Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frunk

Startet av litium, mandag 26. november 2018, klokken 20:25

« forrige - neste »

TorT

#15
Bare for å klargjøre

Når jeg leste av temperaturer så stod bilen inne i en garasje, med åpent panser, og uten plastpynt eller frunk. Ca 22*C lufttemp.

Målte rett på metallplate. Med infrarødt termometer.

Edit; Ville få fram at temperatur stiger i begynnelsen, men stabiliserer seg etter kort tid. Ble litt betenkt når jeg så denne, og han hadde ladet med 8 A.

Er ikke bekymret for det lenger.

Sitat fra: svingen på lørdag 20. juli 2019, klokken 19:50
På min niro var den "plata" som boksen står "oppbå" rimelig varm og lada på 8a er ikke fare får att det utvikler seg varme? Uansett bra resultat :)

stvjfp1

Noen som har planer om å lage en løsning selv så gir den videoen størrelsen på støttene til festene:
https://www.youtube.com/watch?v=JpZAyZmoK6c

Pirat

Sitat fra: stvjfp1 på lørdag 10. august 2019, klokken 12:55
Noen som har planer om å lage en løsning selv så gir den videoen størrelsen på støttene til festene:
https://www.youtube.com/watch?v=JpZAyZmoK6c

Fin. Husk å printe med PETG eller lignende høytemperaturplast (som han ser ut til å ha gjort). PLA (den vanligste 3d-printer plasten holder seg dårlig i de temperaturene en gjerne får under et svart panser en varm solrik sommerdag, særlig hvis du tar den på ferie nedover europa). Tror også jeg ikke ville brukt limpistol mellom plate og festene, den kan fort finne på å mykne i samme situasjon som over. Bør være lett nok å lage en eller annen form for mekanisk kobling mellom akrylplate og plastfestene.

JEG

Sånn ett år senere, og før man "tvinges" ut i bilferie: Finnes det noe nytt og spennende her, som det er mulig å få tak i?


RJK

Sitat fra: JEG på lørdag 30. mai 2020, klokken 20:34
Sånn ett år senere, og før man "tvinges" ut i bilferie: Finnes det noe nytt og spennende her, som det er mulig å få tak i?

Har lett selv, og ikke funnet mange gode alternativ. Gikk til det skritt å bestille "bena" fra denne østerrikske produsenten. Nå håper jeg det kommer så raskt som antydet, noe jeg ikke tviler på.

Tenkte det ville bli billigere å bestille boks i Norge fra en leverandør jeg kunne hente fra selv. Det fant jeg via Finn hos et firma som heter www.krepro.no. De skulle ha 402,- + mva for en eurokasse i grått med hengslet lokk.

La merke til at det sto en annen Kona utenfor, og jeg spurte selger om det var hans, og han kunne fortelle at han lånte Kona av kona.  :laugh:

Sa til han at da visste han nok hvorfor jeg ville ha boksen, noe han ikke var klar over. Ga han derfor info. Han hadde såpass sansen for dette, og å få info, at jeg helt uoppfordret fikk en god rabatt av han. Sluttprisen inkl mva på boksen endte dermed å bli billigere enn pris eks mva.

Tviler på at andre får samme gode rabatten, men synes det var verdt litt skryt her inne. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd, og låsemekanismen på lokket virket flott.

Er riktignok åpent inn der håndtakene er, men det ordner jeg lett med grå sølvfarget tape om det blir et problem, men tror det kan være greit med litt lufting, så det ikke fange inne kondensvann. Kanskje bør jeg mekke til et hull i bunn, som er "splashproof", men får se hvordan det går.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Og da er bena ankommet. Er montert på skruer og skive men ikke gummiskiver, så de må jeg enten låne fra dekselet, eller se om jeg får tak i rimelig fra andre steder. Foruten det, så her er alt klart til montering.

Lå ikke med noen maltegning eller instruksjoner med mål, så må finne meg en metode for å finne ut hvor jeg skal bore hull. Vil helst treffe riktig på første forsøk, så her er noen metoder jeg kunne tenke meg å prøve, i riktig rekkefølge, og kanskje begge for å kontrollere metode 1:

Metode 1:
Sette beina på motorfestene, legge tapebit opp ned over skruehullene, og så sette boksen oppå. Tanken er at tapebitene limer seg på boksen der det skal bores. hvor nøyaktig det blir avhenger av størrelsen på tape-bitene, og at jeg treffer når boksen er godt nok plassert. Altså må jeg holde den over helt til jeg vet det er "riktig".

Metode 2:
Legge boksen opp ned, legge beina på plass der jeg tror de skal være sånn ca, og så bruke dekselet til å finjustere hvor føttene skal være. Når jeg er fornøyd, bruker jeg en tusj eller stift gjennom skruehullene til å merke hvor hullene skal lages i boksen.

Tips tas imot med takk. Rekker ikke gjøre dette med en gang, så send gjerne post her eller som pm.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jaroslavas

dere er rare, som monterer frunk, og måler temperaturen på frunk. Hva med bilens deler som mangler lufting? Ingen tenkte?
KIA e-Soul 2020, 64kWh, blå

JEG


pettnett

Sitat fra: RJK på søndag 31. mai 2020, klokken 03:51
Sitat fra: JEG på lørdag 30. mai 2020, klokken 20:34
Sånn ett år senere, og før man "tvinges" ut i bilferie: Finnes det noe nytt og spennende her, som det er mulig å få tak i?

Har lett selv, og ikke funnet mange gode alternativ. Gikk til det skritt å bestille "bena" fra denne østerrikske produsenten. Nå håper jeg det kommer så raskt som antydet, noe jeg ikke tviler på.

Tenkte det ville bli billigere å bestille boks i Norge fra en leverandør jeg kunne hente fra selv. Det fant jeg via Finn hos et firma som heter www.krepro.no. De skulle ha 402,- + mva for en eurokasse i grått med hengslet lokk.

La merke til at det sto en annen Kona utenfor, og jeg spurte selger om det var hans, og han kunne fortelle at han lånte Kona av kona.  :laugh:

Sa til han at da visste han nok hvorfor jeg ville ha boksen, noe han ikke var klar over. Ga han derfor info. Han hadde såpass sansen for dette, og å få info, at jeg helt uoppfordret fikk en god rabatt av han. Sluttprisen inkl mva på boksen endte dermed å bli billigere enn pris eks mva.

Tviler på at andre får samme gode rabatten, men synes det var verdt litt skryt her inne. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd, og låsemekanismen på lokket virket flott.

Er riktignok åpent inn der håndtakene er, men det ordner jeg lett med grå sølvfarget tape om det blir et problem, men tror det kan være greit med litt lufting, så det ikke fange inne kondensvann. Kanskje bør jeg mekke til et hull i bunn, som er "splashproof", men får se hvordan det går.

Hvilke str på kasse bestilte du?

Petter

RJK

#24
Nå husker jeg ikke helt, må måle. Men mener jeg endte opp med 600 x 400 x 220 mm, varenummer AP-EG-6422. Skal sjekke i morgen for å være 100 %. På frunk.at så selger de 600 x 400 x 240 mm, og jeg mente å huske at jeg kjøpte samme størrelse, men ser jo at den ikke står på siden dems nå, så da gikk jeg sikkert ned JIC.

Men som sagt, sjekker i morgen og oppdaterer. :)

EDIT:
Den var visst 18 cm fra bunn til øverste kant, så da er det vel den som kalles 17 cm... ;-)

Har ikke nistirret, men da har jeg tydeligvis noen cm å gå på om frunk.at mener 24 cm er innafor. Nesten tre tommer forskjell, det utgjør litt.

Nesten så det frister å kjøpe en større boks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pettnett

Virker jo veldig lovende, og en smule billigere.

Jeg har ikke tatt noen go kikk under panseret enda, akkurat fått bilen.
Men ut ifra bildene, ser det ut som om man kan bruke noen gummi foringer som man lager noen hull i, så man presser disse nedpå "piggene" som er til orginal festet.


RJK

Med de 3D-printede føttene, så bruker du de "gummismultringene" som sitter på føttene til motordekselet.

Eska er ikke bred/dyp nok til å dekke festepunktene. Det har du forresten på de mer forseggjorte frunk-boksene, men ikke de som bruker standard europlastkasser.

Sikkert mulig å få tak i via finndel.no eller ved å kontakte Hyundai-forhandleren din, men ikke sjekket pris. Greit om man vil "fidle" minst mulig ved å bytte om før man leverer bil til service etc. Som forsåvidt er eneste gangene man vurderer å ta denne ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pettnett

Klarer ikke finne festene på frunk.at lengre, ser ut som han bare selger komplette pakker.

Hva tenker du på med 3D printede, litt fjern kanskje men ser ikke noe av det 🤔

RJK

Føttene som jeg kjøpte løse, var 3d-printede. Det er vel de samme føttene som brukes ellers også. Selve plastkassene som ikke er eurokasser, er slik jeg forstår også 3d-printede, eller som han skriver:

Die Grundform des frunk Kona wird mittels Tiefziehtechnik aus ABS V0 hergestellt.

Oversatt:
Grunnformen til  frunk Kona er laget av ABS V0 ved hjelp av dyptegningsteknologi.

Siten oversatt til norsk:

https://www-frunk-at.translate.goog/produkt/frunk-kona/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=wapp
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pettnett

Fikk du kjøpt disse her i Norge, føttene altså?

Mtp Eurokasser, ser jeg jo at det er noen stag i tillegg, disse skulle tro man kunne "lage" selv..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA