Rekkevidde

Startet av Saxo, søndag 30. oktober 2011, klokken 09:27

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: montymastiff på tirsdag 17. juli 2012, klokken 19:59
Skal hente ny LEAF i morgen hos BNH i Bærum og kjøre hjem til Skien.

Bilen skal utleveres fulladet og avstanden er cirka 131 km.

Klarer jeg dette selv om det er første gangen jeg kjører Leaf?

Spør om dette fordi det kan tenkes at jeg må tilvennes en annen kjørestil... ???

Tror det skal holde hardt, men kan kanskje gå med en gjennomsnittsfart på ca 70 km/t. Er det forresten 113 km eller 131 km (Google Maps viser 113.2 km).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 17. juli 2012, klokken 20:12
Sitat fra: montymastiff på tirsdag 17. juli 2012, klokken 19:59
Skal hente ny LEAF i morgen hos BNH i Bærum og kjøre hjem til Skien.

Bilen skal utleveres fulladet og avstanden er cirka 131 km.

Klarer jeg dette selv om det er første gangen jeg kjører Leaf?

Spør om dette fordi det kan tenkes at jeg må tilvennes en annen kjørestil... ???

Tror det skal holde hardt, men kan kanskje gå med en gjennomsnittsfart på ca 70 km/t. Er det forresten 113 km eller 131 km (Google Maps viser 113.2 km).

Om det er 131km bør det gå fint med maksfart 90km/t og klimaanlegg avslått. Når jeg kjører E6 til Oslo og ligger på cruisecontrol i 100km/t 70% av veien (de resterende 30% har mest 80, noe 90 og noe 50/60/70) har jeg for tiden ca. 30% igjen etter 96km. Det blir rekkevidde ca. 137km, så i 90 maks bør 131km gå helt fint. Sats evt. på 80-85km/t for å være helt sikker, og husk gjenstående kjørelengde er minst 20km i 70km/t etter at man får den første Low Battery Warning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Thomas Parsli

I følge Green Race (http://www.jurassictest.ch/GR/) går det hvis man holder 70km/t, men jeg tror marginene er så små at du bør planlegge alternativer. 80km/t går neppe, men det er lov å prøve;)

I bunn og grunn er det luftmotstand i hastigheter over 70km/t og stigningene som er problemet.
Hastigheten er nok enklest å gjøre noe med:)

En lang lunsj med lesing av instruksjonsboken er kanskje alt som skal til (lading), men du må ta turen som en utfordring.
Alternativt legger du inn en ordentlig ladepause med middag, kaffe og dessert -så slipper du å stresse.

* Fyll dekkene til maks
Maks trykk står på dekkene, ikke vær redd for å gå helt opp til maks.

* Ikke kjør over 70km/t hvis det er mulig
Finn en lastebil eller campingbil du kan ligge bak
Slakk gjerne ned og slipp biler forbi

* Regenerering er bedre enn trilling ("coasting") hvis farten tillater det
Ikke la bilen trille i 100km/t ned lierbakkene, men slipp gassen (i ECO) og brems ev. lett så du får god regenerering.

* Vurder å kjøre Drammensveien fra Asker til Liertoppen (kjør av ved Asker), så kan du kjøre i 60km/t uten å få en trailer i rumpa.

Lykke til!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

#588
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. juli 2012, klokken 21:31
Om det er 131km bør det gå fint med maksfart 90km/t og klimaanlegg avslått. Når jeg kjører E6 til Oslo og ligger på cruisecontrol i 100km/t 70% av veien (de resterende 30% har mest 80, noe 90 og noe 50/60/70) har jeg for tiden ca. 30% igjen etter 96km. Det blir rekkevidde ca. 137km, så i 90 maks bør 131km gå helt fint. Sats evt. på 80-85km/t for å være helt sikker, og husk gjenstående kjørelengde er minst 20km i 70km/t etter at man får den første Low Battery Warning.

Er ikke sikker på det. Brukte Jurassictest Green Racelangtur Son - Lysøya, den stemte veldig bra med reell rekkevidde (stemmer også med jkirkebo sine tall Fredrikstad - Oslo med snittfart 90 km/t, rest 26.9%).

Fra Olav Ingstadsvei 14 i Bærum til Skien (113 km) i 90 km/t viser jurassictest -8.3% med Leaf; antar dette skyldes høydeprofilen. Ville derfor kjørt lagt inn en ladepause, eventuelt kjørt 70 km/t (eller i hekken på en trailer).

Edit: Ser at Thomas Parsli kom meg i forkjøpet  ;)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

leafeierskien

Takker for mange gode svar folkens :)

Ypperlig å få så god og hjelpsom respons!!!

Hmmm, står 130 km her på google maps... kanskje jeg har gjort noe feil...

Men det slår meg at jeg muligens bør velge en lenger rute langs vestfoldbyene hvor det i hvert fall er ladestasjoner i Tønsberg og Sandefjord.

Er det kommet noen hurtigladestasjoner fra Skien/Porsgrunn og oppover vestfoldbyene mot Bærum nå?

Er det likevel lurt å velge "kystveien" for å lade på ordinære ladestasjoner, eller vil det ta for mye tid slik at det heller er bedre å kjøre korteste vei og heller ligge i 50 kmt om det er det som skal til  8)

Trond Arve

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. juli 2012, klokken 21:50
* Regenerering er bedre enn trilling ("coasting") hvis farten tillater det
Ikke la bilen trille i 100km/t ned lierbakkene, men slipp gassen (i ECO) og brems ev. lett så du får god regenerering.

Dette gjelder vel kun i lange bakker (typisk Lierbakkene og liknende) der trilling medfører for stor fart? I kortere bakker vile jeg tro det er mer energieffektivt å øke farten framfor å regenerere?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: montymastiff på tirsdag 17. juli 2012, klokken 22:00
Hmmm, står 130 km her på google maps... kanskje jeg har gjort noe feil...

Green Race sier 113 km over E18 og RV32. E18 via Larvik stemmer nok med dine tall tenker jeg, og den sitter nok langt inne uten å lade.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

leafeierskien

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 17. juli 2012, klokken 22:13
Sitat fra: montymastiff på tirsdag 17. juli 2012, klokken 22:00
Hmmm, står 130 km her på google maps... kanskje jeg har gjort noe feil...

Green Race sier 113 km over E18 og RV32. E18 via Larvik stemmer nok med dine tall tenker jeg, og den sitter nok langt inne uten å lade.

Ok, hmmm. Jeg får se hva jeg gjør i morgen da... veldig usikker på rute nå om jeg må belage meg på lading og kjøre ved kysten, eller om jeg satser på å kjøre gjerrig og direkte på den korteste strekningen... En hurtiglader hadde jo løst hele biffen  ;)

gbzdoc

Er ikke mye du får igjen for å presse bort mer luft nedover bakkene... Kan du heller holde 80 og lade med 10-20 KW så er nok det å foretrekke også i korte bakker.

Husk at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten = når hastigheten blir stor så blir luftmotstanden -sterkt- økende
(Kort fortalt... ;)

Trond Arve

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 17. juli 2012, klokken 22:24
Er ikke mye du får igjen for å presse bort mer luft nedover bakkene... Kan du heller holde 80 og lade med 10-20 KW så er nok det å foretrekke også i korte bakker.

Husk at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten = når hastigheten blir stor så blir luftmotstanden -sterkt- økende
(Kort fortalt... ;)

Hmm ser for meg et skjæringspunkt mellom regenereringsenergi (som er ca 30% av forbrukt energi mener jeg å ha hørt?) og luftmotstand ved økt fart... Noen som har lyst til å regne?  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lunde

Bærum Skien MÅ da for himlens navn være mulig med en fulladet LEAF   ???

Kjører jo glatt Nittedal Skien i 90+ med god margin i en gammal TH!NK med 87000Km på baken  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Rav4_EV

Jeg kjører fint Nittedal-Nøtterøy som er 130 km.
Kjører du gamle E18 ved Sande, og ikke over 70, har du strøm til overs når du er fremme.  :D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. juli 2012, klokken 21:50
* Vurder å kjøre Drammensveien fra Asker til Liertoppen (kjør av ved Asker), så kan du kjøre i 60km/t uten å få en trailer i rumpa.

Hvorfor det??
Jeg "tjener" 3-4% fra Liertoppen til Statoil'n i bunnen av bakken - på min gode gamle PSA - selvom jeg kjører i 90km/t
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Thomas Parsli

#598
Fordi trailere kjører som tullinger på denne strekningen for å ha høyest mulig hastighet opp bakkene.
Dette er det eneste stedet jeg har vært nære på å bli påkjørt av en trailer/lastebil når jeg kjørte P106 (som ikke går så fort).

Ved å kjøre drammensveien fra Asker til Liertoppen kan man kjøre 60km/t uten noen problem og få regenereringen ned lierbakkene.

Jeg tviler på at du "tjener" 3-4% på å kjøre i 90km/t fra Asker til Liertoppen med en PSA ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#599
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 18. juli 2012, klokken 15:12
Jeg tviler på at du "tjener" 3-4% på å kjøre i 90km/t fra Asker til Liertoppen med en PSA ;)

Nei, absolutt ikke.  
Sorry -  jeg leste feil i farten. Jeg fikk det til at du ville at han skulle ta av på Liertoppen på veg mot Drammen.

Klarer forøvrig absolutt ikke på langt nær 90 oppover der heller ;)

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 18. juli 2012, klokken 15:12
Fordi trailere kjører som tullinger på denne strekningen for å ha høyest mulig hastighet opp bakkene.
Dette er det eneste stedet jeg har vært nære på å bli påkjørt av en trailer/lastebil når jeg kjørte P106 (som ikke går så fort).

Good point. Jeg ved mer enn en anledning følt meg tvunget til å bruke vegskulderen som krabbefelt oppover der - med PSA - pga trailere som ikke kommer seg over i venstrefeltet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA