Til alle fossilbileiere som står på tomgang i vinterkulden!!

Startet av Arthur Morgan, fre 14. des 2018, kl. 23:40

« forrige - neste »

Rollep

Om vinteren lar jeg ikke bensinbilen stå på tomgang annet enn et par minutter for å få opp oljetempen litt før jeg belaster motoren. På sommeren derimot, da får den stå på tomgang inntil AC har fått ned temperaturen til et levelig nivå :)

Bruker forøvrig aldri isskrape fordi det nærmest garantert lager stygge riper i glasset. Dessuten er "Isskrape på boks" mye effektivere og enklere å bruke.

Hansi

Edit: Beklager, jeg ser nå at dette har blitt nevnt tidligere i tråden.

Jeg leste nettopp en artikkel relatert til dette:
https://www.aftenposten.no/norge/i/L4nw4/Det-er-lov-a-lene-seg-inn-i-en-annens-bil-og-vri-om-nokkelen

Gode nyheter, men jeg vet ikke om jeg selv vil tørre å gjøre det, selv om jeg irriterer meg over unødvendig tomgangskjøring
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

elektrolux

Sitat fra: SKYNET på fre 14. des 2018, kl. 23:40
1.  eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødvendig utslipp av røyk eller gass.

Hva mener folket her inne om dette??

Ene naboens Diesel Merce starter hver morgen opp et Webasto aggregat som volder unødvendig utslipp av røyk og gass like utenfor soveromsvinduet vårt.

Likevel er en annen nabo enda verre. Starter opp diesel Range Rover for å kjøre til butikken 10 min t/r.

Værstingen i gata har en frittgående katt som stadig vekk er ute og jakter på hønene våre, kjører konsekvent hele vintersesongen på piggdekk og har takboks til tross for at han aldri går på ski
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Vi hadde motorvarmer på forrige fossilbil, men kona gadd ikke å koble til. Regna ut at jeg sparte ca 10 kroner pr oppstart med varm motor.

Fikk montert inn kupevarmer, sørget for å bruke fjernkontrollen ett par ganger når det var skikkelig kaldt og bila var varm til hun skulle dra. Tredje dagen så fant hun ut av det selv :-)

Brukte utendørsplugg fra Clas til å styre strømmen fra kontakt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trekkoppbil

Jeg lurer på om det var mer raushet før.

På 80-tallet var det vanlig å montere motorvarmeruttak på p-plasser.

Nå er man mer opptatt av å montere "må ikke komme her og komme her"-skilt på p-plasser, og jeg har sett eksempler hvor man fjerner strømuttak, og man bruker kanskje til og med gravemaskiner for å fjerne strømuttak.

Før var man nok mer opptatt av å skape verdier og bygge ting.

Nå er man opptatt av å skape restriksjoner for andre. Bare se på alle kverrulantene som er opptatt av at det er umoraskt å bruke schuko.

elektrolux

Sitat fra: Trekkoppbil på lør 15. des 2018, kl. 18:30

Før var man nok mer opptatt av å skape verdier og bygge ting.

Nå er man opptatt av å skape restriksjoner for andre. Bare se på alle kverrulantene som er opptatt av at det er umoraskt å bruke schuko.

:+1:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

arthur

Tomgangskjøring er et helseproblem såvel som et lovbrudd så hva det har med kverulering å gjøre å påpeke dette er noe underlig etter mitt syn, men enkelte er kanskje anarkister?

Arthur Morgan

Sitat fra: Ingeniøren på lør 15. des 2018, kl. 08:08
Forstår ikke hvorfor du skal tapetsere trådene dine med tåpelige smiles - jeg gidder ihvertfall ikke lese de !

Du leser jo denne ?

Arthur Morgan

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

Burger

Skynet: Tror motstanden mot smileys i tittel er med på å facebookifisere elbilforumet. Husk at det er mange her med lang fartstid1 og enorm kompetanse.

Personelig synes jeg det er en uting, og håper det ikke blir vanlig. Men jeg er jo en neckbeard2 som lever i kjelleren3, så "get off my lawn!" ;-)

1) Tidligste posten jeg finner er fra 2006, men noen kan sikkert korrigere meg når elbiforumet oppstod.
2) Uten skjegg, men 25 år med *nix drift.
3) Kjellerstua er gjort om til mancave, så får kona stua i fred.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Arthur Morgan

Sitat fra: arthur på søn 16. des 2018, kl. 08:30
Tomgangskjøring er et helseproblem såvel som et lovbrudd så hva det har med kverulering å gjøre å påpeke dette er noe underlig etter mitt syn, men enkelte er kanskje anarkister?

Helt enig. Enkelte her inne er egoister. Tenker kun på seg selv. Desverre finnes det slike mennesker her på jorden. Jeg er ikke superflink når det kommer til karbonavtrykket mitt, men jeg prøver, sorterer søpla riktig, kjøper mat som mange jeg kjenner ville kastet pga dato, en  tur - retur flyreise hvert 3-4 år i snitt, bruker ikke plastposer fra butikk, går eller sykler  der jeg ikke må ta bil,
Kjører jevnt og rolig i trafikk, handler ny tv eller mobil bare når det ryker, har iPhone 5 s ennå, spiser kjøttmiddag kun 2 ganger i uken.

osv osv. Er folk jeg kjenner som er enda flinkere,  derfor jeg lagde tråden for og se hva folk tenkte om tomgangskjøring i nabolaget og utenfor butikker, jeg synes dere som gjør det, er rett og slett noen egosentriske naut, som kun tenker på dere selv, og skiter i skiten dere spyr rundt dere uten noen som helst gyldig grunn, er bilen full av fukt på insiden av ruta, ja finn en varm klut og papir og tørk av! Varsellampen bør også da lyse, fukt på innsiden av bilen? Hmmmm hva gjør man da for og forebygge det til neste gang du parkerer?

Is på utsiden av bilen? Hva gjør du da ? Teppe? Papp?  Parkerer i garasjen?

Som sagt finnes ingen unnskyldning for og starte opp bilen først og så gå inn og drikke kaffe til bilen er varm og isfri og nabolaget er røyklagt, er du på butikken og ventet i bilen mens kona er inne og handler for du orker ikke bli med inn så gi f i og la bilen gå på tomgang, sitter du i bare en tynn genser så får du skylde deg selv. Loven er klar, til alle Egoister som gjør dette.

Zimon

Når jeg kjørte Bensin/Diesel før jeg fikk min Ioniq så skjedde det aldri at jeg startet bilen og gikk inn igjen. Derimot når jeg f.eks skulle kjøre og bilen var nediset så startet jeg bilen og satte på full varme mot ruter og varmetråder bak etc. På Focusen så hadde jeg varmetråder i frontruta også og det var deilig! (Kona har arvet Focusen og hun elsker de varmetrådene i frontruta også, men så sliter hun med skulderplager også). Men så fort bil startet og varme satt på der det skal gå begynte jeg å børste all snø, også på taket. Så begynte jeg å skrape is, så når alt utført så kjørte jeg. Aldri vært snakk om å la bilen gå på mer tomgang enn nødvendig. Moderne biler, selv Diesel har ofte ganske godt varmeapparat som da begynner å tine is slik at den slipper lettere fra ruter. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

AmocoCadiz

Tomgangskjøring med fossil er en uting særlig i byene.
Andre værstinger på dette har vært drosjer på taxiholdeplasser, da kan skyen ligge tett i det området.
Men opplever litt bedring der faktisk, er blitt noen Tesla, Kona og Ampera drosjer, men fremforalt de evige Prius plus7 bilene venter nå oftest uten tomgangskjøring.

Ellers er det som ved røykeloven tror jeg,
når "alle" røyket snakket man ikke om det, etter det ble nærmest forbudt og røykene kjeppjaget merker man de få som er igjen mye mer.
Så jo fler utslippsfrie biler i trafikken, jo mer merker vi eksosen fra fossilbilene og hvor ille de stinker.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA