Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Räckvidd i kyla - batterivärme etc

Startet av Chris Maluszynski, torsdag 06. desember 2018, klokken 11:03

« forrige - neste »

Chris Maluszynski

Har en 2018 Leaf importerad från England (specialbeställd, men det gick ej att få batterivärmekabeln installerad!).

Nu när kylan biter till sjunker räckvidden väldigt - och jag undrar hur mycket denna värmekabel skulle gjort skillnad egentligen? Är det någon som har erfarenhet av bägge delar? Och om den gör stor skillnad, finns det något sätt att eftermontera en sådan tro?

Andra saker jag funderar över:

Om batteriet snabbladdas i kyla och därmed värms upp - ökar räckvidden då? Eller beror den dåliga räckvidden i minusgrader i största del på att man använder batteriet till klimatanläggningen i bilen?

Är det någon som har mycket erfarenhet av långkörning i kyla? Hur långt kommer man egentligen när det är -5? När jag körde igår såg det ut som om den faktiska räckvidden var någonstans runt 170km på en full laddning.

Klarar man en tur på 450km med två laddningar på vägen, utan att den andra laddningen tar många timmar tro?

När jag prövade snabbladdning igår (med kallt batteri) såg det ut som effekten på snabbladdaren snabbt sjönk från 40kw till ca 23kw - Har det också med kylan att göra? (jag trodde att hastigheten sjönk då batteriet blev varmt)


MrOtto

Batterivarmekabel? Mener du selvvarmingen til batteriet, cold weather package? Denne aktiveres vel bare under -15, usikker hva funksjonen er når tilkoblet lader og over -15. Hurtiglading i kulden øker temperaturen til en mer optimal temperatur som gjør virkningsgraden til batteriet bedre.

Chris Maluszynski

Hej, ja, jag menar cold weather package. Ok, så det gör ingen skillnad i temperaturer över -15? Men under det? Är det stor skillnad?

jkirkebo

Sitat fra: Chris Maluszynski på torsdag 06. desember 2018, klokken 11:21
Hej, ja, jag menar cold weather package. Ok, så det gör ingen skillnad i temperaturer över -15? Men under det? Är det stor skillnad?

Nei. ingen forskjell. Batterivarmen er der bare for å hindre at batteriet fryser og skades. Du må nok parkere et døgn eller to i -25 til -30 grader før den slår seg på, og da går den av igjen på -10. Det har altså null funksjon for rekkevidden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chris Maluszynski

Följdfråga: Om man inte har cold weather package, kan då batteriet ej heller värmas upp vid laddning? Och påverkar uppvärmning av kupén med timer batteritemperaturen något?


ThomasEL

Sitat fra: Chris Maluszynski på torsdag 06. desember 2018, klokken 13:44
Följdfråga: Om man inte har cold weather package, kan då batteriet ej heller värmas upp vid laddning? Och påverkar uppvärmning av kupén med timer batteritemperaturen något?

Den enda uppvarming som skjer vid laddning er at det utvikles noget varme på grunn av batteriets indre resistans. När det går strøm igjennom (laddning eller köring) batteriet, så vil det varmast upp noget. Fast inte mycket vid sakteladdning. Det här gjelder även om man har "weather package".

Uppvarming vid timer påverkar kun på samma sättet: Det vil gå nogon strøm igjennom batteriet, som kan få temperaturen til at stige en liten tanke.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

Batteriet blir uansett for varmt, selv på turer i - grader, så hadde bekymret meg mer over for varmt, enn for kaldt ;)

ThomasEL

Sitat fra: hemi på torsdag 06. desember 2018, klokken 16:11
Batteriet blir uansett for varmt, selv på turer i - grader, så hadde bekymret meg mer over for varmt, enn for kaldt ;)

I noen tilfeller JA!
Men for de fleste av oss vil problemet vinterstid være kaldt batteri. Hvis man ikke skal hurtiglade (eller kun hurtiglade én gang etter kjøring på vanlige landevier 70-90 km/t), så vil man vinterstid slite med å få opp temperaturen til ideell driftstemperatur. Også på Leaf 2018
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

Jeg har per dd ikke slitt med for kaldt batteri, ei heller i minus masse ved hurtiglading, andre siden av skala? ohh yes.

ThomasEL

For all del Hemi:
Jeg er 100% enig med deg at VARMT batteri er Leaf 4kWts hovedproblem. Absolutt!!

Men vinterstid kan det likevel virke motsatt. På kortere turer (og de er det jo desidert flest av!)
Starter man med 0 grader på batteriet, så får man jo redusert rekkevidde.
Og hurtiglader man etter å ha kjørt med en snittfart på 70km/t, så vil man neppe ha nådd ideell batteritemp (omlag 25 grader) når man kommer til hurtiglader....

Men definitivt: Det er manglende kjøling som er akilleshælen. Men å kunne starte med temperert batteri hadde også vært gull i vinterkulda.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

Sitat fra: hemi på torsdag 06. desember 2018, klokken 16:11
Batteriet blir uansett for varmt, selv på turer i - grader, så hadde bekymret meg mer over for varmt, enn for kaldt ;)
Hæ?
Ikke de turene jeg har gjort i vinter.

Dudi

#11
Sitat fra: Chris Maluszynski på torsdag 06. desember 2018, klokken 13:44
Följdfråga: Om man inte har cold weather package, kan då batteriet ej heller värmas upp vid laddning? Och påverkar uppvärmning av kupén med timer batteritemperaturen något?

Jeg har testet ved å varme kupen i 2t til 23 grader før kjøring kontra minus grader. Dette utgjør er stor forskjell imo.

Brukte 0.13-14 kontra 0.19-20 !


elekTrond

@Dudi: Det kan like gjerne ha med å gjøre at interiøret er gjennomvarmt, med landstrøm. Dette kan du se på skjermbildet med wattforbruk, da mindre elkraft medgår til opprettholdelse av tempen - kontra full oppvarming fra bunnen av.
'13 Mjau

Trekkoppbil

Sitat fra: Chris Maluszynski på torsdag 06. desember 2018, klokken 11:03
Om batteriet snabbladdas i kyla och därmed värms upp - ökar räckvidden då?
Unngå å hurtiglade ett kaldt batteri. Det er både tidkrevende og skadelig.

Start heller turen med fullada batteri, så kjører opp en lunk i batteriet, før du hurtiglader.

Kalde batterier har høy indre motstand, så det gjelder å kjøre jevnt med små strømmer, når man har kaldt batteri.

tomrh

Når man hurtiglader med kaldt batteri skulle jo ladehastigheten kunne gå opp mens man lader etterhvert som batteritemp øker, men det skjer vel ikke?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA