Motor/kupevarmer på Model 3

Startet av okso, onsdag 02. januar 2019, klokken 08:20

« forrige - neste »

okso

Heisann!

Noen som kan gi en kort oversikt hvilke muligheter for å forvarme bilen?
Kan du f.eks. forvarme kupe/frontruter uten å være tilkoblet ladepunkt? Ala webasto på Volvo etc.?
Har en Kia soul idag, denne må være tilkoblet ladepkt for å forvarme bilen.

Takker.

Tulle

Sitat fra: okso på onsdag 02. januar 2019, klokken 08:20
Noen som kan gi en kort oversikt hvilke muligheter for å forvarme bilen?
Kan du f.eks. forvarme kupe/frontruter uten å være tilkoblet ladepunkt?
Regner med at det er samme prinsipp som på S og X. Klima aktiveres fra app uavhengig av tilkoblet lader eller ikke. Tar deg bare noen sekunder og starte. Bilen får 20+ grader i løpet av 10 minutter selv med kuldegrader ute. Forbruker rundt 5 km rekkevidde.
Noen av de siste oppgraderingen gir deg også mulighet til å velge hvilket sete som skal varmes opp og om rattet skal varmes. Det siste krever vinterpakke.

Nickelilltroll

Forvarming er som på alle Teslabiler. Via app slåes den på, kan og velge og aktivere setesvarmere på den måten. Trenger ikke stå på lading. Temperatur stilles inn via app.

Går ikke at sette timer, har heller ikke varmetråder i frontvinduet eller rattvarme MEN har hatt egolf før å Tesla sin app fungerer alle ganger og varmeapparatet er MYE mer effektivt :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

Noen av de siste oppgraderingen gir deg også mulighet til å velge hvilket sete som skal varmes opp og om rattet skal varmes. Det siste krever vinterpakke.
[/quote]

Nei, model 3 har ikke rattvarme, finnes heller ikke noe som heter vinterpakke. Er standard utstyr.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Lynkjapp

Så da kan man gå ut fra at forvarming av setet er en god idé? I gamle dager var jo det å la setevarmen stå på i et tomt sete det samme som å korte ned levetiden på varmetrådene. Men utviklingen har sikkert gått fremover. Bedre tråder eller termostat i setet?

okso

Tusen takk for gode og utfyllende svar.
Dette blir bra, med gode oppvarmingsmuligheter via appen!

Tom

Er det ikke automatisk preheat og på tesla,den lærer seg når du bruker bilen og forvarme bilen?

ToWalkOrDrive

Eneste forskjellen mot Model S og Model X er at det ikke er en dedikert batterivarmer (uten at dette har noe med kupevarme å gjøre). Den bruker imidlertid motoren bak til å varme opp batteriet bitte litt, men da må bilen være plugget inn om jeg har forstått rett. Dette gjør at batteriet som regel ikke er like oppvarmet som på en S/X, som og gir utslag om du skal superlade, ettersom Model 3 ikke er innstilt på å måtte varme batteriet mer enn nødvendig. Det er derfor anbefalt at en tar en det kjappe aksellerasjoner og regenereringer før en kommer inn til Superlader-pitstop'n, for å lage litt varme dersom det er kaldt i været, for å nå høyere ladefart....på den annen side er det nok ikke så mye superlading en trenger på Model 3  :)
Tesla Model Y                         2021-

Nickelilltroll

Sitat fra: okso på onsdag 02. januar 2019, klokken 11:47

Kjørt en Tesla SP85 i 2 vintrar, den er helt overlegen når det kommer til funksjonalitet og effektivitet.

Starter hver gang og pøser på godt på kort tid, kan ikke si detsamme om andre elbiler jeg hatt... Faktiskt bedre en både touranen og Volvon som brummade lunket med webasto over lang tid. Du kan bare gledje deg :)
TMS P85 -14, svart.

Nickelilltroll

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 02. januar 2019, klokken 12:38

Kjørt en Tesla SP85 i 2 vintrar, den er helt overlegen når det kommer til funksjonalitet og effektivitet.

Starter hver gang og pøser på godt over kort tid, kan ikke si detsamme om andre elbiler jeg hatt... Faktiskt bedre en både touranen og Volvon som brummade lunket med webasto over lang tid. Du kan bare gledje deg :)
TMS P85 -14, svart.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 02. januar 2019, klokken 12:38

Starter hver gang og pøser på godt på kort tid, kan ikke si detsamme om andre elbiler jeg hatt... Faktiskt bedre en både touranen og Volvon som brummade lunket med webasto over lang tid. Du kan bare gledje deg :)

Selv om varmeelementene ser ut til å dra mindre strøm (4,3kW) på Model 3 https://insideevs.com/lets-look-at-energy-consumption-of-tesla-model-3-heater/ mot Model S som vel har noe 6kW + 6kWmuligens)..
....så ser det ut som varmeapparatet er veldig bra på Model 3  https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-cabin-pre-heating-in-cold-weather-how-good-is-it.106805/

Its very quick. I would say the model 3 is about 1/3 quicker than the S. Prob due to the size but it may just be more heating element too. I had the car at 30F the other day and it was up to 70F in about 8 min. It also automatically turns on the defrost and heated seats which is new. So that's a 5 Deg F rise for every min of operation.

cra

Sitat fra: Tom på onsdag 02. januar 2019, klokken 11:52
Er det ikke automatisk preheat og på tesla,den lærer seg når du bruker bilen og forvarme bilen?

Jo, men det er kun brukbart til de regelmessige turene, som f.eks. jobbpendling for de som har faste arbeidstider. Alle de andre turene krever at man husker å starte det manuelt.

Jeg hadde gladlig ofret den automatiske funksjonaliteten for muligheten til å sette en timer fra appen. (Alarm og manuell start av pre-heat er ikke bra nok; det burde ikke være nødvendig å ta fram telefonen før kinoen er ferdig for å starte varme. Leafen lar meg sette en timer via app, og det er helt konge!)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. januar 2019, klokken 12:18
Eneste forskjellen mot Model S og Model X er at det ikke er en dedikert batterivarmer (uten at dette har noe med kupevarme å gjøre). Den bruker imidlertid motoren bak til å varme opp batteriet bitte litt, men da må bilen være plugget inn om jeg har forstått rett. Dette gjør at batteriet som regel ikke er like oppvarmet som på en S/X, som og gir utslag om du skal superlade, ettersom Model 3 ikke er innstilt på å måtte varme batteriet mer enn nødvendig.
Du har forstått rett med at Model 3 ikke har et eget varmelement til batterivamen. Men jeg tror du tar feil når du antar at bilen må være plugget inn.
Model 3 har en motortype hvor det dannes spillvarme ved at motoren magnetiseres slik at det ikke dannes roterende moment i motoren (høyfrekvent strøm som ikke klarer å rotere ankeret). Magnetiseringen genererer ikke bare varme i motoren, men også i inverteren. Effekten skal visstnok være rundt 4kW, som er mindre enn S og X. Jeg antar at effekten kan økes ved programvareoppdateringer? Varmen overføres via veske i en rørkrets som går mellom cellene i batteripakka, på samme måte som i S og X. Den samme kretsen brukes også til kjøling for å hindre at batteriet blir for varmt.
Hvorfor skulle den bare kunne varme batteriet når den er plugget inn? Jeg kjenner ikke til slik info.
Bilen må uansett ta strøm fra hovedbatteriet til magnetiseringen, men samtidig lading vil jo begrense tapping av batteriet, akkurat som på S og X.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 02. januar 2019, klokken 13:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. januar 2019, klokken 12:18
Eneste forskjellen mot Model S og Model X er at det ikke er en dedikert batterivarmer (uten at dette har noe med kupevarme å gjøre). Den bruker imidlertid motoren bak til å varme opp batteriet bitte litt, men da må bilen være plugget inn om jeg har forstått rett. Dette gjør at batteriet som regel ikke er like oppvarmet som på en S/X, som og gir utslag om du skal superlade, ettersom Model 3 ikke er innstilt på å måtte varme batteriet mer enn nødvendig.
Du har forstått rett med at Model 3 ikke har et eget varmelement til batterivamen. Men jeg tror du tar feil når du antar at bilen må være plugget inn.
Model 3 har en motortype hvor det dannes spillvarme ved at motoren magnetiseres slik at det ikke dannes roterende moment i motoren (høyfrekvent strøm som ikke klarer å rotere ankeret). Magnetiseringen genererer ikke bare varme i motoren, men også i inverteren. Effekten skal visstnok være rundt 4kW, som er mindre enn S og X. Jeg antar at effekten kan økes ved programvareoppdateringer? Varmen overføres via veske i en rørkrets som går mellom cellene i batteripakka, på samme måte som i S og X. Den samme kretsen brukes også til kjøling for å hindre at batteriet blir for varmt.
Hvorfor skulle den bare kunne varme batteriet når den er plugget inn? Jeg kjenner ikke til slik info.
Bilen må uansett ta strøm fra hovedbatteriet til magnetiseringen, men samtidig lading vil jo begrense tapping av batteriet, akkurat som på S og X.

Jeg leste et sted at den måtte være plugget i for å varme batteriet dersom en ikke kjørte, men jeg finner ikke det igjen. Er ikke sikkert det var fra en pålitelig kilde. Men her er en annen som sier noe som kan tyde på det samme, men igjen, ikke en sikker kilde:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/preheating-battery-in-cold-weather-use.115282/page-6
I parked my car outside unplugged this morning (08:10am) in -20C weather. When I returned at 14:30pm, the temp had warmed up to -8C. Same blue icon cold battery status as before, but with no regen available. Sat in car for 10 minutes with car turned on and cabin heat off. Nothing, nada, ziltcho on the power consumption meter, making the answer to the question of what caused the power consumption pictured above almost certainly from the cabin heater. I am starting to believe that the concept of the motor using current to generate heat to warm the battery is just a theory, or has not been implemented yet. Would it have to get colder then -20C to turn it on? It doesn't make a lot of sense considering that the car displays the cold battery status at -6C, and has zero regen capabilty when left out for a few hours in -20C. I would assume that given these situations, the car would activate battery heating if it could. My preference for driving while the cold battery status is activated is to use more gentile accelerations. It took about 50 minutes of city driving with MAX cabin heat to regain about 25% regen capability.
On the flip side, I am very happy with the Model 3 RWD winter driving. This car is much more capable then the RWD BMW it replaced in terms of winter driving.

olavxxx

Vi må vel vente å se angående batterivarmer, Tesla har jo forbedret varmepakken gjennom V9 nylig, så kanskje det er endring der også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA