Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette tidenes beste artikkel om lading av elbil?

Startet av elektrolux, mandag 17. desember 2018, klokken 19:16

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

Det kan ikke bli bedre enn en femmer. Med mindre du kan vise meg en Tesla Model X med 22kW dobbeltlader :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

<flisespikkeri>
Artikkelen er nøyaktig nok den; det står jo at det kreves dobbeltlader for å oppnå 22kW. At det ikek finnes noen X med det er strengt tatt en annen sak. De som evt. har det vet vel om det (selv om det er ingen?)
</flisespikkeri>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

«Men kabelen kan være spesifisert for maksimal strøm, spenning og effekt.»

Tja, finnes det kabler som er spesifisert for noe annet enn 400 V?

nojac

For meg befant det mest interessante ved denne arikkelen seg i kommentarfeltet.

Der er det referert til den første (??) norske brannen oppstått ved schuko-lading av el-bil, i Trøndelag.

Ikke så overraskende, kanskje, siden det knapt finnes noe elektrisk  som ikke har forårsaket branntilløp en gang.

Men jeg skulle gjerne hatt mer info om hva som gikk galt.

Slitasje i kontakten etter daglige inn-og-ut-koblinger i fire år?  Eller var det andre feil på anlegget?  (Ved et meget omtalt tilfelle i Sverige var det jo tilkoblet en timer)

Vi må vel regne med en ny runde med "livsfarlig elbillading"......
2018 e-Golf

elektrolux

Farene ved lading av elbil er reelle, men i praksis fungerer bariærene som skal hindre at det utvikler seg til en større brann.

Liker ikke når det spilles på dette kortet for å selge ladeutstyr. Vår tilnærming er heller å fokusere på lavest mulig pris slik at folk faktisk kan investere i trygg lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

«Slitasje i kontakten etter daglige inn-og-ut-koblinger i fire år»?

Nå er det glidekontakt i schuko. Glidekontakter har generelt en fordel ved at de er til en viss grad selvrensende, noe som borger for god kontakt og lite varmgang. Kontakten til vannvarmeren på kjøkkenet hos oss går ut og inn flere ganger enn schukolading og her har det ruslet i snart 40 år, øyensynlig helt uten problemer. I løpet av et langt liv har jeg kun opplevd varmgang én gang, i et komfyrstikk, ikke pga «sliasje», men  fordi fabrikanten KPS, ikke visste hvordan skrukontakter skal utføres. (Ikke fortinnede ender!)

elektrolux

Schukoladeproblemene dukket ikke opp i 1999-2001 med 14A lading av Classic bilene, og heller ikke i 2008-2010 med Think City med 10/14,5A kladd. Det var forde kladdene som fulgte med disse bilene hadde 1,5m tilførsels kabel.

Problemene kom i slutten av 2011 etter at trillingene og Leaf kom på banen med epoxyfylte 2 kg "mursteins kladder" med 30 cm tilførselskabel kom. Dermed var det omtrent fysisk umulig å avlaste vekten av kladden og et Schuko stikk beregnet på 0,5 kg vekt av kabel ble utsatt for 2 kg last. Når Leaf eiere med 10A kladd fikk tak i 16A trilling kladd ble det fortgang i skadene. Glideflaten ble spredd slik at kontaktflaten ble 2 punkt, nemlig nederst ytterst og øverst inne i stedet for hele glideflaten. Det medførte varmgang som smeltet plasten som skal ta vekt og feilvinkelen ble enda større.

En smittsom "sykdom" spredte seg med offentlige ladepunkter som største smittekilden.

Likevel imponerende at man i elbilenes mekka må til nabolandet Sverige og en elbileier med "clas Olson" timer for å finne en brann forårsaket av lading etter nesten 20 år og sannsynligvis 10 000 000 + livsfarlige schuko oppladinger.

Med lang fartstid i faget har vi selvfølgelig sett mange schuko stikk og ikke minst støpsel med tildels alvorlige skader som følge av kombinasjonen vekt/strøm og tid. Vi vet også at et Schuko stikk og støpsel i forskriftsmessig stand fint tåler 16A kontinuerlig strøm.

Vi har også sett flere 16A industri stikk og støpsel med tilsvarende skader, og til og med et type 2 støpsel med slike skader. Da skyldes det oksydering av kontaktflaten med påfølgende høy overgangsmotstand som fører til varmgang.

Blir som en pyramide med mode 3 på toppen og Schuko på bunn i fare og skade statistikk.

Det er like livsfarlig om det ene mode 3 støpselet tok fyr som en av de tusen schuko støpslene. Likevel er det lett å forstå at dedikerte kontakter med ekstra lang glideflate, aktiv jordfeilovervåkning ( som regel er det krypstrømmer fra fase til jord som avslutter lading ved branntilløp ) og redusert vekt på kraftigere koblinger er veien å gå for sikrest mulig lading.

Samtidig forstår en at en kablet ladestasjon der hele kontakten er eliminert vil være hakket tryggere enn en med stikk.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Turbato

Sitat fra: nojac på tirsdag 18. desember 2018, klokken 23:26
Der er det referert til den første (??) norske brannen oppstått ved schuko-lading av el-bil, i Trøndelag.

(...)

Men jeg skulle gjerne hatt mer info om hva som gikk galt.

Vedkommende brukte i alle fall skjøteledning.

https://www.facebook.com/brannogredningstjenesten/posts/2332961970067048

Lars C. Krogenæs

Det er derfor viktig å advare mot bruk av skjøteledning av dårlig kvalitet med bruddskader! Elbilen lader med 2300watt over lang tid.

På bildene er schuko kontakten like fin.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. desember 2018, klokken 05:11
( som regel er det krypstrømmer fra fase til jord som avslutter lading ved branntilløp )
Hvis en unntaksvis må bruke skjøteledning til lading, så mener jeg derfor det er spesielt viktig at den er jordet hele veien gjennom, og koblet til en kurs med jordfeilbryter. Gjerne også simulere en jordfeil for å sjekke at jordfeilbryteren slår ut.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kårepåsporet

#12
Sitat fra: jlan på torsdag 20. desember 2018, klokken 16:07
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. desember 2018, klokken 05:11
( som regel er det krypstrømmer fra fase til jord som avslutter lading ved branntilløp )
Hvis en unntaksvis må bruke skjøteledning til lading, så mener jeg derfor det er spesielt viktig at den er jordet hele veien gjennom, og koblet til en kurs med jordfeilbryter. Gjerne også simulere en jordfeil for å sjekke at jordfeilbryteren slår ut.

Hvis en leser seg opp på jordfeilvernet en har, så står det gjerne at vernet skal testes en gang i måneden, hvem gjør det?
Da snakker jeg om alle jordfeilvern i tavla, ikke spesifikt for ladekurs.

Ellers så bør det bli minimal slittasje, hvis en starter og avslutter lading korrekt: Starter ved å plugge inn shucko først, så inn i bilen, avslutter ved å trekke ut i bilen og shucko til slutt.
En unngår mao lysbue i shucko. Gjør en motsatt vil det bli en liten lysbue hver gang en avslutter ladingen.


Jeg bare må lime inn en kommentar fra kommentarfeltet fra linken til TS, jeg ble plutselig veldig usikker på dette med lading av elbil

Griffel

#13
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 21. desember 2018, klokken 08:25
Jeg bare må lime inn en kommentar fra kommentarfeltet fra linken til TS, jeg ble plutselig veldig usikker på dette med lading av elbil
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kårepåsporet

For å si det veldig enkelt: en 16A kabel, 2 eller 3 leder+j, kan en lade maks 16A med, en 32A kabel da tilsvarende 32A.
Maks effekt er avhengig av spenning. Jeg trodde e-Golf var forberedt for enfase lading?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA