Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Begrense lading

Startet av olivero, tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:31

« forrige - neste »

olivero

Hei. Er det mulig å stille inn bilen til å stoppe lading på feks 80%? Selgeren mente at dette var mulig, men på nett finner jeg ingenting som tilsier dette.

Kjetil1986

Hei.
Det finnes ihvertfall ikke en egen funksjon for dette på min 2017 modell. Om det finnes på 2018/2019 aner jeg ikke.
Måten jeg begrenser ladingen på er at jeg ser på estimert ladetid. Står det f.eks: 2t 40min til fulladet, så setter jeg planlagt lading til 1t 20min. Dermed blir batteriet ladet til ca 75%-80%.
Litt knotete vil sikkert noen si, men det gjør meg ingenting å bruke 1 min på dette når jeg parkerer for å holde batteriet i god stand.
Model 3 long range 2021

olivero

Takk for svar. Om jeg forstår riktig så kan jeg sette den på en «timer» som stopper lading etter angitt tid?

Zimon

Ioniq bruker ett Lithium polymer batteri som tåler mer "juling" en Lithium ion batterier, samtidig så har Ioniq nok buffer på topp og bunn til å kunne lades til 100% uten problem via hjemmeladning. På hurtiglading så begynner ladefarten å synke etter 77% og bilen vil ikke hurtiglades mer enn til 94%.

Jeg har hatt min siden juni og har bare plugget til lader og ladet til 100% på min Salto hjemmelader som er satt til 20A.

Andre brukere jeg har lest om her på forum + andre steder så er det ikke noe problem å lade til 100% på Ioniq. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Balaklava

Støtter siste taler. Er det noe som helst belegg for at "lade max til 80% for å spare batteriet myten" skal leve videre når en har en moderne elbil med moderne batteripakke osv?

Virker veldig kjipt om en må spare 20% av en ikke alt for stor batteripakke fordi.... ?... pakka muligens har x% "slitasje" om x år.

Hansi

Henger meg på denne tråden.. Er det ingen måte å begrense lading til en viss prosent?
Hva er spenningen på 100%?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Zimon

@Hansi - nei, såfremt ikke Hyundai lanserer ny firmware til bilene som gjør det mulig, men som min post over så er det ikke noe behov å begrense lading til maks 80%, som jeg nevnte i posten min over! :)

Det er heller bedre å sette lading til 20A istedenfor 32A på ladestasjon hjemme, men selv 32A (effektiv settes nok til 28 pga marginer for varme i kabler/utstyr + sikringer og "peak" strøm etc).
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Hansi

Zimon: Takk for tilbakemelding :)
Jeg ønsker helst ikke å utsette batteripakken for mer juling enn nødvendig, jeg syns det er unødvendig når det bør være såpass enkelt å implementere en slik funksjon. Da anser jeg dette som en ulempe med Ioniq, selv om du kanskje har rett og at det ikke har veldig stor påvirkning på batteripakken.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Skeptikeren

Burde være en smal sak, man kan jo begrense med Kona.

Zimon

Så vidt meg bekjent er det ingen problemer med Ioniq å lade til 100% hele tiden. Hurtiglading derimot stopper på 94% og hastigheten på ladingen daler fra 77%. Det at den daler er normalt for alle elbiler når det kommer til en gitt % verdi, som regel 75-80%. Dette både pga at mange celler er blitt 100% og mindre celler å dytte all energien på, lademotstand, varme og beskyttelse innebygget i BMS'en til bilene.

Ikke lest om noe spes problemer rundt på diverse forum om å ikke lade Ioniq til 100%. Så bare å kjøre på. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

tuono

Så skal det jo også sies at på Ioniq så er ikke 100% 100%.
Selv om indikatoren viser 100%, så har batteriet en buffer på topp. Ser at det er gjort anslagsvise beregninger som kan indikere at 100% indikert på instrument tilsvarer rundt 90% av batteriets totale kapasitet.

Kjørte eksakt samme rute t/r over totalt 35 000 km i løpet av halvannet år. Ladet kun på hjemmelader og kun til 100%. jeg klarte ikke å registrere at det skjedde endringer mtp batterikapasitet.

Ionisert

Du kan ikke vise dette vedlegget.

100% = 95% BMS

Ioniq kan ikke begrense lading, fordi det ikke er nødvendig å tenke over det..

Kona, E-Niro osv 60kWh batteri har begrensing, fordi det er annen type batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA