Til alle fossilbileiere som står på tomgang i vinterkulden!!

Startet av Arthur Morgan, fre 14. des 2018, kl. 23:40

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Dette er et forum for elbiler, men nesten alle dere har jo eid fossilbil tidligere,
Noen har 2 biler, det ene er en reservebil som dere bruker pga mangel på hengefeste, langturer, noen har fossilbil mens dem kanskje venter på ny elbil.
Noen er her inne og leser opp seg og kanskje vurderer og kjøpe,
Osv osv..

Arthur Morgan

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

Arthur Morgan

Kom med innspill ! Er det jeg som er gæren?

sylwester

For de som ikke har motorvarmer og kupevarmer så er det fossilbasert oppvarming av ruter og motor som gjelder. Er motoren varm så er det lite utslipp, mens de første 10 minuttene i kaldt vær er ikke så bra. Skal ærlig innrømme at mens jeg idag forvarmer 15 minutter før jeg drar med elbilen var det nok 15 minutter med tenning på da jeg eide bensinbil. Trøsten er jo at det utslippet uansett er omtrent like stort om jeg hadde skrapet rutene i kulda og kjørt av gårde i kald bil siden bilen vil uansett bruke noe mer mens den blir varm under kjøring også.

I dette været tror jeg til og med hybridene kjører på tomgang. Dvs. løsningen på dette er å få folk over på elbil. Rett gjerne irritasjonen på fossilbiler generelt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Har en fosilbil grunnet hengerfesteproblematikken, men har heldigvis en Defa som jeg kobler inn og denne varmer kupe, motorblokk og lader batteriet. Det betyr at jeg setter meg inn i en varm bil med ruter fri for is og det hele har vel kostet meg en krone i strøm eller noe sånt.

Forøvrig står det i loven:

§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.
1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

Og det dekker vel problemet hva lovlighet angår?

hELgenen

Orker ikke bry meg. Er mer oppgitt over miljøfantaster som i miljøets navn reiser verden rundt med fly og bygger opp sitt eget karbonavtrykk X gangen større enn hvermansen med sin diesel eller bensin bil klarer gjennom et helt liv. Og frekkhetens nådegave er å pålegge hvermansen avgifter på fosillt bilbruk,men glemme avgifter på eget fossilt overforbruk på andre områder som reellt sett er større syndere. Det hjelper ikke om en selv pålegger andre å ikke ta livet av en,mens en selv snur ryggen til og tar livet av 10 og deretter dømmer den ene og tar imot hyllesten. Det er jo dessverre slik mye av politikken   føres i dag.  Ps. Kjører elbil til daglig,unngår flyreiser og ferierer lokalt og prøver i alle fall selv å lage mitt miljøavtrykk så lite som mulig.

Ingeniøren

Forstår ikke hvorfor du skal tapetsere trådene dine med tåpelige smiles - jeg gidder ihvertfall ikke lese de !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Ferry

I fossilbilene jeg har kjørt er det en avveining mellom å se ut rutene og å stå på tomgang ei stund. Har alltid startet motoren før jeg begynner å skrape rutene. Så skraper jeg siderutene bak i påvente av at det skal komme bittelitt varme på frontruta og siderutene foran. Bakruta får varmetrådene godgjøre før den skrapes.
Å skrape ruter er et ork. Å gjøre det uten hjelp av varme har jeg ikke engang vurdert.
I vinterhalvåret er det stadig oppslag i media om sjåfører som har mista lappen pga. is og dugg på rutene. Hjelper ikke med isfrie ruter når det dogger og fryser på innsida. Motorvarmer har jeg aldri brukt. Enten har ikke bilene hatt motorvarmer, eller så har jeg ikke hatt tilgang til strøm.

Jeg er enig i at røyk og eksos er plagsomt. Men det er enda mer plagsomt med dårlig sikt, rett og slett farlig. Og det blir alltid verre når en begynner å kjøre. Og det avtar ikke før motoren har fått litt temperatur. Og det skjer ikke før en har kjørt ei stund. Helst i oppoverbakke.

Etter mitt syn har elbilen mange overlegne egenskaper om vinteren. Starter alltid med varm bil og ruter uten dugg og is, tilkoblet eller ei. Holder varmen når jeg er inne på butikken. Bedre framkommelighet. Kan krypkjøre på vanskelig føre. Bedre antispinn og stabilitetskontroll. I hverdagen fungerer det langt bede enn fossilt.

Fossilfri i 10 måneder nå, og har ikke sett meg tilbake.

arthur

Om man ikke har tilgang til strøm og/eller motorvarmer så har man kanskje tilgang til en presenning, eller en papplate som kan legges på ruta?

HCO

Det er ingen unnskyldninger for å la bilen stå på tomgang i en halvtime. Dekke til frontruta er enkelt og billig, og "isskrape på boks" bør man ha i (fossil)bilen.

I løpet av 75.000 km med elbil har jeg skrapet ruter 2 ganger. Begge gangene pga underkjølt regn som ga et så tykt islag at 5 min forvarming ikke tok det. Men etter 5 minutter var det blitt til ganske medgjørlig "slush".
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

Chris Aurora

Jeg synes dette er en uting. Spesielt nå som det er de kaldeste dagene står det mange på tomgang når de leverer i barnehagen osv og det legger seg et lokk med smog over hele utearealet. Tomgangskjøring i boligområder fører til at mesteparten av det dårlige utslippet skjer der det er flest folk, og ved barnehager og lignende er disse "folk" ganske sårbare overfor luftforurensning.

Så bare skru av tenninga.

https://www.aftenposten.no/norge/i/L4nw4/Det-er-lov-a-lene-seg-inn-i-en-annens-bil-og-vri-om-nokkelen
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Egil Fonn

Elektrisk motor og kupevarming er fint for fosilbiler. Har selv kun dieselvarmer i min fosilbil, men det er bedre enn varmkjøring med motor igang. Eneste mulighet for mange med fosilbiler er litt tomgangskjøring får å få varmluft og is/ duggfrie ruter. Mange fosilbiler bruker AC for rask varme til frontrute /kupe, men det betinger at bilens motor er i drift. Min fosilbil er også utstyrt med viskose varmer, men også denne krever at motor er i drift for å fungere. Fosilbiler på litt tomgang må vi bare leve med i vinterlandet Norge. En forbrenningsmotor bør også ha litt drifts temperatur før den belastes.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Leaf_2014

Hva med momsfritak eller insentiver (feks 2000kr)for å montere elektrisk kupe -og motorvarmer? Antar mange vil synes dette er baklengs fremgangsmåte, men på kort sikt er dette et lettvint og billig tiltak for å bedre bylufta de verste dagene.
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

erikf

Sitat fra: hELgenen på lør 15. des 2018, kl. 07:57
Orker ikke bry meg. Er mer oppgitt over miljøfantaster som i miljøets navn reiser verden rundt med fly og bygger opp sitt eget karbonavtrykk X gangen større enn hvermansen med sin diesel eller bensin bil klarer gjennom et helt liv. Og frekkhetens nådegave er å pålegge hvermansen avgifter på fosillt bilbruk,men glemme avgifter på eget fossilt overforbruk på andre områder som reellt sett er større syndere. Det hjelper ikke om en selv pålegger andre å ikke ta livet av en,mens en selv snur ryggen til og tar livet av 10 og deretter dømmer den ene og tar imot hyllesten. Det er jo dessverre slik mye av politikken   føres i dag.  Ps. Kjører elbil til daglig,unngår flyreiser og ferierer lokalt og prøver i alle fall selv å lage mitt miljøavtrykk så lite som mulig.
Litt dumt av meg å dra offtipic her kanskje men disse "miljøfantastene" om det er politikere eller folk som jobber i miljøorganisasjoner - de skal jo være mennesker i et samfunn, og har en jobb å gjøre. F.eks finne løsninger som er bærekraftige, som å utvikle fornybare løsninger for fly og tog, og for å få det til må de gjerne benytte seg av den infrastrukturen som finnes i dag. Eller er den forbeholdt de som mener det er ok å forurense? Vet ikke helt hvor du vil hen, eller om du bare føler deg frustrert på dem personlig. Men lovene og verden de utvikler videre fremstår gjerne som normative, altså hvis du tolker dem betyr de at det er galt å forurense. Da føler folk seg truffet. Er det der du er? Hvordan mener du at "politikken skal føres i dag"? Holdningen din her ser jeg på som noe som fyrer oppunder forakt for de som forsøker å gjøre verden bedre. Den er forenklet og fordummende og full av følelser.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Ketill Jacobsen

Står ofte ute og venter på kona i butikken. Der står det gjerne noen dieselbiler uten eller med defekt startmotor!

En fossilbil bør kjøres i gang så fort som mulig slik at en raskest mulig får opp temperaturen i motoren. Nå har jeg blitt så slapp at jeg starter opp motoren før vinduer blir skrapet når det er spesielt kaldt eller det er vanskelig å få bort isen på vinduene. Men er ikke stolt av det.

Når en stopper ved butikker bør en umiddelbart slå av motoren. Det er så mye varmeenergi i motoren at det holder lenge for relativt utslippsfri drift når en starter opp igjen. Ved ekstrem kulde kan det være nødvendig å la motoren gå.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA