Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på tesla sin vegglader

Startet av quanmeister, fredag 14. desember 2018, klokken 07:39

« forrige - neste »

quanmeister

Jeg venter på model 3 og driver nå å leter etter en passende vegglader til å ha hjemme. Jeg synes prisene varierer så enormt at det ikke er til å bli klok på. Det virker som Tesla sin vegglader er langt billigere enn alt annet jeg kan se, er det noen som forstår hvorfor?

krister461

Og du får den enda billigere på finn siden mange har vervepremier.

sn187

Ja, den er billig, men den har ikke type B jordfeilbryter integrert, noe mange av konkurrentene har. Dette er et krav, og koster raskt et par tusen å installere på kursen.

Sett på en annen måte så leveres mange av konkurrentene uten kabel, så hvis du ikke vil bruke den som følger med bilen så blir de kostende en del mer igjen..

Personlig kommer jeg til å gå for Tesla sin vegglader!

quanmeister

Sitat fra: sn187 på fredag 14. desember 2018, klokken 07:51
Ja, den er billig, men den har ikke type B jordfeilbryter integrert, noe mange av konkurrentene har. Dette er et krav, og koster raskt et par tusen å installere på kursen.

Sett på en annen måte så leveres mange av konkurrentene uten kabel, så hvis du ikke vil bruke den som følger med bilen så blir de kostende en del mer igjen..

Personlig kommer jeg til å gå for Tesla sin vegglader!

Har du greie på hvordan jeg kan sjekke om det allerede er på kursen? Pga tidligere eier hadde el-bil har jeg allerede en kurs ut til garasjen til dette formålet.
Jeg har sett litt på den veggladeren fra "tibber" den er heller ikke så fryktelig kostbar, pluss at den da skal være "smart" :)

daktari

En grei forklaring her og bilder hos de som selger slike.
blogg.fortum.no/jordfeilbryter-type-b

du trenger altså egen dedikert kurs, jordfeilbryter type B, ladekabel, veggboks.
Alle disse har forskjellige priser og både kabel og jfb-b kan være inkludert i veggboksen. Du må bare regne på det. Tror prisene i favør Tesla er ganske ok, men ikke så mye å spare.

Til Tesla er TWC smart siden den har utløserknappen i kabelen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vesel

#5
Sitat fra: quanmeister på fredag 14. desember 2018, klokken 08:09
Har du greie på hvordan jeg kan sjekke om det allerede er på kursen? Pga tidligere eier hadde el-bil har jeg allerede en kurs ut til garasjen til dette formålet.
Se etter en "test"-knapp på sikringen som tilhører kursen som du kan trykke på for å bryte kursen som om sikringen gikk. Har den det så har kursen jordfeilbryter. Eventuelt se etter en dedikert jordfeilbryter med test-knapp i sikringsskapet som kutter strømmen til alle kursene. Tror knapt det selges sikringer i dag som ikke er såkalte jordfeilautomater, altså automatsikring med jordfeilbryter.

På moderne elektriske anlegg med jordfeilbryter (1990-->?) er jordfeilbryter i veggladeren overflødisk.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

elekTrond

Nå er det vel ikke B-vern/karakteristikk i "vanlige" JFA'er, men "vanlig" A. Dvs. at de ikke tar krypstrømmer med likestrømskomponenter eller hva det nå kalles.

Vet ikke om det er noen enklere eller bedre måte å finne ut av enn å søke opp modellens datablad, for et entydig svar?
'13 Mjau

ok67

Sitat fra: Vesel på søndag 23. desember 2018, klokken 13:54

På moderne elektriske anlegg med jordfeilbryter (1990-->?) er jordfeilbryter i veggladeren overflødisk.

Jordfeilbrytar av type B, som altså også koplar ut ved likestrømsfeil kom først på markedet for nokre få år sidan og er framleis ikkje standard i dei fleste installasjonar, med unntak av nye kursar for elbillading. Ihht NEK400 er det også eit krav om jordfeilbrytar av type B på kurs for elbillading. Så sitatet over i i dei fleste tilfeller forskriftsstridig.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: krister461 på fredag 14. desember 2018, klokken 07:40
Og du får den enda billigere på finn siden mange har vervepremier.
Det visstnok en del feil på dem, og på Finn.no ligger til fra omtrent 4500,- og oppover. Dette er stort sett vervepremier fra referral-program. Ulempen er at det ikke er reklamasjonsrett eller garanti på disse, selv om det finnes eksempler på goodwill fra Tesla når disse har streiket. Reklamasjonsretten er knyttet til forbrukerkjøpsloven, og siden det ikke har funnet sted et kjøp, og heller ikke finnes er kvittering, gjelder den strengt tatt ikke for referral og andre premier. Det kan være verdt å merke seg når man vurdere prisen på de som ligger på Finn.no.
Hvis du kontakter en av installatørene som Tesla har avtale med, får du godt rabattert pris på hele jobben. Det er verdt å sjekke ut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA