Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Justert prisnivå Kona

Startet av Pepsipepsi, fredag 04. januar 2019, klokken 17:44

« forrige - neste »

Pepsipepsi

Det ser ut til å ha vært en betydelig korreksjon ned i pris etter at pris og
leveringstid for Tesla model 3 ble klart. Laveste for norsk bil med skinn og vinterhjul jeg har lagt merke til er 380.000. Noen som har solgt i det siste og til hvilken pris?

Selv solgte jeg med vinterhjul før jul til 405. Med vinterhjul. Hadde tilbud fra oppkjøper i oktober på 425. I desember var beste tilbud fra oppkjøper kr 380.

arthur

Har fulgt nokså godt med selv etter å ha solgt min i god tid før jul til noe mer enn hva du sier oppkjøper ville betale deg, men ikke sett noen bil med skinn og vinterdekk annonsert til 380'.
Ser ut til at alle biler annonsert rundt 400' har blitt solgt og også biler annonsert til mer enn det.
Frislippet av Tesla Model 3 har nok spilt inn, men nokså forskjellige biler og en Tesla koster en god del mer så kanskje ikke direkte konkurent?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

#2
Sitat fra: arthur på fredag 04. januar 2019, klokken 17:49
... men ikke sett noen bil med skinn og vinterdekk annonsert til 380'.
Ser ut til at alle biler annonsert rundt 400' har blitt solgt og også biler annonsert til mer enn det.

380.000,- med 1 hjulsett og skinn.  (ikke 2 sett)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131987570

Nå jeg ser på annonsen igjen, så tenker jeg dette er en bil som ikke er klar for levering.
Ting kan tyde på at dette er en slik "bilen forventes i februar"-annonse.
Litt skummelt å skrive kontrakt på en bil over nypris 1-2 måneder frem i tid. Vi vet aldri hva som skjer med markedet hvis Leaf Plus kommer med knallgod pris, Tesla Model 3 begynner å rulles ut eller noen annet.



Denne skal bli vanskelig å selge....(import, delskinn, altså utenfor norske specs.)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136570736

Håkon77

Har sett en annen import-Kona også. Skal vel ikke være noe problem det med europagaranti. Uansett presser det prisene ned og det er vel bra for de som ønsker seg en Kona, men står langt bak i køen. I Nederland er det vel 10mnd ventetid om man bestiller i dag, men samtidig får de store leveringer bestillt av leasingsekaper. En del av disse finner nok veien til Finn i løpet av noen måneder.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

borge

Garantimessig sett er jo import- kona helt lik norsk kona,så det burde jo ikke bety noe. Spec er vel også stort sett det samme,utover utstyrsvalg. Så kan ikke skjønne at de skulle være tyngre å selge?

trykkertor

Sitat fra: borge på mandag 07. januar 2019, klokken 14:43
Garantimessig sett er jo import- kona helt lik norsk kona,så det burde jo ikke bety noe. Spec er vel også stort sett det samme,utover utstyrsvalg. Så kan ikke skjønne at de skulle være tyngre å selge?
Hvis ikke en importbil tilbyr "betydelig" prisfordel i forhold til "norsk" bil. Hvorfor skal da en finn-kjøper velge en importbil, HVIS det kan medføre en eller annen tvil/risiko?
Har lest om en del folk som har fått US både Leaf og Soul, hvor det senere viste seg å dukke opp utstyr som "manglet". Eller enheter som ikke lot seg stille inn til europeisk standard. Mener å huske de fleste av disse sakene taper kjøper, og sitter med Sorte-Per.

Den import-Kona electric jeg refererte til er den billigste på finn.no. Det har den vært "lenge", og den er fortsatt ikke solgt. Det bør da være et tegn på at den er vanskeligere å selge enn "norske" biler da de kommer inn på finn, og blir markert med solgt innen rimelig kort tid, så sant prisen stemte med markedet.

Counterpointer

Ved garantireparasjoner får en lånebil på norske mens en må klare seg selv med importbil.

Olemann


Solgt og kjøpt mye biler, både import og andre.  Enkel formel er ca 10% rabatt på importbiler. Høyere prosent på billige biler og lavere på dyrere med bra utbygd erfaring med fabrikkgaranti.

Ville aldri kjøpt en import Kona uten å fått den minst 40 k billigere enn norske.  Altså ca 360k for en med skinn, 8 hjul og metallic tillegget,  340k uten skinn og vinterhjul.

borge

Ok, men det er altså da ingen direkte årsak til dette, bortsett fra psykologi og evt det med lånebil ved reparasjon.
For bilen i seg selv er jo den samme, laget på samme fabrikk, sendt til Europa med samme båt osv slik jeg ser det.

trykkertor

Jo, det kan være flere faktorer.
Små forskjeller i utstyr.
Enkelte ting som ikke er dekket av 5 års garanti, men ville kunne blitt holdt under 5 års reklamasjonsrett.
Den retten vil en importbil ikke ha.

Det mest skumle er om en ikke vet 100% sikkert at det er samme utstyr og spekk på importbilen som norsk bil. Det har tidligere kjøpere av andre importerte merker har i enkelttilfeller fått seg store overraskelser på bil de trodde var tilnærmet lik norsk.

arthur

Men bilen som annonsere på Finn går da unna, senest igår var det fire stykker som forvsant som solgt, også biler som var annonsert til godt over 400'.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor


Kjetil1986

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. januar 2019, klokken 17:25
Men bilen som annonsere på Finn går da unna, senest igår var det fire stykker som forvsant som solgt, også biler som var annonsert til godt over 400'.

Er ikke sikkert de blir solgt for det de er annonsert til....
Model 3 long range 2021

arthur

Nei, mulig det, men hvem vet hva de blir solgt til? Noen?

Nå ser vi jo ha Niro selges til med lang venteliste, og også hva Nissan skal ha for sin nye modell med større batteri og liten levering (5000 til hele Europa) og Tesla Model 3 kun i dyr utgave så fortsatt vil jeg mene at en helt ny Kona vil selge til 400' pluss vinterdekk en god stund fremover.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

I dag kom prisen på Leaf 62kwh, og jeg ser noen har justert opp prisen 10.000,- på sin finn.no-Kona.

Prishistorikk 445 439 429 439
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135563399

Fra 389.000,- ---> 399.000,- (import)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136570736

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA