Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde

Startet av Saxo, søndag 30. oktober 2011, klokken 09:27

« forrige - neste »

masae

Med 10A tar det fort 12-14 timer å lade et tomt eller tilnærmet tomt batteri
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Olofm

Satte på original sommerdekk og felger igår, Hvilket lufttrykk brukes av dere andre Leafere for å oppnå rekkevidde og komfort?
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Thomas Parsli

Rekkevide: Maks anbefalt trykk (står på dekket)
Komfort: Det som står i bruksanvisningen

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Stjerneglis

Ser stadig at det anbefales max lufttrykk i dekkene for elbilene. Merker dere ujevn dekkslitasje pga dette? Hva med ulyder og økt slitasje i hjuloppheng osv?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Olofm

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. mai 2012, klokken 09:55
Rekkevide: Maks anbefalt trykk (står på dekket)
Komfort: Det som står i bruksanvisningen

Thomas

Jeg var mer ute etter andres erfaringer for å få til en kombinasjon av rekkevidde og komfort. Det andre kan jeg finne ut selv som du skriver ved å lese på dekk og bruksanvisning.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Thomas Parsli

Vel, min erfaring er at maks trykk gir bedre rekkevidde og dårligere komfort ;)

Jeg har kjørt med maks trykk på sommerdekk siden jeg kjøpte elbil for åtte år siden.
Vinterdekkene fyller jeg mellom anbefalt og maks ett sted, da jeg gjerne vil beholde litt grep på blank is.

Er det noen spesielle erfaringer du leter etter?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Oesse

Lønner det seg å senke farten drastisk i oppoverbakken, som lierbakken? Hvor mye byrde man eventuelt gå ned til?

Øistein
Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

Griffel

#502
Sitat fra: Oesse på tirsdag 08. mai 2012, klokken 08:10
Lønner det seg å senke farten drastisk i oppoverbakken, som lierbakken? Hvor mye byrde man eventuelt gå ned til?

Øistein
Den energien som kreves for å komme opp bakken er bare avhengig av høydeforskjellen.
Lavere fart betyr lavere en lavere effekt men lenger tid og samme energiforbruk, og så bruker du mer energi på å akselerere igjen en det du tjente på bremsing av farten i starten.  Lavere fart lønner seg bestandig på grunn av redusert luftmotstand.

Altså lengst rekkevidde = konstant lav hastighet uavhengig av om det går oppover eller er flatt.

Men så kommer dette med tap i motor og batteri inn i bildet og kompliserer litt, tapene i motor endrer egentlig ikke bildet så mye, mindre tap lenger tid, men batterienes kapasitet synker med høyt strømuttak, slik at du får frære kWh ut av batteriet ved høy belastning. Så det optimale ligger et sted mellom konstant hastighet og konstant belastning.

Er det noen som har utladekurver for batteriene i Leaf slik at en kan se kWh innhold ved ulike belastninger?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Ut fra erfaring med de klassiske bilene er 70 km/t tilrådelig opp lange bakker.

Det er omtrent maks forsvarlig på disse bilene.

Over det øker forbruket, men tiden går ned så totalforbruket blir nesten det samme. Det vil bli en del ekstra (varme) tap i ledninger og batteri ved høyt strømuttak uansett biltype.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

70km/t er jo helt vanvittig fort med en "classic" -jeg pleide å kjøre i 55km/t med P106en!

Forskjellen på 70 og 90km/t når det gjelder luftmotstand opp Lierbakkene må være så liten (bakken er bare et par km)?

Thomas

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. mai 2012, klokken 09:07
70km/t er jo helt vanvittig fort med en "classic" -jeg pleide å kjøre i 55km/t med P106en!

Forskjellen på 70 og 90km/t når det gjelder luftmotstand opp Lierbakkene må være så liten (bakken er bare et par km)?

Thomas
Når jeg hadde P106 kjørte jeg alltid gammelveien fra Drammen til Oslo etter vannservice... Den bakken der er jo en skikkelig elbildødare! Kjører man i 50-55 så kan man få en uoppmerksom fossil som kommer i 120 langt opp i r.. !

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Jeg kjørte alltid krabbefeltet og så mye i speilet (etter trailere).
I bunnen av bakken kom jeg som regel opp i 90-95km/t :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Men hastighetene dere nevner kommer vel mer av begrensninger i både motor og batteri på de gamle bilene?

Min erfaring er at det ikke blir den helt store forskjellen om jeg kjører saaaakte oppover kontra følger trafikken. Forutsatt at hastigheten generelt ikke er alt for mye over 80, for da suges rekkevidden ut av batteriene fort som fy.

I tillegg er det bedre å følge trafikken i moderat hastighet og dra nytte av dragsuget fra bilene foran kontra kjøre f.eks. 5 km/t saktere. Trailere er perfekt å liggge bak: De kjører ofte litt roligere og har et enormt dragsug bak som man kan dra fin nytte av. :D

Aspiranten

Nå som batteriene har 5 prikker, sommerdekk er på og varmeapparat helt avslått, hvor mange km får folk ut av hver "prikk" på batteriets ladeindikator?

Selv opplever jeg 8-9km per prikk, og en total rekkevidde på 110-120km (kuppert landskap). Men selv i flatt terreng forsvinner det ganske jevnt med prikker, og jeg opplever på ingen måte at det er mulig å presse min bil til 150++km

Er det en skjult kraftreserve hverken jeg eller bilens guessometer vet om ? Jeg har aldri kjørt bilen lavere ned enn at gjettometeret har vist 8km gjenstående, og fått èn low battery warning.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 14. mai 2012, klokken 17:11
Nå som batteriene har 5 prikker, sommerdekk er på og varmeapparat helt avslått, hvor mange km får folk ut av hver "prikk" på batteriets ladeindikator?

Selv opplever jeg 8-9km per prikk, og en total rekkevidde på 110-120km (kuppert landskap). Men selv i flatt terreng forsvinner det ganske jevnt med prikker, og jeg opplever på ingen måte at det er mulig å presse min bil til 150++km

Er det en skjult kraftreserve hverken jeg eller bilens guessometer vet om ? Jeg har aldri kjørt bilen lavere ned enn at gjettometeret har vist 8km gjenstående, og fått èn low battery warning.

Jeg følger ikke med på "prikkene" men klarer med pen kjøring (maks 80km/t) å kjøre 96km og da ha 40% igjen, noe som tilsvarer ca. 155km rekkevidde. Kjører jeg i 100km/t mesteparten av veien (70 av 96km) har jeg kanskje 22% igjen etter 96km, tilsvarende ca. 120km rekkevidde.

Etter low battery warning bør du kunne klare 20km til med normalt pen kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA