Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer moms på elbiler?

Startet av Serigst, onsdag 26. desember 2018, klokken 11:01

« forrige - neste »

cyber

Sitat fra: creal på lørdag 29. desember 2018, klokken 10:51
Kollapsen i fossilmarkedet kommer lenge før det finnes elbilalternativer i alle essensielle bilklasser. Kollapsen kommer når det blir en utbredt oppfatning at fossilteknologien er raskt døende, og dette skjer nok ila 2019. Med "kollaps" snakker vi om et raskt fall på 20-30% i listepris.
Vil kollapsen etter ditt skjønn resultere i høyere eller lavere drivstoffpriser for dem som kjøper disse billige hybrid- , bensin- og dieselbilene ?
Snakker vi om kun et nasjonalt norsk kollaps eller har dine ( noe dystre ) spådommer også internasjonal gyldighet ?

creal

All grunn til å tro at kollapsen kommer først i Norge. Dette fordi kollaps krever en viss andel elbileiere, pluss trolig overvekt av nullutslipp i det løpende nybilsalget. Poenget er at markedet (folk flest) før eller siden innser at fossil er en utdatert teknologi. Og da er det veldig få som vil investere betydelige beløp i en fossilbil. Kollapsen i bruktmarkedet vil ikke påvirke drivstoffprisene veldig mye, men gjør at myndighetene får mer spillerom for å avgiftslegge utslippsfrie biler uten at det påvirker salget så mye.

Amoss

Sitat fra: creal på søndag 30. desember 2018, klokken 19:06
Dette fordi kollaps krever en viss andel elbileiere, pluss trolig overvekt av nullutslipp i det løpende nybilsalget.

Feil. En evnt. kollaps er først og fremst avhengig av om hvor mange som *forventer* at deres neste bil skal bli en nullutslipps-bil. Dersom man fortsatt ikke finner en nullutslipps-bil som dekker behovene godt nok så avventer man antagelig å kjøpe ny bil og salget av fossiler "kollapser" helt uavhengig av hvor mange som alt har kjøpt, eller andelen av nybilsalget. Er det mange nok som venter på f.eks. Model 3, de kommende elbilene fra VAG eller andre, eller som står i kø for å få lov til å kjøpe en av de som alt har problemer med å levere bestilte biler, så får det selvfølgelig følger for salget av både nye og brukte fossilbiler.

Godt mulig en evnt. kollaps kommer først her til lands, men har da sett reportasjer fra andre europeiske land der det kan se ut til at i alle fall dieselbil salget alt har kollapset. Når folk for alvor forstår hva som skjer med dieselbilsalget kan det fort smitte over på bensinbilene også. At de rett og slett ikke tør å kjøpe fossilt fordi de ser at restverdien når de skal selge den etter noen år fort kan vise seg å bli tilnærmet 0.
Model S 85D

jlan

Hvis det er riktig at kollapsen kommer betydelig før i Norge enn i naboland, så kan en vel anta at prisene faller ned mot det bilene kan selges for til brukteksport.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Sitat fra: jlan på søndag 30. desember 2018, klokken 23:27
Hvis det er riktig at kollapsen kommer betydelig før i Norge enn i naboland, så kan en vel anta at prisene faller ned mot det bilene kan selges for til brukteksport.
Hvor mye må bruktbilprisene dumpe før det vil lønne seg med eksport av dyre norske avgiftsbiler? En halvering av prisnivået?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

#20
Ja, omtrent halvering, lavere for store biler:

Volvo V60 -2013
Finn: 250000 NOK
Blocket: 175000 NOK
Svenske avgifter: 46000 NOK
Eksportpris: 129000 NOK   

Volvo XC90 -2013
Finn: 400000 NOK
Blocket: 220000 NOK
Svenske avgifter: 60000 NOK
Eksportpris: 160000 NOK   
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Roy Aasen


automat

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 31. desember 2018, klokken 12:22
Selger i Norge får vel tilbake en del av norske avgifter ved salg.

https://www.skatteetaten.no/en/person/duties/cars-and-other-vehicles/eksportere/
Den regelen hadde jeg ikke fått med meg. Spørs hvor mye bruksfradraget utgjør da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Men for biler registrert i 2013 får man null niks og ingenting igjen. Kikket fort på en nesten ny bil (2018) som er til salgs for 369' og der får man igjen drøye 90'.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

creal

Sitat fra: Amoss på søndag 30. desember 2018, klokken 23:25
Sitat fra: creal på søndag 30. desember 2018, klokken 19:06
Dette fordi kollaps krever en viss andel elbileiere, pluss trolig overvekt av nullutslipp i det løpende nybilsalget.

Feil. En evnt. kollaps er først og fremst avhengig av om hvor mange som *forventer* at deres neste bil skal bli en nullutslipps-bil.

Selvsagt. Men en slik forventning kommer altså mye lettere når man ser at omverden rundt seg langt på vei har omstilt seg til el.

Elmo

For å svare på spørsmålet til trådstarter

Sitat fra: https://finansavisen.no/news/5913/267/Fikk-vekker-av-farens-bilvalg date=Mandag 31. desember

Regjeringens holdning er at skattefordelene for elbil skal videreføres når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift, i hvert fall frem til stortingsvalget i 2021.

Parallelt har regjeringspartiene programfestet å starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: creal på mandag 31. desember 2018, klokken 17:24
Selvsagt. Men en slik forventning kommer altså mye lettere når man ser at omverden rundt seg langt på vei har omstilt seg til el.

Sant nok, men du skrev at det "krever" både "en viss andel elbileiere" og "trolig overvekt av nullutslipp i det løpende nybilsalget".  Det var det jeg kommenterte som feil. At begge deler vil kunne være med på å gjøre en evnt. kollaps lettere/mer sannsynlig har jeg ingen problemer med å være enig med deg i.
Model S 85D

Gardin

Det blir ingen kollaps i bruktbilmarkedet med det første. Det vil ikke være nok 1 år gamle Model 3 tilgjengelig på Finn i 2020 til å dekke hele bruktbilmarkedet. Reten vil måtte kjøpe de andre bruktbilene som er til salgs.

Eneste måten vi kan få en kollaps i bruktbilmarkedet er hvis veldig mange kjøper seg ny elbil istedenfor brukt fossilbil, men det er ikke en ønskelig situasjon. Det er ikke en gang god miljøpolitikk å skrote massevis av fullt brukbare fossilbiler. Derfor vil politikerene sørge for at en slik situasjon ikke oppstår. Vi har massevis å gå på for å gjøre det mindre attraktivt å kjøpe ny elbil istedenfor brukt fossilbil. Først kan vi innføre moms, så kan vi innføre engangsavgift og avvikle alle andre elbilfordeler. Dersom ikke dette er nok kan vi forby salg av nye fossilbiler og dermed tvinge de som ønsker seg ny fossilbil over på bruktmarkedet.

Burger

Trenger ikke å dekke hele etterspørselen for at markedet kollapser, blir det for mange objekter til salgs så vil prisen gå ned fordi noen vil/må selge nå. Å trone øverst på finn.no sortert billigst til dyrest er greit for å få solgt. De som har lagt ut bil på finn begynner å bli nervøse og artikler begynner å dukke opp i dagspressen om kollaps i markedet. Mange stiller seg spørsmålet, sette ned prisen 10-30% for å få solgt nå eller holde hodet kaldt men potensielt tape mye mer dersom den blir liggende for lenge. Er det dieselbil så vil det sakte men sikkert gå opp for folk at de ikke kan kjøre den bilen i alle byer i Europa snart pga for gammel motor.

Dette skjedde for noen år siden med motorbåter fra 80 tallet og eldre. De var priset unormalt høyt fordi jappetiden og litt økonomisk krasj førte til få 90 talls båter nesten ikke fantes. Sakte men sikkert ble det lagt ut 2000 tallsbåter, og ingen ville ha en umoderne 80 tallsbåt med ~30 år gammel motor klar for utskiftning når man kunne få en 2000 tallsbåt til samme prisen. Husker tråder med hvor man fulgte med hvor mange flere båter det var til salgs pr dag på finn. Vinnerne var de som tolket markedet riktig tidlig og tok ett giganttap tidlig på 200.000 for å få solgt, men hentet det inn på den båten de ville ha tapte seg 400.000 til 600.000.

Tror enkelte båter falt med 30-50% ila første halvdel av en sommer.

Sitter og lurker på en liten bybobil til 200-300k, men det slo meg i dag at kanskje så får jeg ikke kjørt inn i alle bysentrum om noen år, eller det blir komplekst med store bøter om man ikke betaler riktig avgift. Var det Danmark som hadde innført det i noen byer?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Gardin

Det er også veldig mange som vil/må kjøpe bil nå. Disse driver prisen opp igjen mot normalnivået. I motsetning til fritidsbåter, så er bil noe de fleste må ha. De som ikke har økonomi eller betalingsvilje til å kjøpe nye biler, må ta til takke med det som er tilgjengelig på bruktmarkedet. Politikerene vil som vanlig sørge for at det er såpass dyrt å kjøpe ny bil at det forblir tilstrekkelig mange bruktbilkjøpere til å unngå kollaps.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA