parkerings"varmer"

Startet av ebakke84, ons 05. des 2018, kl. 11:11

« forrige - neste »

ebakke84

Hei!

Har en MY15 leaf.
når det er kaldt slik som i dag tidlig hos meg, starter jeg oppvarming via app`n.
men det blåser veldig lite varmt, selv etter 30min er det ikke isfrie ruter.

om jeg kobler fra laderen og starter bilen blåser det varmt med det samme.

Jeg har satt at temp`n på oppvarming skal bli 25grader, men det blir ikke i nærheten av 25grader.

Er det noe feil, eller noen DIY triks for å forbedre dette? snakket med birger n haug, men de hadde aldri hørt om det problemet før.

ThomasEL

Bare for å dobbeltsjekke:
Du er klar over at det er en egen innstilling for temperatur som brukes ved foråndsvarming (app og timer) i forhold til den temperaturen du setter når bilen er startet..? Denne temperaturen for forhåndsvarme settes inne i bilens menyer.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kangoo

Kjenner ikke helt menyvalgene i 2015 modellen, men i eldre utgaver, så må du i meny-systemet også velge prioritet mellom oppvarming eller lading når den er tilkoblet strøm. Prioriterer du lading, så gir den ikke særlig varme før bilen er ferdig oppladet ;)

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

ebakke84

Sitat fra: ThomasEL på ons 05. des 2018, kl. 12:39
Bare for å dobbeltsjekke:
Du er klar over at det er en egen innstilling for temperatur som brukes ved foråndsvarming (app og timer) i forhold til den temperaturen du setter når bilen er startet..? Denne temperaturen for forhåndsvarme settes inne i bilens menyer.

Yes det er denne jeg har satt til 25grader.

ebakke84

Sitat fra: Kangoo på ons 05. des 2018, kl. 13:02
Kjenner ikke helt menyvalgene i 2015 modellen, men i eldre utgaver, så må du i meny-systemet også velge prioritet mellom oppvarming eller lading når den er tilkoblet strøm. Prioriterer du lading, så gir den ikke særlig varme før bilen er ferdig oppladet ;)

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Hei!

ja denne har jeg satt til prioritert oppvarming uten at det hjelper.
idag tidlig var også bilen 100% oppladet før jeg startet oppvarming, men blåser så godt som kaldt så lenge den er tilkoblet lader :/

Kangoo

Jeg har ikke sjekket om det stemmer, men har hørt angående min 2012 modell, at når den er tilkoblet strøm, så varmer den bare med det strømforbruket som tillates gjennom din ladeløsning, altså mindre enn 16A for min bil, men når den ikke er tilkoblet strøm, så trekker den inntil 5500 Watt. Kanskje noen andre kan bekrefte eller avkrefte denne påstanden? Dette tilsvarer omtrent dobbel effekt når bilen varmes uten strømtilkobling.

Tidligere Kangoo 2002 og nå LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

ebakke84

Sitat fra: Kangoo på ons 05. des 2018, kl. 14:03
Jeg har ikke sjekket om det stemmer, men har hørt angående min 2012 modell, at når den er tilkoblet strøm, så varmer den bare med det strømforbruket som tillates gjennom din ladeløsning, altså mindre enn 16A for min bil, men når den ikke er tilkoblet strøm, så trekker den inntil 5500 Watt. Kanskje noen andre kan bekrefte eller avkrefte denne påstanden?

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

kanskje det gitt, for når jeg har testet dette er det med lading i kontakta ute, så det blir vel max 10amp.
inne i garasjen har jeg ladeboks med 16AMP ladestrøm, skal teste å koble bilen i ladeboksen natt til i morgen.

Kangoo

Du får oppdatere med informasjon etter at du har sjekket ut dette med strømtilførsel, men det er likevel et stort hopp opp fra din 16A i garasjen til 5500 Watt fra bilens eget batteri ;)

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

leafnor

Min 2012 fyrer maks uavhengig av om kladd er koblet til eller ikke. Men kanskje er det annerledes med de som har varmepumpe.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Jeg hadde tidligere 2015-modell MED varmepumpe...

Jeg kan aldri huske at jeg hadde noe problem med dette. Hvis varmeapparatet trakk mer strøm enn strømtilføreselen gav, så ble batteriet bare tappet litt. (Det var med andre ord ofte SOC gikk ned noen prosent når jeg startet varmen, til tross for at bilen stod på lading)
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joggamann

Hei,

Ikke for å kuppe tråden, men skulle teste å legge inn planlagt varming i min 2012 import leaf. Dette antar jeg funket da det lyser et gult lys over selve av panelet i bilen. Men nå har jeg ikke behov for dette lenger og prøver å fjerne det uten hell.

Trykker reset og tar vekk dagene det skal varmes men går ikke vekk. Så nå antar jeg bilen fyrer seg opp hver morning uten poeng og sløser strøm :-(

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA