Driftsikkerhet på "vanlige" hurtiglader.

Startet av elmer71, tor 27. des 2018, kl. 11:24

« forrige - neste »

elmer71

Hei!
Vurderer stadig å bli helelektrisk med å anskaffe en elbil med rundt 50 mils rekkevidde. To alternativer som vurderes er å se etter en Kona (ligger pr nå en ute til under 400.000, eller en brukt modell s i samme prisklasse.

Vet noen om det gjøres noe for å få de "vanlige" hurtigladerene mer problemfrie ala superladerene til Tesla?

Er det tanke om å endre h a man betaler for? Altså pr kwt i stedet for pr min, f. eks?

For meg er ladeflyten et godt argument for å satse på brukt Tesla.

Noen som vet noe om det jeg lurer på?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Vollis47

Betaling per minutt er nok de rette for hurtigladere. En skal betale for å ha de tilgjengelig. Hadde det vært prising per kWt ville alt for mange blitt stående for lenge.

Kjøp Tesla om du ønsker lettest mulig lading. Men vær forberedt på at du må ha største batteripakken skal du komme opp i 500 km rekkevidde. Og det vil dessuten bare gjelde første etappe etter saktelading.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

elmer71

Ja, ladesystemet til Tesla er jo et hestehode og vel så det foran det vi med andre elbiler må bruke.
Når det gjelder pris på hurtiglsding mener jeg å ha hørt at Tesla tar betaling pr kWh nå som det har begynt å bli betaling på dem også. Vet du om det stemmer?

jkirkebo

Sitat fra: elmer71 på tor 27. des 2018, kl. 16:32
Ja, ladesystemet til Tesla er jo et hestehode og vel så det foran det vi med andre elbiler må bruke.
Når det gjelder pris på hurtiglsding mener jeg å ha hørt at Tesla tar betaling pr kWh nå som det har begynt å bli betaling på dem også. Vet du om det stemmer?

Det varierer litt etter hvilket land man er i, noen steder tar det betalt pr. minutt og andre steder pr. kWh. I Norge er det pr. kWh, og prisen er kr. 1,40.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sylwester

Jeg har hørt rykter om at Tesla tar seg grovt betalt av de som lader over 80% hvis det er kø ved ladeplassen. Høres jo ut som minuttprising i praksis og forkjemping av ladekø.

Off-topic: Husk at det er jo ikke meningen å hurtiglade bilene til vanlig. Det er litt hva man gjør for å komme fra A til B utenom det vanlige. Det er heller ingen biler som kjører 50mil idag. TeslaBjørn lader mellom Oslo - Bergen med ALLE biler i sine videoer. Ta gjerne 60% av oppgitt WLTP som et utgangspunkt på en kald vinterdag med grei hastighet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øyvind.h

Tror ikke Tesla har den typen dynamisk prising. Derimot får du solid minuttgebyr om du ikke flytter ferdigladet bil.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elmer71

Må bare legge inn en liten presisering: Jeg vet også at 50 mil rekkevidde kun er på papiret. Vi kjører Leaf med oppgitt rekkevidde på 19,9 mil, men reell rekkevidde er jo kanskje maks 17 på sommeren og rundt 11-12 (maks) på vinteren.

Men tilbake til hurtiglading. Jeg synes det klart mest logiske virker å ta betalt pr. kwh man lader. Når jeg hurtiglader Leaf`en, lader den relativt kjapt i starten, og riktig så sakte etter hvert noe som klart gjør det ugunstig å betale pr minutt.

sjokomelk

Sitat fra: elmer71 på søn 30. des 2018, kl. 18:06
Men tilbake til hurtiglading. Jeg synes det klart mest logiske virker å ta betalt pr. kwh man lader. Når jeg hurtiglader Leaf`en, lader den relativt kjapt i starten, og riktig så sakte etter hvert noe som klart gjør det ugunstig å betale pr minutt.
Det er jo dette som er hele poenget med å ta betalt per minutt - Få deg til å kjøre videre eller slutte å lade når hastigheten har blitt lav. Og det virker etter hensikten. Det er ugunstig for deg nettopp for at du ikke skal gjøre det.
Ratter 2026 Tesla Model Y Performance
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pudderjagar

Ein må heller ikkje gløyme at ein betaler for å leige utstyret. Straumprisen er promille av utgiftene. Investeringskostnadane, vedlikehaldskostanadne og til dels effekttariffen pr mnd er dei som er verkeleg store. Ein del plass.

For dei som må lade til 100% så er da bare å flytte bilen bort til type2 kontakten. Dei får like stor fart der etter at dei passerer ca 85%
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elbil-1

Sitat fra: Vollis47 på tor 27. des 2018, kl. 13:51
Betaling per minutt er nok de rette for hurtigladere. En skal betale for å ha de tilgjengelig. Hadde det vært prising per kWt ville alt for mange blitt stående for lenge.

Dette er et velbrukt argument og er etter min mening bare en annen måte for ladeleverandøren å dekke over at de vil tjene mest mulig på kundene sine.

Helt utrolig at folk flest støtter opp om dette!

Vi elbil bilister vil jo ha rask lading billigst mulig!

De fleste som er på hurtigladeren lader aldri mer enn høyst nødvendig. Vi betaler ikke en kwh pris på 5,- ++ for moro skyld når den samme strømmen koster 1,- hjemme.

Vi står på hurtigladeren til vi har fått nok strøm til å ta oss dit vi må rekke. Ikke for moroskyld.

Det er vel ingen som gidder å sitte/la bilen stå en halv time ekstra på hurtigladerlokasjonen for å fylle 2kw ekstra til kr 10,- (om det var kwh pris istedenfor minuttpris) når denne strømmen koster 2,- hjemme på nesten like kort tid.

Eller sånn det er i dag hvor denne timen koster 90,- med minuttprising

Hadde hurtiglading vært gratis så hadde jeg forstått argumentet om å ikke oppta laderen unødig.

Se på tesla - de selger ladestrøm til kwh pris 1,40

Ingen større problemer med kø - de bare bygger flere ladere der det er behov.

sjokomelk

Sitat fra: elbil-1 på ons 02. jan 2019, kl. 17:16

De fleste som er på hurtigladeren lader aldri mer enn høyst nødvendig. Vi betaler ikke en kwh pris på 5,- ++ for moro skyld når den samme strømmen koster 1,- hjemme.

Vi står på hurtigladeren til vi har fått nok strøm til å ta oss dit vi må rekke. Ikke for moroskyld.

Det er vel ingen som gidder å sitte/la bilen stå en halv time ekstra på hurtigladerlokasjonen for å fylle 2kw ekstra til kr 10,- (om det var kwh pris istedenfor minuttpris) når denne strømmen koster 2,- hjemme på nesten like kort tid.

Eller sånn det er i dag hvor denne timen koster 90,- med minuttprising
Alle vil alltid ha alt så billig som mulig eller helst gratis. Det går ikke. Noen må tjene penger underveis.
Og bare se hvordan det var hos Lyse og Arctic Roads som hadde fastpris. Der plugga folk inn bilen og lot den stå til den var helt full, fordi de ikke hadde noe incentiv til å flytte seg.
Og verden er full av folk som ikke ser verdien i sin egen tid. Se f.eks. på Tesla Supercharger på Lier og Haukås. Stappfullt der hele dagen lang av folk som bor gjerne noen få kilometer unna, men siden det er gratis å lade, bruker de hurtigladeren istedenfor å bruke de 20 kronene det hadde kostet de å lade hjemme over natten.
Ratter 2026 Tesla Model Y Performance
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elbil-1

Nettopp mitt poeng ja - gratis hurtiglading et et problem...

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på ons 02. jan 2019, kl. 17:16
Sitat fra: Vollis47 på tor 27. des 2018, kl. 13:51

Dette er et velbrukt argument og er etter min mening bare en annen måte for ladeleverandøren å dekke over at de vil tjene mest mulig på kundene sine.

Helt utrolig at folk flest støtter opp om dette!

Jeg støtter opp om dette. Når jeg er på tur og må hurtiglade er det mye viktigere for meg å finne en ledig lader enn at prisen er lavest mulig. Å spare en krone eller to pr. kWh er helt uinteressant om det betyr en time ekstra i kø.

Mange står mye lengre på hurtiglader enn de trenger. De setter bilen på lading utenfor kjøpesenteret og går inn og handler/spiser/osv. Med kWh-prising er det null incentiv for å gå ut og flytte bilen når den er ladet til f.eks 80%, det koster jo nesten ikke noe ekstra å la den lade til 100% og man slipper å gå ut en ekstra tur for å flytte den. Mye enklere å la den stå en time ekstra for en tier eller så i strøm.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Per tid er eneste riktige på vanlige hurtigladere med få punkt per sted. Det er også ingentiv til å kjøpe biler med skikkelig rekkevidde og/eller god temperaturstyring av batteripakken. De som ikke takler det bør man styre unna. På SuC fungerer per strøm fint enn så lenge fordi det er god kapasitet.

Det har vært noe rundt lovligheten i å selge per strøm også, på grunn av at man skal være strømleverandør for å selge på denne måten og så videre, men Tesla mener de selger en tjeneste, ikke strøm, eller noe i den duren.

Amatøren

Kunne dette vært effektiv modell for å få folk til å flytte bilen?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA