Har bestilt men angrer - Vil vente på annet batteri

Startet av rmon, fre 07. des 2018, kl. 07:12

« forrige - neste »

geear

Jeg fikk dette svaret fra en nederlender tidligere i dag:

"Bekrefter herved at du har t.o.m 3 dager etter levering av bilen til å returnere din Model 3 til oss kostnadsfritt. Dette er helt klart under forbehold at ingenting rart har skjedd med bilen din. Vi er veldig fleksible når det gjelder avbestilling av Model 3.

Ta kontakt om du lurer på noe annet og ha en fin dag! "

Juridisk så ville nok dette gitt en klar tolkning av at det må gjelde alt som er innbetalt, men jeg har verken intensjoner om å kansellere eller å havne i en tviste med Tesla, men syns det er greit å få betingelsene klarlagt i forkant. Uklarheten for min del er det de kaller for ordrebetaling (og eventuelt reservasjonsbeløpet som jeg syns det er uklart hva er en del av - ordrebetaling, nedbetaling på bil eller for å stå i kø). Mulig jeg må ha det inn med teskje, men har iallfall spurt spesifikt om de 25k også nå.

Trond.m

Det står jo i kontrakten under regionale bestemmelser at de vil betale tilbake alle betalinger,  og bare trekke fra verditap hvis jeg har kjørt den lenger enn nødvendig for å «prøvekjøre» den...og det har de visstnok definert som 3 dager.

«Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon»

geear

Trond.m

Sitat fra: gr på tir 11. des 2018, kl. 19:36
Ja, det er sikkert bare meg og teskje da. ;)
Det vil jeg også  ;)

For ordens skyld:
Det beløpet som står som kjøpesum i kontrakten inkluderer vel de 25.000 jeg har betalt ?
Og når kjøpesummen blir tilbakebetalt ved eventuell kansellering, så følger jo de 25.000 med.
Jeg venter også på svar fra Tesla så jeg har det skriftlig.

hELgenen

Dersom det er NULL risiko og kostnad ved å avbestille inntil 3 dager ETTER levering så er det en NO BRAINER å legge inn bestilling. Dersom dette bekreftes skriftlig så er jeg med også. Jeg tviler derimot veldig da dette vil være en risiko Tesla trolig IKKE ønsker å ta. En kunne jo se for seg at 2000 stk la inn bestilling i den intensjon å sjanse på en inventory f.eks uken etter avbestilling

Trond.m

Akkurat...det var sånn jeg tenkte også. Dumt å bruke flere uker på å vurdere, når det bare resulterer i senere levering. Nå fikk jeg estimert februar / mars, og det vil jo være imponerende.

Trond.m

Snakket med Tesla igjen i dag for å få det inn med teskje. Det er mulig å kansellere bestilling av Model 3 når som helst innen 3. dager etter levering og få full refusjon (inkl. reservasjons og bestillingsgebyr tilsammen kr 25.000).
Kapittelet om ikke refunderbare kostnader gjelder ikke da det overstyres av det de har beskrevet som regionale bestemmelser.

geear

Mulig en risiko, men Tesla og Musk liker litt gambling. Kanskje det viser seg å være en genistrek. På Hyundai Kona måtte jeg binde meg til å kjøpe en bil ca. TO ÅR frem i tid, og de var krystallklare på at de kom til å fakturere 20 000,- eller hva det nå var hvis jeg kansellerte i denne perioden. Det var uaktuelt å legge inn åpen kansellering i kontrakten. Hadde de gjort det hadde det vært mye større sjanse for at jeg hadde skrevet kontrakt. Nå ble det ingenting. Er man i tvil om Model 3, som sikkert en del er, skeptisk til Tesla, ny bilprodusent, skeptisk til elbil etc., så er dette en gylden mulighet for å bestille og prøve med svært begrenset risiko. Terskelen for å trykke bestill faller drastisk. Og så tror jeg at når folk først får bilen, så blir terskelen høy for å faktisk levere tilbake. ;)

Trond.m

Kanskje, men jeg frykter for at byggekvaliteten er klart dårligere enn bmw i3 og e-Golf. Er også skeptisk til å måtte flytte blikket på et stort nettbrett for å se kjøreinformasjon som fart, fartsgrense, fjern / nærlys etc. Men nå får jeg mulighet til å sjekke dette, samt Tesla sin logistikk vedr. levering uten økonomisk risiko.

hELgenen

Har du fått alt skriftlig fra Tesla mhp. angrefrist og refusjon av alle beløp?
Ville aldri tatt dem på ordet uten bekreftelse

offpist

En uke nå siden jeg sendte mail om kansellering.
Og den uken har jeg nemlig sett på brukte Model S fra 2013, endret lånesøknader osv.
Men det jeg ikke hadde forutsett er et renten man får på lån på nybil er langt bedre sammenlignet med lån på en eldre bil. Og forsikringen på en 2013 model S er også langt høyere enn en flunkende ny Model 3.

Også har man jo risikoen med kostbare feil på en 2013 modell som har gått ut på garanti på toppen.

Nesten så jeg lurer på å kansellere kanselleringen.. også heller benytte seg av denne angre retten om jeg ikke vil ha bilen når vi kommer til våren/sommeren.

Er det noen som i det hele tatt har fått svar fra buildmy3emea@tesla.com?
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

olavxxx

Sitat fra: offpist på tor 13. des 2018, kl. 19:54
En uke nå siden jeg sendte mail om kansellering.
Og den uken har jeg nemlig sett på brukte Model S fra 2013, endret lånesøknader osv.
Men det jeg ikke hadde forutsett er et renten man får på lån på nybil er langt bedre sammenlignet med lån på en eldre bil. Og forsikringen på en 2013 model S er også langt høyere enn en flunkende ny Model 3.

Også har man jo risikoen med kostbare feil på en 2013 modell som har gått ut på garanti på toppen.

Nesten så jeg lurer på å kansellere kanselleringen.. også heller benytte seg av denne angre retten om jeg ikke vil ha bilen når vi kommer til våren/sommeren.

Er det noen som i det hele tatt har fått svar fra buildmy3emea@tesla.com?
Du kan kontakte selger og be de kansellere kanselleringen. Så heller se på den i 3 dager ved leveranse. Bruk tiden på å se bilder/videoer osv.. YouTube, Instagram osv

Paul

Fikk svar fra Tesla angående avbestilling. Det viser seg at det er ikke mulig å kanselere bestilling men beholde reservasjon, hvis jeg avbestiller - må stå i "kø" på nytt.  Det står i svaret at levering blir prioritert ikke iht bestillingsdato, men reservasjonsdato.

Skal jeg avbestille, eller ta bilen å legge den ut på Finn.no . Kanskje  i Mars/April det blir noen som trenger bil nå, og ikke om 3-4mnd?

"Unfortunately we are not able to cancel the order and keep the reservation. You then have two options, cancel the order (inclusive reservation) and place a new reservation for the Model 3 again, and wait for the Mid-Range to be available.

Or keep the order and sell the car. The reservation is open, but we are managing the delivery time depending on the reservation date and not the order date."

18650

Må du ikke likevel legge inn en ny reservasjon, om du velger å beholde bestillingen på LR du tenker å selge videre? Jeg hadde glatt avbestilt og lagt inn en ny reservasjon. Nå vil jo tiden vise hvor raskt Tesla kan levere ift gjeldene lovnader, men kan ikke tenke meg at produksjonskapasiteten kommer til å gå vesentlig NED når engang MR eller SR batteri blir tilgjengelig. Og har du ventet i 2,5 år (tidlig reservasjon), og fortsatt er interessert i kanskje å vente ytterligere 1 år på annet batteri, gjør det kanskje ikke noe å vente 1-2 mnd lenger fordi en ligger lenger ned i køen.  ;)

Vesel

Tesla har en returpolicy, så om du ikke får avbestilt, bare ta imot bilen og lever den tilbake innen 3 dager og 800 km (1 dag om du har prøvekjørt bilen) så får du alle pengene tilbake. Eventuelt tru dem med at du vil gjøre dette om du ikke får avbestille. En avbestilling må jo være enklere og billigere for dem enn alt styret med klargjøring, levering, tilbakelevering og at du får kjøre rundt i bilen deres i 3 dager i praksis gratis.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA