Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Online survey for EV owners in Europe - To know EV owners' inconvenience & need

Startet av Dong Hoon Kang, onsdag 05. juni 2019, klokken 09:43

« forrige - neste »

Dong Hoon Kang

Dear Motor Talk forum members

We are researching Europe EV owners to know about inconvenience & need.
Because we are really interesting to make better EV for future.

Please click survey below website.
https://forms.gle/HzEmexwuAmoXJ7hf8

Please spend about 5mins to make better EV for the future!

Thank you so much.

Gardin

Inconvenience? I don´t think EVs are inconvenient. For my use the EV is more convenient than a fossil fuel based car.

Rollep

Sitat fra: Gardin på fredag 07. juni 2019, klokken 23:09
Inconvenience? I don´t think EVs are inconvenient. For my use the EV is more convenient than a fossil fuel based car.
Så bra, men nå er det jo slik at mange mener det finnes en del ulemper med dagens elbiler.

Gardin

Det er sant, men synes ikke forskere bør bare fokusere på de negative sidene.

Dette blir som besøke et motorsykkelforum og spørre om ulempene ved motorsykler. Ulempene er ganske åpenbare, for eksempel trafikksikkerhet og at man er veldig eksponert til elementene i dårlig vær. Hvis man fokuserer utelukkende på slike ting blir løsningen at en motorsykkel burde hatt tak og vegger - ja egentlig vært en bil. Da bommer man fullstendig.

Elbilulempene er like åpenbare: begrenset rekkevidde og lang ladetid. Overdrevet fokus på bare disse aspektene peker mot at man bør lage elbiler med 1000 km rekkevidde og 2 min ladetid eller eventuelt batteribyttestasjoner. Dette blir feil fokus. Man må også se på fordelene med elbiler for å finne gode løsninger på elbilens premisser.

Men etter å ha svart på undersøkelsen her ser jeg at den er ganske overflatisk og vil ikke føre til slike konklusjoner uansett.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Gardin på lørdag 08. juni 2019, klokken 11:14
Elbilulempene er like åpenbare: begrenset rekkevidde og lang ladetid. Overdrevet fokus på bare disse aspektene peker mot at man bør lage elbiler med 1000 km rekkevidde og 2 min ladetid eller eventuelt batteribyttestasjoner. Dette blir feil fokus. Man må også se på fordelene med elbiler for å finne gode løsninger på elbilens premisser.
Ganske så enig. Behov for 1000 km rekkevidde er oppskrytt, og oppkonstruert. 300-500km bør være nok for de fleste, for det skader ikke med en liten pause etter 150-300km.

Rekkeviddeangst er et begrep som er mindre utbredt blandt elbilførere enn andre, ved å overføre tankegangen når man har kjørt noen dager på en tank, og "plutselig" er redd for at man må bruke tid på å fylle drivstoff, når man har dårlig tid. Det er denne tankegangen som gir behov for 2 min ladetid.

Ladeangst derimot, er et mer reelt problem med elbil. Begrenset antall hurtigladere gir en risiko for at det "eneste" alternativet er oppsatt eller har driftsfeil, det hender at avstanden er så stor at det ikke er et alternativ å fortsette til neste, det er fort et problem hvis man skal rekke frem til et møte eller innsjekking til ferga.

Det er også et begrenset utvalg med elbiler som kan ha tilhengerfeste, og trekke tilhenger. De fleste er i relativt høy prisklasse. (Ganske mange kan ha feste som er begrenset til sykkelstativ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA