Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Motor/kupevarmer på Model 3

Startet av okso, onsdag 02. januar 2019, klokken 08:20

« forrige - neste »

Dudex

Vil bilen dra strøm fra batteriet når jeg varmer bilen mens den er plugget i veggen, hvis jeg ikke har startet lading?

Carl Anton Stenling

Den kan dra noe strøm fra batteriet spesielt i starten av oppvarmingen. Da varmer den med høyere effekt enn hva en 16 A ladeboks leverer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vesel

Jepp, tror den varmer opp med opp til 7 kW. Er minst 5 kW det kan trekke ihvertfall. Lader du med UMC, 13A/3 kW, så vil resten trekkes fra batteriet.
Dersom du har fått software 2019.36.2.1 så vil du kunne slå på scheduled depart da, slik at kupeen både er oppvarmet og batteriet fullt ved det angitte tidspunktet. Med mindre det er så kaldt at bilen må bruke mer enn 3 kW for å opprettholde den instilte temperaturen kanskje, men det er nok ikke så ofte.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ohowl

Når det gjelder superlading om vinteren er det bare å sette en superlader som destinasjon, så varmer bilen opp batteriet godt nok til 130kW iløpet av få kilometer.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

TøddiVedder

Vet dere at den trekker fra batteriet alltid hvis lader i?
Min bil er stilt inn på lade fra kl 00.00. Og er ferdig å lade før jeg går. Trekker den strøm fra veggen, selv om den egentlig er satt til å ikke lade igjen før kl 0000?

Carl Anton Stenling

Den trekker strøm fra veggen for oppvarming selv om ladingen er avsluttet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

GOS

Sitat fra: ohowl på tirsdag 12. november 2019, klokken 20:16
Når det gjelder superlading om vinteren er det bare å sette en superlader som destinasjon, så varmer bilen opp batteriet godt nok til 130kW iløpet av få kilometer.

Lykke til, men så enkelt er det ikke. Det trengs mange mange minutter (ti-talls) med oppvarming og kjøring av ett vinterkaldt batteri for å få 130 kw ladeeffekt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TøddiVedder

Å stille inn at lading skal være ferdig til et gitt tidspunkt er topp. Men at den skal pre condition til samme tid, burde vært valgfritt.

CorsoDante

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 02. januar 2019, klokken 12:38
Sitat fra: okso på onsdag 02. januar 2019, klokken 11:47
Tusen takk for gode og utfyllende svar.
Dette blir bra, med gode oppvarmingsmuligheter via appen!

Kjørt en Tesla SP85 i 2 vintrar, den er helt overlegen når det kommer til funksjonalitet og effektivitet.

Starter hver gang og pøser på godt på kort tid, kan ikke si detsamme om andre elbiler jeg hatt... Faktiskt bedre en både touranen og Volvon som brummade lunket med webasto over lang tid. Du kan bare gledje deg :)

Kan du stille inn et klokkeslett hvor bilen skal være klar til avgang, via original app?

Det kan man ikke på Model 3, men forstår det slik at det skal komme straks. Hvilket vil være beleilig.
TM3P "FSD"

TøddiVedder

Har det på model 3 nå, men ikke i app. Lading og varming klar til gitt tidspunkt

CorsoDante

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 13. november 2019, klokken 13:40
Har det på model 3 nå, men ikke i app. Lading og varming klar til gitt tidspunkt

Har vi? Hvor, HVOR??  :D
TM3P "FSD"

TøddiVedder

Fikk det med software 2019.36.2.1.
Ligger under charging.  Der som scheduled charging var (er videreutvikling av denne)

Autowinder

Sitat fra: GOS på onsdag 13. november 2019, klokken 00:46
Sitat fra: ohowl på tirsdag 12. november 2019, klokken 20:16
Når det gjelder superlading om vinteren er det bare å sette en superlader som destinasjon, så varmer bilen opp batteriet godt nok til 130kW iløpet av få kilometer.

Lykke til, men så enkelt er det ikke. Det trengs mange mange minutter (ti-talls) med oppvarming og kjøring av ett vinterkaldt batteri for å få 130 kw ladeeffekt.
Det stemmer nok bra, det tar ganske lang tid med kaldt batteri. Særlig om det ikke er noe særlig pådrag.
Nå søndag kjørte jeg fra fjellet etter at bilen hadde stått siden fredag, avslått og uten lading, først i -10C lørdag og ved avreise søndag var det -6C og SOC på ca 30%. Kjørte ca 60km med jevnt fall og moderat forbruk før snøkrystallet ved batteriindikatoren forsvant. Hadde ikke på navigasjon så bilen forvarmet ikke noe ekstra, men på Hokksund SuC ble det likevel 132kW innledningsvis.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

CorsoDante

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 13. november 2019, klokken 14:22
Fikk det med software 2019.36.2.1.
Ligger under charging.  Der som scheduled charging var (er videreutvikling av denne)

Supert! Fikk lastet inn denne versjonen etter at jeg parkerte bilen i morges, ser frem til å ta i bruk funksjonaliteten! Fikk vel også 5 % ekstra ytelse i samme slengen...
TM3P "FSD"

TøddiVedder

Ja. Men sjekket idag. Lading var ferdig nesten 2 timer før innstilt tid for avgang... hmm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA