.30. Seinare er det fritt fram for alle. Med rfid brikke vil kvar enkelt bli belasta for sitt forbruk og ein kan unngå misnøye frå "fossilfolket" om sponsing. Deling av ladeplassar i løpet av dagen kan løysast ved sms melding når lading er fullført, evt webportal med innmelding til kø om behov for lading etter lunch.
Men, arbeidsgiver har ingen plikt. Det er også eit spørsmål om vilje til 'grønn profil'. Om arbeidsgiver er leigetakar i bygget kan det vere eit poeng å henvende seg til byggeigar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

Her burde jo arbeidsgiver legge til rette for å få fornøyde ansatte. Dersom det viser seg at det blir en voldsom etterspørsel burde hun jo ta hintet...

Noe krav på lading har du ikke, akkurat som du ikke har krav på parkeringsplass.

Hvis arbeidsgivere legger til rette er dette et skattefritt gode.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Mazzbot

Jeg spurte arbeidsgiver om å lade . To uker senere kom det to punkter CEE 16A . Nå har vi 8 stk
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. januar 2019, klokken 22:05
Jeg spurte arbeidsgiver om å lade . To uker senere kom det to punkter CEE 16A . Nå har vi 8 stk mange som har kjøpt elbil etter meg , vi er rundt 40 ansatte og 10 stk med elbil . Vi betaler ingenting ...
Ketchup effekt?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ipadjove

Her startet det med etpar elbiler blandt de ansatte. Det ble ladet på gamle schuko-kontakter, skøyteledninger osv..
Så bygde vi et nytt bygg og markerte nye faste parkeringsplasser til alle. Nesten alle har blå 16A-kontakt, med sikringer tilpasset lading. Antallet elbiler og ladbare hybrider øker raskt.
Vi betaler etpar hundre pr mnd for tilgang.
Tror vi har ca 20-30+ plasser med blå kontakt.
Og så har vi etpar 32A ladebokser til besøkende kunder osv.

Ingeniøren

Klart dette er måten å gjøre det på for å få til et skifte, for hva er det vi mest bruker bilen til - til og fra jobb  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

En meget essensiell tråd dette.  :+1:
Enova, stat og kommune bør tilrettelegge for jobblading, for er det et elbiltiltak som virker, så er det (helst gratis) lading på jobben. Det ser vi jo i tråden allerede.
Jobblading er riktig på mange måter; arbeidsplassene har bedre tilgang på effekt og EL-infrastruktur enn privatboliger, bilene lades i off peak hours, det gir bedrifter grønn profil etc.
Alle jobb p-plasser må bli en ladeplass :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Vollis47

Sitat fra: stefse på lørdag 05. januar 2019, klokken 19:50
En meget essensiell tråd dette.  :+1:
Enova, stat og kommune bør tilrettelegge for jobblading, for er det et elbiltiltak som virker, så er det (helst gratis) lading på jobben. Det ser vi jo i tråden allerede.
Jobblading er riktig på mange måter; arbeidsplassene har bedre tilgang på effekt og EL-infrastruktur enn privatboliger, bilene lades i off peak hours, det gir bedrifter grønn profil etc.
Alle jobb p-plasser må bli en ladeplass :)

Nei, ikke foreslå gratis lading. Er det noe som skaper negative omtale av elbilister, så er det gratis lading. Tull at vi ikke skal betale for at arbeidsgiver tilrettelegger for lading.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

automat

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 05. januar 2019, klokken 20:56


Nei, ikke foreslå gratis lading. Er det noe som skaper negative omtale av elbilister, så er det gratis lading. Tull at vi ikke skal betale for at arbeidsgiver tilrettelegger for lading.

Og så er det alltid noen som lader fordi det er gratis, selv om de egentlig ikke trenger strømmen. Og derved opptar verdifulle ladeplasser for de som virkelig trenger det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elbil-1

Det kan re rimelig å sette opp mange enkle løsninger til elbillading - og det er andre sosiale tiltak som er betydelig mer kostbare for arbeidsgiver.

Sett opp nok plasser til alle og la det være gratis - da inspirerer man alle til å kjøre grønt.

Misunnelse vil man alltid ha - det får man bare heve seg over.

Ikke noe verre å få gratis lading enn gratid kaffe. (Koster vel mer med kaffen tenker jeg)


automat

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 05. januar 2019, klokken 23:29
Det kan re rimelig å sette opp mange enkle løsninger til elbillading - og det er andre sosiale tiltak som er betydelig mer kostbare for arbeidsgiver.

Sett opp nok plasser til alle og la det være gratis - da inspirerer man alle til å kjøre grønt.

Misunnelse vil man alltid ha - det får man bare heve seg over.

Ikke noe verre å få gratis lading enn gratid kaffe. (Koster vel mer med kaffen tenker jeg)

Man skal ikke ha så mange titalls p-plasser før kostnaden med å installere ladere på alle blir betydelig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

stefse

Sitat fra: automat på lørdag 05. januar 2019, klokken 23:44
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 05. januar 2019, klokken 23:29
Det kan re rimelig å sette opp mange enkle løsninger til elbillading - og det er andre sosiale tiltak som er betydelig mer kostbare for arbeidsgiver.

Sett opp nok plasser til alle og la det være gratis - da inspirerer man alle til å kjøre grønt.

Misunnelse vil man alltid ha - det får man bare heve seg over.

Ikke noe verre å få gratis lading enn gratid kaffe. (Koster vel mer med kaffen tenker jeg)

Man skal ikke ha så mange titalls p-plasser før kostnaden med å installere ladere på alle blir betydelig.
Når det gjelder utløsing av anleggsbidrag er vel nettopp dette noe det offentlige bør ta seg av (infrastruktur)
Gratislading er meget effektivt, da det utløser sterke følelsesmessige motivatorer til å anskaffe elbil. På motsatt side vil alle løsninger som er dyrere enn å lade hjemme ofte bli stående ubrukt. Men det er fair å betale selvsagt, et bidrag til velferdskassen kan være enkleste løsning med minst mulig administrasjon.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Lars C. Krogenæs

Private bedrifter må greie å finansiere dette selv.

For borettslag og sameier er jeg derimot en stor forkjemper for at det offentlige er med i et spleiselag, på samme måte som det offentlige er med på å støtte fjerning av oljetanker, varmepumper etc.

I et borettslag/sameie er man avhengig av at fellesskapet bidrar for å få gode løsninger. Samtidig er det få som ser noen gevinst ved å legge til rette for lading nå. Da vil offentlig støtte være en viktig faktor for å få dette gjennom.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA